4K Gaming PC aankoopadvies- future proof maken voor RTX 5090

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 09:38
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd ben ik aan het inlezen en aan het watertanden voor een nieuwe gaming PC. Nu ik binnenkort ga verhuizen en een groter kantoor krijg om vanuit huis te kunnen werken leek het tijd om ook de hardware eens flink aan te pakken en over te stappen van mijn RTX 3060Ti build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Simracing/ Flight simulator en gewoon normale AAA-games op waarschijnlijk een 32:9 beeldscherm van Samsung, of op mijn huidige dual 144Hz 1440p monitoren. Ik doe ook aan videobewerking maar dat is meer hobby, dus daar is mijn build ook niet perse voor bedoeld.

Tot slot heb ik bewust niet voor een RTX 4090 gekozen omdat deze nu peperduur zijn en het mij beter lijkt om een 4080 te gebruiken totdat de nieuwe generatie kaarten uit team groen uit komen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een maximum, maar wel het beste van het beste. Onnodig geld over de balk gooien wil ik niet, dus ergens op beknibbelen voor gelijkwaardige prestaties sta ik graag voor open. Bijvoorbeeld op de CPU van AMD, deze kan wel goedkoper zonder al te veel in te leveren denk ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De behuizing is een vereiste, aangezien hij op een prominente plek in mijn kantoor komt te staan. Volgens mij is de geselecteerde behuizing in mijn wensenlijstje zowel chique als voldoende inhoud voor een RTX 5090 volgend jaar. De PSU lijkt mij wat overdreven, maar heb geen idee wat de nieuwe kaarten gaan vragen en wie weet komt AMD met een beter alternatief voor mij dan een RTX. Wie weet gebruiken die ook fors meer stroom. DDR5 werkgeheugen van Corsair met snelheid van 7200 vind ik gewoon een leuk hebbedingetje en staat mooi in de algehele bouw van de PC (vind ik..) Wel duur, mag dus goedkoper maar vind het lastig om de beste CPU/GPU + werkgeheugen bij elkaar te vinden aangezien ik geen verstand heb of ze op elkaars lanes gaan zuigen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen verdere merkvoorkeuren. De Lian Li ventilatoren vind ik erg mooi, daarom deze gekozen. In de lijst staan twee setjes van 3; wit en zwart. De bedoeling is gewoon 6x zwart te monteren maar voor de prijslijst heb ik het zo verwerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet goed koelen, aangezien ik in een niet al te grote gesloten ruimte ga werken/ gamen en ik hier geen airco heb. In de zomer wil ik dus niet zitten te zweten. Ook warmte productie van de algehele machine is iets om rekening mee te houden. De behuizing zou eventueel goedkoper gemaakt kunnen worden door over te stappen op een Fractal North XL case, deze zijn naar mijn mening ook erg mooi en volgens mij ook aanzienlijk kleiner van formaat. Een grotere inhoud van de case, werkt dit sterk positief op de koeling?

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Geld speelt zeker wel een rol, maar ik wil nu de echte toppers van hardware bij elkaar zoeken zodat ik dit de komende jaren niet hoef te doen. De gehele build moet geschikt zijn om volgend jaar naar het neusje van de zalm te kunnen upgraden, in de vorm van een RTX 5090. Hier moet dus alles op aansluiten. Wie ziet er in alles wat hier boven staat fouten, alternatieven voor de toekomst of juist dingen die volledig overkill zijn? Graag jullie hulp om alle componenten perfect te laten matchen. Tot slot kan ik dit niet zelf bouwen, hier ben ik dus iemand anders voor nodig. Wie heeft hier aanbevelingen voor? Bij voorkeur een webwinkel/ zelfbouwer waar ik 's ochtends aan de keukentafel kan komen om na het vriendschappelijke bakje koffie, samen aan de gang te gaan en 's avonds met een samengestelde PC en bouw ervaring weer huiswaarts te gaan. _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 595,-€ 595,-
1MoederbordenGigabyte X870E AORUS PRO€ 359,-€ 359,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 SUPER X3€ 1.108,-€ 1.108,-
1BehuizingenHYTE Y70 Pitch Black€ 221,65€ 221,65
1WaterkoelingASUS ROG RYUJIN III 360 ARGB Zwart€ 319,-€ 319,-
1VentilatorsLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Wit, 120mm€ 92,90€ 92,90
1VentilatorsLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Zwart, 120mm€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX5M2X7200C34€ 194,90€ 194,90
1VoedingenFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 239,97€ 239,97
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 132,92€ 132,92
Totaal€ 3.353,24

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:45
Als je toch een beetje waar voor je geld wil hebben moet vrijwel de hele build opnieuw.

Het moederbord, processorkoeler, geheugen, voeding, behuizing en vooral de ventilatoren zijn echt boven alle proporties. Ok de behuizing is een bewuste keuze, het geheugen moet je gewoon 6000 mhz pakken. De rest moet je toch echt nog even induiken.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
Therazor schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:24:
Als je toch een beetje waar voor je geld wil hebben moet vrijwel de hele build opnieuw.

Het moederbord, processorkoeler, geheugen, voeding, behuizing en vooral de ventilatoren zijn echt boven alle proporties. Ok de behuizing is een bewuste keuze, het geheugen moet je gewoon 6000 mhz pakken. De rest moet je toch echt nog even induiken.
De koeling is inderdaad erg duur, heb ik er in gedaan puur voor de 'looks' en goede reviews die ik er van zag. Moederbord downgraden jeukt mij wat, gaat dat niet ten koste van de toekomstbestendigheid of zijn er juist hele goede alternatieven voor? En waarom juist 6000 Mhz op het geheugen? Of komt de 7200mhz gewoon niet tot zijn recht in de huidige tijd. Ventilatoren is tevens een keuze om de looks, maar als ik met 1x setje van 3 fans uit de voeten kan dan graag natuurlijk. Bedenk me net dat ik ook nog geen echte exhaust fans er in heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
1 setje van 3 fans is meer dan genoeg en mocht dat niet zo zijn, kan je dat achteraf makkelijk aanpassen. 6000 Mhz is gewoon de bewezen sweetspot van de AMD series. Hoger moet je niet willen gaan. 1000 watt voeding is echt niet nodig, de 5090 is natuurlijk een potentiele slurper maar de procesor doet gewoon niet mee in het gigantische stroomverbruik en dus zou ik gewoon kijken naar bijvoorbeeld de voeding uit de BBG 4K.
uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart

Qua moederbord zou ik terug gaan naar een X870 maar zeker niet naar een B650 gezien de toekomstige videokaart. Dan kom je al een stuk gunstiger uit. Maar ehmmm, als budget wel enigzins meespeelt. Denk je dan dat de RTX5090 jouw toekomstige kaart gaat worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 13:18
Je wil niet onnodig geld over de balk smijten maar wel nu een RTX 4080 aanschaffen voor dik 1100 euro en dan volgend jaar nog weer eens tweeduizend uitgeven aan weer een nieuwe videokaart? Dat noem ik onnodig geld over de balk smijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
Dank voor je antwoord! Ik zal eens duiken in de 6000Mhz tov de 7200Mhz, heb hier nog een vergelijking tussen gedaan. Wat betreft de voeding, 850 watt is ruim voldoende ook als er wellicht over 1 jaar een 5090 in komt? Is er bijvoorbeeld een handige manier om stroomverbruik van je componenten realistisch te kunnen optellen?

Het moederbord heb ik gekozen op basis van een review qua snelheid maar als ik ze onderling vergelijk (X870 en X870E) blijkt dat als ik niet alle slots nodig ben er maar marginaal verschil in zit. De prijs wel verschillend dus dat is een mooie besparing. Beetje jammer dat ik dit van te voren niet heb geconstateerd, dank.

Budget speelt mee maar zoals ik aangaf wil ik wel richting 'best of the best' qua CPU en GPU, dus daar gaat ook het meeste geld naar toe. Een upgrade mag daar dus wel €100,- meer kosten als dat een performance boost geeft. Eventueel besparen zou ik dan liever doen op alle overige componenten
GJ uit Brabant schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:22:
Je wil niet onnodig geld over de balk smijten maar wel nu een RTX 4080 aanschaffen voor dik 1100 euro en dan volgend jaar nog weer eens tweeduizend uitgeven aan weer een nieuwe videokaart? Dat noem ik onnodig geld over de balk smijten.
Want? Ik heb nu een 3060Ti en volgens MSI Afterburner en Rivatuner is mijn GPU op dit moment de bottleneck en is realistisch gezien aan een upgrade toe voor het huidige gebruik op 1440p resolutie. Een 4060 is maar weinig upgrade, een 4070Ti Super zou bijvoorbeeld wel kunnen. Ik weet echter niet wanneer de upgrade naar een RTX5090 komt, dit kan best uitgesteld worden door andere omstandigheden. Om deze reden lijkt het mij beter om een 4080 te doen aangezien een 4090 op dit moment boven mijn budget is

[ Voor 31% gewijzigd door Gieterse op 23-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
Ik zou je met name focussen op de videokaart die onder de 5090 gaat komen. De 90 serie is al jarenlang bedoelt voor degene die geld over hebben en niet weten wat ze er verder mee kunnen doen. De serie eronder is nog steeds retesnel en kost dan een stuk minder. Maar voordat we hier duidelijkheid over hebben voor de 5000 series moet deze eerst eens uitkomen zodat je weet wat de prijzen gaan worden. Met een X3D processor en en 5090 zal je met een 850 watt voeding wel uitkomen. Alleen als je met een gen 13 of 14900K Intel gaat werken, dan worden de zaken wel wat anders maar iedereen hier zal je die versies Intel absoluut afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 13:18
Gieterse schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:31:
Want? Ik heb nu een 3060Ti en volgens MSI Afterburner en Rivatuner is mijn GPU op dit moment de bottleneck en is realistisch gezien aan een upgrade toe voor het huidige gebruik op 1440p resolutie. Een 4060 is maar weinig upgrade, een 4070Ti Super zou bijvoorbeeld wel kunnen. Ik weet echter niet wanneer de upgrade naar een RTX5090 komt, dit kan best uitgesteld worden door andere omstandigheden. Om deze reden lijkt het mij beter om een 4080 te doen aangezien een 4090 op dit moment boven mijn budget is
Want? Dat spreekt volgens mij wel voor zich. Je wil twee keer in minder dan een jaar een (voor de meeste Tweakers) zeer prijzige nieuwe highend videokaart aanschaffen. Waarbij de tweede dan de eerste moet vervangen terwijl die nog niet eens warmgedraaid is. Volgend jaar klinkt nog ver weg maar het volgende jaar begint volgende week al, en de RTX 5090 wordt begin volgend jaar verwacht.
Maar als een 4090 nu boven je budget ligt dan ligt die RTX 5090 dat zeker Mogelijk zelfs nog jaren. Spaar nog even door of geniet een paar jaar langer van de 4080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
GJ uit Brabant schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:45:
[...]
Maar als een 4090 nu boven je budget ligt dan ligt die RTX 5090 dat zeker Mogelijk zelfs nog jaren. Spaar nog even door of geniet een paar jaar langer van de 4080.
In mijn topic geef ik aan niet een maximum budget te hanteren, maar te opten voor het beste van het beste. Onnodig geld weg gegeven aan inferieure componenten aan de andere kant, is iets wat ik wil voorkomen dus vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt. Zonder concessies is een RTX 4090 gewoon het beste, maar omdat de 5090 om de hoek staat vind ik het weggegooid geld om nu €1000,- extra er door te jagen waarvan ik niet weet wat de waarde is als de RTX 5090 gelanceerd wordt.

Een 4090 is wat budget betreft het probleem niet. Maar dat lijkt mij helemaal een sneue investering aangezien ik eigenlijk het neusje van de zalm koop welke binnen het volgende kwartaal dat al niet meer is. Ik snap het argument wat je aandraagt, het klinkt inderdaad als weggegooid geld. Ik ga ook niet direct de 5090 kopen maar wacht af wat de prijzen doen. Als deze echt buiten proportioneel duur wordt, hou ik het gewoon bij de 4080 voor een extra jaar aangezien deze op dit moment voldoende is voor wat ik er mee ga doen.

Mijn doel is echter straks eenmalig een bedrag uit te geven voor een beest van een computer en er vervolgens een aantal jaren vanaf te blijven. Als de prijs naar verhouding eind 2025 goed lijkt en iedereen deze kaart uitvoerig getest heeft, komt de 5090 er gewoon in. Dan verkoop ik de 4080 die dan ook nog leuk geld waard is en spaar ik de komende maanden het restant bij elkaar. Het verlies op de RTX 4080 is in absolute getallen vast lager dan de verkoop van een 1 jaar oude 4090, hence de keuze hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-09 19:31
Paar opmerkingen:
- 9800x3D ondersteunt maximaal 5.600mhz ram waarbij je met EXPO hem op 6.000mhz kan krijgen. 6.000mhz is dan inderdaad de sweetspot.
- Volgens rumours kan de 5090 tot 600w slurpen en gecombineerd met een 9800x3D van 130w komt dit snel aan de 800w. Ik zou inderdaad minimaal een ATX 3.0 en 1000W PSU nemen. Let op dat je rond de 80% utility rate wilt zitten.
- De AIO is natuurlijk puur looks, aangezien je slechts een 2TB SSD hebt zou ik liever 150e besparen en dit upgraden naar een 4TB SSD terwijl je een AIO voor de helft goedkoper met soortgelijke performance kan nemen
- Let op dat de 5090 niet direct beschikbaar kan zijn! Mensen herinneren zich vast hoe lang de 4090 onbeschikbaar was. Aangezien de 5090 32gb vram gaat hebben gecombineerd met de verwachten performance uplift gaat dit ook gewild worden met de "AI" crowd en scalpers.
- 4080 kan je inderdaad verkopen, momenteel op marktplaatst gaan deze bijna voor nieuwprijs weg. Indien slechte beschikbaarheid van de 5090 kan je met je resolutie van 1440p een lange tijd voldoen met de 4080.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tuh_jCy9VVzeP-XSYaFgbJ_pc84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EfEETS7puEgMTIhtzMxsCxAT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieterse
Bedankt voor je reactie Nyren, fijn dat je de moeite hebt genomen voor een serieus antwoord.
Voyarch schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 06:28:
- 9800x3D ondersteunt maximaal 5.600mhz ram waarbij je met EXPO hem op 6.000mhz kan krijgen. 6.000mhz is dan inderdaad de sweetspot.
[Afbeelding]
Oké begrijp dus inderdaad dat boven de standaard snelheid wat AMD ondersteunt, je dus alleen hoger kan als je RAM ook EXPO ondersteunt.
- Volgens rumours kan de 5090 tot 600w slurpen en gecombineerd met een 9800x3D van 130w komt dit snel aan de 800w. Ik zou inderdaad minimaal een ATX 3.0 en 1000W PSU nemen. Let op dat je rond de 80% utility rate wilt zitten.
- De AIO is natuurlijk puur looks, aangezien je slechts een 2TB SSD hebt zou ik liever 150e besparen en dit upgraden naar een 4TB SSD terwijl je een AIO voor de helft goedkoper met soortgelijke performance kan nemen
[Afbeelding]
Ja puur voor de toekomstbestendigheid heb ik ook gekozen voor een 1000W PSU en geen 850W PSU, waar ik waarschijnlijk ook wel mee uit de voeten zou kunnen.
Wat betreft de AIO heb ik al een andere in mijn lijst gezet, met een andere case. De koelers en de case zijn voor mij echt puur voor de looks aangezien deze twee zaken er meteen uit springen als je mijn kantoortje binnen loopt.
- Let op dat de 5090 niet direct beschikbaar kan zijn! Mensen herinneren zich vast hoe lang de 4090 onbeschikbaar was. Aangezien de 5090 32gb vram gaat hebben gecombineerd met de verwachten performance uplift gaat dit ook gewild worden met de "AI" crowd en scalpers.
[Afbeelding]
Op korte termijn ben ik de 32GB aan VRAM van een 5090 nog niet nodig, in de toekomst wellicht wel natuurlijk. Maar dat is afwachten wat de komende games gaan vragen. Aangezien ik nu al tegen mijn VRAM cap aan loop, is extra investeren in een kaart met overkill aan VRAM voor mij te verantwoorden.

Hieronder mijn aangepaste lijst, waar de CPU nog geswapped kan worden als begin Q1 van 2025 AMD ook met de nieuwe CUP's komt. De wenslijst is nu opgesteld op de manier waarop ik hem zou doen als ik vandaag de componenten bestel. De case zou wellicht nog weer veranderd kunnen worden naar een Hyte Y60 of Y70, afhankelijk van de voorkeur van de vrouw. Koeler is qua prijs een downgrade maar op kwaliteit en looks lever ik er volgens mij niet op in. Tevens heb ik 6x Lian Li fans nu veranderd in 1x set van 3 en een losse exhaust fan aan de achterkant. Misschien beter om voor twee exhaust fans aan de achterkant van de case te gaan, maar daar heb ik nu nog geen rekening mee gehouden.

PS; de computer gaat iets later gebouwd worden dan in eerste instantie de planning was, mijn vrouw heeft nog wat vervangingsinvesteringen op haar verlanglijstje staan wegens enkele problemen van haar kant..
Waarschijnlijk begin ik dan ook pas met bouwen als de nieuwe RTX 5000 reeks gelanceerd is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 424,90€ 424,90
1MoederbordenASRock X870 Steel Legend WiFi€ 266,99€ 266,99
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 SUPER X3€ 1.108,-€ 1.108,-
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart€ 154,90€ 154,90
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 RGB Zwart€ 199,-€ 199,-
1VentilatorsLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Single Pack Zwart, 120mm€ 25,69€ 25,69
1VentilatorsLian Li Uni Fan SL-INF 120 RGB Triple Pack Zwart, 120mm€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX5M2B6000Z30K€ 162,90€ 162,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 150,15€ 150,15
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 133,11€ 133,11
Totaal€ 2.715,54
Pagina: 1