Serieschakelaar met maar een zwarte draad aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-03 21:03
Ik ben bezig met een kleine verbouwing en moet een serieschakelaar (opbouw) op een andere plek maken.
Het betreft een dubbele schakelaar ( 2 lichtpunten) en een stopcontact. Zonder aardedraad.
Er komen 4 draden uit de wanddoos. 2 x blauw, 1 bruin en 1 zwart.

De oude serieschakelaar werkte volgens bijgesloten tekening. Bruin werd doorgelust. Stopcontact met blauw en bruin.
Dubbele schakelaar: zwart en blauw.

Ik heb een Gira-schakelaar gekocht (zie foto). Maar hier zit ingebouwd een zwarte draad, waar ik bruin verwacht had. Hoe sluit ik dit aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qye2ciKdOEEzuvCRm_OHwRPSeTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYQlrzxTiSL76M1hyISa68m6.jpg?f=fotoalbum_large

Meer Technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 22-12-2024 17:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38

jgj82

Ja, maar = nee

Hoi! In elk geval is die zwarte draad niet goed gemonteerd, er is boven de schakelaar (flink) koper zichtbaar.
Verder hoort hij eigenlijk bruin te zijn.
Nu kun je je L via de wandcontactdoos naar de schakelaars brengen, bruggetje van de ene naar de andere en dan de zwarte kabels uit je verdeeldoos op de andere zijden. De N alleen door je wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennie
Ja, dacht ik al. De zwarte draad, die al in de schakelaar zat, moet dus bruin zijn. Dan kan ik dus gewoon het schema gebruiken, dat ik als tekening op de foto gezet heb? want dat werkte goed. Er komt maar één zwarte (schakel-draad) uit de wanddoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Oei! Mijn excuses, ik dacht dat het om een dubbele schakelaar ging maar ik zie dat het een enkele is de dat de N ook mee schakeld. Dan is je verhaal correct.

[ Voor 7% gewijzigd door jgj82 op 22-12-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dus ze hebben ipv 2x zwart er gewoon 1x zwart en 1x blauw als schakel ingezet of begrijp ik je nu verkeerd?

en verder als er al een draadje tussen de schakelaar en het wcd deel zit kan je deze gewoon verwijderen.. en indien nodig een nieuw stukje draad gebruiken om je bestaande schakeling weer te herbouwen

wel zou ik de geschakelde blauw (die dus eigenlijk zwart moet zijn?) markeren.. ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 22-12-2024 15:08 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

SMSfreakie schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:07:
dus ze hebben ipv 2x zwart er gewoon 1x zwart en 1x blauw als schakel ingezet of begrijp ik je nu verkeerd?

en verder als er al een draadje tussen de schakelaar en het wcd deel zit kan je deze gewoon verwijderen.. en indien nodig een nieuw stukje draad gebruiken om je bestaande schakeling weer te herbouwen

wel zou ik de geschakelde blauw (die dus eigenlijk zwart moet zijn?) markeren.. ;-)
Afgaande op de tekening van @Mennie gaat er bruin in en zwart uit bij de schakelaar, wat volgens mij gangbaar is. Blauw is doorgelust van de wandcontactdoos. Ook dat is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennie
De elektricien had enkele jaren geleden het zo gemaakt als ik op de tekening aangeef. Het werkt(e). Met dus 2 blauwe, 1 zwarte en 1 bruine draad. Ik ben maar een leek, waarom het werkt(e) weet ik niet. Misschien de blauwe als schakeldraad gebruikt. Ik probeer het nu aan te passen op de nieuwe serie-schakelaar. Ja, wat je zegt, de oude situatie namaken. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als dit een dubbel schakelaar (serie schakelaar) moet zijn met de gekochte schakelaar heb je twee heeeeeeele grote NO-NO's.

Als eerste dus een blauwe draad als schakeldraad. Als een elektricien dit ooit zo gemaakt heeft zou hij van mij nooit meer aan de bak mogen... :X

En een geaard stopcontact plaatsen zonde de randaarde aan te sluiten. Ook dat is een hele grote nee. Prima als je geen aarde hebt daar, maar plaats dan netjes een ongeaard stopcontact.

Dus wil je het netjes en veilig houden (ook voor jezelf als je er in de toekomst aan moet werken), dan vervang je de blauwe draad netjes door een zwarte. En trek je gelijk een aardedraad mee of je wisselt het stopcontact om voor een ongeaarde variant.
Pagina: 1