Homeland schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:53:
Heb je zelf toegang tot een overzicht van je vakantie dagen? Als je dat hebt dan heb je ook zelf een stuk verantwoordelijkheid om te zorgen dat je genoeg dagen hebt.
Heb je zelf geen toegang dan moet je werkgever je pro actief op de hoogte houden.
Nee. Qua administratie is het best waardeloos geregeld daar. Het is een chaos. Ook bij de werkgever zelf. Daarom komt ie ook zo laat met 'oja, je komt wat uren te kort'
Hoe dan? 6 Januari begin ik aan mijn nieuwe baan.
Elke weekend een x aantal uren werken? Zie ik niet zitten.
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:02:
[...]
Als de toko 4 weken dicht is, dan weet je als werkgever toch dat je geen halfjaarcontract moet aanbieden. Dan kom je in de knoop met je vrije dagen als de werknemer na 6 maanden eruit gewipt wordt. Werkgever neemt dat risico dan bewust als de werknemer misschien niet naar wens presteert en er geen nieuw contract komt.
Vind ik ook.
Me werkgever kennende (en dan vooral als het om financiële kwesties gaat) is dan een heel ander persoon. (Dan snap ik de uitloop van personeel wel, maar goed dat is een ander verhaal.)
Hahn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:05:
Het had natuurlijk fijn geweest als ze het je eerder hadden verteld, maar je bent er ook zelf bij, dus de blaam ligt niet helemaal bij het bedrijf.
De opties die je hebt zijn de opties die je aangeboden zijn: werk inhalen of loon inhouden. Als je geen zin/tijd hebt om het in te halen, dan is de keuze snel gemaakt. Balen, maar zie het als een leermoment.
Klopt. Ik wil dit eigenlijk gewoon in goed overleg goed oplossen. Maar als ik denk aan afspraken die we mondeling (

) gemaakt hadden (om andere dingen, niet zo relevant nu) en dat dat nu ook ineens anders is, dan heb ik eigenlijk nog minder zin om hier nog langer te werken.
FooLsKi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:16:
Klinkt een beetje shady, als je het mij vraagt. Je biedt iemand een halfjaarcontract aan, terwijl je als bedrijf 5 weken (4 weken 'bouwvak' en 1 week einde jaar) in dat half jaar gesloten bent. En dan vlak voor het eind van het contract nog ff melden dat de tijdelijke werknemer 64 uur teveel verlof heeft gehad en dat terug moet betalen, of die inhalen terwijl er niet meer zoveel werkdagen binnen de contractsperiode over zijn. Zo hou je als bedrijf nog een beetje inkomsten aan het eind van de rit, zeker?
Ja idd.
Nogmaals; als ie dit eerder had vermeld, bijvoorbeeld toen ie zei dat mijn contract niet verlengd zou worden, dan was 't een heel ander verhaal geweest.
Met dat bericht was ie er wel mooi bij, want ja anders wordt het stilzwijgend verlengd en daar had ie ook geen zin in natuurlijk.
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:20:
[...]
Yup!! Dat heb ik in de reactie daarvoor ook gezegd. Voorjaarsvakantie, Zomervakantie, Meivakantie, Kerstvakantie bestaat niet meer als je niet schoolgaand meer bent. Dan ligt de planning geheel bij jezelf. Vrij gaat in overleg. Dus plan niks op werkdagen als je niet zeker bent dat je verlof goedgekeurd is.
Als de toko dicht is voor 4 weken, en je dan 5 dagen vrij overhebt die je zelf mag indelen in een jaar, en je bent werkgever en je deelt halfjaar contracten uit dan is dat een prima leermomentje voor de werkgever. Ondernemersrisico noemen we dat
Een halfjaarcontract vind ik persoonlijk sowieso al iets raars. Die constructie zie ik enkel in 6 maanden via een uitzendbureau, en daarna een jaarcontract bij het bedrijf, in de hoop dat je daarna een vaste aanstelling krijgt (al is tijdens de kridietcrisis de wet verandert voor bedrijven dat ze geen 2x een tijdelijk contract mogen aanbieden en daarna een vaste aanstelling. Dat is naar 3x tijdelijk gegaan, en dat is nog steeds niet terug gedraaid).
Eigenlijk is het zelfs 7 maanden; 3 juni tm 31 december, op contract.
pennywiser schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:22:
4 weken klinkt als uitgegaan van heel jaar contract aan vakantieuren terwijl je maar een half jaar aan uren had, dus max 2 weken, komt exact overeen met je tekort.
Echter: verplicht vrij in de bouwvak (want alles ligt stil) maakt dat het mogelijk jou niet is aan te rekenen.
Mee eens.
Overgetypt uit contract:
Vakantiedagen
De werknemer heeft recht op vakantie met behoud van loon gedurende 187,5 uur per vol kalenderjaar en 52,50 uur roostervrij per vol kalenderjaar / werknemers met een 37,5 urige werkweek.
De vakantiedagen dienen te worden opgenomen in het kalenderjaar waarin het recht op vakantie is ontstaan. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast, na overleg met de werknemer.
Er is nooit overleg geweest over de bouwvak. Het was gewoon 'bedrijf is gesloten van week x tot x.'
Ik snap niet hoe dat mij nu nog kan helpen?
Ja. Ik wil graag ook zien hoe hij mijn weken dat ik wel gewerkt heb heeft uitgerekend.
Ik hield overigens zelf apart mijn uren bij.
[...]
Die teveel uren hadden mooi weg gestreept kunnen worden tegen een deel van die 64.
Mogelijk dat ze daar nog wat mee kunnen.
Nu het te laat is zal dat idd moeilijk worden, inhalen of aftikken wordt dan meer waarschijnlijk.
Ja, maar dat die uren heb ik al grotendeels opgemaakt nadat ik te horen kreeg dat mijn contract niet verlengd zou worden. Beetje zuur.
Sovieto schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:26:
Ik zou nooit akkoord gaan met terugbetalen of inhalen. Dit valt wat mij betreft in de risicosfeer van de werkgever.
Sowieso door de korte duur van het contract, maar ook kon de werkgever prima vooraf weten dat er mensen in de problemen gingen komen bij 4(!) weken verplicht vrij.
Ik wil ook niet zomaar akkoord gaan.
Klopt, hij zegt (!) dat dat bij mijn afrekening zit. Evenals de transitievergoeding.
Ik ben hier scherp op. Moet wel, blijkt.
Ik vind dat verplicht vrij zijn want de tent is gesloten, iets heel anders dan zelf opgenomen vakantiedagen die meer zijn dan op basis van nacalculatie het dubbele is geweest van wat naar rato had moeten zijn.
Ja, vind ik ook.