Bouwtekeningen opvragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ivm een uitbouw van de bovenverdieping die we willen laten doen, wil ik een plan laten maken door een architect. Nu lijkt het me dat deze niet kan tekenen zonder te weten hoe het huis al in elkaar zit. Maar dat is een aanname. Het gaat om een huis uit 1997.

Laat het nu zo zijn dat ik geen bouwtekening heb van ons huis. Alleen een plattegrond, maar verder geen bouwkundige tekeningen. Ik heb het bedrijf gevraagd die toen het huis opgeleverd heeft, maar hun bewaartermijn is al voorbij. Het gemeentelijke archief zegt nergens over te beschikken en kwam alleen met bouwkundige tekeningen van een aanbouw die later bij de buren is uitgevoerd.

Van de buren die ook een dergelijke uitbouw hebben laten doen, is er helaas niemand die me kan vertellen hoe dit gedaan is. Te lang geleden (meteen bij de bouw) of huis zo gekocht.

Mijn vraag is dus eigenlijk tweeledig;
1. Hoe kan ik eventueel toch nog de bouwkundige tekeningen van ons huis achterhalen?
2. Kan een architect zonder deze tekeningen toch aan de slag met een plan maken voor onze gewenste verbouwing?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Beste antwoord (via Aardedraadje op 23-12-2024 08:18)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Bij twee huizen kon ik van een eerste eigenaar (buurman danwel verkoper) tekeningen en documentatie krijgen. Gewoon aanbellen dus.

Bij mijn laatste woning documentatie online opgevraagd bij de gemeente waarna ik een zeer uitgebreide zip met projectinformatie kreeg.

Ik zou nogmaals de gemeente aansporen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2024 13:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
over die bewaartermijn: dat is flauwekul. Ze willen gewoon geen bouwlundige tekeningen afgeven. Mijn nieuwbouwhuis had ik tekeningen van het dak nodig. Ik kreeg ze niet. ik kon hoog en laag springen, ik kreeg ze gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een paar jaar terug toen ik een dakkapel wilde plaatsen de tekeningen opgevraagd bij de gemeente. Ik kreeg een zeer compleet dossier over het hele project met alle tekeningen die ik maar kon wensen. Huis is gebouwd in 2002, dus niet heel veel later dan TS. Zou het dan per gemeente verschillen of ze het hebben/bewaren, dat lijkt me zo gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:14
Als het goed is bewaren gemeenten voor elke woning een bouwdossier. Zeker voor een woning uit 1997 lijkt het me heel gek als dit niet aanwezig is. Mijn ervaring is dat bouwtekeningen gewoon opgevraagd kunnen worden bij de gemeente, ik heb dit al meerdere keren gedaan (kost paar tientjes). Bij de gemeenten waar ik het heb opgevraagd kon ik altijd een online formulier invullen wat hier specifiek voor bedoeld was. Welke gemeente gaat het om?

woningstats.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Bij twee huizen kon ik van een eerste eigenaar (buurman danwel verkoper) tekeningen en documentatie krijgen. Gewoon aanbellen dus.

Bij mijn laatste woning documentatie online opgevraagd bij de gemeente waarna ik een zeer uitgebreide zip met projectinformatie kreeg.

Ik zou nogmaals de gemeente aansporen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:20
Het verschilt per gemeente, sommige gemeenten hebben hun archief slecht voor elkaar, andere heel goed.
Wat je ook kan doen is in de straat kijken of er nog kopers van het eerste uur zijn, wellicht dat die nog een map met tekeningen hebben of dat andere buren ergens wat hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:45
Zover ik weet is de gemeente verplicht om de vergunningstukken te bewaren. De bewaartermijn volgens de archiefwet is gelijk aan de instandhoudingstermijn van het bouwwerk. Laat je niet zomaar afschepen door de gemeente. Vraag naar de vernietigingslijst waarop staat dat deze gegevens zijn vernietigd. Of het beleid waarin staat dat ze documenten vernietigen.
En dien anders een klacht in, wellicht kun je compensatie krijgen voor het opnieuw laten intekenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die architect komt daar ook zonder tekeningen wel uit en anders weet die architect die tekeningen waarschijnlijk wel te achterhalen.
Bouwbedrijven zijn huiverig om tekeningen af te geven omdat veel dingen 'in het werk bepaald worden', lees: 'in afwijking van de tekening uitgevoerd worden'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ook bouwtekeningen via de gemeente opgevraagd, betreft bouwjaar 1999.
Complete dossier was nog beschikbaar w.o. beton berekeningen, isolatie etc.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09
Als de architect niet om tekeningen gaat vragen gaat de constructeur dat wel doen. Die wil weten hoe de constructie is waar je wat op gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:53
Onze bouwtekenningen kon ik op deze site opvragen:
https://www.bhic.nl/onder...-onderzoek/bouwtekeningen

Als je niet in Brabant woont heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:27
Er zijn meer gemeentes die hun oude bouw archieven overdragen aan regionale of plaatselijke archieven. Ik heb ooit oude tekeningen gevonden in het Gronings archief van een huis uit 1920 bijvoorbeeld. Maar ook een gemeente die de tekeningen van een ander huis uit de jaren 50 nog gewoon had liggen. Dus wat andere ook zeggen, terug naar de gemeente . Want met de vergunning zouden ook alle tekeningen ingeleverd moeten zijn, zeker voor een vrij recent huis als die van jou. En als de gemeente oude dossiers overgedragen hebben kunnen ze je dat ook vertellen. En soms werkt fysiek bij de gemeente langslopen ook nog wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Thanks voor het meedenken allemaal, het gaat om gemeente Arnhem. Voor zover ik weet, zouden ze inderdaad de tekeningen gewoon moeten hebben. Ik heb de vraag nogmaals bij ze neergelegd. Van de vorige bewoners (dat waren de eerste bewoners) heb ik een heel pakket aan papieren gekregen, maar helaas zaten daar geen bouwtekeningen bij.

Ik bedacht me later dat ons huis is gebouwd voordat de straat een naam kreeg. Dus wellicht hebben ze de tekeningen op een andere manier ingedeeld in het archief. Op het originele koopcontract/leveringscontract wordt consequent verwezen naar de kadastrale registratie. Misschien dat ze het op die manier kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Nogmaals dank iedereen voor het meedenken, ondertussen heb ik (erg snel) al reactie van de gemeente.

Ditmaal hebben ze tekeningen wel gevonden. Blijkbaar heeft het inderdaad nut om het nog eens te vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:18:

Bouwbedrijven zijn huiverig om tekeningen af te geven omdat veel dingen 'in het werk bepaald worden', lees: 'in afwijking van de tekening uitgevoerd worden'.
Daarom wordt vaak het tekeningenpakket aangepast na uitvoering om die wijzigingen mee te nemen. Ze worden dan As Built opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09
Uhuruburu schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:53:
[...]

Daarom wordt vaak het tekeningenpakket aangepast na uitvoering om die wijzigingen mee te nemen. Ze worden dan As Built opgeleverd.
Vaak? "Bijna nooit" is mijn persoonlijke ervaring. Dat kost geld namelijk en niemand wil dat betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 12:59

reaL_G

G

Is het een vrijstaande woning?
Of is het een deel van een project, lees zelfde soort type (rij)woningen.
Zoeken op kadastrale gegevens of op wijkproject.
Desnoods de architect tekeningen laten opvragen.

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou trouwens iedereen aanraden om die gegevens op te vragen, ik heb ze nu bijvoorbeeld ook weer nodig om het energielabel te laten bepalen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1