tuinverlichting: 12 of 230V - hoe bestaande kabels gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 20:26
Hoi tweakers,

we hebben een aantal jaar terug onze tuin heraangelegd, maar zoals jullie het al vermoedden: zonder verlichting. Een elektricien heeft wel in ons tuinhuisje een elek-kast geplaatst en de stopcontacten in de tuin afgemonteerd. Ik heb onder zijn toeziend oog, alle kabels voor (230v) tuinverlichting geplaatst.

Ik heb indertijd offertes gevraagd voor verschillende types lichten en kwam tot een waanzinnig bedrag van €20.000 (vooral door lange led strips). Ik dacht dus laat maar ff zitten en dan later DIY.

Nu heb ik ondertussen wat opzoekwerk gedaan en merk dat de 12V DIY kitjes heel populair zijn. Die zijn blijkbaar veilig voor DIY (ik ben geen expert), maar die maken gebruik van 'click-on' systemen, waar je het licht vast klikt in de door hen geleverde bekabeling.
  1. Vraag/Probleem 1: kan ik dergelijk kits gebruiken met kabels die al in de grond liggen, zodat die ook waterproof zijn? (google helpt hier niet echt)
  2. Vraag2: op het forum lees ik opmerkingen toch voor 230v systemen te gaan, maar ik maak me zorgen om prijs/waterdichtheid (die waterdichte kits om kabels te verbinden kosten ook al €50/stuk)
Alle advies of verwijzingen zijn welkom.

Theo

ps: ik wil na installatie alles integreren in HASS met shelly devices (gemonteerd in elek kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:37
Het probleem is dat die kits (waarschijnlijk heb je het over inlite) gebruik maken van een specifieke dikte en vorm van de kabel waardoor je ze er in kan prikken. Qua voltage maakt het niets uit of je 24V over 230V kabels laat gaan.

Ik persoonlijk zou gewoon zon mooie 24V kabel door je tuin heen graven.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
12 of 24 volt zou mijn voorkeur hebben. Kan nooit problemen met veiligheid geven. Ook al loopt er iets vol met water of knip je met de heggenschaar een kabel door, jammer maar niet gevaarlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Prisma16 op 23-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
Ja dat klopt, die kits gebruiken flexibele kabels. Diegene die ik getrokken heb indertijd zijn veel dikker en dat krijg je er niet opgeklikt.

Graven is niet echt een optie en zou wel heel stom zijn als eigenlijk al alle kabels er liggen, vandaar dat ik naar een soort combi-oplossing zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

pistole

Frutter

Als je al bekabeling hebt liggen, en je wilt gebruik maken van 'kits' en 'klikken' dan zou ik die specifieke kabels lekker ertussen klussen op de plek waar je het licht wilt hebben. Natuurlijk wel zo goed als mogelijk waterdicht zien te krijgen (hou de twee aders apart en isoleer ze zo goed als mogelijk). Ik denk dat je dan het beste van twee werelden hebt. Of lampjes vinden op (bij voorkeur) laag voltage die wél op je bestaande bekabeling past.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Die kabels kan je prima hergebruiken. Je hebt dan lasdoosjes nodig om de overgang te maken van stugge kabel in de grond naar de flexibele kabel van je lampenset.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59
En ga niet lopen kutten met kroonsteentjes, haal een zootje Wago 221 lasklemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TtheGreat
@FredvZ en @hcQd

Jullie zetten me op het goede spoor (en dat was eigenlijk mijn vraag):

Als ik enkel de lampen van de 12 volt sets koop (de connector afknip), hoe verbind ik ze dan waterdicht met elkaar?

Lasdoosjes en wago 221 klemmen:
  • lasdoosjes: enig advies? (liefst zonder gietmof, want die zijn duur) en hoe waterdicht moeten die zijn voor 12V? (google geeft al een eerste indruk, maar vraag het toch nog liever effe, had nog nooit van het woord gehoord)
  • wago 221 klemmen: OK, verkocht! :)
  • link: beste van beide werelden? ziet er wel chinese brol uit, alternatieven nog niet gevonden...
ps: ik denk zelfs dat er shelly devices zijn die overzetten van 230v naar 12v, dan hoef ik zelf geen transfo te kopen... :9

[ Voor 63% gewijzigd door TtheGreat op 25-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Met de 12V zijn de veiligheidsrisico’s niet zo groot en zal het wel werken met die Chinese oplossing. Je houdt dan wel de kans dat als het niet goed waterdicht er iets stuk gaat door kortsluiting.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
TtheGreat schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:41:

lasdoosjes: enig advies? (liefst zonder gietmof, want die zijn duur)
Je hebt het over een 100% waterdichte verbinding van € 18,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:50
Baxke schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:04:
[...]

Je hebt het over een 100% waterdichte verbinding van € 18,- per stuk.
Ik ben het hiermee eens, doe het in 1 x goed zodat je nooit meer klooien moet. In een natte omgeving zoals een tuin wil je eigenlijk wel een gietmof gebruiken.

En doe jezelf een lol, laat temu links liggen. Dat is slechts een mening maar dat is wel echt een slechte partij hoor. Zowel als bedrijf maar de producten zijn echt troep en brandgevaarlijk als je pech hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Jelle Brolnir op 29-12-2024 09:13 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
@Baxke en @Jelle Brolnir

dank u voor de reactie. ACK voor jullie opmerkingen, welke raden jullie dan aan (liefst op basis van ervaring/prijs/kwaliteit)?

Een voorbeeld van een search levert vele resultaten op. Bij mijn vorige elektricien kostten die €50/stuk (met mof, maar ik vermoed dat dat met 12 v niet nodig is). Ik zal niet voor Temu gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:58
De kabels die er liggen zijn vermoedelijk YMVK-as kabels? Zijn die direct volledig waterdicht afgewerkt aan de uiteinden?

Zo niet, of alleen met een tapeje, heb je al gecontroleerd hoe ze er aan toe zijn? Meestal oxideren ze volledig in een paar jaar.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
@hesselbeertje

goede opmerking, kabels zijn niet waterdicht afwerkt en liggen er al meer dan een jaar :(

oxideert dan de volledige kabel of enkel het uiteinde? kwestie van er gewoon een eindje af te knippen?

...I hope...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
TtheGreat schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:21:
@hesselbeertje

goede opmerking, kabels zijn niet waterdicht afwerkt en liggen er al meer dan een jaar :(

oxideert dan de volledige kabel of enkel het uiteinde? kwestie van er gewoon een eindje af te knippen?

...I hope...
Waarschijnlijk enkel het uiteinde. Dus een paar cm/dm’s. Houd er wel rekening mee op welke groep de tuinverlichting zit geschakeld. Mocht je ooit kortsluiting krijgen. Zo vielen bij mij ooit de bijkeuken en garage verlichting. Dus ook de diepvries/koelkast/wasmachine enzo uit doordat een spotje vol water stond en kortsluiting maakte.

De automaat van de groep sloeg netjes uit maar eer ik dat de oorzaak gevonden had was ik wel een paar uurtjes verder… 8)7

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:58
TtheGreat schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:21:
@hesselbeertje

...I hope...
Ik zou niet teveel hoop hebben. Meestal zit het er na een jaar open en bloot meters ver in.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
@TheKerremenke thx for the tip , met groep bedoel je waarschijnlijk zekering? Iemand enig idee wat ik hiervoor (# ampère) moet voorzien voor hele tuin op 12 V verlichting (een 10-tal lampen/ledstrips)

@hesselbeertje thx, maar hopelijk niet. Kan ik dat uitmeten? (met die "gesloten lus test" van een elektriciteits meter)

ps: aan mijn noob vragen, merken jullie dat ik niets van elektriciteit ken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
TtheGreat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:27:
@TheKerremenke thx for the tip , met groep bedoel je waarschijnlijk zekering? Iemand enig idee wat ik hiervoor (# ampère) moet voorzien voor hele tuin op 12 V verlichting (een 10-tal lampen/ledstrips)

@hesselbeertje thx, maar hopelijk niet. Kan ik dat uitmeten? (met die "gesloten lus test" van een elektriciteits meter)

ps: aan mijn noob vragen, merken jullie dat ik niets van elektriciteit ken!
Inderdaad de zekering waar meestal een groep apparaten/stopcontacten/lichtpunten op zijn aangesloten.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1