Upgrade budget game pc 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 19:25
Beste,

Graag wil ik mijn budget game PC uit 2019 wat upgraden. De samenstelling van de PC is als volgt:

CPU AMD RYZEN 5 2600 WRAITH BOXED € 129,00
MOBO GIGABYTE B450M S2H (REV. 1.0) € 58,90
RAM G.SKILL AEGIS F4-3000C16D-16GISB € 59,89
GPU MSI RADEON RX 570 ARMOR 4G OC € 136,04
SSD KINGSTON A400 2,5'' 480 GB € 43,68
PSU BE QUIET! SYSTEM POWER 9 400W € 41,90
CASE BITFENIX NOVA ZWART € 32,50
------------ +
Totaal: € 501,91

De onderdelen waar ik aan zit te denken om the upgraden zijn de volgende:

RAM
Huidig: G.SKILL AEGIS F4-3000C16D-16GISB
Nieuw: G.SKILL AEGIS F4-3200C16D-32GIS (al gekocht via Marktplaats, prijs: ongeveer 40 euro)

SSD
Huidig: KINGSTON A400 2,5'' 480 GB [leessnelheid: 500MB/s]
Nieuw: CRUCIAL P3 1TB (CT1000P3SSD8) [leessnelheid: 3500 MB/s, deze main en de Kingston wordt 2e SSD, Windows e.d. overzetten via klonen en daarna de Kingston leeg maken] (prijs: ongeveer 60 euro)

GPU
Huidig: MSI RADEON RX 570 ARMOR 4G OC
Nieuw: MSI GEFORCE GTX 1070 GAMING X 8GB DDR5 V330-001R (prijs: gratis, want kan ik uit oude pc halen die ik nog heb liggen)

Als het goed is moet dit passen. Voor zover ik kan zien, is het moederbord hiertoe in staat. De (naar mijn inzicht) belangrijkste specificaties van het moederbord zijn namelijk:

GIGABYTE B450M S2H (REV. 1.0)
CPU SOCKET: AMD
RAM: 2x DDR4
RAM MAX: 32GB
EXTRA SLOTS: 2x PCI-e 2.0 x1, 1x PCI-e 3.0 x16
CPU SOCKET: AM4
SSD/HDD: 1x M.2 (PCI-e 3.0 x4 + SATA), 4x SATA-600
HDMI: HDMI 2.0

Ik weet het niet 100% zeker, en dat is mijn vraag. Gaat dit passen en gaat dit goed? Zie ik iets over het hoofd? De voeding bijvoorbeeld, trekt dit dit? En heb ik zo inderdaad de drie belangrijkste onderdelen vervangen?

De PC gaat games draaien zoals Path of Exile 2, Throne and Liberty en misschien Ashes of Creation. Daarnaast draai ik misschien oude games zoals Tera of Aion.

Ik hoop op jullie kundig oog.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39

HugoBoss1985

Xenotech

-Hou het bij 1 setje/paar ram, oftewel 2x 16gb modules.
Ga niet met verschillende kitjes aan de gang en ga dus niet 2x8gb en 2x16gb in het moederbord prikken.
Met 32gb totaal zit je voorlopig weer even goed.
Het hoeft niet persé nodig te zijn, 2x8gb kan ook voldoende zijn.
Ik had daar in eerste instantie nog even mee gewacht en eerst geprobeerd/en getest met de andere zaken te upgraden.

-Je videokaart is op dit moment de grootste beperking, een 1070 8gb is al een upgrade.
Daar zou ik overigens niet meer dan 70-75 euro voor betalen, maar je hebt die gratis.
Dat is heel mooi.
Het is even kijken wat de videokaart doet icm je moederbord.
Sommige mensen ervaren een zwart scherm met een 1070, kijk even of je in een systeem waar de kaart mee werkt een firmware update kan doen van de kaart.
Mits relevant en nodig!
En zoals ik hier later aangeef; update ook gelijk je moederbord bios.

-Eventueel later kan je (het bios van het moederbord updaten) er een 5700x3d in prikken.
Wellicht die ook gewoon 2dehands aanschaffen.
Er zijn toch ook wel gevallen dat een Ryzen 2600 en zelfs een 2700 een RX 480 / 570 kunnen beperken.
W.b.t. de games die jij speelt weet ik dat niet.

-Een M2 NVME is gelijk een leuke upgrade als je opslag ruimte te kort komt.
Daar heb je ook een geringe snelheid upgrade.
Het is inderdaad aan te raden om gewoon je nieuwe M2 NVME drive als main te houden voor je OS, drivers en games.
Overweeg om de A400 weg te doen of als opslag schijf te gebruiken, of wellicht deze als externe opslag te gebruiken middels een externe behuizing daarvoor, met usb(C) aansluiting.
Je kan klonen maar je kan ook overwegen om eens met een schone installatie te beginnen, ook i.v.m. drivers en dergelijke!
Dat zou ik zeker aanraden.

Misschien kan iemand met meer verstand van voedingen even inhaken op de leeftijd en specificaties van je voeding.
Alhoewel ik denk dat het nog wel moet gaan met een GTX 1070 wat betreft de specificaties van de voeding.

[ Voor 60% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-12-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
Welke resolutie en refresh rate is je monitor? En wat mag de upgrade in totaal gaan kosten?

Handig dat je die GTX 1070 nog had liggen, die zou ik eerst gebruiken idd. Verder erg handig dat je een AM4 moederbord hebt, veel opties om de CPU te upgraden. De SSD en je RAM wat je al hebt aangepast zijn wat mij betreft meer nice to haves, het levert geen betere gamingprestaties. Ik zou de Ryzen 2600 upgraden, minimaal naar een Ryzen 5 5600 en als het even kan het liefst de Ryzen 7 5700X3D. Daarvoor moet je eerst de bios van je moederbord bijwerken naar de nieuwste versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De voeding is wel heel erg low end voor een upgrade en gezien de kwaliteit, of eerder het gebrek daaraan, heeft die na 5 jaar zijn beste tijd wel gehad.

R5 5600 is een goedkope upgrade die alles uit een GTX 1070 kan halen. Een 5700X3D lijkt mij overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:14:
-Hou het bij 1 setje/paar ram, oftewel 2x 16gb modules.
Ga niet met verschillende kitjes aan de gang en ga dus niet 2x8gb en 2x16gb in het moederbord prikken.
Met 32gb totaal zit je voorlopig weer even goed.
Het hoeft niet persé nodig te zijn, 2x8gb kan ook voldoende zijn.
Ik had daar in eerste instantie nog even mee gewacht en eerst geprobeerd/en getest met de andere zaken te upgraden.
Ah ja, dan helaas toch te snel gekocht. Ik dacht dat het een buitenkansje was op Marktplaats (€ 35, maar € 41 incl verzendkosten etc.). Het wordt dadelijk inderdaad zo dat er alleen één setje van in totaal 32GB (2x16GB) in komt te zitten.

Moet ik hierbij nog ergens aan denken? Iets nog in de BIOS veranderen? Of iets anders? (voor zover ik weet is het gewoon de ene er uit halen en de nieuwe er in klikken)
-Je videokaart is op dit moment de grootste beperking, een 1070 8gb is al een upgrade.
Daar zou ik overigens niet meer dan 70-75 euro voor betalen, maar je hebt die gratis.
Dat is heel mooi.
Het is even kijken wat de videokaart doet icm je moederbord.
Sommige mensen ervaren een zwart scherm met een 1070, kijk even of je in een systeem waar de kaart mee werkt een firmware update kan doen van de kaart.
Mits relevant en nodig!
En zoals ik hier later aangeef; update ook gelijk je moederbord bios.

-Eventueel later kan je (het bios van het moederbord updaten) er een 5700x3d in prikken.
Wellicht die ook gewoon 2dehands aanschaffen.
Er zijn toch ook wel gevallen dat een Ryzen 2600 en zelfs een 2700 een RX 480 / 570 kunnen beperken.
W.b.t. de games die jij speelt weet ik dat niet.
Hoe weet ik of de GTX 1070 een firmware update nodig heeft?
Het updaten van de GIGABYTE B450M S2H (REV. 1.0), hoe gaat dat in zijn werk? En is het per se nodig? Wat zijn de voordelen?

Ik ben hier onkundig in en wil graag niets verpesten. Zoals ik het lees lijkt het dat je zegt dat de bios updaten niet per se nodig is.

Verder: ik ben niet van plan om de CPU te vervangen.

Kan ik ergens achterhalen of de Ryzen 2600 de GTX 1070 beperkt?
-Een M2 NVME is gelijk een leuke upgrade als je opslag ruimte te kort komt.
Daar heb je ook een geringe snelheid upgrade.
Het is inderdaad aan te raden om gewoon je nieuwe M2 NVME drive als main te houden voor je OS, drivers en games.
Overweeg om de A400 weg te doen of als opslag schijf te gebruiken, of wellicht deze als externe opslag te gebruiken middels een externe behuizing daarvoor, met usb(C) aansluiting.
Je kan klonen maar je kan ook overwegen om eens met een schone installatie te beginnen, ook i.v.m. drivers en dergelijke!
Dat zou ik zeker aanraden.
Oh ik dacht dat de M2 SSD wel een flinke upgrade zou zijn (van 500MB/s naar 3500MB/s).
Verder: het is inderdaad omdat ik te weinig ruimte heb (480 GB is te weinig nu spellen vaak 100+ GB zijn) maar ook voor snellere loading screens (bijv bij PoE 2 de overgang van de ene zone naar de andere).
De A400 wou ik gewoon als 2e schijf er in laten zitten. Gewoon, waarom niet (heb al externe harde schijf van 1TB).

Zal het echt maar weinig merkbaar zijn?

Over klonen vs schone installatie:

Moet ik dan eerst de A400 klonen naar de nieuwe M2 en dán een schone installatie beginnen? Of hoe krijg ik anders de Windows (en evt andere licentieproducten) van de A400 naar de M2?
En: en wat zijn de voordelen van een schone installatie eigenlijk? De drivers kan ik toch ook updaten na het klonen? Wat is de 'en dergelijke' in 'drivers en dergelijke'?
Misschien kan iemand met meer verstand van voedingen even inhaken op de leeftijd en specificaties van je voeding.
Alhoewel ik denk dat het nog wel moet gaan met een GTX 1070 wat betreft de specificaties van de voeding.
Zie hieronder. Verder: heel veel dank Hugo voor je uitgebreide reactie. Fijn dat je die moeite hebt genomen!
Jan1337 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:33:
Welke resolutie en refresh rate is je monitor? En wat mag de upgrade in totaal gaan kosten?

Handig dat je die GTX 1070 nog had liggen, die zou ik eerst gebruiken idd. Verder erg handig dat je een AM4 moederbord hebt, veel opties om de CPU te upgraden. De SSD en je RAM wat je al hebt aangepast zijn wat mij betreft meer nice to haves, het levert geen betere gamingprestaties. Ik zou de Ryzen 2600 upgraden, minimaal naar een Ryzen 5 5600 en als het even kan het liefst de Ryzen 7 5700X3D. Daarvoor moet je eerst de bios van je moederbord bijwerken naar de nieuwste versie.
Allereerst: de upgrade wil ik zo min mogelijk laten kosten. Echt het minimale van het minimale waar ik maximaal voordeel uit haal. Dus € 40 voor 32GB RAM en € 60 voor M2 1TB SSD en € 0 voor de GTX 1070 is voor mij voldoende.

Maar: Ik heb eigenlijk nooit echt stil gestaan bij de monitor, dat dit nog enig verschil kan maken qua hoe mooi een game is. Op dit moment gebruik ik de 'Dell P2719H - Full HD IPS Monitor - 27 inch' als monitor. De resolutie is 1920 x 1080 en de refresh rate is 60 hz.

Verder schrijf je: "De SSD en je RAM wat je al hebt aangepast zijn wat mij betreft meer nice to haves, het levert geen betere gamingprestaties.". Ik denk, zoals hiervoor ook al aangegeven: ahhh damn. Ik dacht echt dat dit juist echt wel betere gamingprestaties zou geven!

Is het dan puur de videokaart die de gamingprestaties verbetert? Of zijn er ook nog andere onderdelen die significant zijn? Ik kan dan eigenlijk alleen maar de CPU bedenken. Wat is de verhouding er dan ongeveer tussen? Videokaart 80% en CPU 20%? Of 60-40?
Of is een gaming monitor ook significant qua gamingprestaties? En dan in welke zin? Alleen dat het er net wat scherper/mooier uit ziet? En hoe verhoud de monitor zich t.o.v. de GPU en CPU?

Dank ook voor de suggestie wat betreft de 5600 en 5700X3D. Maar dat is voor nu echt te duur en onnodig. Ik speel vaak oudere spellen en soms nieuwe. PoE2 is zo'n nieuw spel maar dat gaat met de GTX 1070 al stukken beter. Maar ik hou het in het achterhoofd voor de toekomst.
Dank voor je bijdrage, Jan!
Uszka schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:16:
De voeding is wel heel erg low end voor een upgrade en gezien de kwaliteit, of eerder het gebrek daaraan, heeft die na 5 jaar zijn beste tijd wel gehad.

R5 5600 is een goedkope upgrade die alles uit een GTX 1070 kan halen. Een 5700X3D lijkt mij overdreven.
Hmm, dat hoopte ik niet te horen. Eigenlijk wou ik het laten bij die € 100 voor RAM/SSD/GPU.

Is het per se nodig om de voeding te vervangen als ik die drie dingen upgrade? Of zou die het nog wel trekken?
Wat als ik alleen de GPU vervang (RX570 vervangen voor een GTX1070), is de BE QUIET! SYSTEM POWER 9 400W nog wel ok (hoeft niet top te zijn, als het maar werkt)?
Wat is het gevolg als ik door ga met de huidige PSU en wat zou een nieuwe PSU opleveren?

Ook dank voor het advies van de CPU, Uszka!. Fijn om bevestiging te hebben dat de goedkopere versie ook ok is. € 95 vs € 225 vind ik nogal een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
Overigens vroeg ik me nog af of een GTX 1070 in SLI vorm nog aanzienlijke verbetering geeft qua gamen. Maar volgens mij gaat dat niet omdat het Gigabyte moederbord maar 1x PCI-e 3.0 x16 heeft en niet twee. Maar ik dacht: misschien kun je via een omweg (een of andere connector ofzo die je op het mobo zet) het toch voor elkaar krijgen? De GTX 1070 is tweedehands namelijk redelijk goedkoop te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41
In principe zou ik zelf 27inch 2560x1440 als minimum resolutie nemen. Maar goed, dat heeft met de pixeldichtheid te maken. Dus lagere resolutie op zo'n formaat is meer pixels zichtbaar. Ga je niets aan doen en zou ik ook nu niets aan veranderen.
Hogere resolutie is ook snellere hardware benodigd.

Updaten van het bios van je moederbord zou als voordeel kunnen hebben dat je er een nieuwere processor op kunt zetten zoals die x3d die aangegeven werd.

Wat je veelal doet is testen waar de vertraging hem in zit voordat je allerlei dingen gaat aanschaffen.
Heeft je CPU het te zwaar? Dan CPU vervangen (waar mogelijk voor een snellere)
Loopt je GPU rond de 100? Dan GPU vervangen.
Loopt je ram-geheugen vol? Dan meer geheugen bij plaatsen. Maar 32GB is prima voor wat je nu nodig hebt.

Qua SLI vraag ik me af of je er echt wat uit gaat halen. Denk dat je dan beter je huidige kaart kunt verkopen en dan meer bijleggen voor een snellere kaart. Qua percentage dat het sneller gaat zijn als het al lekker ondersteund wordt, is niet echt heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SLI, dat heb ik lang niet meer gehoord. Dat was ooit populair toen reviews kaarten nog op de behaalde FPS beoordeelden, maar sinds er ook frame-times gemeten worden is de wereld er achter gekomen dat SLI en crossfire een stuk matiger presteren dan de FPS doen vermoeden.

De 5700X3D is zeker een mooie CPU, maar gezien het budget en de overige hardware lijkt die me overkill. De Ryzen 5600 is wat minder krachtig maar biedt alsnog een flinke winst, en gezien de prijs daarvan is dat een goede upgrade.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
Vince. schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:43:
Het updaten van de GIGABYTE B450M S2H (REV. 1.0), hoe gaat dat in zijn werk? En is het per se nodig? Wat zijn de voordelen?[/i]

Ik ben hier onkundig in en wil graag niets verpesten. Zoals ik het lees lijkt het dat je zegt dat de bios updaten niet per se nodig is.

Verder: ik ben niet van plan om de CPU te vervangen.

Kan ik ergens achterhalen of de Ryzen 2600 de GTX 1070 beperkt?
[...]
Allereerst: de upgrade wil ik zo min mogelijk laten kosten. Echt het minimale van het minimale waar ik maximaal voordeel uit haal. Dus € 40 voor 32GB RAM en € 60 voor M2 1TB SSD en € 0 voor de GTX 1070 is voor mij voldoende.
Helemaal prima dat het zo min mogelijk moet kosten natuurlijk, maar het is verwarrend als je een paar zinnen later het over een tweede GTX 1070 hebt om SLI te draaien 8)7 Voor de duidelijkheid: daar ga je totaal geen profijt van hebben, het levert vooral extra gedoe op met instellen en geeft wegens gebrek aan goede ondersteuning juist meer stotters dan een enkele videokaart. Please don't.

Om vanaf nu zoveel mogelijk prestaties voor je euro's te krijgen en om alles uit je huidige GTX 1070 te halen, zou ik wél de CPU upgraden. Daarvoor is een bios update vereist. Dat zou er als volgt uitzien:
  1. Download voor jouw moederbord (Gigabyte B450M S2H rev 1.0) hier de nieuwste bios (F67d) en zet het bestand uit die zip-file (B450MS2H.F67d) op een usb-stick. Laat de usb-stick achterin je moederbord zitten, start het systeem opnieuw in de bios (op Delete blijven rammen tijdens het booten). Eenmaal in je bios kies je voor Q-Flash, staat onderin je scherm. In Q-Flash navigeer je naar je usb-stick, en daar selecteer je B450MS2H.F67d, dat is de nieuwe bios. Het updaten duurt vaak 2-5 minuten, en zodra het voltooid is zal het systeem waarschijnlijk automatisch opnieuw opstarten. En anders komt er iets in de trant van een melding dát het voltooid is en dat het systeem opnieuw zal opstarten ;) Schrik niet als de eerste keer opstarten na deze update wat langer duurt en dat je de melding krijgt dat de bios is gereset naar default settings, dit klopt allemaal.
  2. Nadat de bios is bijgewerkt kun je pas een nieuwere CPU gebruiken. Qua prijs-prestatieverhouding is de eerder genoemde Ryzen 5 5600 erg interessant, die processor is snel genoeg om alles uit je GTX 1070 te halen. Het hangt sterk af van de game en instellingen hoeveel verschil je gaat merken, maar een 5600 kan 40 tot 50 procent sneller zijn dan een 2600 met een snelle videokaart. Check dit artikel voor meer data.
  3. Na de bios-update en/of de CPU-upgrade moet XMP weer aangezet worden zodat je RAM op de juiste snelheid werkt. In de bios kies je bovenaan voor M.I.T. en daaronder voor Advanced Memory Settings. Daar kun je XMP activeren. Vergeet niet om je aanpassingen op te slaan, als je op F10 drukt vraagt ie of je dit wil doen.
En wat betreft je voeding: een GTX 1070 verbruikt minder dan een RX 580. En een Ryzen 5 5600 verbruikt iets minder dan een 2600. Dus voor beide upgrades kun je je huidige voeding laten zien, die voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan1337 op 24-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
Arunia schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:27:
In principe zou ik zelf 27inch 2560x1440 als minimum resolutie nemen. Maar goed, dat heeft met de pixeldichtheid te maken. Dus lagere resolutie op zo'n formaat is meer pixels zichtbaar. Ga je niets aan doen en zou ik ook nu niets aan veranderen.
Hogere resolutie is ook snellere hardware benodigd.

Updaten van het bios van je moederbord zou als voordeel kunnen hebben dat je er een nieuwere processor op kunt zetten zoals die x3d die aangegeven werd.

Wat je veelal doet is testen waar de vertraging hem in zit voordat je allerlei dingen gaat aanschaffen.
Heeft je CPU het te zwaar? Dan CPU vervangen (waar mogelijk voor een snellere)
Loopt je GPU rond de 100? Dan GPU vervangen.
Loopt je ram-geheugen vol? Dan meer geheugen bij plaatsen. Maar 32GB is prima voor wat je nu nodig hebt.

Qua SLI vraag ik me af of je er echt wat uit gaat halen. Denk dat je dan beter je huidige kaart kunt verkopen en dan meer bijleggen voor een snellere kaart. Qua percentage dat het sneller gaat zijn als het al lekker ondersteund wordt, is niet echt heel interessant.
bwerg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:09:
SLI, dat heb ik lang niet meer gehoord. Dat was ooit populair toen reviews kaarten nog op de behaalde FPS beoordeelden, maar sinds er ook frame-times gemeten worden is de wereld er achter gekomen dat SLI en crossfire een stuk matiger presteren dan de FPS doen vermoeden.

De 5700X3D is zeker een mooie CPU, maar gezien het budget en de overige hardware lijkt die me overkill. De Ryzen 5600 is wat minder krachtig maar biedt alsnog een flinke winst, en gezien de prijs daarvan is dat een goede upgrade.
Ga CPU niet upgraden op dit moment. Misschien later en dan idd de 5600 denk ik.
Ik zal idd gaan testen. Is taakbeheer ok hiervoor om te kijken hoe vol de CPU/RAM/GPU loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince.
Jan1337 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:27:
[...]

Helemaal prima dat het zo min mogelijk moet kosten natuurlijk, maar het is verwarrend als je een paar zinnen later het over een tweede GTX 1070 hebt om SLI te draaien 8)7 Voor de duidelijkheid: daar ga je totaal geen profijt van hebben, het levert vooral extra gedoe op met instellen en geeft wegens gebrek aan goede ondersteuning juist meer stotters dan een enkele videokaart. Please don't.

Om vanaf nu zoveel mogelijk prestaties voor je euro's te krijgen en om alles uit je huidige GTX 1070 te halen, zou ik wél de CPU upgraden. Daarvoor is een bios update vereist. Dat zou er als volgt uitzien:
  1. Download voor jouw moederbord (Gigabyte B450M S2H rev 1.0) hier de nieuwste bios (F67d) en zet het bestand uit die zip-file (B450MS2H.F67d) op een usb-stick. Laat de usb-stick achterin je moederbord zitten, start het systeem opnieuw in de bios (op Delete blijven rammen tijdens het booten). Eenmaal in je bios kies je voor Q-Flash, staat onderin je scherm. In Q-Flash navigeer je naar je usb-stick, en daar selecteer je B450MS2H.F67d, dat is de nieuwe bios. Het updaten duurt vaak 2-5 minuten, en zodra het voltooid is zal het systeem waarschijnlijk automatisch opnieuw opstarten. En anders komt er iets in de trant van een melding dát het voltooid is en dat het systeem opnieuw zal opstarten ;) Schrik niet als de eerste keer opstarten na deze update wat langer duurt en dat je de melding krijgt dat de bios is gereset naar default settings, dit klopt allemaal.
  2. Nadat de bios is bijgewerkt kun je pas een nieuwere CPU gebruiken. Qua prijs-prestatieverhouding is de eerder genoemde Ryzen 5 5600 erg interessant, die processor is snel genoeg om alles uit je GTX 1070 te halen. Het hangt sterk af van de game en instellingen hoeveel verschil je gaat merken, maar een 5600 kan 40 tot 50 procent sneller zijn dan een 2600 met een snelle videokaart. Check dit artikel voor meer data.
  3. Na de bios-update en/of de CPU-upgrade moet XMP weer aangezet worden zodat je RAM op de juiste snelheid werkt. In de bios kies je bovenaan voor M.I.T. en daaronder voor Advanced Memory Settings. Daar kun je XMP activeren. Vergeet niet om je aanpassingen op te slaan, als je op F10 drukt vraagt ie of je dit wil doen.
En wat betreft je voeding: een GTX 1070 verbruikt minder dan een RX 580. En een Ryzen 5 5600 verbruikt iets minder dan een 2600. Dus voor beide upgrades kun je je huidige voeding laten zien, die voldoet.
Hehe SLI was alleen omdat ik nieuwsgierig was. Ga gewoon voor de GTX 1070 die ik hier heb liggen.
Dank voor uitleg m.b.t. BIOS updaten, maar ga CPU nu niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:41
@Vince. Ik doe dat wel altijd even met taakbeheer. Er zijn betere tools, maar heb me daar nooit echt in verdiept. Als je regelmatig op 100 procent zit met een van die dingen, dan is dat je bottleneck.
Pagina: 1