Geluidsisolerende wand huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Mijn huurwoning uit 1995 heeft een zeer gehorige wand naar de buren.
Hij lijkt van een soort beton gemaakt te zijn.

Ik hoor ze vooral normaal praten en de televisie of radio.
Ze maken zeker geen overdadig geluid. De muur is gewoon zeer matig geluidsdempend.

Het is een rechte muur van 7x2,5m met 2 stopcontacten op 100cm.
Betonnen vloer en plafond.

Wat is een eenvoudige en goedkope oplossing om het geluid te verminderen?
Als ik ooit de woning verlaat moet ik het weer verwijderen.
Ik wil het liefste niet teveel in het plafond boren, kitten of purschuimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36
Je hoeft niet te boren, kitten of purren als je de voorzetwand met wiggen opspant tussen vloer en plafond en tussen beton en regels schuimband gebruikt.
Zijkanten idem, beetje creatief zijn met oplossingen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
JukeboxBill schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:11:
Je hoeft niet te boren, kitten of purren als je de voorzetwand met wiggen opspant tussen vloer en plafond en tussen beton en regels schuimband gebruikt.
Zijkanten idem, beetje creatief zijn met oplossingen.
Dus rondom foam aanbrengen?
Maar aan een dubbele laag geluidsisolerende gipsplaten zal ik dus niet ontkomen?!
Hoe werk ik dan de naad af bij het plafond zonder kit of smeersels aan te brengen op het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:48
Ruud888 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:11:

Hoe werk ik dan de naad af bij het plafond zonder kit of smeersels aan te brengen op het plafond?
Je kunt een sierlijst vastkitten op de wand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KICy6yzimQ_kR-sYaBGnCPEHQ8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNTyEdVhpo9ARNe2IV0N5prh.jpg?f=fotoalbum_large

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou even overleggen met je verhuurder, bij sociale woningbouw hoef je woningverbetering niet te verwijderen als je de woning verlaat.

Die akoestische panelen helpen maar een beetje, ze zullen het beste presteren als je buren ze ophangen ipv jij (want ze absorberen geluid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30
@Ruud888
Wil je het goed doen, zodat het ook nut heeft, zal je al snel zo'n 500 euro kwijt zijn.
Beste is een frame maken van hout en deze "zwevend" neerzetten. Met compriband kan je alle kieren netjes dicht maken (soort foam wat uitzet). Tussen de staanders van het frame rockwoll/steenwol isolatie.
Dan OSB platen er tegenaan schroeven. Als je dat uiterlijk mooi vindt, kan je het zo laten of je zou het wit kunnen schilderen. Wil je een gladde muur, doe je nog extra gipsplaten erop en die werk je dan af.

Als het geen haast heeft, op marktplaats bieden mensen regelmatig gratis oud isolatiemateriaal aan.

Bedenk ook, dat als je alles netjes schroeft, je het later ook weer redelijk netjes uit elkaar kan halen en kan hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
chrisborst schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:51:
@Ruud888
Wil je het goed doen, zodat het ook nut heeft, zal je al snel zo'n 500 euro kwijt zijn.
Beste is een frame maken van hout en deze "zwevend" neerzetten. Met compriband kan je alle kieren netjes dicht maken (soort foam wat uitzet). Tussen de staanders van het frame rockwoll/steenwol isolatie.
Dan OSB platen er tegenaan schroeven. Als je dat uiterlijk mooi vindt, kan je het zo laten of je zou het wit kunnen schilderen. Wil je een gladde muur, doe je nog extra gipsplaten erop en die werk je dan af.

Als het geen haast heeft, op marktplaats bieden mensen regelmatig gratis oud isolatiemateriaal aan.

Bedenk ook, dat als je alles netjes schroeft, je het later ook weer redelijk netjes uit elkaar kan halen en kan hergebruiken.
Ik heb bijna overal gelezen beter staal te gebruiken ipv hout.
Dat staal zou minder geluid doorgeven dan hout!
YouTube: Geluidsisolerende Gyproc-voorzetwand met dubbele beplating plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Ruud888 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb bijna overal gelezen beter staal te gebruiken ipv hout.
Dat staal zou minder geluid doorgeven dan hout!
YouTube: Geluidsisolerende Gyproc-voorzetwand met dubbele beplating plaatsen
Klopt, had ook eerst metalstud geschreven, maar dat is alleen makkelijk neer te zetten als je in de vloer en plafond kan schroeven, en dat wil je niet. Daarnaast gaat het in jou voorbeeld over een losse muur, niet een voorzetwand.

Verder maakt het niet uit als je de voorzetwand niet tegen de bestaande betonnen muur aanzet. Het liefste wil je het isolatiemateriaal ook tussen de muur en de staanders krijgen. Dat klem je als het ware tegen de bestaande muur aan met je frame.
_____________ <== Betonmuur
__Isolatie_____
[] isolatie [] isolatie [] isolatie [] <== Staander
============================= <== gips/osb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
DeeeJeee schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:21:
[...]

Je kunt een sierlijst vastkitten op de wand.[Afbeelding]
Je zou er zelfs gewoon een plakplintje langs kunnen zetten.

Verder wat @chrisborst zegt, zo zou ik het ook doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 23-12-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Dankje voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Deze plaatst ook nog extra glaswol achter het frame tegen de muur aan.
Zo voorkom je een klankkast!
Slim?

YouTube: Звукоизоляция стены в квартире. Как выровнять стены?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:50
De vraag is of het zin heeft. Als de betonnen vloeren tussen de woningen doorlopen, kun je wanden zetten wat je wil maar dat gaat het geluid niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:06
emot schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:57:
De vraag is of het zin heeft. Als de betonnen vloeren tussen de woningen doorlopen, kun je wanden zetten wat je wil maar dat gaat het geluid niet tegen.
Tegen contact geluid niet nee maar hij heeft het onder andere over het geluid van de tv dan helpt het prima
Ruud888 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:31:
Slim?

Hoe meer hoe massa hoe beter maar goed dat kost weer een paar millimeter van je woonkamer

[ Voor 39% gewijzigd door bie100 op 25-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
emot schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:57:
Contactgeluiden zijn beperkt
Praten, TV en muziek komt dwars door de muur heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
chrisborst schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:46:
[...]

Klopt, had ook eerst metalstud geschreven, maar dat is alleen makkelijk neer te zetten als je in de vloer en plafond kan schroeven, en dat wil je niet. Daarnaast gaat het in jou voorbeeld over een losse muur, niet een voorzetwand.

Verder maakt het niet uit als je de voorzetwand niet tegen de bestaande betonnen muur aanzet. Het liefste wil je het isolatiemateriaal ook tussen de muur en de staanders krijgen. Dat klem je als het ware tegen de bestaande muur aan met je frame.
_____________ <== Betonmuur
__Isolatie_____
[] isolatie [] isolatie [] isolatie [] <== Staander
============================= <== gips/osb
Welke dikte metalstud adviseren jullie minimaal? 50mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Ruud888
Zou eerst je isolatie kiezen. Het wordt namelijk al snel prijzig als je dikker gaat.
Je zou prima voor 50mm dikte kunnen gaan, het is namelijk niet erg als de isolatie aan de achterkant uitsteekt. Misschien zelfs nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36
Ruud888 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:31:
Slim?

Russisch versta ik niet, maar met autotranslate ingeschakeld begrijp ik dat het argument niet is dat er een klankkast ontstaat in die tussenruimte.
Hij doet dat om te voorkomen dat er een geluidlek ontstaat langs de profielen. Daarbij legt hij ook uit dat je de naden tussen de demping verspringend moet aanbrengen vanwege hetzelfde argument.

Dat is wel een goed argument. Prop alleen de isolatie niet te strak achter de profielen, anders creëer je weer een soort van contactgeluid.
Om niet te veel binnenruimte te verliezen, zal je dus moeten beginnen met een zo dun mogelijke plaat. Bijvoorbeeld RockSono Solid is in 30 mm dikte verkrijgbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:47

Theo

moederbord

Met geluidisolatie is de gouden regel altijd dat massa gebruikt moet worden om het geluid te dempen. Glaswol en steenwol zijn niet echt bepaald zware materialen.Thermisch isoleren ze, en voor thermische isolatiematerialen zijn ze zwaar, maar de absolute massa is gewoon laag. Stel je plaatst het houten frame welke je afwerkt met OSB wat @chrisborst ook voorstelt, waarbij je de OSB platen met band redelijk luchtdicht op je eigen muur, vloer en plafond laat aansluiten. Maar in plaats van glaswol te plaatsen tussen de betonnen muur en de OSB plaats je massa. Dus zakken met geel ophoog/metselzand van de bouwmarkt. Zo'n zak is twee euro en meet zo'n 50 x30 cm waarmee je zo'n 10 cm dikte kunt maken wanneer je de zak (zonder deze te openen, dus echt een dichte zak met massa). Voor een 7x2.5 meter muur heb je dan wel 100 zakken nodig, maar dit kost nog geen 200 euro, en geeft een redelijk luchtdichte en zware massa tussen de betonnen muur en de OSB wand.

Zou dit werken? Het geeft veel meer massa dan steenwol. De thermische isolatie die steenwol biedt heb je niet nodig, maar de redelijke luchtdichtheid van de zakken zand die je hiermee krijgt, en de isolerende massa juist wel. Je frame zal wel stevig genoeg moeten om de zakken op hun plek te houden..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gionimo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 13:25
Ruud888 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:17:
[...]

Contactgeluiden zijn beperkt
Praten, TV en muziek komt dwars door de muur heen.
Je muur heeft te weinig massa. Waarschijnlijk massief kalkzandsteen of vrij dun beton. Een voorzetwand kan een idee zijn obv het massa-veer-massa principe.
Luister even of het luchtgeluid niet ook via de zijmuren doorkomt. Dan heeft de voorzetwand minder effect dan je hoopt. Luister ook even of de stopcontacten niet een zwakke plek zijn.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:58
Als je buren zich normaal gedragen en jij kunt ze horen praten etc. betekent dit dat er luchtgeluid is, geluid dat zich via lekken in de wand van hun woning naar jouw woning verplaatst.
Door de wand helemaal luchtdicht te maken kun je daar grotendeels vanaf komen, denk aan kieren afkitten etc.
Belangrijkste is eerst vaststellen waar het lekt, met een beetje geduld en een goed oor kun je dat vaak wel vaststellen. Je noemt expliciet je stopcontacten in de gedeelde muur, kun je het daar bijvoorbeeld meer horen wanneer je je oor daar te luisteren legt?

• Ruud888
ASW1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:12:
Als je buren zich normaal gedragen en jij kunt ze horen praten etc. betekent dit dat er luchtgeluid is, geluid dat zich via lekken in de wand van hun woning naar jouw woning verplaatst.
Door de wand helemaal luchtdicht te maken kun je daar grotendeels vanaf komen, denk aan kieren afkitten etc.
Belangrijkste is eerst vaststellen waar het lekt, met een beetje geduld en een goed oor kun je dat vaak wel vaststellen. Je noemt expliciet je stopcontacten in de gedeelde muur, kun je het daar bijvoorbeeld meer horen wanneer je je oor daar te luisteren legt?
Er zijn geen kieren. Met mijn oor tegen de muur kan ik ze gewoon verstaan 8)7

Nu ben ik er achter gekomen dat de muur van de voorgevel erg veel geluid doorgeeft. Deze is 80cm breed en bij de buren ook 80cm.
De spouw loopt daar dus gewoon door naar de buren en klinkt als een klankkast als ik er mijn oor op houd.

Nu wil ik deze ook gaan vullen met isolatie.
Dus bovenin 1 of 2 gaten boren en dan de spouw vullen vanaf de binnenzijde.
Ik dacht aan korrels, aangezien deze het makkelijkste te storten zijn vanaf circa 15cm onderzijde plafond.

Daarna ook nog 3laagse geluidswerende gordijnen plaatsen.

Dit betreft een huurwoning.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:08
Oplossing : niet je oor op de muur plaatsen :)
Je woont sociale huur, die woningen zijn nu eenmaal geschakeld gebouwd helaas ...

Helemaal 100% geluidsdemping ga je nooit halen.

Je kan voorzetwand plaatsen, dat zal een hoop doen. Maar ga dan niet met je oor tegen de muur staan, zo ver krijg je het niet gedempt.

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-06 14:08
Ruud888 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:36:
[...]

Er zijn geen kieren. Met mijn oor tegen de muur kan ik ze gewoon verstaan 8)7

Nu ben ik er achter gekomen dat de muur van de voorgevel erg veel geluid doorgeeft. Deze is 80cm breed en bij de buren ook 80cm.
De spouw loopt daar dus gewoon door naar de buren en klinkt als een klankkast als ik er mijn oor op houd.

Nu wil ik deze ook gaan vullen met isolatie.
Dus bovenin 1 of 2 gaten boren en dan de spouw vullen vanaf de binnenzijde.
Ik dacht aan korrels, aangezien deze het makkelijkste te storten zijn vanaf circa 15cm onderzijde plafond.

Daarna ook nog 3laagse geluidswerende gordijnen plaatsen.

Dit betreft een huurwoning.
Spouw kan je niet zomaar vullen met isolatie. Die zit daar niet voor niets. Sluit je die af, heb je kans op vochtproblemen en schimmels.

• Ruud888
MoosB schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:55:
[...]

Spouw kan je niet zomaar vullen met isolatie. Die zit daar niet voor niets. Sluit je die af, heb je kans op vochtproblemen en schimmels.
Als ik op de bank zit, klinkt het gewoon alsof er iemand vanuit dat stukje muur zit te praten.
Een soort luidspreker!

Waarom blazen ze dan overal de spouwen vol?!
De woningbouwvereniging doet dit bij alle woningen waar een spouw in zit.
Dus dat vochtprobleem zal wel meevallen, en het gaat maar om 80cm breed.

Ik wil in de spouwmuur via circa 6gaten purschuim aanbrengen in de muur zodat de klankkast tussen mij en de buren niet doorloopt en eventueel mijn 80cm brede deel ook nog vullen met korrels.

Zo is er dus geen opening meer naar de muur van de buren en blijven de korrels opgesloten
Pagina: 1