Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:25
Ik kon geen passend topic vinden voor mijn vraag, daarom een nieuw topic gemaakt.

Ik ben sinds enkele maanden uitgeschreven uit Nederland en ben nu ingeschreven in Thailand. Ik ben zodoende nu in Thailand belastingplichtig.

Nu heb ik een spaarrekening bij Openbank waar een leuk bedrag op staat. Ik heb gebeld met Openbank om ze te vertellen dat ik uit Nederland ben uitgeschreven. De medewerker vertelde me dat dat geen probleem is zo lang ze nog wel een adres in NL voor me kunnen gebruiken. Dat kan want ik bezit nog een appartement in NL (ik ben me er van bewust dat ik hier belasting over moet betalen).

Uit het verleden weet ik dat Openbank het saldo doorgeeft aan de Belastingdienst.

Nu vroeg ik me af, zal de Belastingdienst dan belasting willen gaan heffen over het saldo omdat de rekening nog steeds als het ware op mijn BSN 'geregistreerd' staat?

Beste antwoord (via Pistachenootje op 23-12-2024 23:44)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
https://www.nederlandwere...nkomstenbelasting-betalen

"In box 3 valt uw vermogen in beleggingen en onroerende zaken. Als u buiten Nederland woont, kijkt de Belastingdienst niet naar uw Nederlandse bankrekening of een in Nederland afgesloten lijfrenteverzekering."

Lijkt mee te vallen :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
https://www.nederlandwere...nkomstenbelasting-betalen

"In box 3 valt uw vermogen in beleggingen en onroerende zaken. Als u buiten Nederland woont, kijkt de Belastingdienst niet naar uw Nederlandse bankrekening of een in Nederland afgesloten lijfrenteverzekering."

Lijkt mee te vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:46
Nee. Je bent een non-resident en dus wordt het banksaldo niet meegenomen in de hefffing. Mijn broer heeft jaren in het buitenland gewoond en had immer nog een Nederlandse bankrekening bij ABN Amro. Hij is daar nooit over aangeslagen. Met betrekking tot onroerend goed wel, zoals je ook zelf al aangeeft. Het frappante is dat ze daar overigens ook niet altijd even goed controle over hebben, maar ik zou het risco niet willen lopen en het gewoon aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:20
Maar gaan banken niet moeilijk doen als je niet meer in Nederland of in het geval van TS eu woont? En je wel een nl rekening hebt.
Kan mij vaag wat herinneren dat het lastiger wordt door de wet tegen witwaspraktijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 16:40
Nee, zelfs in Amerika mocht ik me ING rekening houden (en als je de wetten daar kent.. :D) als uitwonende Nederlander ben je inderdaad niet belastingplichtig voor box 3 (met een paar kleine uitzonderingen).

Wel natuurlijk even checken of je misschien in Thailand iets van capital gain of wealth tax moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Pistachenootje schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:57:
Ik heb gebeld met Openbank om ze te vertellen dat ik uit Nederland ben uitgeschreven. De medewerker vertelde me dat dat geen probleem is zo lang ze nog wel een adres in NL voor me kunnen gebruiken.
Formeel horen ze je adres in Thailand als vestigingsadres te registreren en daarbij wellicht een postadres in NL. Ook horen ze je Thaise TIN vast te leggen. Doen ze dat niet dan plegen ze in principe fraude.
Pagina: 1