Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 20:38
Ik heb sinds kort een cheap Connect abonnement met een nieuw telefoonnummer, dus geen issues met portering.
Ik gebruik analoge dect telefoons die ik heb aangesloten op een grandstream HT801 zodat deze kunnen bellen met VOIP. Internet neem ik af van Odido. En het internet loopt over een deco mesje netwerk, waar ik SIP ALG uit heb gezet.

Uitgaande belletjes via cheap Connect gaan prima en foutloos. Ik kan op elk moment iemand bellen en dat gaat altijd goed.
Maar binnen komend verkeer gaat vaker niet dan wel goed. Mijn analoge telefoons gaan soms wel over als ze gebeld worden, maar nog veel vaker niet.

Iemand ideeën waar dit in kan zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Logs, logs, logs, zo kunnen wij niets, ik heb geen glazen bol namelijk. (wireshark log) (log van centrale) (log van de grandstream) etc etc
(komt de invite uberhaupt binnen? zo ja, ligt het aan je netwerk, zo nee ligt het buiten je netwerk)

[ Voor 35% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-12-2024 18:14 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Ok @CrankyGamerOG ik ga eens ff zoeken of ik daar wat kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ad6922 schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:08:
Ok @CrankyGamerOG ik ga eens ff zoeken of ik daar wat kan vinden
Wat in deze misschien ook wel handig voor je is, is om te achterhalen wélke telefoontjes al dan niet aankomen bij je. Vaak zitten er bij de diverse providers nog (oude?) 'traffic-rules' in de weg waardoor het verkeer van provider 'x' niet bij je aan komt terwijl het verkeer van provider 'y' en 'z' dat wel gewoon doet.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Ok, spoed cursus Wireshark gedaan. Ik begrijp nu hoe ik dat aanzet.

Om de telefoon analoog te laten bellen, moet er connectie worden opgezet met de grandstream HT801. Dus ik ben in het verkeer aan het kijken of er data pakketjes voorbij komen op het ip-adres van de grandstream als ik probeer mijn thuis telefoon te bellen via mijn mobiel.

Als ik bel via mijn mobiel en de analoge telefoon gaat over, dan zie ik echter helemaal geen verkeer op dat ip-adres. Terwijl ik dat wel verwacht. Om te checken of verkeer naar mijn grandstream wel goed is ingesteld benader ik echter de user-nterface van mijn grandstream. En dat laatste zie ik wel in wireshark.

Dat kan ik niet volgen. Of is het logisch dat een telefoontje van buiten niet zichtbaar is in het netwerkverkeer naar de HT801?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

ad6922 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:27:
Ok, spoed cursus Wireshark gedaan. Ik begrijp nu hoe ik dat aanzet.

Om de telefoon analoog te laten bellen, moet er connectie worden opgezet met de grandstream HT801. Dus ik ben in het verkeer aan het kijken of er data pakketjes voorbij komen op het ip-adres van de grandstream als ik probeer mijn thuis telefoon te bellen via mijn mobiel.

Als ik bel via mijn mobiel en de analoge telefoon gaat over, dan zie ik echter helemaal geen verkeer op dat ip-adres. Terwijl ik dat wel verwacht. Om te checken of verkeer naar mijn grandstream wel goed is ingesteld benader ik echter de user-nterface van mijn grandstream. En dat laatste zie ik wel in wireshark.

Dat kan ik niet volgen. Of is het logisch dat een telefoontje van buiten niet zichtbaar is in het netwerkverkeer naar de HT801?
Draait Wireshark op je pc? Dan zie je geen verkeer tussen je router en de HT801.

Je hebt een slechte router, vermoedelijk werkt het wel als je Reregister Before Expiration instelt op 300.
https://www.grandstream.c..._administration_guide.pdf

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
fopjurist schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:40:
[...]

Je hebt een slechte router, vermoedelijk werkt het wel als je Reregister Before Expiration instelt op 300.
https://www.grandstream.c..._administration_guide.pdf
Goed advies, maar voor het openhouden van de NAT connection tracking entry is het inschakelen van "Enable SIP OPTIONS/NOTIFY Keep Alive" genoeg en een fractie minder belastend voor de SIP-server :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
@fopjurist @nescafe Dank voor het meedenken. Ik ga deze settings proberen en kijken wat het effect is.

Wat een slechte router is ben ik wel benieuwd naar. Heb net een nieuwe Deco BE65 gekocht, waarvan ik zou denken dat dit een prima router zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Het lijkt inderdaad wel iets met een dergelijke setting te maken te hebben. Want ben aan het spelen met de settings op de HT801 en als ik wat aanpas en ga bellen, dan gaat die netjes over. En als ik het een half uurtje later weer probeer dan gaat die niet over,

Net deze setting gedaan: Reregister Before Expiration instelt op 300

Na instelling bel ik en gaat die over. 10 minuten later bellen en dan gaat die niet over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@ad6922 de standaard timeout-setting van een UDP-tracker varieert ergens tussen de 30 seconden, 300 seconden en 30 minuten. Blijft de client 'stil' in die tijd dan valt de connectie uit. Dit is geen kenmerk van een "goede" of "slechte" router maar een algemeen probleem bij het toepassen van NAT op UDP-sessies. Die OPTIONS-keepalive staat standaard op 30 seconden en die kun je desgewenst nog verlagen tot 10 a 20 seconden totdat je een stabiele sessie hebt. Dus ik zou die eens inschakelen zien of het beter gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 22-12-2024 22:18 . Reden: NAPT verwijderd ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Helder verhaal @nescafe

Hardstikke fijn dat je met me meedenkt. Ben echt al een tijdje bezig om het werkend te krijgen maar had geen idee waar ik tot nu toe moest zoeken.

Ik laat weten of ik met deze settings de boel draaiend krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

fopjurist schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:40:
[...]

Draait Wireshark op je pc? Dan zie je geen verkeer tussen je router en de HT801.
Port mirror op de switch en je ziet precies wat er gebeurt, maar dat is voor sommige net een stapje te ver/ingewikkeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ad6922
Ook iets te ingewikkeld voor me. Zou wireshark graag wat beter begrijpen omdat het je volgens mij veel kan zeggen over wat er afspeelt op je netwerk. Tips over goede uitleg van deze tool?

Het goede nieuws is dat ondertussen mijn telefoon elke keer netjes rinkelt als ik gebeld wordt.

Altijd fijn als er mensen met je meedenken. Dank voor de hulp allemeaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ad6922 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:57:
Ook iets te ingewikkeld voor me. Zou wireshark graag wat beter begrijpen omdat het je volgens mij veel kan zeggen over wat er afspeelt op je netwerk. Tips over goede uitleg van deze tool?

Het goede nieuws is dat ondertussen mijn telefoon elke keer netjes rinkelt als ik gebeld wordt.

Altijd fijn als er mensen met je meedenken. Dank voor de hulp allemeaal
Om wireshark effectief in te zetten moet je het verkeer capturen wat naar het device gaat wat je wil onderzoeken. In veel gevallen zul je dus op je router moeten capturen (als die dat kan) of een port mirror te doen op een switch waar je dan 100% al het verkeer ziet gaan als over de poort die je gemirror hebt.
Vandaar de term mirror :)

Pagina: 1