Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-05 11:34
Wij gaan een jaren 70 wonen renoveren en de vloer spouwmuur en het dak isoleren. We overwegen ook een warmtepomp met vloerverwarming op de begane grond.

We zouden echter ook heel graag een houtkachel erbij zetten voor de sfeer. Nu heb ik wel eens meegekregen dat een te hoog vermogen van die kachel je warmtepomp kan ontregelen. Is dat waar en kan iemand een vermogen aanraden voor een ruimte van 150m3? We gaan ventileren met een c systeem (mechanische aanzuigen en ventilatie roosters). De rest van het huis is ongeveer 300m3 en we gaan daar waarschijnlijk niet verwarmen of alleen met aircos.

Nogmaals het doel is niet zozeer te verwarmen met de houtkachel maar meer voor de sfeer en fijne stralingswarmte

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
Ik heb zelf 150m2 huis en flinke woonkamer. Goed geisoleerd maar wel uit 2004 dus hr++ maar niet zo absurd geisoleerd als anno 2024. Heb een 8kW kachel met speksteen bekleed. Dat werkt goed, maar als je echt 2 uur doorstookt dan is het wel bloedje heet in de woonkamer, gemakkelijk 24-25C+ . Heb zo ingeprogrammeerd dat de warmtepomp direct stopt zodra woonkamer temp ineens oploopt. Hier ventilatie type D dus die warmte komt uiteindelijk in hele huis, ook de koof van de kachelpijp warmt nog iets 2 slaapkamers op.

Die speksteen is wel een echte aanrader, die geeft zeker 4-5 uur nog warmte af na stoken. Als je de kachel roodgloeiend stookt dan zijn die speksteen op een gegeven moment boven de >250C. Daarmee demp je een beetje die pieken en dalen in temperatuur.

Ik zou niet snel boven de 8kW nemen, je warmtepomp is het probleem niet, maar dat het gewoon een sauna gaat worden is ook niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
<knip> Die discussie gaan we hier niet voeren

@Lollercopter speksteen is leuk dat het lang warmte bewaard maar het duurt ook lang voordat het warm is. Even snel na je werk de kachel opstoken is er niet bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 21-12-2024 19:22 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:13
<knip> Die discussie gaan we hier niet voeren

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 21-12-2024 19:22 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
No Hands schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:03:
[mbr]<knip> Die discussie gaan we hier niet voeren[/]

@Lollercopter speksteen is leuk dat het lang warmte bewaard maar het duurt ook lang voordat het warm is. Even snel na je werk de kachel opstoken is er niet bij.
Nee hoor na 5 minuten is het warm, die stenen duurt langer. Je heb direct de infrarood via het deurtje natuurlijk. Dit is geen traditionele speksteen unit van een paar duizend kilo steen, maar eigenlijk een normale ijzeren kachel bekleed met speksteen. Type: Wanders Olaf Eco. Ik denk een paar honderd kilo steen ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 21-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Lollercopter schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:22:
[...]

Nee hoor na 5 minuten is het warm, die stenen duurt langer. Je heb direct de infrarood via het deurtje natuurlijk. Dit is geen traditionele speksteen unit van een paar duizend kilo steen, maar eigenlijk een normale ijzeren kachel bekleed met speksteen. Type: Wanders Olaf Eco. Ik denk een paar honderd kilo steen ofzo
Oja dat is geen echte speksteen inderdaad. Wij hadden 900 kilo speksteen staan. dat is minder lekker dan het lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
De warmtepomp die wij hebben, kunnje zo inregelen dat hij juist wel of niet de kamerthermostaat “negeert”. Met andere woorden, je kunt hem zo instellen dat hij gewoon warm water de vloer instuurt, ongeacht de kamertemperatuur. Dat kan handig zijn als je niet wil dat de warmte uit de vloer gaat, als je de houtkachel aan hebt. Hebben de meeste merken wel denk ik.

En doe jezelf een lol en ga niet idioot groot met die kachel. Wij hebben een 5kW model in een uitbouw van 25m2 die grenst aan een leefkeuken van ook zoiets, en het is meer dan genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:12
Wij gebruiken een houtkachel en verwarmen normaal met airco. Onze 3,5kW houtkachel verwarmt het hele huis en bevalt ons goed. Is door de kleine afmeting erg zuinig in gebruik.

Tegenwoordig gebruiken we hem niet/nauwelijks (gebruiken helaas duur hout), maar ik ben nog steeds blij met onze keuze en ben ook blij met back up functie bij stroomuitval in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
Ja daar zaten we zelf ook al aan te denken, om een laag vermogen te kiezen maar ik moet zeggen dat het gemiddelde nominaal vermogen wel zo rond d 6 a 7 kW zit, dus een kachel van 3.5 is lastig te vinden. Welke kachel heb jullie @Sjamo en @Gramser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:12
jorritsmit schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:35:
Ja daar zaten we zelf ook al aan te denken, om een laag vermogen te kiezen maar ik moet zeggen dat het gemiddelde nominaal vermogen wel zo rond d 6 a 7 kW zit, dus een kachel van 3.5 is lastig te vinden. Welke kachel heb jullie @Sjamo en @Gramser?
https://morsoe.com/en/pro.../morso-1442-with-squirrel

Ik dacht dat wij deze hebben, met convectie.
Erg tevreden over. Bizar makkelijk aan te maken, kan na op temperatuur komen met 2 blokken de avond doorbranden op 1 blok tegelijk. Dus zuinig in gebruik zonder slechte verbranding door smoren.

We zorgen alleen voor hout van rond de 25cm. 30cm is een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
jorritsmit schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:35:
Ik heb praktisch dezelfde als @Sjamo . Ook een Morso, maar dan zonder die eekhoorn. De Morso 1010.

Blokken van 30cm lukken wel, maar niet als je hem ermee wil aanmaken. Als nieuw blok op de kolen lukt het wel want dan kun je hem diagonaal kwijt. Maar 25cm is fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wij hebben een Dovre Saga 101, is 5kW, hele benedenverdieping is er warm mee.

https://www.dovrefire.nl/product/dovre-saga-101/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
No Hands schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:26:
Wij hebben een Dovre Saga 101, is 5kW, hele benedenverdieping is er warm mee.

https://www.dovrefire.nl/product/dovre-saga-101/
7kw volgens de specificaties toch?
Pagina: 1