VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Vraag
Alle reacties
Door uit te rekenen wat je hypotheekrente je, na de hypotheekrenteaftrek, daadwerkelijk kost.Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Even voor het gemak: als je 3% hypotheekrente hebt, en je krijgt daar 36,97% van terug door hypotheekrenteaftrek, dan betaal je netto dus 1,89% hypotheekrente.
Zolang je meer verdient met het geld behouden (of dat nou een spaarrekening met 2% rente of beleggen met 8% winst is, dat maakt niet uit, het gaat om meer dan 1,89%) dan het aflossen van je hypotheek, dan is dat financieel gezien beter.
En hetzelfde geldt voor andere schulden: als schuld X% netto kost, maar je verdient met dat geld behouden >X%, dan kan je het (financieel gezien) beter niet aflossen.
The devil is in the details.
Want een extra aflossing van 1.000 euro op je hypotheek komt met 3% rente neer op een jaarlijkse besparing van 30 euro. Dat is 2,50 euro per maand, terwijl je die besparing er al uit kan hebben door minder lang te douchen, de verwerking lager te zetten, etc...
Daarbij moet je dus steeds bij elke aflossing ook bedenken of je je fijner voelt met die 1.000 euro cash hebben om iets te kunnen doen dan een lagere schuld op papier.
Al helemaal als je straks aan kinderen wil gaan beginnen; dan wordt het leven een stuk duurder en heb je ook weer extra geld nodig om je huis weer baby klaar te maken. Kan je natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je wilt.
In jullie situatie hebben wij na het kopen van het huis ervoor gekozen om even een paar jaar onze buffer te gaan verhogen voor de onvoorziene omstandigheden. En dan niet alleen de Nibud, maar gewoon pas weer aflossen als we 25k bovenop onze Nibud buffer hadden ipv elke maand 2k van het salaris.
Natuurlijk is zo'n aangeraden buffer te hoog, want je kan beter €5000 te veel aan buffer hebben dan €100 te weinigdfbt schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:38:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
En door het zo te doen houden ze het laagdrempeliger en zorgen ze ervoor dat iedereen het in een minuutje kan invullen, in plaats van dat het een 'nu geen zin in, doe ik later ooit wel een keertje' wordt.
Even tussendoor, als je mij niet quote, nee nergens voor nodig.dfbt schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:38:
***members only***
Ja zo ver was ik ook wel ..Hielko schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:36:
Het is niet zo moeilijk. De schuld waar je het hoogste NETTO rentepercentage op betaalt moet je het eerste aflossen. En aflossen is financieel aantrekkelijk wanneer het rendement dat je zelf haalt op je geld lager is dan dit netto rente percentage.
Enkel hoe maak je die berekening.
Maar hoe werkt de berekening als je niet in je eerste maand van aflossing zit, maar al voor een X bedrag hebt afgelost?Hahn schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:37:
[...]
Door uit te rekenen wat je hypotheekrente je, na de hypotheekrenteaftrek, daadwerkelijk kost.
Even voor het gemak: als je 3% hypotheekrente hebt, en je krijgt daar 36,97% van terug door hypotheekrenteaftrek, dan betaal je netto dus 1,89% hypotheekrente.
Zolang je meer verdient met het geld behouden (of dat nou een spaarrekening met 2% rente of beleggen met 8% winst is, dat maakt niet uit, het gaat om meer dan 1,89%) dan het aflossen van je hypotheek, dan is dat financieel gezien beter.
En hetzelfde geldt voor andere schulden: als schuld X% netto kost, maar je verdient met dat geld behouden >X%, dan kan je het (financieel gezien) beter niet aflossen.
Wellicht ook om rekening mee te houden in je buffer:
- wanneer loopt je 10 jaar rentevaste periode af, en heb je ruimte dan een hogere rente te betalen? Als niet, dan is het handig (op dat moment) extra af te lossen.
- wil je kinderen/ wanneer ongeveer? Zoals @President al zegt, dat veranderd nogal aan je inkomen en je uitgaven.
- komen er grote zaken aan je huis aan, b.v. dak, keuken, badkamer, of andere uitgaven (auto b.v.)?
President schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:29:
Is het geld dat je over hebt bovenop je Nibud buffer voldoende om na te denken over extra aflossen?
Want een extra aflossing van 1.000 euro op je hypotheek komt met 3% rente neer op een jaarlijkse besparing van 30 euro. Dat is 2,50 euro per maand, terwijl je die besparing er al uit kan hebben door minder lang te douchen, de verwerking lager te zetten, etc...
Daarbij moet je dus steeds bij elke aflossing ook bedenken of je je fijner voelt met die 1.000 euro cash hebben om iets te kunnen doen dan een lagere schuld op papier.
Al helemaal als je straks aan kinderen wil gaan beginnen; dan wordt het leven een stuk duurder en heb je ook weer extra geld nodig om je huis weer baby klaar te maken. Kan je natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je wilt.
In jullie situatie hebben wij na het kopen van het huis ervoor gekozen om even een paar jaar onze buffer te gaan verhogen voor de onvoorziene omstandigheden. En dan niet alleen de Nibud, maar gewoon pas weer aflossen als we 25k bovenop onze Nibud buffer hadden ipv elke maand 2k van het salaris.
Ja zeker.
Geld uitgeven wat geparkeerd staat (of geparkeerd gaat worden bij ontvangen van salaris) doet niets aan comfort, minder lang douchen of de verwarming lager te zetten. Beiden compleet irrelevant hier.
Ik ben mij bewust dat als ik meer aflos ik minder liquide middelen heb met dus ook minder (directe) financiële ruimte.
Mooie aanname over kinderen.
Wij wonen hier inmiddels alweer een aantal jaar en onze buffer (ruim boven het nibud advies) is na de verhuizing, het uitgeven en het klussen weer op een niveau dat wij comfortabel denken aan andere dingen doen met ons geld, vandaar ook deze vragen
Je hebt het dan over je hypotheek? Waarom denk je dat dat uitmaakt? 3% hypotheekrente blijft 3%.True schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:09:
[...]
Maar hoe werkt de berekening als je niet in je eerste maand van aflossing zit, maar al voor een X bedrag hebt afgelost?
Je kunt bij Nibud gewoon zelf sleutelen aan die bedragen en voor jezelf de keuze te maken qua buffer met iets minder genoegen te nemen met bijv. je inboedel.dfbt schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:38:
***members only***
No flame intended, maar met mijn hulpvraag moge het duidelijk zijn dat jouw 'natuurlijk' in je eerste zin nu als hooghartig overkomt. Ik vind het namelijk helemaal niet zo natuurlijk dat dit eenvoudig uit te rekenen is.whatyoudoing schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:10:
Het 'omslagpunt' kan je vrij eenvoudig uitrekenen natuurlijk. €'s * rente%, evt. gecorrigeerd voor HRA. Bij je hypotheekverstrekker kan je zien hoeveel rente/aflossing je betaald. Of je zoekt even een (excel) schema met een annuitaire lening. Daar kom je wel uit.
Wellicht ook om rekening mee te houden in je buffer:
- wanneer loopt je 10 jaar rentevaste periode af, en heb je ruimte dan een hogere rente te betalen? Als niet, dan is het handig (op dat moment) extra af te lossen.
- wil je kinderen/ wanneer ongeveer? Zoals @President al zegt, dat veranderd nogal aan je inkomen en je uitgaven.
- komen er grote zaken aan je huis aan, b.v. dak, keuken, badkamer, of andere uitgaven (auto b.v.)?
Maar die correctie voor de HRA, hoe werkt dat dan? En hoe bereken ik die, want dat is natuurlijk het hele eieren eten.
Voor de zaken m.b.t. de woning hebben wij de buffer, dat is goed voor elkaar.
Omdat je met een annuïteitenhypotheek meer gaat aflossen en minder rente gaat betalen waardoor je ook minder HRA hebt en de netto rente dus hoger is naarmate je langer aflossing betaald. Daarnaast zal je met een hogere aflossing ook minder rente gaan betalen over het nog openstaande deel en dus heb je hierin nog een extra berekening voor de 'na de aflossing' rente.Hahn schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:14:
[...]
Je hebt het dan over je hypotheek? Waarom denk je dat dat uitmaakt? 3% hypotheekrente blijft 3%.
Met het risico dat je dit ook vervelend gaat vinden: volgens mij maak je het allemaal moeilijker dan het isTrue schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:19:
[...]
No flame intended, maar met mijn hulpvraag moge het duidelijk zijn dat jouw 'natuurlijk' in je eerste zin nu als hooghartig overkomt. Ik vind het namelijk helemaal niet zo natuurlijk dat dit eenvoudig uit te rekenen is.
Zoals ik al zei: je krijgt 36,97% terug met je hypotheekrenteaftrek. En 3% hypotheekrente is na die aftrek dus 1,89% netto rente.Maar die correctie voor de HRA, hoe werkt dat dan? En hoe bereken ik die, want dat is natuurlijk het hele eieren eten.
Dat is het hele eieren eten, meer niet.
Ik zal bij een klein verschil 3,07% hr en 3% op de bank kiezen voor cash, pas als het veel meer scheelt kan je kiezen om af te lossen, ook als je door af te lossen in een lagere rentetarief komt kan het lonen.
Een middagje spelen met Excel en je weet alle variabelen.
Festina lente
Percentueel ga je nooit minder rente betalen dan je 3%. Alleen het maandbedrag blijft gelijk bij normale aflossingen, terwijl je totale schuld kleiner wordt, dus dáárom betaal je elke maand steeds beetje minder rente in euro's (maar percentueel gezien nog steeds 3%).True schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:21:
[...]
Omdat je met een annuïteitenhypotheek meer gaat aflossen en minder rente gaat betalen waardoor je ook minder HRA hebt en de netto rente dus hoger is naarmate je langer aflossing betaald. Daarnaast zal je met een hogere aflossing ook minder rente gaan betalen over het nog openstaande deel en dus heb je hierin nog een extra berekening voor de 'na de aflossing' rente.
Lang verhaal kort: je betaalt 3% rente. Of dat nou €30 van €1000 is of €3 van €100, het blijft 3%.
Als ik had willen flamen had ik iets gezegd over wel een HBO of WO opleiding doen (want DUO) maar niet eenvoudig kunnen rekenen of zoekenTrue schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:19:
[...]
No flame intended, maar met mijn hulpvraag moge het duidelijk zijn dat jouw 'natuurlijk' in je eerste zin nu als hooghartig overkomt. Ik vind het namelijk helemaal niet zo natuurlijk dat dit eenvoudig uit te rekenen is.
Maar die correctie voor de HRA, hoe werkt dat dan? En hoe bereken ik die, want dat is natuurlijk het hele eieren eten.
Voor de zaken m.b.t. de woning hebben wij de buffer, dat is goed voor elkaar.
Of zoals @Hahn zegt, die het aardiger verwoord dan ik: je maakt het moeilijker dan het is.
Als de rente op je spaarrekening hoger is dan je netto hypotheekrente, dan is het voordeliger om het daar op te zetten dan om het af te lossen. Dat is je omslagpunt.
Je netto hypotheekrente is je hypotheekrente minus je aftrekpercentage. Er zijn handige rekentools voor, bijvoorbeeld https://www.berekenhet.nl...hypotheekrenteaftrek.html, zie het voor je uitrekenen.
Dan kun je de annuïteit en dus ook de verschuldigde rente uitrekenen. Pak je belastingschijf er even bij en de rest is hier al eerder voorgerekend.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En de Nibud rekentool geeft in mijn situatie een buffer waar ik me "beperkt" in kan vinden, vind m aan de lage kant - maar dat heeft ook met leeftijd en techniek van ons huis te maken. Ofwel: het blijft een schatting van een minimum minimaal bedrag.
Voor alle Hypotheekrenteaftrek geldt het percentage van de laagste schijf 36,97% in 2024,marcelcee schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:45:
Pak je belastingschijf er even bij en de rest is hier al eerder voorgerekend.
in 2025 wordt dit 37,48% (bijna 3/8 dus)
[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 26-12-2024 14:43 . Reden: aanvulling ]