Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 16:35
Stukje context
Op dit moment heb ik een game PC staan (oudje met GTX970, wel een ryzen 7 CPU, 16GB ram) in een kamer boven en een oude studielaptop die bijna van ellende uit elkaar valt. Opzich is de PC prima voor wat ik nu doe (met name Dota2, factorio). Echter game ik nu bijna niet en zou ik ook wel eens een wat nieuwer spel (borderlands 3, baldurs gate, bijv.) willen oppakken. Zeker nu ik samen woon, merk ik dat ik niet snel in m'n uppie boven ga zitten want dat is ongezellig. De desktop beneden neerzetten gaat alleen niet, want dat is 'lelijk' zegt de wederhelft :p. Ik zoek dus puur iets om boven aan een bureau mee te kunnen gamen op een groter scherm, of om aan de keukentafel even een uurtje of twee te kunnen spelen.

Verder heb ik nog niet eerder een game laptop gehad en kan het me pijn doen als ik zie hoe veel meer PC je krijgt bij een desktop van dezelfde prijs. Zeker als je leest dat de RTX4070 vs RTX4070 mobile bijv. 35% meer performance heeft. Wat kan ik dan uberhaupt verwachten van een laptop van rond de 1500 eu? Wat advies wordt dus op prijs gesteld!

Wat ga je met je laptop doen?
Af en toe wat browsen, maar ook aan de keukentafel een potje gamen of aansluiten op een 1440p scherm voor wat meer hardcore gaming.

Wat is je budget?
Ik schat maximaal zo rond de 1500. Misschien wat meer als ik mijn desktop verkoop en volledig overstap op een enkele laptop.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, ik zal hem alleen heen en weer te slepen tussen het bureau boven en de keukentafel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet specifiek, maar een groot scherm is een plus en 1080p is wel wat weinig. Gewicht is geen probleem, ik ga hem toch niet meenemen buitenshuis. Geluidskwaliteit boeit ook niet, ik doe toch een headsets op. RGB is geinig, maar absoluut geen vereiste. Een ASUS ROG Strix G16 zoals in de BBG lijkt aardig tof, maar kost echt een flinke smak geld.

Ik sta ook zeker voor andere ideeën open (denk aan steam deck achtige zaken, of een soort mini ITX pc, want meer bang for buck, als die makkelijk heen en weer te slepen is). Portables hebben wel als nadeel dat ik (waarschijnlijk) toetsenbord+muis prettiger vindt dan een controller.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keuning
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-02 07:40
Hi Niekserr,

Tot voor kort zat ik in een vergelijkbare situatie als jij en heb ik de overstap gemaakt naar een gaming laptop als alles-in-1 vervanger (https://tweakers.net/prod...7-16irx9h-83de003smh.html). Tot nu toe heb ik geen spijt van deze beslissing, maar wil je wel twee minder positieve punten meegeven die wat mij betreft bewust afgewogen moeten worden:
- De geluidsproductie van een gaming laptop is niet vergelijkbaar met een gaming desktop en -met name vanwege de korte afstand- in sommige gevallen best storend. Gezien je aangeeft altijd een headset te gebruiken niet direct een probleem, maar wellicht een storende factor voor je wederhelft;
- De prijs-kwaliteitsverhouding is behoorlijk slechter dan bij een desktop PC. Hierdoor betaal je behoorlijk veel meer voor vergelijkbare performance of krijg je aanmerkelijk slechtere performance voor dezelfde prijs.

In jouw prijsrange zou ik inderdaad voor een systeem met een 4070 kaart kiezen. Een 4080 is wel echt buiten bereik en bij een 4060 mis je toch wat performance, ondanks dat laptops daar doorgaans een iets betere prijs/kwaliteits-verhouding bieden.

Twee kanshebbers zijn wat mij betreft:
https://tweakers.net/pric...g-f15-fx507vi-hq114w.html
of
https://tweakers.net/pric...-5-16ahp9-83dh005bmh.html

Waarbij de ASUS een grotere accu en grotere schijf als onderscheidende pluspunten heeft. Bij de Lenovo zijn dit een helderder scherm, sneller werkgeheugen en een CPU die energiezuiniger is en betere (multithreaded) performance kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Keuning schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:37:
Hi Niekserr,

Tot voor kort zat ik in een vergelijkbare situatie als jij en heb ik de overstap gemaakt naar een gaming laptop als alles-in-1 vervanger (https://tweakers.net/prod...7-16irx9h-83de003smh.html). Tot nu toe heb ik geen spijt van deze beslissing, maar wil je wel twee minder positieve punten meegeven die wat mij betreft bewust afgewogen moeten worden:
- De geluidsproductie van een gaming laptop is niet vergelijkbaar met een gaming desktop en -met name vanwege de korte afstand- in sommige gevallen best storend. Gezien je aangeeft altijd een headset te gebruiken niet direct een probleem, maar wellicht een storende factor voor je wederhelft;
- De prijs-kwaliteitsverhouding is behoorlijk slechter dan bij een desktop PC. Hierdoor betaal je behoorlijk veel meer voor vergelijkbare performance of krijg je aanmerkelijk slechtere performance voor dezelfde prijs.

In jouw prijsrange zou ik inderdaad voor een systeem met een 4070 kaart kiezen. Een 4080 is wel echt buiten bereik en bij een 4060 mis je toch wat performance, ondanks dat laptops daar doorgaans een iets betere prijs/kwaliteits-verhouding bieden.

Twee kanshebbers zijn wat mij betreft:
https://tweakers.net/pric...g-f15-fx507vi-hq114w.html
of
https://tweakers.net/pric...-5-16ahp9-83dh005bmh.html

Waarbij de ASUS een grotere accu en grotere schijf als onderscheidende pluspunten heeft. Bij de Lenovo zijn dit een helderder scherm, sneller werkgeheugen en een CPU die energiezuiniger is en betere (multithreaded) performance kent.
Bedankt voor je bericht!

Dit zijn ook een beetje de keuzes waar ik op uit kwam. Gisteren ook even gekeken in de Mediamarkt, maar nog niets gezien waar ik nou echt laaiend enthousiast van wordt :p.

Gisteren kwam ik toevallig ook alternatieven tegen zoals de Steam link app of moonlight. Had geen idee dat dat bestond. Dit werkte ook best vlekkeloos(!) wat ik niet had verwacht en heb een uur of 2 remote lopen gamen op mijn oude laptop.

Ik denk dat ik met een 'simpele' laptop en een gpu upgrade in mijn pc dus meer performance kan halen. Dit zal ik nog wat verder uitzoeken en de keuzes naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-06 14:32
Ook deze maand overgestapt van een i7 7700k 1080ti tower silent pc naar deze:
uitvoering: ASUS ROG Strix G18 G814JIR-N6003W

Bevindingen: ik bevestig bovenstaande posts, hij wordt vrij snel warm, veel fan noise en dan speel ik nog niet eens een echte high fps game maar uboat 😄
Verder valt me de snelheid wat tegen tegenover wat ik verwacht had, 7 generaties verder en naar i9 maar uitpakken unrarren etc en nu pci4 ssds ipv sata600 toch vind ik het niet echt vlotter gaan.

Blijkt maar dat bij een laptop de CPU en GPU toch worden beperkt qua vermogen en prestaties.
Maar goed ik heb het ook niet echt nodig, het viel me alleen op.

Dus portabiliteit is gewoon de enigste echte pro, anders zou ik weer terug gaan naar een tower bouwen.

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-06 14:58
kjeltonline schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:42:
Ook deze maand overgestapt van een i7 7700k 1080ti tower silent pc naar deze:
uitvoering: ASUS ROG Strix G18 G814JIR-N6003W

Bevindingen: ik bevestig bovenstaande posts, hij wordt vrij snel warm, veel fan noise en dan speel ik nog niet eens een echte high fps game maar uboat 😄
Verder valt me de snelheid wat tegen tegenover wat ik verwacht had, 7 generaties verder en naar i9 maar uitpakken unrarren etc en nu pci4 ssds ipv sata600 toch vind ik het niet echt vlotter gaan.

Blijkt maar dat bij een laptop de CPU en GPU toch worden beperkt qua vermogen en prestaties.
Maar goed ik heb het ook niet echt nodig, het viel me alleen op.

Dus portabiliteit is gewoon de enigste echte pro, anders zou ik weer terug gaan naar een tower bouwen.
Het probleem van een laptop blijft natuurlijk altijd ruimte en koeling.
Daarnaast is een 4070 ook niet geweldig ten op zichte van je oude 1080ti.

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-06 14:58
Niekserr schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:59:
[...]
Bedankt voor je bericht!

Dit zijn ook een beetje de keuzes waar ik op uit kwam. Gisteren ook even gekeken in de Mediamarkt, maar nog niets gezien waar ik nou echt laaiend enthousiast van wordt :p.

Gisteren kwam ik toevallig ook alternatieven tegen zoals de Steam link app of moonlight. Had geen idee dat dat bestond. Dit werkte ook best vlekkeloos(!) wat ik niet had verwacht en heb een uur of 2 remote lopen gamen op mijn oude laptop.

Ik denk dat ik met een 'simpele' laptop en een gpu upgrade in mijn pc dus meer performance kan halen. Dit zal ik nog wat verder uitzoeken en de keuzes naast elkaar leggen.
Ik zou de Lenovo's wel prefereren boven die Asus. Die Asus is een instapmodel onder de ROG lijn zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Bedankt, ik heb het e.e.a. bekeken en ga toch voor een upgrade van mijn vaste PC i.c.m. een goedkopere laptop. Ik ga dan even wachten op de RTX5000 series en er daar een van halen. Als ik nu een RTX4070 haal, voelt het alsof het al bijna outdated is. Plus, het zal (hopelijk) iets met de prijzen doen.

Qua laptop ernaast zit ik nu te kijken naar deze: ASUS Vivobook Go 15 E1504FA-NJ1254W
Dit lijkt een goede deal om hem op bol te kopen met selectvoordeel voor 450 eu (+ nog 50 eu cadeaubonnen die ik heb). Helaas geen USB-C laden of een bijzonder mooi scherm, maar toch een goede deal voor een budget laptop lijkt me.
Pagina: 1