Welke Thuis batterij bij Enphase én Solaredge PVs op huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfski56
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 00:34
Wij hebben twee verschillende PV systemen op de platte daken van ons vrijstaand huis (bouwjaar 2020):
- 20x Longhi panelen 330W met optimizers met Solaredge SE6 omvormer (2020 O/W aangelegd op dak 1e verdieping))
- 19x Sunpower Maxeon 425W panelen met Enphase Iq7a micro-omvormers (2023 op bgg dak aangelegd)
Wij hebben geen gas, 2EV's, eigen laadpaal (Alpha) en warmtepomp van NIBE, 3x25A meterkast, jaarlijks verbruik +/- 9000 kWh, nu nog variabel energiecontract bij Powerpeers. Wij willen switchen naar een dynamisch contract met thuisbatterijen.
Dilemma is nu, welk batterij systeem gaan we voor? Gaan we voor Solaredge batterijen of Enphase (5P) batterijen, waarbij het andere systeem omgebouwd zou moeten worden naar het batterij systeem? (om straks één systeem te hebben) of is er een andere mogelijkheid die jullie adviseren? Begrijp dat met bv Sigenergy/Haier batterijen wellicht beide systemen gecombineerd kunnen worden?)

Beste antwoord (via Rudolfski56 op 27-12-2024 11:34)

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rudolfski56 schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:22:
Wij hebben twee verschillende PV systemen op de platte daken van ons vrijstaand huis (bouwjaar 2020):
- 20x Longhi panelen 330W met optimizers met Solaredge SE6 omvormer (2020 O/W aangelegd op dak 1e verdieping))
- 19x Sunpower Maxeon 425W panelen met Enphase Iq7a micro-omvormers (2023 op bgg dak aangelegd)
Wij hebben geen gas, 2EV's, eigen laadpaal (Alpha) en warmtepomp van NIBE, 3x25A meterkast, jaarlijks verbruik +/- 9000 kWh, nu nog variabel energiecontract bij Powerpeers. Wij willen switchen naar een dynamisch contract met thuisbatterijen.
Dilemma is nu, welk batterij systeem gaan we voor? Gaan we voor Solaredge batterijen of Enphase (5P) batterijen, waarbij het andere systeem omgebouwd zou moeten worden naar het batterij systeem? (om straks één systeem te hebben) of is er een andere mogelijkheid die jullie adviseren? Begrijp dat met bv Sigenergy/Haier batterijen wellicht beide systemen gecombineerd kunnen worden?)
Jouw situatie lijkt een beetje op de mijne, maar door het vele rijden is ons verbruik bijna 3 keer zo hoog 😜. Ik vraag me ook af of je bijvoorbeeld met je EV de thuis batterij kan “laden” op dagen met weinig zon/wind waarbij dat een goedkoper is vergeleken met de dynamische tarieven. Zit zelf een beetje de prijzen van Blauhoff in de gaten te houden voor flink grotere capaciteit (40-60kwh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
De solaredge én Enphase batterijen gaan niet rendabel zijn… te duur…

Enphase heeft daarnaast 0 technisch voordeel boven een onafhankelijk AC gekoppeld systeem.

Enige wat misschien rendabel is zijn handelsaccus als zonneplan Nexus… met onzekerheid over markt ontwikkeling

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
We mogen nog salderen tot 2027.

Loop ik inmiddels achter of zijn accus voor die tijd al rendabel te noemen?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2024 13:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rudolfski56 schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:22:
Jouw situatie lijkt een beetje op de mijne, maar door het vele rijden is ons verbruik bijna 3 keer zo hoog 😜. Ik vraag me ook af of je bijvoorbeeld met je EV de thuis batterij kan “laden” op dagen met weinig zon/wind waarbij dat een goedkoper is vergeleken met de dynamische tarieven. Zit zelf een beetje de prijzen van Blauhoff in de gaten te houden voor flink grotere capaciteit (40-60kwh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:46

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

AUijtdehaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:45:

Precies wat jij zegt, ik begrijp de gekte ook niet helemaal. Het lijkt wel alsof iedereen elkaar de kop loopt gek te maken.

Maar goed, ik denk laat maar gaan en een ander de kinderziektes eruithalen.
Als ik mij begin Juli 2026 begin te oriënteren ben ik vroeg genoeg.

Wellicht is er dan zelfs wel een subsidie maatregel beschikbaar…

[ Voor 5% gewijzigd door TTommie op 24-12-2024 00:02 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AUijtdehaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:45:

Niet met zekerheid voor de terugverdientijd, maar dingen als zonneplan Nexus lijken erg leuk rendement te draaien / op dit moment /

Maar dat is geen thuis accu in de traditionele zin…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfski56

Zeker, salderen is nog tot 2027. Maar ondertussen betalen we de hoofdprijs voor terugleveren van onze overtollige PV stroom. (In ons geval bij Powerpeers berekend op €1500/jr door onze overcapaciteit). Met thuisbatterij en dynamisch contract (geen terugleverkosten) valt dus ook nu al met deze overtollige stroom te handelen op energiemarkt en daarmee deze ‘verliezen’ te minimaliseren… vandaar dat ik nu al wel aan ‘t zoeken ben naar beste optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfski56
Ondertussen al wel neiging naar AC gekoppelde batterij met eigen omvormer, zodat onze bestaande systemen kunnen blijven bestaan.. hierin lijkt een Sigenstore batterij of Sunpower batterij een goede optie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Rudolfski56 zelfs zonder salderen krijg ik in simulatie in solaredge designer geen rendabele casus voor een thuis accu. Richting 50ct/kWh door de accu… nu waarschijnlijk iets lager, accu’s dalen wel in prijs… maar het moet echt veel lager om te traditionele accu rendabel te krijgen.

Dus enige wat je op korte termijn moet overwegen is de handelsplatform accu’s ala zonneplan nexus

Pagina: 1