Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:19
Omdat ik recentelijk veel problemen had met mijn 'smart' apparaten en hun weigering naar 2.4ghz van m'n Ziggo modem te gaan (en het niet lukken op dit modem twee aparte frequenties te laten uitzenden ipv tegelijk) heb ik hier nu geprobeerd, en blijkbaar gefaald, een Linksys mesh systeem te installeren.

Nu lijkt dit systeem heel redelijk te werken met sommige apparaten, maar op mijn telefoon weigeren sommige apps nu te laden. Als ik op mijn Ziggo wifi zit laadt alles, maar via Linksys weigeren apps als Rabobank en PostNL te openen (rabo) of hun informatie te laden (postnl). Andere apps werken wel weer, volgens mij direct via de wifi en niet via 5g (ze lijken geen extra data te gebruiken in ieder geval).

Ik heb ook een tijdje online gezocht en hoewel meer mensen deze problemen lijken te hebben kan ik de oplossing er dan weer niet bij vinden. Zie ik iets simpels over het hoofd?
Ik heb mijn Ziggo modem nog niet in bridge mode geprobeerd te zetten omdat dat meteen een flinke stap is waar het maar weer afwachten is hoe ik daar alles weer kan verkloten.

Het gaat hier om de Linksys Atlas Pro 6 Dual-Band WiFi 6 Mesh die ik apart op 2.4ghz en 5ghz laat uitzenden.

Beste antwoord (via iuuk op 21-12-2024 17:09)

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43
SMSfreakie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:41:
hier ging het ook mis met 1 SSID voor zowel 2.4 als 5ghz (en 6ghz) en clients konden het zelf niet zo goed bedenken dan..
nu gewoon aparte SSIDs voor elke band en werkt prima.

IPV6 heb ik uitstaan want dan gaat t altijd eerst over ipv6 een request proberen en als dat niets wordt pas op ipv4....
verder staat mijn Ziggo modem wel in bridge.. niet dat het echt uit maakt bij een ubee ;-)

voor een CB met Puma chipset weet ik het niet, daar erger ik me iig in routermode altijd scheel aan....
als ik ipv6 niet op passthrough heb staan in de router en het op mijn device aan heb staan, is het resultaat dat o.a. de ziggo app een minuut nodig heeft om een kanaal te laden/schakelen. Idem voor netflix en andere streaming diensten die trager worden. Worth trying omdat hij als eerste over ipv6 probeert. Maar ben het eens dat als je het overal uitzet waarschijnlijk gewoon werkt omdat het dan over ipv4 gaat:-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Hoi
Ik had op mijn android boxes veel problemen met smarttube, Netflix en de Ziggo app. Waren traag en streams laadde voor geen meter.

Wat bleek, ipv6 uit op o.a. de Nvidia Shield en alles begon als een zonnetje te draaien. Ipv6 weer aan en alles weer stuk. Wat bleek, in mijn Asus routers moest ik voor Ziggo iets instellen wat default verkeerd ingesteld werd.

Heb dat hier beschreven. Heb je die passthrough setting toevallig al geprobeerd voor ipv6 in je mesh router?
https://community.ziggo.n...el-erg-traag/td-p/1430166

Edit: trigger om te reageren is omdat je aangeeft dat direct op de Ziggo modem wel werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-12-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Wat bedoel je met " (en het niet lukken op dit modem twee aparte frequenties te laten uitzenden ipv tegelijk)"?
De wifi van Ziggo kan gewoon de twee frequentie (2,4Ghz en 5Ghz) uitzenden.
Bedoel je soms dat je voor de 2,4Ghz een ander SSID wilt hebben dan voor de 5Ghz?
Dat kan dus ook gewoon in je Ziggo.

Dat die App's niet werken komt doordat je twee routers (een Ziggo en een Linksys) achter elkaar hebt staan waar sommige App's niet mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier ging het ook mis met 1 SSID voor zowel 2.4 als 5ghz (en 6ghz) en clients konden het zelf niet zo goed bedenken dan..

IPV6 heb ik uitstaan want dan gaat t altijd eerst over ipv6 een request proberen en als dat niets wordt pas op ipv4....
verder staat mijn Ziggo modem wel in bridge.. niet dat het echt uit maakt bij een ubee ;-)

voor een CB met Puma chipset weet ik het niet, daar erger ik me iig in routermode altijd scheel aan....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
bananasplit schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:34:
Wat bedoel je met " (en het niet lukken op dit modem twee aparte frequenties te laten uitzenden ipv tegelijk)"?
De wifi van Ziggo kan gewoon de twee frequentie (2,4Ghz en 5Ghz) uitzenden.
Bedoel je soms dat je voor de 2,4Ghz een ander SSID wilt hebben dan voor de 5Ghz?
Dat kan dus ook gewoon in je Ziggo.

Dat die App's niet werken komt doordat je twee routers (een Ziggo en een Linksys) achter elkaar hebt staan waar sommige App's niet mee om kunnen gaan.
Ik bedoel inderdaad een ander SSID in te stellen. Als ik dat in mijn modem settings probeerde zei hij dat ik smart wifi heb en dat dit onmogelijk was. Ik zag ook geen mogelijkheid dit ergens uit te zetten toen. Nu zie ik echter bij controleren dat dit niet meer het geval is, dus waarschijnlijk keek ik op het verkeerde moment. Ik had mijn smart wifi pod wel al verwijderd, maar dit zal toen nog niet verwerkt zijn.

Ziggo modem in bridge mode zetten zou alles echter moeten oplossen nu? Qua bereik is een mesh sowieso handiger en die wifi pods van ziggo zelf voorkomen het uitzenden in 2.4ghz apart.

Bedankt voor de antwoorden hier in ieder geval alvast (anderen ook). Dan zal ik binnenkort eens proberen of de apps het in bridge mode wel snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
smart wifi uitzetten op die ziggo. dan kun je wel voor de twee frequenties een eigen ssid instellen, al begrijp ik niet waar je dat noodzakelijk vind.

En smart wifi is alleen bruikbaar als je van die smartpods van ziggo hebt, die maken dan een mesh systeem.

Een mesh systeem is qua bereik niets beter dan gewone AP.
Mesh is niets anders dan wireless backhaul ofwel een stel wifi repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
bananasplit schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:11:
smart wifi uitzetten op die ziggo. dan kun je wel voor de twee frequenties een eigen ssid instellen, al begrijp ik niet waar je dat noodzakelijk vind.
Veel 2.4 only apparaten weigeren het gecombineerde netwerk te vinden. Met name voor mijn Harmony hub was dit irritant aangezien hij het hele netwerk gewoon niet vond. Mijn switchbot hub vond het dan weer wel, maar weigerde constant te verbinden en leek het niet te snappen.
En smart wifi is alleen bruikbaar als je van die smartpods van ziggo hebt, die maken dan een mesh systeem.

Een mesh systeem is qua bereik niets beter dan gewone AP.
Mesh is niets anders dan wireless backhaul ofwel een stel wifi repeaters.
Ik had tijdelijk zo'n pod ingesteld. Hierdoor kon ik 2.4 en 5 niet apart uitzenden en toen ik de pod verwijderde lukte dit ook niet direct. Nu is het echter wel mogelijk, dus waarschijnlijk had hij toen ik eerst keek nog niet door dat de pod al weg was.

Mijn idee qua bereik was 1 pod in de woonkamer en 1 pod in de meterkast naast de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoe zit het met ipv4 / ipv6 in je netwerk? Probeer eens https://test-ipv6.com op je telefoon?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Mavamaarten schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:26:
Hoe zit het met ipv4 / ipv6 in je netwerk? Probeer eens https://test-ipv6.com op je telefoon?
(Uw ISP is wellicht TNF-AS, geen idee wat ik hiervan moet denken)
Geen IPv6 adres gedetecteerd
Uw DNS server lijkt werkende IPv6 internettoegang te hebben

0/10

Als ik via m'n meshpunt verbonden ben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
SMSfreakie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:41:

als ik ipv6 niet op passthrough heb staan in de router en het op mijn device aan heb staan, is het resultaat dat o.a. de ziggo app een minuut nodig heeft om een kanaal te laden/schakelen. Idem voor netflix en andere streaming diensten die trager worden. Worth trying omdat hij als eerste over ipv6 probeert. Maar ben het eens dat als je het overal uitzet waarschijnlijk gewoon werkt omdat het dan over ipv4 gaat:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iuuk
sahinasappelsap schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:55:
[...]

Dit lijkt inderdaad te werken met de main node. Mijn enige probleem nu is dat hij z'n kind van het netwerk afgooide en ik hem met geen mogelijkheid opnieuw toegevoegd krijg. De setup lijkt te werken tot hij aan het eind zegt dat er iets mis is gegaan. Dit is vooral irritant omdat ik hier (bedraad) mijn tv en PS5 op heb aangesloten, maar is voorlopig nog wel te overzien.

Na kerst zal ik er nog wel eens wat meer mee gaan spelen en/of blijven proberen tot het wel allemaal goed samen werkt.

Voor nu bedankt voor wat in ieder geval voor mijn probleem de oplossing lijkt te zijn. Dat het me een kleiner probleem erbij gaf neem ik dan maar even voor lief ;).
Pagina: 1