Geen beeld na installeren nieuwe moederbord, cpu en RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-12-2024
Van de week oud spul vervangen door nieuwe hardware, namelijk:
- Bundel Ryzen 9 9700X processor + ASUS TUF Gaming B650-Plus Wifi moederbord, via Azerty https://azerty.nl/product...asus-9700x-bundel/8094361
- Corsair Vengeance DDR5 32 GB

Verder heb ik een AMD Radeon RX 7800 XT videokaart, een M.2 SSD en een standaard harde schijf (beide al iets ouder) en nog een wat modernere SSD. Ik heb een 850 Watt voeding. Ik geloof dat windows 10 op de M.2 SSD is geïnstalleerd, maar dit weet ik niet 100% zeker.

Voordeel van de bundel leek mij dat de moederbord al up-to-date is en ingesteld is. Daarna een kwestie van plug-and-play leek mij. Na alles te hebben geïnstalleerd startte ik de PC voor de eerste keer op en kwam in de UEFI BIOS Utility scherm terecht. Aangezien ik dacht dat alles wel goed stond klikte ik op "save&exit". Ik kwam daarna echter gelijk weer in hetzelfde scherm terecht en opnieuw opstarten gaf hetzelfde effect.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat er niets onder "Boot Priority" stond. Op de site van Asus vond ik hierover de volgende handleiding die ik heb gevolgd: https://www.asus.com/support/faq/1044083/, dus "Launch CSM: Enabled".

Echter nadat ik dit gedaan heb doet mijn pc niets meer. Hij gaat aan, maar er verschijnt niets op het scherm. Weet hier iemand wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen is. Ik heb de fysieke verbindingen gecontroleerd en die lijken goed te zijn. In het UEFI BIOS scherm zag ik ook alle gekoppelde hardware, waaronder al mijn schijven onder "storage information". Alles leek dus herkend te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXwqBbOP3P2ZCJ8VyzBEBHGHqb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYOfKz0KUF7gDjSYFMbsaMbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRAjUKCoey8T7fYdqMX-iI9TA0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttG9cjMZUyYOYgVz8QtHjYXW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIreXWbBvnqa64rsn6nDrhrKYR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQVPJzMfTbjc3MkAJAG35fjt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:38
Gaan er lampjes branden op het moederbord?
Geheugen trainen kan vrij lang duren, al geprobeerd om een paar minuten te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:22
Bios resetten en als dat niks help met zo min mogelijk onderdelen draaien. CPU, mobo, RAM.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
Arjant2 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:18:
Gaan er lampjes branden op het moederbord?
Geheugen trainen kan vrij lang duren, al geprobeerd om een paar minuten te wachten?
Ja, ik zie een lampje op het moederbord branden.
Langer aan laten staan heb ik ook al geprobeerd. Zeker 10-20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
welk lampje brand?

En heb je al een cmos reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:23
Sws is een schone Windows installatie aan te raden bij veranderen van moederbord.

Wat is de overige hardware? merk en type van videokaart, voeding etc?
Welk merk en type Corsair RAM is het exact? Link naar de PW aub.

Wat was je vorige cpu en moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20

HugoBoss1985

Xenotech

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter 2024

En bios op default zetten en CSM uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
freaky35 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:03:
welk lampje brand?

En heb je al een cmos reset gedaan?
Rechtsbovenin. Ik zie nu dat er ook tekst bij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOknxbwG7PUq7B05OmE8DTbEHkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxiJXAh90LaCflNHtIJff8nG.jpg?f=fotoalbum_large

cmos reset heb ik nog niet gedaan. Dus die optie heb ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
Ik zal daar eens naar kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Heb je het moederbord zo zonder afstandhouders in de kast geschroefd?

Of zie ik het fout?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:19:

Of zie ik het fout?
Daar lijkt het inderdaad wel op, maar kan het perspectief van de foto zijn. Anyway lijkt me een mooie gelegenheid om het moederbord+cpu+ram eens buiten de kast te testen, gewoon op de doos van het moederbord.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

koengr schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:56:
[...]

Rechtsbovenin. Ik zie nu dat er ook tekst bij staat.
[Afbeelding]

cmos reset heb ik nog niet gedaan. Dus die optie heb ik nog.
Heb je wel geheugen in het juiste slot steken? Er zou in het A2 slot (rechts zwart) een latje moeten steken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Als er 2 sticks in zitten,dan zit het sowieso verkeerd,die moeten in a2 en b2 .

Ze moeten dan dus in het 2de slot en 4de slot, gerekend vanaf de cpu.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
freaky35 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:15:
Als er 2 sticks in zitten,dan zit het sowieso verkeerd,die moeten in a2 en b2 .

Ze moeten dan dus in het 2de slot en 4de slot, gerekend vanaf de cpu.
Okay, dat wist ik niet. Pas ik dat sowieso aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
Humma Kavula schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:19:

Of zie ik het fout?
Ik zal het controleren, maar dat zou betekenen dat mijn vorige moederbord ook al verkeerd gemonteerd was..
Maar kan dat uberhaupt wel? Kom je aan de achterzijde dan niet verkeerd uit? Daar zit nu alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
koengr schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:29:
[...]

Ik zal het controleren, maar dat zou betekenen dat mijn vorige moederbord ook al verkeerd gemonteerd was..
Maar kan dat uberhaupt wel? Kom je aan de achterzijde dan niet verkeerd uit? Daar zit nu alles goed.
Ja het kan,maar dan komt inderdaad de IO plate verkeerd uit.
Plus er zat denk ik al een moedderbord hiervoor in de case?

Ik gok dat je die leds krijgt omdat de ram simpelweg niet goed zit.
Zou dat eerst in de goede slots plaatsen en opnieuw proberen

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2024 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@koengr en de video uitgang van het moederbord al eens geprobeerd?

Best mogelijk dat je graka niet lekker wil lopen bij gebrek aan drivers etc bij een nieuwe build, maar de iGpu van je proc het wel gewoon doet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Laatst online: 18-09 23:11
Ik zie op de foto geen geheugen erin zitten? Vandaar dat hij ook op het lampje "DRAM" blijft staan.
Volgens mij moet hij op "BOOT" uitkomen als hij de POST succesvol doorloopt.

En dan nog +1 hierboven, 9700X heeft een iGPU, kan zijn dat je die in de BIOS moet omzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Majestici schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:32:
Ik zie op de foto geen geheugen erin zitten? Vandaar dat hij ook op het lampje "DRAM" blijft staan.
Volgens mij moet hij op "BOOT" uitkomen als hij de POST succesvol doorloopt.

En dan nog +1 hierboven, 9700X heeft een iGPU, kan zijn dat je die in de BIOS moet omzetten.
Ik ben eerst ik ben eerst :+

@franssie zullen we eerst het geheugen probleem oplossen ;) O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koengr
Nou, we zijn ondertussen een stap verder (of een stap terug?).

RAM probleem blijkt dat 1 van mijn RAM plaatjes niet werkt. De case zat al een beetje los, maar blijkbaar was er meer mee aan de hand. Dit gaat dus terug naar de winkel.

Reset gedaan en BIOS op Default gezet. Ik zie nu tenminste weer wat, maar mijn probleem met een lege boot priority is nog niet opgelost. Op het internet vind ik van alles en nog wat, zoals mijn schijven converteren van MBR naar GPT, maar dat kan geloof ik niet vanuit de BIOS en geen idee of dat uberhaupt het probleem is (run windows 10).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGhe3wGHWsZRBewh__libW3eEpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ehb8kjFQDRvXaVYSyytiy3C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdeLM3YJjHIdtnZX7rOpMEwNUmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjTOXIvyQwpq4fjWIc4hAsRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
instaleer opnieuw windows op een nieuw systeem, dat is wat ik zou doen.
Indien je dit nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
freaky35 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:29:
instaleer opnieuw windows op een nieuw systeem, dat is wat ik zou doen.
Indien je dit nog niet gedaan hebt natuurlijk.
Helaas geen stickje met windows 10/11 voorhanden, dus dat heb ik nog niet gedaan.
Maar heb het gevoel dat dit inderdaad de stap is waar ik ben aanbeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je bent wel erg aan het prutsen lijkt het, je halve systeem vervangen en dan verbaasd zijn dat het blijft werken.Hoe dan ook goed dat je het RAM probleem hebt gevonden, kan je vannacht een iso downloaden voor Rufus of een installatie usb maken met de microsoft installatie tool.

Wel handig om te weten waar je bestanden staan want uit je topic start maak ik uit dat je ook niet helemaal weet op welke SSD je OS draait, dus begin maar eens eerst met een backup van je bestanden die belangrijk voor je zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:10
CMS al aangezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koengr
franssie schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:06:
Je bent wel erg aan het prutsen lijkt het, je halve systeem vervangen en dan verbaasd zijn dat het blijft werken.Hoe dan ook goed dat je het RAM probleem hebt gevonden, kan je vannacht een iso downloaden voor Rufus of een installatie usb maken met de microsoft installatie tool.

Wel handig om te weten waar je bestanden staan want uit je topic start maak ik uit dat je ook niet helemaal weet op welke SSD je OS draait, dus begin maar eens eerst met een backup van je bestanden die belangrijk voor je zijn.
Met prutsen kom ik vaak een heel eind :+ maar in dit geval heb ik het duidelijk onderschat.
Voor nu eerst maar even alles terug zoals het was, RAM omruilen en dan na de kerst alles in de juiste volgorde opnieuw proberen.

Voor nu, bedankt iedereen voor het helpen. Ik ben er weer een stuk slimmer (en hopelijk wijzer) door geworden :)
En fijne feestdagen uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koengr
CSM is waar de problemen deels vandaan kwamen en in deze dus helaas niet de oplossing.
Maar bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1