Theo schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:23:
Ik ben zelf duikinstructeur geweest en bij mij en de duikscholen waar ik gewerkt heb was het altijd simpel; bij astma is een artsverklaring nodig.
Wanneer je een aanval krijgt dan kun je op het land een inhaler pakken en gebruiken. Dát is de reden waarom je naar een arts moet voor een goedkeuring; die specifieke handeling in het water is dus niet mogelijk. Dus wanneer jij een redelijke lichamelijke inspanning kan blijven leveren wanneer je een aanval hebt, of je 100% zeker en altijd weet wat de trigger is, en je deze op voorhand dus altijd kan herkennen (bijv bij inademen houtrook vaak een aanval na 10 minuten, en verder echt absoluut nooit) dan zal een arts waarschijnlijk aangeven dat duiken geen probleem is mits je niet gaat duiken wanneer je houtrook ruikt
Maar wanneer jij soms 'spontaan' een aantal kunt krijgen waardoor je niet direct daarna en tijdens de aanval die redelijke inspanning kunt blijven leveren zonder medicatie/inhaler dan verwacht/hoop ik dat een arts niet die goedkeuring zal geven. Je speelt dan letterlijk met je eigen leven, je brengt die van je buddy serieus in gevaar en speelt ook met de reputatie en toekomst van de duikschool.
Beste Theo,
Hartelijk dank, hier kan ik wat mee.
Ik geb zelf, echt heel minimaal last, longfunctie zonder puffers is 80% en met 96%. Triggers zijn bij mij, graspollen en overgang van warm naar koud weer. De aanvallen krijg ik eigenlijk nooit, maar merk puur als ik random ineens slijm ophoest zonder verkoudheid, dat ik me gedeisd moet houden qua extreme inspanning, Qua inspanning sport ik 3-4x per week intensief met een Personal Trainer en 0,0 problemen ervaren qua licht of iets.
Wat verwacht u met dit verhaal, dat ik er doorheen kom? Want ergens geeft het me best wat stress. De opleiding begint 17 jan en 13 de keurarts.