(Tijdelijk)Afwerken gipsplaten in dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13

Haan

dotnetter

Topicstarter
Een tijdje geleden is een nieuwe dakkapel geplaatst, inmiddels heb ik dat verder afgetimmerd en is het tijd voor de afwerking. Ik had eigenlijk steeds het plan dat het gestuct zou worden, maar het is toch handiger om dat nu nog niet te doen. Dit vanwege verdere verbouwplannen waarbij de rest van de verdieping ook gestuct zal worden, dus dan is het efficiënter om dat tegelijk te doen.

Het zal nog wel een jaartje kunnen duren tot het zo ver is, en tot die tijd moet het er wel een beetje knap uit zien. Dus dat wordt dan schilderen, maar waar ik specifiek een vraag over heb is het afwerken van de schroeven en naden. Ik ben na veel lezen nog steeds niet zeker of je dit moet dichtplamuren (en welk middel dan als best), dichtkitten, wel of geen wapeningsband etc. Met in het achterhoofd dus ook dat er nog wel overheen gestuct moet kunnen worden.

Ik zou op dit moment zelf kiezen voor wapeningsband over de naden, dat zo netjes mogelijk weg zien te plamuren. Alle schroefgaten ook plamuren? Daarna voorstrijk en afwerken met muurverf (welke op dat moment in de bouwmarkt in de reclame is ;) ) maar tips zijn van harte welkom!

Nog wat foto's voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60cBVjBarLo37-RU2hMxB9FM0y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdtqvYD0i8sDovCZUEZ1pmCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWYJIOwh6yAZ69eNBAqpZJlSm-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlkXMwNQcWJLEbDJgcuOAXqT.jpg?f=fotoalbum_large

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wapeningsband op de naden.
Naden en gaten graden smeren met bijv mp75

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik vind het wat weinig schroeven. Voor tijdelijk zou ik de naden niet afwerken en alleen de schroefgaten vullen. Als het later gestuct wordt, kunnen de naden getaped worden en komt er een paar mm stuc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:30
Zit er een afgeschuinde of afgeronde kant op de gipsplaten?

Ja, alle schroefgaten ook plamuren. Knauf fill&finish light is een goed product voor de handige doe-het-zelfer met weinig stuc ervaring. Mijn advies is om daarna nog een hele dunne laag over de hele plaat te doen (daar gebruik ik dan weer Knauf F2F voor) om een mooier eindresultaat te behalen.

@orf ; hoezo weinig schroeven? Deze platen gaan echt geen kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn advies: betaal gewoon de stucadoor iets extra's omdat hij extra moet komen.. aanklooien kost tijd en ook geld. dan kan je je zolderkamer helemaal afmaken en hoef je er niet meer opnieuw rotzooi te gaan maken.

edit: ik las " rest van de verdiepingen" ipv "rest van de verdieping" 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 22-12-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
orf schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:49:
Ik vind het wat weinig schroeven. Voor tijdelijk zou ik de naden niet afwerken en alleen de schroefgaten vullen. Als het later gestuct wordt, kunnen de naden getaped worden en komt er een paar mm stuc
Naden gewoon zo laten is misschien wel een goeie ja, relatief veel werk en niet persé noodzakelijk.
Wat betreft de schroeven, gipsplaten zitten muurvast, bij de zijwangen van de dakkapel zie je de bovenste rij niet vanwege het plafond en de onderste zit verf over.
De wangen zijn overigens heel slordig gedaan (qua schroeven) door de lui die de dakkapel geplaatst hebben, en heb ik zelf nog een hoeveelheid extra aan toegevoegd. Het plafond zit sowieso met veel meer schroeven vast

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 23-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:14
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar heb besloten het volgende te gaan doen;
De naden en schroefgaten dicht smeren met Alabastine gipsplaatvuller, dit zou dus zonder tape moeten kunnen.
Daarna schuren en indien nodig bijwerken.
Vervolgens voorstrijken en schilderen.

Dan zou de stukadoor over een paar jaar daar wel overheen kunnen stuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:03
Zo te zien zijn het RK platen?

Toen mijn dakkapel werd opgeleverd zaten er RK platen op. Die heb ik eraf gehaald en vervangen door AK platen. Dan kan je super strak met band/papiertape de naden vullen en was stucen echt niet nodig alleen finish pasta.

Maargoed, ik snap dat je ze niet meer gaat wisselen. Ik zou gewoon toch direct laten stucen of alleen de gaatjes vullen en schilderen. Dan ziet het prima uit voor een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
stokmeister schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:31:
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar heb besloten het volgende te gaan doen;
De naden en schroefgaten dicht smeren met Alabastine gipsplaatvuller, dit zou dus zonder tape moeten kunnen.
Daarna schuren en indien nodig bijwerken.
Vervolgens voorstrijken en schilderen.

Dan zou de stukadoor over een paar jaar daar wel overheen kunnen stuken.
En hoe is het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:14
Heb eerst van de kleine dakkapel aan de voorkant de naden dicht gezet en geschuurd. Dat zag er best prima uit. Daarom ook besloten om de grote aan de achterkant ook zo te doen. Wel belangrijk om met een vochtige spatel de naden na te strijken en dan niet te hard drukken. Ben benieuwd hoe het er na het schilderen uit zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
hiervoor moet je dus géén machinepleister gebruiken, maar gewoon een gipsplatenvoegmiddel.

Heb zelf Uniflott gebruikt, vond dat erg fijn werken. Op youtube zijn goede instructiefilmpjes te finden van Knauff. Als je een beetje handig bent en ook de Uniflott finish gebruikt is stucen in de meeste gevallen niet eens nodig.

Maar er zijn ook andere merken/types gipsplatenvoeg die ongetwijfeld ook prima zullen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb zelf uiteindelijk toch de naden geplakt en dichtgesmeerd met Knauf Renoband en de schroeven dichtgesmeerd. In de dakkapel zelf ziet dat er best netjes uit, het zijn vooral de aansluitingen op de rest van het huis die heel moeilijk netjes te krijgen zijn (70 jaar oud, niks recht). Maar voor nu is het prima zo, alles staat nu in de voorstrijk, deze week nog een paar plekjes bijwerken, en dan de latex en dan zijn we er voorlopig klaar mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobmeister
Knauf Renoband is daar niet voor bedoeld. Waarom vraag je om advies als je er vervolgens toch niks mee doet?
Pagina: 1