Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn custom built PC dat ik maar niet kan oplossen. Alles werkte prima gedurende 2,5 jaar (zelf gebouwd in augustus 2022), maar sinds kort schakelt mijn PC zichzelf uit na ongeveer 5-20 seconden na het inschakelen. Dit is wat ik tot nu toe heb ontdekt:
Waarom blijft mijn PC aan zonder RAM-sticks, maar schakelt hij zichzelf uit zodra ze zijn geïnstalleerd? Zowel de RAM-sticks als de moederbord-slots lijken onbeschadigd, en dit probleem is van de ene op de andere dag ontstaan.
Heeft iemand advies of inzicht? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Ik heb een probleem met mijn custom built PC dat ik maar niet kan oplossen. Alles werkte prima gedurende 2,5 jaar (zelf gebouwd in augustus 2022), maar sinds kort schakelt mijn PC zichzelf uit na ongeveer 5-20 seconden na het inschakelen. Dit is wat ik tot nu toe heb ontdekt:
- Als ik de RAM-sticks uit mijn moederbord verwijder, blijft de PC aan.
- Met de RAM-sticks geïnstalleerd (in welke configuratie dan ook) schakelt de PC na een paar seconden uit.
- De RAM-sticks hebben in deze setup altijd goed gewerkt, dus ze zouden compatibel moeten zijn.
- Alle kabels en verbindingen zijn gecontroleerd en stevig opnieuw bevestigd.
- Ik heb alle RAM-slots afzonderlijk geprobeerd, maar geen enkele werkt. Ook heb ik elke RAM-stick één voor één getest in verschillende slots, maar het probleem blijft.
- Of de RAM-slots op het moederbord defect zijn.
- Of de PSU niet genoeg vermogen levert.
- Of er een ander hardwareprobleem is dat ik over het hoofd zie.
- Wat ik vreemd vind, is dat na het uitschakelen van de PC de RGB-verlichting op de RAM-sticks blijft branden, terwijl alle andere RGB (ventilatoren, GPU, etc.) uitgaat.
Waarom blijft mijn PC aan zonder RAM-sticks, maar schakelt hij zichzelf uit zodra ze zijn geïnstalleerd? Zowel de RAM-sticks als de moederbord-slots lijken onbeschadigd, en dit probleem is van de ene op de andere dag ontstaan.
Heeft iemand advies of inzicht? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
[ Voor 8% gewijzigd door antoine12nov op 09-01-2025 20:35 ]