Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een homeserver bouwen met Proxmox om 3 VMs en ongeveer 20 containers te draaien. Van tijd tot tijd wil ik op een lichte Ubuntu workstation VM kunnen inloggen, die normaal gesproken offline zal zijn. Daarnaast wil ik een aparte networking VM hosten met daarop networking/logging containers (zoals CrowdSec, DNS, Prometheus met Grafana, etc.). Ook wil ik een VM voor het beheren van mijn media (boeken, films/series) en een VM voor Jellyfin, waarbij ik de iGPU doorgeef. Verder draait er ook Home Assistant, en van tijd tot tijd wil ik game servers hosten voor Minecraft of Valheim. Ik wil mogelijk ook 3 VMs dedicaten aan een Kubernetes setup om daarmee te experimenteren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal ongeveer 800-900 euro kosten
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een WD-Red 8TB schijf die ik hierin wil opnemen (SATA) en een zwave USB controller
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende in gedachten voor de build:
CPU: ik lees dat de 13e en 14e generatie meer problemen hebben, vandaar dat ik voor een i5 uit de 12e generatie ga. Ik heb de 12600k boven de 12400 gekozen vanwege de e-cores.
Opslag Proxmox Host: Lexar NS100 256GB SSD (SATA)
Opslag VMs: WD Blue SN580 2TB (NVMe SSD)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik betaal graag iets meer voor componenten die makkelijk in een proxmox/linux setup werken
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij zal in mijn kantoor staan, dus het liefste minimale geluidsproductie
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar feedback over de componenten die ik heb gekozen. Zijn er betere opties voor dezelfde prijs, of zijn er componenten die ik misschien over het hoofd heb gezien? Zijn er nog tips om de prestaties, energie-efficiëntie of betrouwbaarheid te verbeteren? Ik denk dat ik met deze setup de thermals van de i5-12600 prima kan managen zonder continu lawaai, klopt dit?
Ik wil een homeserver bouwen met Proxmox om 3 VMs en ongeveer 20 containers te draaien. Van tijd tot tijd wil ik op een lichte Ubuntu workstation VM kunnen inloggen, die normaal gesproken offline zal zijn. Daarnaast wil ik een aparte networking VM hosten met daarop networking/logging containers (zoals CrowdSec, DNS, Prometheus met Grafana, etc.). Ook wil ik een VM voor het beheren van mijn media (boeken, films/series) en een VM voor Jellyfin, waarbij ik de iGPU doorgeef. Verder draait er ook Home Assistant, en van tijd tot tijd wil ik game servers hosten voor Minecraft of Valheim. Ik wil mogelijk ook 3 VMs dedicaten aan een Kubernetes setup om daarmee te experimenteren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal ongeveer 800-900 euro kosten
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een WD-Red 8TB schijf die ik hierin wil opnemen (SATA) en een zwave USB controller
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende in gedachten voor de build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 179,- | € 179,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H DDR4 | € 99,- | € 99,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 109,19 | € 109,19 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 109,99 | € 109,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,38 | € 91,38 |
1 | SSD's | Lexar NS100 256GB | € 21,22 | € 21,22 |
1 | SSD's | WD Blue SN580 2TB | € 108,99 | € 108,99 |
Totaal | € 755,67 |
CPU: ik lees dat de 13e en 14e generatie meer problemen hebben, vandaar dat ik voor een i5 uit de 12e generatie ga. Ik heb de 12600k boven de 12400 gekozen vanwege de e-cores.
Opslag Proxmox Host: Lexar NS100 256GB SSD (SATA)
Opslag VMs: WD Blue SN580 2TB (NVMe SSD)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik betaal graag iets meer voor componenten die makkelijk in een proxmox/linux setup werken
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij zal in mijn kantoor staan, dus het liefste minimale geluidsproductie
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar feedback over de componenten die ik heb gekozen. Zijn er betere opties voor dezelfde prijs, of zijn er componenten die ik misschien over het hoofd heb gezien? Zijn er nog tips om de prestaties, energie-efficiëntie of betrouwbaarheid te verbeteren? Ik denk dat ik met deze setup de thermals van de i5-12600 prima kan managen zonder continu lawaai, klopt dit?