Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Wij krijgen binnenkort een full electric warmtepomp. We hadden eerst de aanbieding gekregen voor een bijbehorend 300 liter boiler, maar heb zelf gevraagd voor een 500 liter versie. Maar begin nu toch te twijfelen of me dit juist gaat tegenwerken qua kosten en verbruik ipv winst opleveren. Ik koos voor het allergrootste vat ivm nog meer comfort en soort van opslaan van mijn zonnestroom in het warme water.

2 kapper uit 2012, bad en douche, 2 kinderen in basisschool leeftijd, 2 volwassenen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Je legionella run zal niet zo goedkoop zijn. 500 L is nodig als je 2 keer snel achterelkaar wil badden. Dat kan als dat is wat je wil. Tegenwerken qua kosten? Wat bedoel je? Tuurlijk in lopende en aanschaf kosten is een grotere duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik gebruik zelf een 450 liter DJG rvs buffervat met rvs hygienespiraal. Dan heb je geen legionella run nodig.
De L/W WP zit direkt op het vat.
Al wordt die enkel direkt op de vvw gebruikt ipv vat opwarmen op het moment.

Staat nu op 18 graden sinds de zon zich nog maar weinig heeft laten zien maar de 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer neemt het altijd over als de temperatuur onder de 45 graden is.

Overtollige zon energie gaat er als eerste in met een Aton to power heater element en controller

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVyukOzF5QEgyrLkz-p9kkFNgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i5PT3vv4KDVv3qOyLXly5Ole.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2024 11:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:38:
Wij krijgen binnenkort een full electric warmtepomp. We hadden eerst de aanbieding gekregen voor een bijbehorend 300 liter boiler, maar heb zelf gevraagd voor een 500 liter versie. Maar begin nu toch te twijfelen of me dit juist gaat tegenwerken qua kosten en verbruik ipv winst opleveren. Ik koos voor het allergrootste vat ivm nog meer comfort en soort van opslaan van mijn zonnestroom in het warme water.

2 kapper uit 2012, bad en douche, 2 kinderen in basisschool leeftijd, 2 volwassenen.
Bij 'ons' bedrijf bieden wij niet langer een vat van 500 liter aan.
Wij kregen te veel klachten van klanten met zo'n groot vat over zeer hoge energie kosten van de wp.
reden zie post @runeazn hierboven, ze zijn ook nog eens enorm groot.
Onlangs nog een woning opgeleverd met 3 douches; met een 300 liter vat, wél een wp met flink vermogen.. dan gaat opwarmen erg snel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:52:
Ik gebruik zelf een 450 liter DJG rvs buffervat met rvs hygienespiraal. Dan heb je geen legionella run nodig.
De L/W WP zit direkt op het vat.
Al wordt die enkel direkt op de vvw gebruikt ipv vat opwarmen op het moment.

Staat nu op 18 graden sinds de zon zich nog maar weinig heeft laten zien maar de 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer neemt het altijd over als de temperatuur onder de 45 graden is.

Overtollige zon energie gaat er als eerste in met een Aton to power heater element en controller

[Afbeelding]
Kan je dit bericht vertalen voor iemand die niet technisch is? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
runeazn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:50:
Je legionella run zal niet zo goedkoop zijn. 500 L is nodig als je 2 keer snel achterelkaar wil badden. Dat kan als dat is wat je wil. Tegenwerken qua kosten? Wat bedoel je? Tuurlijk in lopende en aanschaf kosten is een grotere duurder.
Tegen werken in de zin van dat het meer kost in lopende kosten dan dat ik mee bespaar doordat ik met de zonnestroom overdag mee kan verwarmen en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
natural colour schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:57:
[...]

Bij 'ons' bedrijf bieden wij niet langer een vat van 500 liter aan.
Wij kregen te veel klachten van klanten met zo'n groot vat over zeer hoge energie kosten van de wp.
reden zie post @runeazn hierboven, ze zijn ook nog eens enorm groot.
Onlangs nog een woning opgeleverd met 3 douches; met een 300 liter vat, wél een wp met flink vermogen.. dan gaat opwarmen erg snel.
Maar die douches gebruik je vooral als de zon niet schijnt, dan zou een groter vat toch juist handig zijn? Vullen en verwarmen als het licht is, gebruiken in de avond of ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 15:10
Wij gezin van 4 hebben een 230 liter boiler vat in onze warmtepomp. We kunnen met zijn vieren normaal douchen en dan is het water nog warm.
Onze puberdochter heeft het vat op 28 graden gekregen door idioot lang onder de douche te staan. Starttemperatuur is altijd 48 graden.
Misschien was voor ons 180 ook genoeg geweest maar het is wat het is. Vat wordt overdag opgewarmd, zo heb ik het ingesteld om maximaal gebruik te kunnen maken van onze zonnepanelen

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:50
Schatting:

Warm water voorraad (effectief):
Een boiler van 300 liter op 55 °C levert ongeveer 450-500 liter water op 38-40 °C.

Douchetijd met normale douchekop (10 L/min):
450 liter / 10 liter per minuut = 45 minuten douchen.

Douchetijd met waterbesparende douchekop (7 L/min):
450 liter / 7 liter per minuut = ongeveer 64 minuten douchen.

Conclusie:

Met een 300L warmtepompboiler kun je afhankelijk van de douchekop en gebruik ongeveer 45-65 minuten warm douchen, zolang de boiler volledig is opgewarmd.

Wij hebben 200L. Als je niet met je hele gezin maximaal lang gaat douchen en alles achter elkaar moet is er niets aan de hand. Een gevaarte van 500L lijkt me echt overkill.

Tip: kijk ook naar boilers met een PV contact, leuke feature die veel kan besparen. Zoals bij Atlantic. Je kunt dan de 270L nemen

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 21-12-2024 14:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:19:
Schatting:

Een boiler van 300 liter op 55 °C levert ongeveer 450-500 liter water op 38-40 °C.

Conclusie:

Met een 300L warmtepompboiler kun je afhankelijk van de douchekop en gebruik ongeveer 45-65 minuten warm douchen, zolang de boiler volledig is opgewarmd.

Wij hebben 200L. Als je niet met je hele gezin maximaal lang gaat douchen en alles achter elkaar moet is er niets aan de hand. Een gevaarte van 500L lijkt me echt overkill.

Tip: kijk ook naar boilers met een PV contact, leuke feature die veel kan besparen. Zoals bij Atlantic. Je kunt dan de 270L nemen
Dank voor je meedenken. Wat bedoel je met "kijk naar boilers met een pv contact"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:36:
[...]

Dank voor je meedenken. Wat bedoel je met "kijk naar boilers met een pv contact"?
Ik ben erg tevreden over mijn boiler van Atlantic met extra aansluitmogelijkheid voor een 2e stekker, welke je kunt laten aansturen obv Teruglevering zonnepanelen.

Heb het nu zo ingesteld dat wanneer er voor 1000 watt terug wordt geleverd, de boiler aan gaat
Hij verwarmt dan extra hoog, tot 60 graden. Met direct opgewekte stroom.

Hoeft niet hoor, maar als je nog te kiezen hebt lijkt het me de moeite waard. Zeker nu salderen er af gaat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glider5
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:47:
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn boiler van Atlantic met extra aansluitmogelijkheid voor een 2e stekker, welke je kunt laten aansturen obv Teruglevering zonnepanelen.

Heb het nu zo ingesteld dat wanneer er voor 1000 watt terug wordt geleverd, de boiler aan gaat
Hij verwarmt dan extra hoog, tot 60 graden. Met direct opgewekte stroom.

Hoeft niet hoor, maar als je nog te kiezen hebt lijkt het me de moeite waard. Zeker nu salderen er af gaat.
En zo zorg je er voor dat je niks teruglevert, ook niet nu je nog mag salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 21:18
Schatting:

Conclusie:

55 graden kan, maar dan werkt je systeem niet efficient, graadje of 48 scheelt veel energie, omdat je COP aanzienlijk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
runeazn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:50:
Als de boiler via een 3-weg klep door de WP gestookt wordt, dan kan het vat gewoon weer op temperatuur gebracht worden terwijl de eerste in het bad ligt te dobberen. Dat is het grote voordeel van een boiler gestookt door de WP in vergelijking met een WPB, die laatste heeft veel minder vermogen tot z'n beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman

Ik zou het gewoon bij 300 liter houden. Als je weet dat je uitzonderlijk veel warmwater nodig gaat hebben altijd even een legionella run triggeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb zelf een samengesteld gezin wat afhankelijk van de weekenden uit vijf of zeven personen bestaat (twee volwassen, en drie/vijf puberkids). Ik heb een 400-liter buffer en zelfs als er aanhang- of extra logés zijn, redden we het met die 400 liter. Buffervat staat ingesteld op 52 graden, dat vond ik een mooi compromis tussen stroomverbruik en comfort.

In de afgelopen 2,5 jaar is het hier nog nooit voorgekomen dat er op een bepaald moment geen warm water was. Zelfs niet als er op meerdere plekken tegelijk gedouched werd (twee badkamers).

500 liter zou voor mijn situatie dan al overkill zijn. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:29
En als je een 9 kw wp hebt of nog hoger, dan kan hij het ook bijna bijhouden als je aan t douchen bent. Als de 1e zich af droogt heeft de wp het vat al bijna weer volledig op temperatuur.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Makrolon schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:57:
En als je een 9 kw wp hebt of nog hoger, dan kan hij het ook bijna bijhouden als je aan t douchen bent. Als de 1e zich af droogt heeft de wp het vat al bijna weer volledig op temperatuur.
Maar dat wil ik niet zodra de zon onder is. Ik wil dat er alleen/voornamelijk verwarmd wordt zodra er eigen zonnestroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:01:
[...]

En zo zorg je er voor dat je niks teruglevert, ook niet nu je nog mag salderen?
Je levert natuurlijk nog steeds terug als je overcapaciteit hebt, maar deze slimme feature zorgt er in ieder geval voor dat je meer van je eigen opgewekte stroom verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:29
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:18:
[...]

Maar dat wil ik niet zodra de zon onder is. Ik wil dat er alleen/voornamelijk verwarmd wordt zodra er eigen zonnestroom is.
Ik denk dat t goedkoper is om af en toe dat ding te laten draaien zonder pv opwek dan altijd 500 liter water voor niks op temperatuur te houden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-05 19:22
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:12:
[...]

Tegen werken in de zin van dat het meer kost in lopende kosten dan dat ik mee bespaar doordat ik met de zonnestroom overdag mee kan verwarmen en opslaan.
In de maanden Mei, juni, Juli, augustus, en september? Dan is het prima te doen. Maar de overige maanden ben je veel kwijt.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:24:
[...]

Je levert natuurlijk nog steeds terug als je overcapaciteit hebt, maar deze slimme feature zorgt er in ieder geval voor dat je meer van je eigen opgewekte stroom verbruikt.
En hiervoor moet ik dus vragen of er een extra stekker in het boilervat kan die aangesloten is op de pv? Denk dat t boilervat door de wp wordt opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:55:
[...]

En hiervoor moet ik dus vragen of er een extra stekker in het boilervat kan die aangesloten is op de pv? Denk dat t boilervat door de wp wordt opgewarmd.
Als je een boiler op je warmtepomp zelf aansluit is dat idd anders. Hoewel daar wellicht ook wel PV sturing op mogelijk is.

Als je een aparte warmtepompboiler neemt kun je de optie nemen die ik bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:14:
[...]

Als je een boiler op je warmtepomp zelf aansluit is dat idd anders. Hoewel daar wellicht ook wel PV sturing op mogelijk is.

Als je een aparte warmtepompboiler neemt kun je de optie nemen die ik bedoelde
Zover ik heb begrepen gaat het om een boilervat bij een all electric wp die ik aan wil schaffen. Boilervat van nu dus nog 500l en daarnaast een buffervat van 100l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
En zouden jullie een boilervat van 300l en buffervat van 100l op zolder durven zetten of te zwaar / kans op lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
Een groter vat heeft ook grotere stilstandsverliezen, want groter oppervlak aan de buitenkant.

Ik vermoed dat veel mensen die de "lege boiler" vrezen denken aan de jaren 70-90 van de vorige eeuw, toen je vaak een 2 of als het meezat 3,5 kW hitte-element had. Die dan vaak ook nog eens ingesteld stond om alleen 's nachts te verwarmen. Als je er dan nu een 6 of 9 kW WP hitte in laat dumpen is 'ie al weer warm terwijl de vorige zich staat af te drogen.

Alleen een 25 l/min stortdouche is dan niet aan te bevelen. Warmte terugwinning in de afvoer helpt heel veel voor hoe lang je nonstop kunt douchen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 21-12-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:19:
[...]

Zover ik heb begrepen gaat het om een boilervat bij een all electric wp die ik aan wil schaffen. Boilervat van nu dus nog 500l en daarnaast een buffervat van 100l.
Het buffervat wordt natuurlijk ook gebruikt voor je verwarming. Het boilervat voor SWW.

Je kunt neem ik aan toch zelf kiezen of je een boiler wilt die wordt aangestuurd door je WP,of een aparte WPB.
Ik hen voor een aparte gekozen,maar zo zijn er voor een boiilervat rechtsreeks op de WP vast ook weer voordelen te bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Voor de gein eens berekenen, met een 9 kW WP op vol vermogen en een vat van 200 liter warmt de WP het water met zo'n 0,01 graad/seconde op. Dus elke anderhalve minuut een graad. Na een kwartier dus 10 graden erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:20:
En zouden jullie een boilervat van 300l en buffervat van 100l op zolder durven zetten of te zwaar / kans op lekkage?
Te zwaar hangt volledig af van je constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
100l hier, max 53 graden, werkt prima met meerdere douchebeurten.
We hebben er wel een dwtw met 65% rendement eronder ( virtueel is het vat dus eerder 180l)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:33:
[...]

Te zwaar hangt volledig af van je constructie.
Haha en hoe weet ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Bouwtekeningen opzoeken of bij een constructeur navragen.

Een vat van 500 liter zal zelf vaak al 150 kg o.i.d. wegen, dus 650 kg gevuld. Dat vaak op een vierkante meter, misschien zelfs minder. Niet zelden worden vaten daarom aan de muur gehangen, die daar vaak beter op berekend zijn. Bij een betonnen vloer kan het de belasting normaal gesproken wel hebben, zeker direct naast een (dragende) buitenmuur. Bij alles van hout moet je sowieso echt iemand laten berekenen. Pal naast een trapgat zou bv. ook bij beton nog problematisch kunnen zijn, terwijl je daar in rijwoningen vaak wel precies uitkomt. Daar is de betonplaat onderbroken en komt het gewicht op een raveelijzer. Dat moet het extra gewicht kunnen hebben.

Kortom, indien echt geen flauw idee, betaal €200-300 aan een constructeur waarvoor dit een klein klusje is. Als je de bouwtekeningen opduikelt, is er vast een tweaker die je een educated guess zonder garanties wil geven, voor wat dat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:00
Schatting:

Conclusie:

Behalve als je dus een lekker stort douche hebt van 20+ liter per minuut.

Kortom, als je graag heel zuinig bent en besparende douchkoppen hebt kan je voor een klein vat gaan. Als je gewoon lekker wil douchen neem je een maatje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Schatting:

Als je zo veel douched ben je sowieso een dief van je portemonnee als je geen douche-wtw toepast, dat verdubbelt nog eens grofweg je douche tijd. Kun je dus grofweg 2 uur aaneengesloten douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
mcDavid schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:43:
[...]

Als je zo veel douched ben je sowieso een dief van je portemonnee als je geen douche-wtw toepast, dat verdubbelt nog eens grofweg je douche tijd. Kun je dus grofweg 2 uur aaneengesloten douchen.
Is een douche wtw iets wat ik in de badkamer zelf in moet bouwen? Ken dit helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
SCIxX schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:38:
[...]

Behalve als je dus een lekker stort douche hebt van 20+ liter per minuut.

Kortom, als je graag heel zuinig bent en besparende douchkoppen hebt kan je voor een klein vat gaan. Als je gewoon lekker wil douchen neem je een maatje groter.
Wat noem jij klein en groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-05 22:18
Kijk eens een dag op je watermeter?
0,5m3 per dag is 180m3 dus jaarverbruik van 400m3 of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Wilke schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:26:
[...]

Bouwtekeningen opzoeken of bij een constructeur navragen.

Een vat van 500 liter zal zelf vaak al 150 kg o.i.d. wegen, dus 650 kg gevuld. Dat vaak op een vierkante meter, misschien zelfs minder. Niet zelden worden vaten daarom aan de muur gehangen, die daar vaak beter op berekend zijn. Bij een betonnen vloer kan het de belasting normaal gesproken wel hebben, zeker direct naast een (dragende) buitenmuur. Bij alles van hout moet je sowieso echt iemand laten berekenen. Pal naast een trapgat zou bv. ook bij beton nog problematisch kunnen zijn, terwijl je daar in rijwoningen vaak wel precies uitkomt. Daar is de betonplaat onderbroken en komt het gewicht op een raveelijzer. Dat moet het extra gewicht kunnen hebben.

Kortom, indien echt geen flauw idee, betaal €200-300 aan een constructeur waarvoor dit een klein klusje is. Als je de bouwtekeningen opduikelt, is er vast een tweaker die je een educated guess zonder garanties wil geven, voor wat dat waard is.
Of dus in de garage zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:48:
[...]

Is een douche wtw iets wat ik in de badkamer zelf in moet bouwen? Ken dit helemaal niet.
Die zet je liefst in de aan/afvoer leidingen van de badkamer, op de verdieping daaronder dus. Je hebt er ook die in de bodem van een douche verwerkt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier 150L op 50C aan een 9kW warmtepomp.
Gezin met 2 pubers. Douche 5x per dag en incidenteel bad gebruik.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
twixx schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:59:
Hier 150L op 50C aan een 9kW warmtepomp.
Gezin met 2 pubers. Douche 5x per dag en incidenteel bad gebruik.
5x per dag? Staat me nog wat te wachten als ze ouder zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:02:
[...]

5x per dag? Staat me nog wat te wachten als ze ouder zijn 😉
En da is nog gemiddeld, 5 douche beurten per dag. Als er 3 mensen zijn sporten kan het zo 7 douchebeurten totaal op een dag zijn.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:47

300l verticaal heb je nodig voor het bad, meer is niet nodig… met alleen een douche was 200l voldoende. het scenario van zonnestroom opslaan heb je maar heel beperkt voordeel van tov het normale warm houden van zoveel water. Je doucht het niet eens weg zegmaar. Het gaat om 2kwh per dag ofzo als iedereen elke dag staat te wateren.

Met een warmtepomp en boiler is de gedragsverandering om korter te douchen veel waarschijnlijker, door het inzicht in stroomverbruik dan dat je 500l in voorraad wilt waar je ook in de winter voor betaald…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Aan de andere kant, de energie in een 500 liter vat op temperatuur geplaatst in de isolatie-schil van de woning gaat niet verloren, het verwarmt de ruimte (als je dat wil of niet)

Hier een Energie Label A vat: https://www.groenehoedduu...500l-hygieneboiler2s.html
230 kg zwaar 81cm diameter, 170cm hoog.. krijg je echt niet meer de trap op, moet beneden staan, ook niet op een houten vloer.
Slimme aansturing moet je via de wp regelen, via Home Assistant ed, bij veel wp merken moet je dat zelf maar uitzoeken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Eerste even back to basic, waarom 500 liter? Als je met 300 of 400 liter al meer warm water hebt dan je opkrijgt, dan win je qua comfort al niks. In plaats van 500 liter op 50 graden bewaren, zou je (bij overschot) ook 300 liter op 60 graden kunnen bewaren. Ook daar kun je mee spelen....

Wat mij veel handiger lijkt, is om zomers bij overschot je warmtepomp je woning te laten koelen. Los van de keuze rondom grootte, op een gegeven moment is je complete vat op de ingestelde temperatuur. En dan? Dan kun je nog steeds je overschot niet kwijt.

Een complete legionella run kost bij mij ongeveer 8 Kwh, daarvoor wordt 400 liter water van ong. 52 graden verwarmd naar 72 graden. Mijn zonnepanelen doen op een zonnige dag meer dan 30 Kwh. Overschot opslaan in je voorraadvat klinkt leuk, maar is een beetje gerommel in de marge. :)
glider5 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:20:
Ligt natuurlijk compleet aan je vloer of dit te zwaar is... En even ter vergelijking. Meeste woningen hebben hun cv (en dus waterleiding) op zolder staan. Als dat lekt is er een ongelimiteerde hoeveelheid water die je woning in kan stromen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1