Hallo Tweakers,
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe PC voor mijn vader en ben uitgekomen op 2 mogelijke opties, welke beiden rond de 700 euro kosten.
Zelf heb ik meer ervaring met het AM4 platform dan met een AM5 platform, waardoor ik de prijs/prestatie en voornamelijk workload iets beter in kan schatten. Desondanks ben ik al een lange tijd niet meer bezig geweest met PC's en zou daarom graag wat extra advies in willen winnen over de opties en of ik überhaubt de goede kant op heb gedacht of weer OK op den top ga (eigenlijk is dat niet zo erg, toch?)
Voordat ik op deze twee systemen uit kwam had ik een AM4 systeem met 32GB RAM en een 5500GT in gedachten van rond de 400 euro, echter leek mijn vader aan te geven dat hij mogelijk wat meer/sneller wou en kijken wij nu naar de AM4 PC die onderaan staat.
Wat verwacht je van ons?
Omdat de CPU daarin niet een iGPU bevat en nogal wat stroom op IDLE vreet, vroeg ik mij af of een platform upgrade naar AM5 een goed idee zou kunnen zijn? Dit, mede met het verlangen om toekomst bestendiger te zijn. Daarnaast is er geen goede budget GPU die NIET >200 kost of uit een tweedehands stofmonster van een oud omatje dat absoluut niet aan cryptominen deed gehaald hoeft te worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem moet:
- in onderstaande taken toekomstbestendig zijn (~10 jaar)
- Fotobewerking in Lightroom
- Tekenen in CorelDraw
- Tegelijk zowel Chrome, Opera als Firefox en Thunderbird open hebben staan (lazy loading aan btw)
- Algemene taken zoals Netflix en Youtube
- GEEN GAMEN (daar gaat al het standaard advies) of 3D applicaties.
Dit is al met al niet een erg veeleisende lijst, behalve het 4de punt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750 is waarschijnlijk het maximum, ik kwam er achter dat een 'budget' pc van 400 euro met een Ryzen R5 5500GT en 32 gb ram niet het limiet was.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 full-hd monitoren, met DVI en VGA aansluitingen. Daarnaast heeft alles USB aansluitingen wat meegenomen wordt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een simpele voeding
- veel processing power en veel meer werkgeheugen voor het zorgeloos applicaties open laten staan
- Een simpel moederboard met toereikende VRM's
- NVMe SSD voor het snel kunnen laden van applicaties (+ het volgschrijven van een pagefile
)
- Geen zware grafische kaart
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Geen intel 13de en 14de generatie i.v.m. oxidatieproblemen (is daar nog een update over?)
- Ik heb goede ervaringen met Gigabyte moederborden, maar ben niet gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het beste zou zijn als deze PC relatief stil is en niet al te veel energie verbruikt.
Ga je overklokken?
Absoluut niet, mogelijk zelfs undervolten als dit met relatief gemak de boel iets efficiënter maakt.
Voor het AM4 platform:
Voor het AM5 platform:
Nu moet ik aangeven dat ik zelf nog niet de QVL gematched had van het AM5 platform, tevens kwam ik er achter dat alleen de snelheid van 5200MHz (degene in de lijst) niet in de QVL van het moederboard staat en in de uitverkoop is, is daar iets mee aan de hand?
Voor het AM4 platform is alles al reeds gematched en staat zowel de cpu als ram in de QVL van het moederboard.
Voor de SSD is gekozen omdat deze een hoge TBW heeft. Dit kan voordelig zijn als deze het lang uit moet gaan houden voor de betrouwbaarheid.
Bij voorbaat dank, tweakers
Rhoderick
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe PC voor mijn vader en ben uitgekomen op 2 mogelijke opties, welke beiden rond de 700 euro kosten.
Zelf heb ik meer ervaring met het AM4 platform dan met een AM5 platform, waardoor ik de prijs/prestatie en voornamelijk workload iets beter in kan schatten. Desondanks ben ik al een lange tijd niet meer bezig geweest met PC's en zou daarom graag wat extra advies in willen winnen over de opties en of ik überhaubt de goede kant op heb gedacht of weer OK op den top ga (eigenlijk is dat niet zo erg, toch?)
Voordat ik op deze twee systemen uit kwam had ik een AM4 systeem met 32GB RAM en een 5500GT in gedachten van rond de 400 euro, echter leek mijn vader aan te geven dat hij mogelijk wat meer/sneller wou en kijken wij nu naar de AM4 PC die onderaan staat.
Wat verwacht je van ons?
Omdat de CPU daarin niet een iGPU bevat en nogal wat stroom op IDLE vreet, vroeg ik mij af of een platform upgrade naar AM5 een goed idee zou kunnen zijn? Dit, mede met het verlangen om toekomst bestendiger te zijn. Daarnaast is er geen goede budget GPU die NIET >200 kost of uit een tweedehands stofmonster van een oud omatje dat absoluut niet aan cryptominen deed gehaald hoeft te worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem moet:
- in onderstaande taken toekomstbestendig zijn (~10 jaar)
- Fotobewerking in Lightroom
- Tekenen in CorelDraw
- Tegelijk zowel Chrome, Opera als Firefox en Thunderbird open hebben staan (lazy loading aan btw)
- Algemene taken zoals Netflix en Youtube
- GEEN GAMEN (daar gaat al het standaard advies) of 3D applicaties.
Dit is al met al niet een erg veeleisende lijst, behalve het 4de punt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750 is waarschijnlijk het maximum, ik kwam er achter dat een 'budget' pc van 400 euro met een Ryzen R5 5500GT en 32 gb ram niet het limiet was.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 full-hd monitoren, met DVI en VGA aansluitingen. Daarnaast heeft alles USB aansluitingen wat meegenomen wordt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een simpele voeding
- veel processing power en veel meer werkgeheugen voor het zorgeloos applicaties open laten staan
- Een simpel moederboard met toereikende VRM's
- NVMe SSD voor het snel kunnen laden van applicaties (+ het volgschrijven van een pagefile
- Geen zware grafische kaart
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Geen intel 13de en 14de generatie i.v.m. oxidatieproblemen (is daar nog een update over?)
- Ik heb goede ervaringen met Gigabyte moederborden, maar ben niet gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het beste zou zijn als deze PC relatief stil is en niet al te veel energie verbruikt.
Ga je overklokken?
Absoluut niet, mogelijk zelfs undervolten als dit met relatief gemak de boel iets efficiënter maakt.
Voor het AM4 platform:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 223,99 | € 223,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 88,- | € 88,- |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce GT 710 2GB LP | € 44,- | € 44,- |
1 | Behuizingen | Chieftec AS-01B-OP | € 46,95 | € 46,95 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 25,99 | € 25,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18 | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | MSI MAG A550BN | € 49,- | € 49,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB | € 78,90 | € 78,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 676,73 |
Voor het AM5 platform:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 242,44 | € 242,44 |
1 | Moederborden | MSI PRO A620M-E | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Behuizingen | Chieftec AS-01B-OP | € 46,95 | € 46,95 |
1 | Kabels | Allteq DVI naar HDMI, 2 meter Zwart | € 8,58 | € 8,58 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 25,99 | € 25,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40 | € 154,81 | € 154,81 |
1 | Voedingen | MSI MAG A550BN | € 49,- | € 49,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB | € 78,90 | € 78,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 691,57 |
Nu moet ik aangeven dat ik zelf nog niet de QVL gematched had van het AM5 platform, tevens kwam ik er achter dat alleen de snelheid van 5200MHz (degene in de lijst) niet in de QVL van het moederboard staat en in de uitverkoop is, is daar iets mee aan de hand?
Voor het AM4 platform is alles al reeds gematched en staat zowel de cpu als ram in de QVL van het moederboard.
Voor de SSD is gekozen omdat deze een hoge TBW heeft. Dit kan voordelig zijn als deze het lang uit moet gaan houden voor de betrouwbaarheid.
Bij voorbaat dank, tweakers
Rhoderick