Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 08:59
Hallo,

Wij hebben een nieuwbouwwoning van ongeveer 3 jaar oud en daarin is een Intergas HRE ketel geplaatst. Sinds gisternacht maakt de ketel een heel subtiel maar storend geluid. De kids kwam ons snachts wakker maken dat ze ervan niet meer konden slapen. Ze hoort het namelijk ook door in hun convector panelen. Ik heb net de ketel opengemaakt, en het geluid lijkt van de CV pomp af te komen. Het lijkt een aanslepend geluid, misschien iets met de kogellagers ofzo.

Ik heb er een video van gemaakt: https://photos.app.goo.gl/4WKtypDXuSQ1Wo3J9

Ik ben geen ketel expert maar de CV is op dat moment niet aan het verwarmen maar wel aan het pompen. Hij brandt niet en de ventilator draait ook niet.

Is er een optie in het service menu zodat ik tijdelijk de pomp even uit kan zetten zodat ik echt kan bevestigen dat deze dit geluid maakt?

Het laatste wat ik gedaan heb ik vorige week het water bijgevuld van iets van 1.5 tot 2.2bar met de ketel volledig uit.

Als het echt de pomp lijkt te zijn, is dit nog te herstellen of zal hij dan volledig vervangen moeten worden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Waarschijnlijk geen oplossing voor je probleem, maar je zou de pompsnelheid wat kunnen verlagen. Dat beperkt de overlast misschien al wat.

Als de pompsnelheid hoog staat maakt mijn Intergas HRE ook een wat naar geluid wat resoneert in de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasXcore
Ik heb mijn ketel al een stuk terug geschroeft incl het toerental van de pomp, maar met het lagere toerental is het nog steeds storend, maar je bracht mij wel op een idee. Ik heb door het opnieuw aanpassen van die instellingen wel bevestigd dat het inderdaad de pomp is die het geluid maakt.

Is het te doen om die pomp eruit te halen en te reviseren? Het lijkt een Wilo Para 15-130 pomp te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Heb je je installatie al (goed) ontlucht?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Ja, er zit een automatische ontluchter op en ik heb na het vullen ook de radiatoren ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Ik hoor gefrut en dat betekent zeer waarschijnlijk vervuiling in het pomphuis waar de waaier in draait.

Met een beetje geluk hoef je alleen maar af te tappen en de motor los te nemen van het pomphuis.

Overigens is 1,5 bar voldoende indien de ketel op zolder hangt.

[ Voor 14% gewijzigd door MarkS90 op 23-12-2024 13:58 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Het lijkt er inderdaad op dat er troep in de pomp zat. Ik heb hem op vol vermogen even laten draaien en nu is het geluid weg! Bedankt!
Pagina: 1