Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennodeplenno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-08 20:17
Goedenavond,

Mijn vriendin en ik hebben laatst een 70 m2 klushuis gekocht waar alleen een gaskacheltje boven zat (beneden werd voorheen niet gebruikt als woning). Omdat er dus geen CV o.i.d. in zit, en toch alles opnieuw moeten bouwen en isoleren willen we het meteen goed doen met een full electric CV en tapwater systeem. Dit doen we gedeeltelijk zelf en gedeeltelijk met een aannemer. Hoe meer we zelf kunnen doen hoe beter.

Als verwarming komt beneden en boven vloerverwarming. Daarnaast komt er ook een ventilatieplan met WTW. Er zijn inmiddels al 2 installateurs langs geweest voor het WP gedeelte (ivm het verkrijgen van de ISDE subsidie) en wat mij op viel was dat elke installateur er toch net weer iets anders over dacht. Daarom ben ik mij er nu wat meer in aan het verdiepen om er niet achter te komen dat we straks een verkeerde keuze hebben gemaakt aangezien we alles nieuw moeten aanleggen.

Vanwege de deadline met de ISDE subsidie hebben we de buitenunit afgelopen week al besteld (met controle en in bedrijf name door de verkopende partij achteraf), de keuze is na wat speurwerk gevallen op de Nefit Bosch Compress 5800i AW 5. Daarnaast wil ik vanwege het installatiegemak de bijbehorende tower met 170 L boiler en een klein buffervat van 16 L maar deze laatste is overigens nog niet besteld.

Nu heb ik al best wat gelezen op o.a. dit forum over wat wel/ niet slim is om te doen maar ik had hier nog enkele vragen over. Als eerst onze situatie met vierkante meters in een tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNm-cxKTx4BihE0vFyiyyrBXNf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJzmgX2NB5XtVXPY1iHpUh8Z.png?f=fotoalbum_large
In de berging zou de installatie komen, daarnaast beneden een 35m2 woonkamer en boven 2 slaapkamers en een badkamertje. De eerste vraag gaat eigenlijk over zoneregeling per kamer, is dit nou echt een meerwaarde in zo'n klein huis? Het leek mij namelijk wel handig als de badkamer continue verwarmd blijft als een soort buffervat, maar de slaapkamers niet. Alleen zou je dan niet onnodig veel complexiteit toevoegen?
Verder vroeg ik mij af of je met deze setup ideaal kunt koelen in de zomer en/of temperatuurgestuurde zoneregeling dan wat toe voegt?
Ook was het nu het idee om de vloerverwarming verdeler onder de trap te plaatsen, maakt dit nog uit dat dit zo ver weg is van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:18
Zoneregeling voegt niks toe inderdaad, een buffervat heb je zonder zoneregeling ook niet nodig. Door middel van het knijpen van de groepen voor de slaapkamers kun je prima daar de temperatuur iets lager laten zijn dan in andere ruimtes. Al zal de WTW het weer deels teniet doen, die verspreid namelijk ook de warmte weer.

Het plaatsen van de verdeler onder de trap kan prima, dan lijkt het redelijk centraal op de begane grond te zitten. Dat is weer praktisch met het leggen van de vloerverwarmingsslangen. Zorg er even voor dat die hoh10 met minimaal 16x2 buis liggen zodat je ruim voldoende afgiftevermogen hebt. Neem dan ook een pomploze verdeler zonder mengventiel en leg alle leidingen tussen verdelers en warmtepomp aan in 32mm kunststof buis. Dan bouw je een mooi efficiënt systeem op de meest simpel mogelijke manier.

Vloerkoeling kan, maar is niet ideaal. Vaak is het minimumvermogen van een warmtepomp in koelbedrijf vrij hoog en is het opnamevermogen van de vloer laag. Dat zorgt voor pendelgedrag. Qua comfort kan het wel prettig zijn, maar dat is mijn mening. Sommige anderen vinden koude voeten maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Let ook op voor condensvorming op koude vloeren

Mbt de aanleg: welke onderdelen wil je nu zelf doen?
De dakisolatie kan je makkelijk zelf.
Hoe ben je de vloerisolatie van plan? Want ik neem aan dat je fundering hebt? Is er ruimte voor vloerisolatie? Dit is wel nodig voor vloerverwarming.

Vloerverwarming leggen kan je op zich prima zelf doen.
Vloer storten zou ik lekker laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennodeplenno
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-08 20:17
Dank voor jullie reacties!

Vloerkoeling zou wel echt een uitkomst zijn op dagen dat het 35 graden is, we zitten hier op een plek midden in de stad met overal bakstenen om ons heen, dus het kan hier erg warm worden. Samen met PV panelen valt het misschien nog wel mee met de energiekosten op warme / zonnige dagen. Maar wel opletten dat er geen vocht/condens problemen ontstaan dus. Zou goede ventilatie hier bij helpen?
Onderdelen zelf doen; wat betreft WP, in ieder geval het ophangen en monteren van de juiste materialen op de juiste plek. Het in bedrijf stellen gaat i.s.m. een partij die de WP aan ons verkocht heeft. Finetunen etc. kan later altijd nog mits we het goed hebben aangelegd.
Qua isolatie was het idee nu om overal voorzetwanden te plaatsen met 60mm PIR platen. Binnenmuren (is een rijtjeshuis) willen we ook doen. Daklicht wordt vervangen voor HR+++ zonwerend, dakisolatie zit nu (gedeeltelijk) glaswol, dat zou er uit gaan er daar komt ook PIR op. Verder zit er boven de trap nu een velux dakraam uit de jaren 90 met dubbel glas, misschien dat we tzt hier ook enkel het glas ook kunnen vervangen.
Qua vloerisolatie is het nu beneden cementvloer, boven hout, hier zou beiden dan fermacel platen op komen met voorgefreesde leidingen voor de vloerverwarming. Storten gaat boven sowieso niet lukken ben ik bang omdat hier niks recht is (balken zakken een beetje door, zijn ook al meer dan 200 jaar oud). Er zit nu ook geen trap in (alleen een soort ladder) dus we kunnen zonder problemen de verdiepingshoogtes aanpassen op de isolatie.
Als laatste vroeg ik mij nog af wat slim was als we een handdoekradiator willen in de badkamer, hier een laag temperatuur versie van zoeken en deze koppelen aan de vloerverwarming? Of een elektrische nemen? Ik neig nu naar het laatste omdat het mij lijkt dat het anders niet veel doet.

[ Voor 13% gewijzigd door lennodeplenno op 22-12-2024 12:25 ]