Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 10:04
Mijn vragen:
1.Ik krijg dinsdag mijn nieuwe gigabyte x870e aorus pro moederbord , moet ik de bios updaten of niet? Ik vraag dit omdat op de site van gigabyte zelf staat dat het potentieel gevaarlijk is om qflash te gebruiken en ze dat ze het afraden als alles werkt.

2. Als je niet het bios update loop je dan hoop performance mis?

3. Omdatbik het moederbord nu heb gekocht en niet in augustus , is er dan een kans dat er al nieuwere biosversie op staat?

Er wordt een 9800x3d ryzen 7 amd processor bij geleverd en wil graag die optimaal benutten in games.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair vengeance 64 mb geheugen 6000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat ik een usb 2.0 stick moet formatteren in fat 32 en op de site van gigabyte het bestand moet downloaden en moet hernoemen naar gigabyte.bin het moederbord leeg moet zijn van alles en dan op
De qflash knop moet duwen 2 sec lang.
...

Beste antwoord (via chiefchain op 22-12-2024 11:26)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44

HugoBoss1985

Xenotech

Je kan gewoon in het huidige bios je moederbord updaten.
Dat is veel betrouwbaarder en geeft minder risico dan het in Windows doen.
Zeker als je bijvoorbeeld ram hebt wat (nog) niet lekker compatible is.

Doen voordat je Windows gaat installeren.
Ook dus ivm ram compatibiliteit.
Hoe vaak lezen we nou niet over bsods e.d. tijdens installeren, door ram wat niet lekker werkt?
En vaak is dat met een bios update opgelost.

Als er sprake is van een dual/backup bios is er nog minder risico op falen.

En ja, je kan ook performance mislopen met oudere AGESA.

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-12-2024 10:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gezien de versies - wel doen.

Windows installeren, daarna GIGABYTE Control Center Full Installation Package en via die weg gelijk je BIOS updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmuuxBGmOdmUsl475VYe20BfYt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ouFVWQPEYB4fontgLASzCLAI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou eerder eerst het BIOS updaten en dan pas je OS installeren. Zeker als het al direct na installatie iets van encryptie wil gaan toepassen, zit je straks je OS alsnog opnieuw te installeren omdat je je key niet hebt opgeslagen.

Het update bestand kan je op de stick zetten waarmee je Windows installeert, uitgaande dat die FAT32 is. Na het bouwen wil je toch vaak nog een paar instellingen in het BIOS wijzigen, zoals EXPO aanzetten voor je geheugen. Waarom dan niet eerst updaten, je instellingen doen en daarna je OS installeren?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:08:
Ik zou eerder eerst het BIOS updaten en dan pas je OS installeren. Zeker als het al direct na installatie iets van encryptie wil gaan toepassen, zit je straks je OS alsnog opnieuw te installeren omdat je je key niet hebt opgeslagen.

Het update bestand kan je op de stick zetten waarmee je Windows installeert, uitgaande dat die FAT32 is. Na het bouwen wil je toch vaak nog een paar instellingen in het BIOS wijzigen, zoals EXPO aanzetten voor je geheugen. Waarom dan niet eerst updaten, je instellingen doen en daarna je OS installeren?
Ja, voor wat meer ervaren gebruikers geef ik je gelijk.

Maar als je Windows 11 erop gooit, daarna gelijk die tools en dan update - zit je gelijk goed.

Daarna inderdaad je performance profielen laden voor je geheugen en overige instellingen goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vorkie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:05:
[...]

Ja, voor wat meer ervaren gebruikers geef ik je gelijk.

Maar als je Windows 11 erop gooit, daarna gelijk die tools en dan update - zit je gelijk goed.

Daarna inderdaad je performance profielen laden voor je geheugen en overige instellingen goed zetten.
Minder ervaren gebruikers bouwen geen eigen pc. Zou vreemd zijn als de TS wel in staat is alles te bouwen, XMP/EXPO kan aanzetten en Windows kan installeren, maar niet vanuit het BIOS een flash update starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
Ik bouw samen met een vriend 1x in de 2 jaar een systeem zelf, zijn totaal niet ervaren maar vinden het leuk er de tijd voor te nemen, YouTube filmpjes te kijken en proberen het dan te laten slagen. Expo aanzetten en Windows installeren is niet zo moeilijk, bios flashen levert lichte spanning op ;). Ik las overigens dat megekko moederborden levert met de laatste firmware versies dus we gaan het zien ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
Overigens heb ik gisteren een Msi Carbon moederbord besteld, ik las dat gigabyte in de elite en pro x870 moederborden als enige van alle fabrikanten een 6 layer pcb gebruikt i.p.v. van 8 of 10 en dat dat de electrische geluiden etc niet ten goede komt, laat ik daar nou juist een enorme hekel aan hebben 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 19:45
Het updaten van BIOS is in theorie gevaarlijk, in de zin van: als tijdens de update bijv. je PC uitvalt of je USB stick begeeft het tussentijds, dan kan je moederbord direct naar de schroothoop. Maar goed je kunt ook door de bliksem getroffen worden als je met de hond loopt.. Het is een beetje als als. Persoonlijk zou ik altijd bij het kopen van een nieuw uitgebrachte processor de BIOS updates uitvoeren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Je kan gewoon in het huidige bios je moederbord updaten.
Dat is veel betrouwbaarder en geeft minder risico dan het in Windows doen.
Zeker als je bijvoorbeeld ram hebt wat (nog) niet lekker compatible is.

Doen voordat je Windows gaat installeren.
Ook dus ivm ram compatibiliteit.
Hoe vaak lezen we nou niet over bsods e.d. tijdens installeren, door ram wat niet lekker werkt?
En vaak is dat met een bios update opgelost.

Als er sprake is van een dual/backup bios is er nog minder risico op falen.

En ja, je kan ook performance mislopen met oudere AGESA.

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-12-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat @HugoBoss1985 zegt is precies waarom je het dus voor je OS installatie wilt doen. Het updaten vanuit het BIOS zelf wordt ook veelal aangeraden om te doen. Ik heb een ASRock bord en de instructies bij hen beschrijft ook om het via Instant Flash te doen (vanuit het BIOS dus), niet vanuit het OS. Jammer dat het bij Gigabyte niet staat beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hero of Time schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:52:
Wat @HugoBoss1985 zegt is precies waarom je het dus voor je OS installatie wilt doen. Het updaten vanuit het BIOS zelf wordt ook veelal aangeraden om te doen. Ik heb een ASRock bord en de instructies bij hen beschrijft ook om het via Instant Flash te doen (vanuit het BIOS dus), niet vanuit het OS. Jammer dat het bij Gigabyte niet staat beschreven.
Aan de andere kant raad ik ook wel eens aan om pas een bios update te doen wanneer een systeem probleemloos werkt.
Om corruptie/failed flash te voorkomen.
Dat raad ik meestal aan in het geval van systemen die al een tijd goed werkten en nu (pas/ineens) problemen geven.

Ik weet niet wat de risico's zijn (met moderne mobo's) in dit geval (een gloednieuwe build die nog niet getest is), als die er al zijn?
Als ik het goed begrijp zit er één enkel bios op zijn moederbord.

Met 2dehands borden en alle systemen van mijn eigen familie update ik altijd naar de nieuwste bios en check ik elke week op bios updates.

Misschien is het nog beter om éérst een nieuwe build te testen met een bootable memtest en dan pas het bios te updaten.
Om in ieder geval enige stabiliteit aan te tonen.
Beide op bios defaults.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Testen is idd een prima idee. Maar al gelijk je productie OS gaan installeren en inrichten voordat je het BIOS gaat bijwerken vanwege de fixes die ondertussen zijn gedaan (wanneer die update al beschikbaar is voor je installatie uiteraard) is wat apart. Zeg maar met een auto maanden door blijven rijden terwijl een terugroepactie voor is om een onderdeel te laten vervangen.

Mijn eigen BIOS is ondertussen al wat ouder te noemen en er zijn updates voor. Maar de wijzigingen zijn niet noodzakelijk voor mij, het gaat namelijk om Zen 5 compatibiliteit en ondersteuning. Nieuwere agesa versies zijn ook niet altijd zinvol voor Zen 4 nog. Heb het in het begin wel goed bijgehouden, vooral toen bleek dat er problemen waren met de 7800X3D (niet mijn cpu). Dat is een reden om je BIOS zo snel mogelijk bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hero of Time schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:10:
Testen is idd een prima idee. Maar al gelijk je productie OS gaan installeren en inrichten voordat je het BIOS gaat bijwerken vanwege de fixes die ondertussen zijn gedaan (wanneer die update al beschikbaar is voor je installatie uiteraard) is wat apart. Zeg maar met een auto maanden door blijven rijden terwijl een terugroepactie voor is om een onderdeel te laten vervangen.

Mijn eigen BIOS is ondertussen al wat ouder te noemen en er zijn updates voor. Maar de wijzigingen zijn niet noodzakelijk voor mij, het gaat namelijk om Zen 5 compatibiliteit en ondersteuning. Nieuwere agesa versies zijn ook niet altijd zinvol voor Zen 4 nog. Heb het in het begin wel goed bijgehouden, vooral toen bleek dat er problemen waren met de 7800X3D (niet mijn cpu). Dat is een reden om je BIOS zo snel mogelijk bij te werken.
Volledig eens met je eerste stukje.

Het zijn ook echt geen super grote prestatieverschillen.
YouTube: AGESA 1.2.0.2b BIOS Provides Performance Boost In Gaming Over AGESA ...
Het is ook de vraag of dit voor alle cpu's iets oplevert (ik heb een Asrock B650 met een 7500F).

Voor 7800X3D was het zeker wel noodzakelijk.
Het is voor mij ook hobby/sport en zo doe ik het ook met chipset en videokaart drivers.
Voor familie zit er ook relevantie in security updates.
Ik heb bij een workstation builder gewerkt en daar was het standaard om alles wat nieuw gebouwd werd te updaten en tevens bij reparatie/onderhoud aan klanten systemen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-12-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HugoBoss1985 schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:22:
Het zijn ook echt geen super grote prestatieverschillen.
YouTube: AGESA 1.2.0.2b BIOS Provides Performance Boost In Gaming Over AGESA ...
Het is ook de vraag of dit voor alle cpu's iets oplevert (ik heb een Asrock B650 met een 7500F).
Thumbnail laat de enorme ROG oog zien van Asus. Zegt mij genoeg... Heb niet zo'n hoge pet op van Asus. Al jaren niet.

Zoals ik zei, voor Zen 4 is het "niet altijd zinvol". Ik zei niet 'zinloos'. ;) Ik heb een 7700X, fixes die ze voor X3D modellen toepassen heb ik niks aan. En sommige zijn specifiek voor Windows zelfs, waar ik al helemaal geen klap aan heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hero of Time schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:27:
[...]

Thumbnail laat de enorme ROG oog zien van Asus. Zegt mij genoeg... Heb niet zo'n hoge pet op van Asus. Al jaren niet.

Zoals ik zei, voor Zen 4 is het "niet altijd zinvol". Ik zei niet 'zinloos'. ;) Ik heb een 7700X, fixes die ze voor X3D modellen toepassen heb ik niks aan. En sommige zijn specifiek voor Windows zelfs, waar ik al helemaal geen klap aan heb. :P
Asus... vaak mooie hardware naar mijn mening maar ik hoop er geen garantie meer te hoeven claimen...

Het was duidelijk.
Pagina: 1