Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:38

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een laptop voor een reis naar Oekraïne, waarbij ik mijn laptop met 9900k en RTX 2080 thuislaat. Deze gaat zelfs met een nieuwe accu te snel leeg. De nieuwe laptop hoeft geen overkill te zijn, omdat ik begin 2025 ook een high-end desktop gaming-systeem wil aanschaffen en dus niet als vervanger van mijn gaming laptop laptop dient.

De laptop zal worden gebruikt voor browsen (wat iedere laptop tegenwoordig wel kan), QGIS en FME (Safe Software), en lichte foto- en videobewerking. Een spelletje zou leuk zijn, maar het is geen prioriteit. Een goede webcam is belangrijk (minimaal 1080p) voor streaming en meetings. Ik wil zowel Linux als Windows kunnen draaien, dus macOS is geen optie.

Wat is je budget?
Ik verwacht rond de €1.000-€1.300 uit te komen, met een maximale bovengrens van €2.000, mits goed te verantwoorden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar ik heb geen probleem met zwaardere laptops. Dit zal waarschijnlijk de lichtste laptop zijn die ik ooit heb gehad. Een goede accuduur is wel belangrijk, omdat opladen niet altijd mogelijk zal zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor verschillende merken. Clevo lijkt me interessant vanwege de uitbreidbaarheid. Framework heb ik overwogen, maar ik ben er nog niet in geslaagd een passende configuratie samen te stellen. Belangrijke specificaties zijn:
  • 16 inch scherm, bij voorkeur 1440p of hoger (maar budgetefficiëntie staat voorop).
  • Minimaal 2 USB-A-poorten en 1 USB-C-poort.
  • Veel opslag: 2x2TB of 1x4TB.
  • Een 1080p-webcam.
  • Voorkeur voor Wi-Fi 6E of minimaal 802.11ax met een 2x2 MIMO-configuratie, bij voorkeur geschikt voor snelheden rond 1 Gbps.
  • Een dedicated videokaart is welkom, maar het hoeft geen high-end model te zijn.
  • Oke koelprestaties en uitbreidbaarheid (RAM en opslag) voor later. Geen vast gesoldeerde zaken op dit gebied.[/i][/li]
IIg leverbaar in de komende twee a drie weten zodat ik voldoende tijd heb om het in te richten voor ik vertrek.

Bijv. https://laptopparts4less....-155H-laptop-samenstellen
https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen
https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen
Alle in ieder geval met de extra accucapaciteit.

[ Voor 11% gewijzigd door jdh009 op 23-12-2024 16:50 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32
En je huidige laptop houden en er een dikke powerbank aan toevoegen? Dat is vriendelijker voor je budget maar misschien wel lastiger om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
rvrbtcpt schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:57:
En je huidige laptop houden en er een dikke powerbank aan toevoegen? Dat is vriendelijker voor je budget maar misschien wel lastiger om mee te nemen.
Bedankt voor je reactie! Mijn huidige laptop weegt ongeveer 5 kilo, en zelfs met een tweede accu voldoet deze niet qua accuduur. Als test heb ik een maand geleden een geheel nieuwe accu aangeschaft om te zien of dat een verschil zou maken, maar dat bleek helaas geen succes het is geen zuinig beestje. De laptop is na ongeveer 1,5 uur gebruik meestal leeg, zelfs met besparingsinstellingen. Dat is bijvoorbeeld tijdens een langere autorit al een groot probleem.

Daarnaast is het opladen via een auto-aansluiting (12V DC, V9-stijl) met een omvormer naar 230V niet ideaal. We reizen met meerdere personen, waardoor ik de aansluiting vaak moet delen, en opladen niet altijd mogelijk is.

Verder wil ik liever een laptop gebruiken met een frisse installatie zonder persoonlijke bestanden, vooral gezien de reisomstandigheden. Een zwaardere powerbank is door de beperkingen van mijn terugvlucht helaas uitgesloten.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Mijn keus lijkt nu te gaan naar de volgende setup:
TongFang GM6PC0X 16.0" QHD+ IPS 240Hz met een 99Wh accu

nVidia RTX 4060 en Intel UHD Graphics
Intel 13620H
Samsung 990 PRO 4Tb NVMe Gen4 M.2 SSD (@7450/6900MB/s)
Crucial 32Gb (2x 16Gb) DDR5 4800Mhz CL40
en Killer Wi-Fi 6E AX1675i Gaming + Bluetooth 5.3 of Intel Wi-Fi 6E AX211 (802.11ax 2.4/5GHz/6Ghz, 2.4Gb/s) + Bluetooth 5.3

De wifi chip moet ik nog verder uitzoeken.

Voor €1.635,00

Iemand toevallig een beter alternatief?

[ Voor 8% gewijzigd door jdh009 op 24-12-2024 21:47 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
jdh009 schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:25:
Als test heb ik een maand geleden een geheel nieuwe accu aangeschaft om te zien of dat een verschil zou maken, maar dat bleek helaas geen succes het is geen zuinig beestje. De laptop is na ongeveer 1,5 uur gebruik meestal leeg, zelfs met besparingsinstellingen. Dat is bijvoorbeeld tijdens een langere autorit al een groot probleem.
Zie ook dit topic om het CPU boost gedrag aan te passen:
Tegenvallende accu nieuwe laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar een Lenovo Ideapad Pro 5 16APH9. https://tweakers.net/pric...-5-16ahp9-83d5004dmh.html

Energiezuinige maar krachtige Ryzen 7 cpu, prima accu en dus lange accuduur (6-9 uur). 16" 2,5K scherm. Uitbreidbaar met 2e SSD nvme. Radeon 780m iGPU is krachtig genoeg. Enige nadeel wat je schetst is het gesoldeerde RAM, maar met 32GB heb je genoeg lijkt mij.
Pagina: 1