Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik had een halfjaar contract bij een bedrijf, CAO Timmerindustrie.
Contract liep van begin juni tm 31 december. Contract wordt niet verlengd.

In de bouwvak ben ik, net als de rest van het personeel, 4 weken vrij geweest. Hier is verder geen overleg over geweest.

Nou krijg ik de avond voor de kerstborrel (en dus weer een sluiting voor 2 weken) te horen dat ik 64 uren tekort kom. Of we dat de volgende dag vrijdag 20 december jl. konden bespreken.

Dat kwam onverwacht op mijn bord natuurlijk. Of ik die uren kan inhalen..
Alternatief is dat het ingehouden wordt van mijn laatste loon. Of ik dit weekend nog wilde laten weten wat ik wil, verrekenen of inhalen. (Hoezo druk uitoefenen..)

Aan de ene kant had ik dit kunnen weten want normaal bouw je vakantiedagen op in 1 jaar.

Aan de andere kant vind ik wel dat ik hier eerder van op de hoogte gesteld had moeten worden want dan had ik voor einde contract hierop kunnen anticiperen.

Wat zijn mijn opties? Ik heb andere dingen te doen in de kerstvakantie en op sommige dagen is t bedrijf sowieso dicht.

Aangezien dit al vrijdagmiddag laat was heb ik er weinig over kunnen vinden. Meeste wat ik tegenkwam gaat over aantal vakantiedagen en uitbetaling daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door Scipionyx op 21-12-2024 15:47 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Beste antwoord (via Scipionyx op 25-12-2024 19:45)

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Scipionyx schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:07:
Ja dit soort situaties las ik ook idd. Nee het is me niet zoveel waard.

Maar wat bedoel je hiermee?
Ik bedoel dat als jouw werkgever voor jou besluit het in te houden van het laatste loon, jij naar de rechter zal moeten om het ingehouden bedrag alsnog te krijgen, en dan is er de kans dat je het verliest en ook de kosten daarvoor en een deel van de juridische kosten van jouw werkgever zal moeten betalen.
[...]

Welk aanvullend verlof? Bedoel je de kerstvakantie? Want het bedrijf is nu in principe gesloten tm 3 januari 2025.
Ik bedoelde al het verlof dat jij zelf hebt aangevraagd, dat was dus al bovenop jouw tekort. Door dat verlof goed te keuren heeft jouw werkgever zijn eigen positie in deze minder gunstig gemaakt, omdat hij bewust een negatief verlofsaldo nog verder op heeft laten lopen.
[...]

Ik had iets van tegen de 30 compensatie-uren, maar geleidelijk aan afgebouwd toen ik hoorde dat m'n contract niet verlengd zou worden.
Oké, dan kan je daar jammer genoeg niets meer mee doen.
[...]

Heb ik. Ga ik bellen maandag.
Top, dan raad ik je vooral aan dat gesprek af te wachten, iedere andere actie richting jouw werkgever kan de zaak alleen maar schaden. Waarschijnlijk zullen ze een kopie van je arbeidscontract willen hebben, zorg dat je die alvast klaar hebt liggen digitaal, net als alle andere communicatie over dit onderwerp (vraag van werkgever om in te houden/in te halen, eigen verlofaanvragen die je gedaan hebt en bijbehorende goedkeuringen, communicatie vanuit werkgever over de sluitingen tijdens zomer/kerst), zodat zij zo snel mogelijk hun ding kunnen doen, want ook zij zullen deze periode niet heel ruim zitten in de bezetting en hoe eerder je in de stapel zit, hoe beter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dus je hebt heel jaar geen vakantie gehad behalve die 4 dagen?

Of geef je ons maar de helft van de info, en klopt het dat je 64u in de min staat.

Was dit een keuze van jezelf, als in heb je buiten de verplichte dagen ook hoop extra dagen genomen? Dan zal je of loon of vakantie op moeten geven.

Heb je werkelijk geen enkele niet-verplichte dag gehad, dan zou ik eens goed met de baas overleggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Was het een verplichte bedrijfssluiting? Dan moet expliciet in je arbeidsovereenkomst zijn opgenomen dat je als je te weinig dagen hebt je deze zelf moet inhalen of loon moet inleveren. Als zo'n bepaling niet bestaat sta je denk ik sterk. Dan moeten zij de dagen kwijtschelden en je gewoon je loon betalen.
Een medewerker moet gedurende deze sluiting vakantie nemen. Mocht een medewerker hiervoor te weinig vakantie, ATV of verlof dagen hebben, dan zal de werkgever hem het loon over deze niet gewerkte dagen moeten doorbetalen. In een overeenkomst kan mogelijk overeengekomen worden dat er dan geen loon verschuldigd is, of dat deze dagen in mindering komen op toekomstige vakantierechten van de medewerker.
Helemaal nu ze door het niet verlengen van je contract je mogelijkheden ontnemen om in de toekomst deze dagen in te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door P_de_B op 21-12-2024 10:29 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:59
99ruud99 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:

Of geef je ons maar de helft van de info, en klopt het dat je 64u in de min staat.

Was dit een keuze van jezelf, als in heb je buiten de verplichte dagen ook hoop extra dagen genomen? Dan zal je of loon of vakantie op moeten geven.

Heb je werkelijk geen enkele niet-verplichte dag gehad, dan zou ik eens goed met de baas overleggen.
TS heeft een halfjaarcontract. Dus ruwweg 6x2 vakantiedagen opgebouwd.
Als de bouwvak een maand duurt komt TS dus 64 uur = 8 dagen te kort indien een maand bouwvak.

In het contract zal mogelijk wat staan over al dan niet verplichte bouwvak voor dat bedrijf.

De bouwvak is allang afgeschaft, maar het bedrijf kan in overleg met de OR etc besluiten tot een sluiting.

Contract nalezen dus.
Scipionyx schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:19:
Wat zijn mijn opties? Ik heb andere dingen te doen in de kerstvakantie en op sommige dagen is t bedrijf sowieso dicht.
Je kan geen dagen voor een kerstvakantie opnemen als je geen vakantiedagen hebt. Dan zal je onbetaald verlof moeten nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Accepteren dat ze die dagen inhouden van je loon lijkt me de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:
4 weken, geen dagen. Plus de overige verplichte vrij dagen tussen juni-december.
Alles wat relevant is en wat in me op kwam heb ik vermeld. Mocht er specifieke info benodigd zijn dan kan ik dat melden / toevoegen aan de openingspost.

Wel een paar (max 3) dagen opgenomen, altijd in overleg, maar ook altijd gecompenseerd.
Werkweek bestond uit 37,5 uur. Maar ik zat er wekelijks wel ruim boven.
P_de_B schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:
Was het een verplichte bedrijfssluiting? Dan moet expliciet in je arbeidsovereenkomst zijn opgenomen dat je als je te weinig dagen hebt je deze zelf moet inhalen of loon moet inleveren. Als zo'n bepaling niet bestaat sta je denk ik sterk. Dan moeten zij de dagen kwijtschelden en je gewoon je loon betalen.

[...]

Helemaal nu ze door het niet verlengen van je contract je mogelijkheden ontnemen om in de toekomst deze dagen in te halen.
Dit klinkt interessant. Ik ga dit 's goed uitzoeken!
Trichoglossus schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:14:
[...]

TS heeft een halfjaarcontract. Dus ruwweg 6x2 vakantiedagen opgebouwd.
Als de bouwvak een maand duurt komt TS dus 64 uur = 8 dagen te kort indien een maand bouwvak.

In het contract zal mogelijk wat staan over al dan niet verplichte bouwvak voor dat bedrijf.

De bouwvak is allang afgeschaft, maar het bedrijf kan in overleg met de OR etc besluiten tot een sluiting.

Contract nalezen dus.

[...]

Je kan geen dagen voor een kerstvakantie opnemen als je geen vakantiedagen hebt. Dan zal je onbetaald verlof moeten nemen.
Dit laatste, daar kom ik op dit moment ook steeds op uit.
Homeland schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
Accepteren dat ze die dagen inhouden van je loon lijkt me de beste optie.
Jah, dat kan ik moeilijk accepteren. Begrijp me niet verkeerd, ik wil dit netjes oplossen voor beide partijen. Alleen het had anders, eerder aangegeven moeten worden. Zie motivatie in openingspost.
Ik had er dan veel beter op kunnen anticiperen.

[ Voor 50% gewijzigd door Scipionyx op 21-12-2024 11:47 ]

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je niet meer op school zit, en geen leerkracht bent, dan bestaan schoolvakantie's niet meer. Vakantie van 23 december tot 6 januari, zijn gewoon 2 weken min 3 dagen.

Onbetaalt vrij nemen is de enige optie, al denk ik dat je daar veels te laat mee bent.

Welkom in de wereld als werknemer, het tijdperk school(vakanties) ligt achter je ;)

Iets anders te doen hebben terwijl je een verplichting hebt (een arbeidscontract) is gewoon hele slechte planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
P_de_B schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:

[...]

Jammer dat die laatste paragraaf niet direct onderbouwd wordt met wetsartikelen of onderbouwing. Voor topicstarter is het eigenlijk de enige optie om hier financieel lekker uit te komen.

Het is ook wel enorm lomp om een halfjaarcontract te geven en in dat half jaar 20 dagen (4 weken) en nog eens 5 dagen (23, 24, 27, 30, 31 dec) verplicht verlof te hebben. Ik ken de CAO niet maar dat komt aardig dicht in de buurt van een totaal jaarverlof. (Los van het feit dat dit weinig tot geen vrij op te nemen verlofdagen overlaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Heb je zelf toegang tot een overzicht van je vakantie dagen? Als je dat hebt dan heb je ook zelf een stuk verantwoordelijkheid om te zorgen dat je genoeg dagen hebt.

Heb je zelf geen toegang dan moet je werkgever je pro actief op de hoogte houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Maar:
Was het bedrijf 4 weken gesloten in de zomer? Of heb je gewoon vier weken vakantie opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 23:05
Afspreken die uren in te halen op datum x t/m y. En dan hopen dat je die dagen niet ziek bent!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

President schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:53:
Maar:
Was het bedrijf 4 weken gesloten in de zomer? Of heb je gewoon vier weken vakantie opgenomen?
Als de toko 4 weken dicht is, dan weet je als werkgever toch dat je geen halfjaarcontract moet aanbieden. Dan kom je in de knoop met je vrije dagen als de werknemer na 6 maanden eruit gewipt wordt. Werkgever neemt dat risico dan bewust als de werknemer misschien niet naar wens presteert en er geen nieuw contract komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23
Het had natuurlijk fijn geweest als ze het je eerder hadden verteld, maar je bent er ook zelf bij, dus de blaam ligt niet helemaal bij het bedrijf.

De opties die je hebt zijn de opties die je aangeboden zijn: werk inhalen of loon inhouden. Als je geen zin/tijd hebt om het in te halen, dan is de keuze snel gemaakt. Balen, maar zie het als een leermoment.

The devil is in the details.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Nu online
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:02:
[...]

Als de toko 4 weken dicht is, dan weet je als werkgever toch dat je geen halfjaarcontract moet aanbieden. Dan kom je in de knoop met je vrije dagen als de werknemer na 6 maanden eruit gewipt wordt. Werkgever neemt dat risico dan bewust als de werknemer misschien niet naar wens presteert en er geen nieuw contract komt.
Als de toko dicht is ben ik het er mee eens dat de werkgever hier de schuldige in is.
Als TS gewoon 4 weken vakantie heeft genomen net als de rest van het personeel terwijl het bedrijf open was en andere collega's dus wel gewoon aan het werk waren terwijl TS vrij was dan is de werknemer toch echt hier de schuldige...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:38

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Klinkt een beetje shady, als je het mij vraagt. Je biedt iemand een halfjaarcontract aan, terwijl je als bedrijf 5 weken (4 weken 'bouwvak' en 1 week einde jaar) in dat half jaar gesloten bent. En dan vlak voor het eind van het contract nog ff melden dat de tijdelijke werknemer 64 uur teveel verlof heeft gehad en dat terug moet betalen, of die inhalen terwijl er niet meer zoveel werkdagen binnen de contractsperiode over zijn. Zo hou je als bedrijf nog een beetje inkomsten aan het eind van de rit, zeker?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

President schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:07:
[...]

Als de toko dicht is ben ik het er mee eens dat de werkgever hier de schuldige in is.
Als TS gewoon 4 weken vakantie heeft genomen net als de rest van het personeel terwijl het bedrijf open was en andere collega's dus wel gewoon aan het werk waren terwijl TS vrij was dan is de werknemer toch echt hier de schuldige...
Yup!! Dat heb ik in de reactie daarvoor ook gezegd. Voorjaarsvakantie, Zomervakantie, Meivakantie, Kerstvakantie bestaat niet meer als je niet schoolgaand meer bent. Dan ligt de planning geheel bij jezelf. Vrij gaat in overleg. Dus plan niks op werkdagen als je niet zeker bent dat je verlof goedgekeurd is.

Als de toko dicht is voor 4 weken, en je dan 5 dagen vrij overhebt die je zelf mag indelen in een jaar, en je bent werkgever en je deelt halfjaar contracten uit dan is dat een prima leermomentje voor de werkgever. Ondernemersrisico noemen we dat ;)

Een halfjaarcontract vind ik persoonlijk sowieso al iets raars. Die constructie zie ik enkel in 6 maanden via een uitzendbureau, en daarna een jaarcontract bij het bedrijf, in de hoop dat je daarna een vaste aanstelling krijgt (al is tijdens de kridietcrisis de wet verandert voor bedrijven dat ze geen 2x een tijdelijk contract mogen aanbieden en daarna een vaste aanstelling. Dat is naar 3x tijdelijk gegaan, en dat is nog steeds niet terug gedraaid).

[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 21-12-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FooLsKi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:16:
Klinkt een beetje shady, als je het mij vraagt. Je biedt iemand een halfjaarcontract aan, terwijl je als bedrijf 5 weken (4 weken 'bouwvak' en 1 week einde jaar) in dat half jaar gesloten bent. En dan vlak voor het eind van het contract nog ff melden dat de tijdelijke werknemer 64 uur teveel verlof heeft gehad en dat terug moet betalen, of die inhalen terwijl er niet meer zoveel werkdagen binnen de contractsperiode over zijn. Zo hou je als bedrijf nog een beetje inkomsten aan het eind van de rit, zeker?
Op welke manier dan? Hij heeft die dagen toch ook niet gewerkt voor het bedrijf?

En laten we wel wezen, als hij andere helft had gewerkt, hoeveel zouden er dan zeggen: "Pech joh, die vakantiedagen ben je kwijt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 14:32
Sissors schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:11:
[...]

Op welke manier dan? Hij heeft die dagen toch ook niet gewerkt voor het bedrijf?

En laten we wel wezen, als hij andere helft had gewerkt, hoeveel zouden er dan zeggen: "Pech joh, die vakantiedagen ben je kwijt".
Als je vakantie dagen over hebt worden die toch ook uitbetaald. En er is een verschil tussen vakantie en wel beschikbaar voor werk maar vanuit werkgever niet ingeroosterd, in het tweede geval moet je gewoon betaald worden en mogen ze daar niet zomaar vakantie dagen voor wegstrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 18:14
4 weken klinkt als uitgegaan van heel jaar contract aan vakantieuren terwijl je maar een half jaar aan uren had, dus max 2 weken, komt exact overeen met je tekort.

Echter: verplicht vrij in de bouwvak (want alles ligt stil) maakt dat het mogelijk jou niet is aan te rekenen.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 21-12-2024 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
Wat staat er in je contract?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dit dus.

Je weet toch hoeveel dagen je krijgt op het moment dat je een contract afsluit?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dat schreef je zelf al:
1. Inhalen
2. betalen vanuit je laatste loon.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

m-vw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:43:
[...]

Dit dus.

De toko was 4 weken dicht. De TS heeft naar rato maar 2 weken verlof. Dat wist de werkgever van te voren toen de werkgever een halfjaarcontract geeft. Nu wil de werkgever die fout op het bordje van de werknemer leggen. Dat is gewoon geen goed werkgeverschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

Kun je in het gesprek niet vragen wat je tijdens de 4 weken dat ze dicht waren had kunnen doen, wat bij je functie hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:55:
[...]

De toko was 4 weken dicht.
Die bevestiging hebben we nog steeds niet van @Scipionyx.

Dus @Scipionyx : was het bedrijf 4 weken dicht en waren alle werknemers in diezelfde 4 weken vrij?
Of verwar je 'bouwvak' met zomervakantie en hebben al je collega's inclusief jijzelf 4 weken vrij genomen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
President schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:08:
[...]

Die bevestiging hebben we nog steeds niet van @Scipionyx.

Dus @Scipionyx : was het bedrijf 4 weken dicht en waren alle werknemers in diezelfde 4 weken vrij?
Of verwar je 'bouwvak' met zomervakantie en hebben al je collega's inclusief jijzelf 4 weken vrij genomen?
Sorry ik reageer zometeen even op ook alle andere reacties (waarvoor dank!!).

De toko was gewoon 4 weken dicht. Ik heb zelf niet bewust vrij genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel bijzonder dat je in dat half jaar dus niet goed de uren hebt geregistreerd.
Werkweek bestond uit 37,5 uur. Maar ik zat er wekelijks wel ruim boven.
Die teveel uren hadden mooi weg gestreept kunnen worden tegen een deel van die 64.
Mogelijk dat ze daar nog wat mee kunnen.

Nu het te laat is zal dat idd moeilijk worden, inhalen of aftikken wordt dan meer waarschijnlijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-05 23:11
Ik zou nooit akkoord gaan met terugbetalen of inhalen. Dit valt wat mij betreft in de risicosfeer van de werkgever.

Sowieso door de korte duur van het contract, maar ook kon de werkgever prima vooraf weten dat er mensen in de problemen gingen komen bij 4(!) weken verplicht vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Scipionyx Bij de laatste betaling die je krijgt (deze maand) hoort daar ook je vakantiegeld bij te zitten. Laat je niet afschepen als de werkgever zegt: "Dat betaal ik pas eind mei 2025".

Zoek maar eens op "eindafrekening bij uit diensttreding" ;)

Hier al de eerste hit: https://www.mkbservicedes...-vakantiegeld-bij-ontslag

Ik vind dat verplicht vrij zijn want de tent is gesloten, iets heel anders dan zelf opgenomen vakantiedagen die meer zijn dan op basis van nacalculatie het dubbele is geweest van wat naar rato had moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

*knip* idd, offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 21-12-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Homeland schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:53:
Heb je zelf toegang tot een overzicht van je vakantie dagen? Als je dat hebt dan heb je ook zelf een stuk verantwoordelijkheid om te zorgen dat je genoeg dagen hebt.

Heb je zelf geen toegang dan moet je werkgever je pro actief op de hoogte houden.
Nee. Qua administratie is het best waardeloos geregeld daar. Het is een chaos. Ook bij de werkgever zelf. Daarom komt ie ook zo laat met 'oja, je komt wat uren te kort'
Erwin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:01:
Afspreken die uren in te halen op datum x t/m y. En dan hopen dat je die dagen niet ziek bent!
Hoe dan? 6 Januari begin ik aan mijn nieuwe baan.
Elke weekend een x aantal uren werken? Zie ik niet zitten.
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:02:
[...]

Vind ik ook.
Me werkgever kennende (en dan vooral als het om financiële kwesties gaat) is dan een heel ander persoon. (Dan snap ik de uitloop van personeel wel, maar goed dat is een ander verhaal.)
Hahn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:05:
Het had natuurlijk fijn geweest als ze het je eerder hadden verteld, maar je bent er ook zelf bij, dus de blaam ligt niet helemaal bij het bedrijf.

De opties die je hebt zijn de opties die je aangeboden zijn: werk inhalen of loon inhouden. Als je geen zin/tijd hebt om het in te halen, dan is de keuze snel gemaakt. Balen, maar zie het als een leermoment.
Klopt. Ik wil dit eigenlijk gewoon in goed overleg goed oplossen. Maar als ik denk aan afspraken die we mondeling ( |:( ) gemaakt hadden (om andere dingen, niet zo relevant nu) en dat dat nu ook ineens anders is, dan heb ik eigenlijk nog minder zin om hier nog langer te werken.
FooLsKi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:16:
Ja idd.
Nogmaals; als ie dit eerder had vermeld, bijvoorbeeld toen ie zei dat mijn contract niet verlengd zou worden, dan was 't een heel ander verhaal geweest.
Met dat bericht was ie er wel mooi bij, want ja anders wordt het stilzwijgend verlengd en daar had ie ook geen zin in natuurlijk.
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:20:
[...]

Yup!! Dat heb ik in de reactie daarvoor ook gezegd. Voorjaarsvakantie, Zomervakantie, Meivakantie, Kerstvakantie bestaat niet meer als je niet schoolgaand meer bent. Dan ligt de planning geheel bij jezelf. Vrij gaat in overleg. Dus plan niks op werkdagen als je niet zeker bent dat je verlof goedgekeurd is.

Als de toko dicht is voor 4 weken, en je dan 5 dagen vrij overhebt die je zelf mag indelen in een jaar, en je bent werkgever en je deelt halfjaar contracten uit dan is dat een prima leermomentje voor de werkgever. Ondernemersrisico noemen we dat ;)

Een halfjaarcontract vind ik persoonlijk sowieso al iets raars. Die constructie zie ik enkel in 6 maanden via een uitzendbureau, en daarna een jaarcontract bij het bedrijf, in de hoop dat je daarna een vaste aanstelling krijgt (al is tijdens de kridietcrisis de wet verandert voor bedrijven dat ze geen 2x een tijdelijk contract mogen aanbieden en daarna een vaste aanstelling. Dat is naar 3x tijdelijk gegaan, en dat is nog steeds niet terug gedraaid).
Eigenlijk is het zelfs 7 maanden; 3 juni tm 31 december, op contract.
pennywiser schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:22:
4 weken klinkt als uitgegaan van heel jaar contract aan vakantieuren terwijl je maar een half jaar aan uren had, dus max 2 weken, komt exact overeen met je tekort.

Echter: verplicht vrij in de bouwvak (want alles ligt stil) maakt dat het mogelijk jou niet is aan te rekenen.
Mee eens.
m-vw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:43:
[...]

Dit dus.

Overgetypt uit contract:
Vakantiedagen

De werknemer heeft recht op vakantie met behoud van loon gedurende 187,5 uur per vol kalenderjaar en 52,50 uur roostervrij per vol kalenderjaar / werknemers met een 37,5 urige werkweek.

De vakantiedagen dienen te worden opgenomen in het kalenderjaar waarin het recht op vakantie is ontstaan. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast, na overleg met de werknemer.
Er is nooit overleg geweest over de bouwvak. Het was gewoon 'bedrijf is gesloten van week x tot x.'
twi schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:03:
Kun je in het gesprek niet vragen wat je tijdens de 4 weken dat ze dicht waren had kunnen doen, wat bij je functie hoort?
Ik snap niet hoe dat mij nu nog kan helpen?
YakuzA schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:14:
Wel bijzonder dat je in dat half jaar dus niet goed de uren hebt geregistreerd.
Ja. Ik wil graag ook zien hoe hij mijn weken dat ik wel gewerkt heb heeft uitgerekend.

Ik hield overigens zelf apart mijn uren bij.
[...]

Die teveel uren hadden mooi weg gestreept kunnen worden tegen een deel van die 64.
Mogelijk dat ze daar nog wat mee kunnen.

Nu het te laat is zal dat idd moeilijk worden, inhalen of aftikken wordt dan meer waarschijnlijk.
Ja, maar dat die uren heb ik al grotendeels opgemaakt nadat ik te horen kreeg dat mijn contract niet verlengd zou worden. Beetje zuur.
Sovieto schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:26:
Ik zou nooit akkoord gaan met terugbetalen of inhalen. Dit valt wat mij betreft in de risicosfeer van de werkgever.

Sowieso door de korte duur van het contract, maar ook kon de werkgever prima vooraf weten dat er mensen in de problemen gingen komen bij 4(!) weken verplicht vrij.
Ik wil ook niet zomaar akkoord gaan.
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:27:
@Scipionyx Bij de laatste betaling die je krijgt (deze maand) hoort daar ook je vakantiegeld bij te zitten. Laat je niet afschepen als de werkgever zegt: "Dat betaal ik pas eind mei 2025".

Zoek maar eens op "eindafrekening bij uit diensttreding" ;)

Hier al de eerste hit: https://www.mkbservicedes...-vakantiegeld-bij-ontslag
Klopt, hij zegt (!) dat dat bij mijn afrekening zit. Evenals de transitievergoeding.
Ik ben hier scherp op. Moet wel, blijkt.
Ik vind dat verplicht vrij zijn want de tent is gesloten, iets heel anders dan zelf opgenomen vakantiedagen die meer zijn dan op basis van nacalculatie het dubbele is geweest van wat naar rato had moeten zijn.
Ja, vind ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hoe doen je collega's dit dan? moeten die ook hun vakantieuren opmaken aan de bouwvaksluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:41
Nog een aandachtspunt bij tijdelijke contracten is de aanzegplicht.

https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Oftewel is jou schriftelijk minstens een maand van tevoren meegedeeld dat je contract niet verlengd wordt?
Zo nee dan heb je recht op een vergoeding.

Wat betreft het negatieve saldo als ik dit artikel lees https://www.mensch-advoca...de-eindafrekening-mag-dat
Dan is mijn voorlopige conclusie dat het niet redelijk is om het negatieve saldo te verrekenen.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas twee verschillende zaken. Voor nu zou ik zeggen wacht de eindafrekening af en kijk daarna wat je verder gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Frieda schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:09:
hoe doen je collega's dit dan? moeten die ook hun vakantieuren opmaken aan de bouwvaksluiting?
Hoeveel vakantiedagen mag een werkgever vastleggen?

De werkgever mag verplichte vrije dagen aanwijzen als dat in de cao of de arbeidsovereenkomst is opgenomen. In de cao of arbeidsovereenkomst staat dan ook over hoeveel dagen het elk jaar gaat. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal verplichte vrije dagen.
Gooit de werkgever de tent 4 weken dicht, en je hebt maar 4 weken aan verlofdagen, kan je nooit vrij nemen, en dan is onbetaalt verlof de enige mogelijkheid (als je ziekmelden een stap te ver vindt gaan :P )

Wat de TS nu overkomt, gaat ie echt wel van leren, die tekent nooit meer zo'n contract 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:09:
Die waren al langer in dienst dus die hadden hun vakantiedagen al opgebouwd.
DVX73 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:09:
Nog een aandachtspunt bij tijdelijke contracten is de aanzegplicht.

https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Oftewel is jou schriftelijk minstens een maand van tevoren meegedeeld dat je contract niet verlengd wordt?
Zo nee dan heb je recht op een vergoeding.
Ja, dat heeft ie wel op tijd aangegeven bij mij.
Wat betreft het negatieve saldo als ik dit artikel lees https://www.mensch-advoca...de-eindafrekening-mag-dat
Dan is mijn voorlopige conclusie dat het niet redelijk is om het negatieve saldo te verrekenen.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas twee verschillende zaken. Voor nu zou ik zeggen wacht de eindafrekening af en kijk daarna wat je verder gaat doen.
Jup. Wordt nog spannend.

Hij had overigens aangegeven of ik 'm dit weekend wilde laten weten wat ik wilde doen ivm overmaken loon. (verrekenen of niet)
Heb nog niets laten weten maar ben geneigd om te zeggen dat ik niks wil verrekenen maar maandag wel weer een gesprek wil hebben. En daarna verder kijken. (Dit stukje ook toegevoegd aan openingspost)
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:24:
[...]

[...]

Gooit de werkgever de tent 4 weken dicht, en je hebt maar 4 weken aan verlofdagen, kan je nooit vrij nemen, en dan is onbetaalt verlof de enige mogelijkheid (als je ziekmelden een stap te ver vindt gaan :P )

Wat de TS nu overkomt, gaat ie echt wel van leren, die tekent nooit meer zo'n contract 8)
Nooit eerder meegemaakt maar goed. Leermoment idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:55:
[...]

De toko was 4 weken dicht. De TS heeft naar rato maar 2 weken verlof. Dat wist de werkgever van te voren toen de werkgever een halfjaarcontract geeft. Nu wil de werkgever die fout op het bordje van de werknemer leggen. Dat is gewoon geen goed werkgeverschap.
We zitten toch niet op de kleuterschool?
Als volwassen persoon trek je dan toch direct aan de bel.

@Scipionyx Er wordt een vol kalenderjaar benoemd, maar jij hebt een halfjaar contract, dus alles door twee. (Behalve je uren per week natuurlijk.)

[ Voor 13% gewijzigd door m-vw op 21-12-2024 16:49 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

m-vw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:46:
[...]

Heeft de TS een kleuter als werkgever dan?

Je geeft iemand een contract van 7 maanden. Juni t/m december. Je gooit je bedrijf 1 maand later voor 4 weken dicht in de bouwvak, je verlengt het contract van je werknemer niet, en je wil geld van hem zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:53:
[...]

Heeft de TS een kleuter als werkgever dan?

Je geeft iemand een contract van 7 maanden. Juni t/m december. Je gooit je bedrijf 1 maand later voor 4 weken dicht in de bouwvak, je verlengt het contract van je werknemer niet, en je wil geld van hem zien?
Beide partijen zijn hier fout, want beide partijen weten wat voor contract er getekend is. Maar als de werkgever niet juist geacteerd heeft betekent dat niet dat je als werknemer geen eigen verantwoordelijkheid hebt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bedrijfssluiting telt niet mee voor je vrije dagen, dus ik zou nog eens gaan rekenen.
Als je alleen die 4 weken vrij hebt zou ik aangeven dat je het niet eens bent met dat je een negatief saldo zou hebben omdat zij die 4 weken dicht zijn geweest, niet jij 4 weken vrij hebt gepakt.

Anders zou ik eens gaan bellen met het Juridisch Loket, misschien dat die je de juiste kant op kunnen sturen. Kan voor je (ex-)werkgever heel duur uitpakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

m-vw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:57:
[...]

Beide partijen zijn hier fout, want beide partijen weten wat voor contract er getekend is. Maar als de werkgever niet juist geacteerd heeft betekent dat niet dat je als werknemer geen eigen verantwoordelijkheid hebt.
Ik vind dat je als ondernemer je wel iets meer verantwoordelijkheid hebt dan als werknemer. Ik vermoed dat de meeste werkgevers beter op de hoogte zijn van wat er in het contract staat dan de persoon die moet tekenen waar het kruisje staat.

Wat ben je voor ondernemer als je iemand niet meer in dienst wil hebben en 2 weken gratis arbeid verwacht, of dat het wordt ingehouden op het loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

*knip* dit voegt niets toe

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 21-12-2024 18:10 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Overigens is het wel zo, dat als de TS vrij heeft gevraagd in de opzegtermijn die de werkgever kenbaar heeft gemaakt 1 maand van te voren, dat vrij krijgen als je in de min staat, niet verder de min in kan gaan, en daardoor het verlof geweigerd is, en de TS tot 31 december moet blijven werken. Als die daarna nog uren in de min heeft, dan moet de werkgever niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Wat een snelle zoekopdracht mij oplevert, is dat het wettelijk gezien niet geregeld is, en dat rechters beide kanten op kunnen redeneren. Wel denk ik dat je best kans maakt als je het voor de rechter zou brengen, volgens mijn niet juridische kennis en op basis van de informatie die je geeft. Jouw werkgever besluit 6 weken het bedrijf te sluiten en dat van jouw verlofsaldo af te halen (zonder dat er iets in contract of cao staat), jouw werkgever geeft een contract waarmee je nooit voldoende verlof op zou kunnen bouwen, jouw werkgever communiceert te laat en heeft ondanks het tekort toch ook aanvullend verlof goedgekeurd, dat weegt bij de rechter allemaal in jouw voordeel.

Nadeel is dat je dan via de rechter moet gaan, en de kans loopt dat de rechter toch in jouw nadeel gaat oordelen, is dat het je waard?

Je geeft ook aan vaak meer uren per week te maken dan in je contract staat, zijn die allemaal al gecompenseerd? Als die nog niet allemaal gecompenseerd zijn en je kan aannemelijk maken dat je die uren gemaakt hebt, is dat misschien wel de makkelijkste weg, werkgever doet niet moeilijk over het tekort van je verlofsaldo, jij doet niet moeilijk over niet gecompenseerde overuren.

En als je rechtsbijstand hebt, vooral die even een belletje geven maandag, als je die niet hebt ben je te laat (meeste hebben een wachttijd van enkele maanden tot een half jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

.

[ Voor 99% gewijzigd door MeesKees21 op 21-12-2024 18:21 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MeesKees21 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:
Maar ben ik dan de enige die vreemd staat te kijken van een "7 maanden" contract? Dat is zo ongangbaar dat ik het vermoeden heb dat er hier iets totaal niet klopt.
Ik denk dat jij de enige bent, ja. Want 7 maanden contracten zijn helemaal niet ongangbaar, juist best veel voorkomend.

Onder andere door wat je zelf al zegt, de proeftijd, alleen klopt wat je zegt ook niet helemaal:
Dat heeft vooral te maken met proeftijd, bij een jaarcontract is dat 2 maanden en mag wettelijk geen dag minder of langer zijn.
Bij een jaarcontract heb je 1 maand proeftijd, geen 2 maanden. 2 maanden mag pas als je 2 jaar of langer een contract hebt. Zie ook https://www.fnv.nl/werk-i...arbeidscontract/proeftijd

Afbeeldingslocatie: https://www.fnv.nl/getmedia/6b14dd08-0b24-4a70-961a-8c6948293050/ContractvormenProeftijdTabel.png
Bij een 6 maanden contract zou dat dus 1 maand zijn en ook weer, geen dag langer of korter.
Bij een contract van 6 maanden of korter mag je geen proeftijd hebben (zie wederom FNV link/plaatje van een paar zinnen hoger), en dat is dus precies waarom men vaak voor 7 maanden gaat.
Hoe gaat men dit doen bij een 7 maanden contract?
1 maand proeftijd, en daarna 6 maanden werken, als je mag blijven. Het is allemaal niet zo gek, ook al vind jij misschien van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

.

[ Voor 99% gewijzigd door MeesKees21 op 21-12-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:23

Aganim

I have a cunning plan..

inderdaad offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 21-12-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MeesKees21 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:12:
[...]

Wat ik beschreven heb, waren de toen geldende regels, ben zelf namelijk een ex-werkgever. Zo te zien is er sindsdien veel veranderd en I stand corrected. Als ik echter nog werkgever zou zijn, zou ik toch een 6, 12 of 24 maanden contract prefereren (met de daarbij behorende wettelijke regels) en dat is heel goed mogelijk, mits je dat goed planned.
Tja, 'toen', wanneer dat ook moge zijn, is niet nu. Heel je post ga je los over hoe 7 maanden gek is en misschien wel niet kan of mag, maar dat is niet zo.

Prima dat jij geen 7 maanden contracten uit zou delen, maar dat neemt niet weg dat ze tegenwoordig gewoon kunnen, mogen en voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

You're right, I left, bye ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:58
Transportman schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:45:
Jouw werkgever besluit 6 weken het bedrijf te sluiten en dat van jouw verlofsaldo af te halen (zonder dat er iets in contract of cao staat)..
In de CAO staat echter wel het een en ander genoemd:
4.1.3c
De werkgever kan voor de onderneming één of meer collectieve bedrijfsvakanties vaststellen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
- de vaststelling gebeurt in overleg met de werknemers of het medezeggenschapsorgaan,
- de werkgever maakt de data van de collectieve bedrijfsvakantie(s) jaarlijks aan de werknemers bekend;
dit gebeurt uiterlijk op 1 november van het voorafgaande jaar,
- een collectieve bedrijfsvakantie in de zomer valt binnen de zomervakantie van het basis- en voortgezet
onderwijs voor de regio waarin de onderneming is gevestigd en
- een collectieve bedrijfsvakantie in de winter valt tussen Kerstmis en nieuwjaarsdag.
Tabel 1.6: Afrekenen bij einde arbeidsovereenkomst
vakantiedagen	te veel opgenomen dagen		verrekenen met de laatste loonbetaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
m-vw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:46:
[...]

@Scipionyx Er wordt een vol kalenderjaar benoemd, maar jij hebt een halfjaar contract, dus alles door twee. (Behalve je uren per week natuurlijk.)
Ja, dat is duidelijk.
m-vw schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:57:
[...]

Zo sta ik er ook in idd. Als we/ik dit eerder hadden besproken had ik er beter op kunnen anticiperen.
Oon schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:01:
Bedrijfssluiting telt niet mee voor je vrije dagen, dus ik zou nog eens gaan rekenen.
Als je alleen die 4 weken vrij hebt zou ik aangeven dat je het niet eens bent met dat je een negatief saldo zou hebben omdat zij die 4 weken dicht zijn geweest, niet jij 4 weken vrij hebt gepakt.
Dat is een goeie, ga ik uitzoeken.
Anders zou ik eens gaan bellen met het Juridisch Loket, misschien dat die je de juiste kant op kunnen sturen. Kan voor je (ex-)werkgever heel duur uitpakken.
Juridisch loket staat op m'n lijstje idd. Ook ga ik bellen met m'n rechtsbijstand.
RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:21:
Overigens is het wel zo, dat als de TS vrij heeft gevraagd in de opzegtermijn die de werkgever kenbaar heeft gemaakt 1 maand van te voren, dat vrij krijgen als je in de min staat, niet verder de min in kan gaan, en daardoor het verlof geweigerd is, en de TS tot 31 december moet blijven werken. Als die daarna nog uren in de min heeft, dan moet de werkgever niet zeuren.
Nee, ik heb niet in de opzegtermijn vrij gevraagd. Wanneer dit wél gedaan werd heb ik dat altijd gecompenseerd. Dit alles heb ik zelf bijgehouden.
Transportman schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:45:
Wat een snelle zoekopdracht mij oplevert, is dat het wettelijk gezien niet geregeld is, en dat rechters beide kanten op kunnen redeneren. Wel denk ik dat je best kans maakt als je het voor de rechter zou brengen, volgens mijn niet juridische kennis en op basis van de informatie die je geeft. Jouw werkgever besluit 6 weken het bedrijf te sluiten en dat van jouw verlofsaldo af te halen (zonder dat er iets in contract of cao staat), jouw werkgever geeft een contract waarmee je nooit voldoende verlof op zou kunnen bouwen,

[..]
Nadeel is dat je dan via de rechter moet gaan, en de kans loopt dat de rechter toch in jouw nadeel gaat oordelen, is dat het je waard?

jouw werkgever communiceert te laat en heeft ondanks het tekort toch ook aanvullend verlof goedgekeurd, dat weegt bij de rechter allemaal in jouw voordeel.
Welk aanvullend verlof? Bedoel je de kerstvakantie? Want het bedrijf is nu in principe gesloten tm 3 januari 2025.
Je geeft ook aan vaak meer uren per week te maken dan in je contract staat, zijn die allemaal al gecompenseerd? Als die nog niet allemaal gecompenseerd zijn en je kan aannemelijk maken dat je die uren gemaakt hebt, is dat misschien wel de makkelijkste weg, werkgever doet niet moeilijk over het tekort van je verlofsaldo, jij doet niet moeilijk over niet gecompenseerde overuren.
Ik had iets van tegen de 30 compensatie-uren, maar geleidelijk aan afgebouwd toen ik hoorde dat m'n contract niet verlengd zou worden.
En als je rechtsbijstand hebt, vooral die even een belletje geven maandag, als je die niet hebt ben je te laat (meeste hebben een wachttijd van enkele maanden tot een half jaar).
Nielson schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:38:
[...]
In de CAO staat echter wel het een en ander genoemd:

[...]
Weet even niet wat dat voor mij betekent. Er is nooit overleg geweest over de vakanties en er is geen medezeggenschapsorgaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online

Ik bedoel dat als jouw werkgever voor jou besluit het in te houden van het laatste loon, jij naar de rechter zal moeten om het ingehouden bedrag alsnog te krijgen, en dan is er de kans dat je het verliest en ook de kosten daarvoor en een deel van de juridische kosten van jouw werkgever zal moeten betalen.
[...]

Ik bedoelde al het verlof dat jij zelf hebt aangevraagd, dat was dus al bovenop jouw tekort. Door dat verlof goed te keuren heeft jouw werkgever zijn eigen positie in deze minder gunstig gemaakt, omdat hij bewust een negatief verlofsaldo nog verder op heeft laten lopen.
[...]

Oké, dan kan je daar jammer genoeg niets meer mee doen.
[...]

Top, dan raad ik je vooral aan dat gesprek af te wachten, iedere andere actie richting jouw werkgever kan de zaak alleen maar schaden. Waarschijnlijk zullen ze een kopie van je arbeidscontract willen hebben, zorg dat je die alvast klaar hebt liggen digitaal, net als alle andere communicatie over dit onderwerp (vraag van werkgever om in te houden/in te halen, eigen verlofaanvragen die je gedaan hebt en bijbehorende goedkeuringen, communicatie vanuit werkgever over de sluitingen tijdens zomer/kerst), zodat zij zo snel mogelijk hun ding kunnen doen, want ook zij zullen deze periode niet heel ruim zitten in de bezetting en hoe eerder je in de stapel zit, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Gebeld met rechtsbijstand. Kans dat dit uit gaat lopen naar een rechtszaak.

Aangegeven dat ik eerst nog een persoonlijk gesprek met m'n werkgever wil hebben. Evt daarna nog schriftelijk mijn bezwaar kenbaar maken.

Mogelijk dat we er samen uitkomen. Zo niet, mijn mail naar m'n rechtsbijstand staat klaar.

Ik zie op mijn meest recente loonstrookje overigens dit staan:
code:
1
2
3
Dgn Omschrijving Uren Tabel Bijzonder tarief Totaal Cumulatief
21 Gewerkt 163,75 ---- ------                                       113
    Vakantie                                                                   17

Heb dus 17 vakantie-uren erbij gewerkt? Zo ja, dit staat op mijn loonstrookjes vanaf augustus. Dus (tot nu toe) 4*17 (aug, sept, okt, nov) = 68 uren opgebouwd..?

Zal wel niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik lees het zo: je hebt 130 verlofuren, waarvan al 113 opgenomen, blijven er 17 uren over. 2 dagen en 1 uur verlof kan je nog opnemen, daarna is het onbetaalt verlof (wordt ingehouden van je loon).

Edit: Tab gescheiden kollomen werken niet zo lekker, dus ik kan er naast zitten :P

[ Voor 17% gewijzigd door RaZ op 23-12-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Excuus voor de opmaak :)

Maar ik denk dat je gelijk hebt: in contract staat 187,5u per kalenderjaar en 52,5u roosteervrij per kalenderjaar.
Opgeteld is dat 240, bij 1 kalenderjaar. Delen door 12 = 20. En dit maal 7 (want 7 maanden contract) = 140..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 14:14
Het bedrijf is verplicht om uiterlijk een maand van te voren aangeven of ze wel of niet het contract gaan verlengen, zie https://www.juridischloke...tijden/contractverlenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
Hellboy! schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:40:
Het bedrijf is verplicht om uiterlijk een maand van te voren aangeven of ze wel of niet het contract gaan verlengen, zie https://www.juridischloke...tijden/contractverlenging
Klopt en is ook al eerder in dit topic aangegeven en door TS aangegeven dat dit gewoon op tijd gedaan is

[ Voor 8% gewijzigd door One-eye864 op 23-12-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
Scipionyx schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:39:

[...]

Hoe dan? 6 Januari begin ik aan mijn nieuwe baan.
Elke weekend een x aantal uren werken? Zie ik niet zitten.

[...]
Hoe dan? Nou lees het nog een paar keer tot het doordringt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hellboy! schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:40:
Dat hebben ze ook gedaan, staat in de OP ;)

Z'n vakantie is ingetrokken omdat de TS al door z'n verlofuren heen is. En dan is het werken, of onbetaalt vrij (en dat wordt ingehouden om je loon)

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 23-12-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:03

Weet even niet wat dat voor mij betekent. Er is nooit overleg geweest over de vakanties en er is geen medezeggenschapsorgaan.
Is er met jou niet overlegd of niet met het personeel an sich? In dat artikel staat immers ook dat deze vastgestelde vakanties uiterlijk 1 november het jaar ervoor vastgesteld zijn en bekend gemaakt aan het personeel.

Als jij dan op 1 juli begint met werken bijvoorbeeld snap ik wel dat er met jou geen overleg geweest is voor dit jaar. Maar heeft de werkgever wel tijdig (dus voor 1 november 2024) de data voor volgend jaar vastgesteld en doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Scipionyx schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:36:
Excuus voor de opmaak :)

Maar ik denk dat je gelijk hebt: in contract staat 187,5u per kalenderjaar en 52,5u roosteervrij per kalenderjaar.
Opgeteld is dat 240, bij 1 kalenderjaar. Delen door 12 = 20. En dit maal 7 (want 7 maanden contract) = 140..
Je werkgever zal dat anders zien: 187,5 uur vrij die ik bepaal, en 52,5 uur die de werknemer in overleg kan opnemen.

187,5 / 12 * 7 = 109,5 uur
52,5 / 12 * 7 = 30,5 uur

Voila 140 uur min 150 uur omdat de tent 4 weken dicht is (4x 37,5 uur), sta je al op -10 uur. En omdat je niet een nieuw contract krijgt, gaat je vakantie niet door, dus werken. En anders is het onbetaalt verlof.

Edit: Misschien zegt de rechtsbijstand wel: He, die 150 uur dat de tent dicht is kan niet verrekend worden met die roostervrije dagen, en heb je nog 30,5 uur verlof staan (ook niet genoeg voor 2 weken vrij, want je hebt een werkweek van 37,5 uur)

[ Voor 14% gewijzigd door RaZ op 23-12-2024 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:01
RaZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:09:
[...]

Je werkgever zal dat anders zien: 187,5 uur vrij die ik bepaal, en 52,5 uur die de werknemer in overleg kan opnemen.

52,5 / 12 * 7 = 30,5 uur

Voila 140 uur min 150 uur omdat de tent 4 weken dicht is (4x 37,5 uur), sta je al op -10 uur. En omdat je niet een nieuw contract krijgt, gaat je vakantie niet door, dus werken. En anders is het onbetaalt verlof.
Niet alleen 4 weken zomer, maar ook nog deze week (minus 2 kerstdagen, plus nog twee dagen volgende week =37,5u). Dus na grofweg een maand werken stond het saldo al op >1w aan negatief saldo.

Ik kan je geen advies geven hier @Scipionyx maar succes met de afhandeling. Schrale troost: wees blij dat je er weg bent :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Stalensnuitje schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:21:
[...]

Niet alleen 4 weken zomer, maar ook nog deze week (minus 2 kerstdagen, plus nog twee dagen volgende week =37,5u). Dus na grofweg een maand werken stond het saldo al op >1w aan negatief saldo.
Goed punt!
Ik kan je geen advies geven hier @Scipionyx maar succes met de afhandeling. Schrale troost: wees blij dat je er weg bent :X
:Y

En de TS heeft in die 7 maanden dat hij er werkt al opgemerkt dat er heel veel verloop is van personeel. Ondernemertje heeft z'n zaakjes gewoon niet op orde, en kan beter geen contracten uitdelen die korter zijn dan een jaar, want dit is gewoon vragen om problemen :P
Scipionyx schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:39:
[..]

Me werkgever kennende (en dan vooral als het om financiële kwesties gaat) is dan een heel ander persoon. (Dan snap ik de uitloop van personeel wel, maar goed dat is een ander verhaal.)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
RaZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:28:
[...]

En de TS heeft in die 7 maanden dat hij er werkt al opgemerkt dat er heel veel verloop is van personeel. Ondernemertje heeft z'n zaakjes gewoon niet op orde, en kan beter geen contracten uitdelen die korter zijn dan een jaar, want dit is gewoon vragen om problemen :P

[...]
Toch zou dit dan iets moeten zijn dat je veel meer tegenkomt, immers is volgens mij redelijk wat bedrijven die in branche's zitten met collectieve sluitingen toch het geval in de cao's (denk aan bouw gerelateerd e.d.). Die zouden dan allemaal geen half jaar contracten kunnen geven, terwijl dat soort contracten volgens mij niet heel ongebruikelijk zijn in dat soort branches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dennism schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:39:
[...]

Toch zou dit dan iets moeten zijn dat je veel meer tegenkomt, immers is volgens mij redelijk wat bedrijven die in branche's zitten met collectieve sluitingen toch het geval in de cao's (denk aan bouw gerelateerd e.d.). Die zouden dan allemaal geen half jaar contracten kunnen geven, terwijl dat soort contracten volgens mij niet heel ongebruikelijk zijn in dat soort branches.
Het is ook niet ongebruikelijk om mensen een jaarcontract te geven. Welk probleem heb je dan gelijk nooit meer? Gezeik over vrije uren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
RaZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:46:
[...]

Het is ook niet ongebruikelijk om mensen een jaarcontract te geven. Welk probleem heb je dan gelijk nooit meer? Gezeik over vrije uren :P
Dat gezeik ga je wel houden hoor :P Alleen gaat het zich verplaatsen naar 'BoeHoe, ik kan nooit vrijnemen wanneer Ik dat wil!!' en meer van dat soort zaken.

Maar wat ik meer bedoel is, TS zal toch geen uniek geval zijn binnen de branche / CAO, echter heel veel 'gezeik' lees je er niet over, maar het is natuurlijk wel iets dat je makkelijk aan de 'voordeur' kan afvangen door bij indiensttreding duidelijk te communiceren over de vakanties van beide kanten (wat verwacht de werkgever en wat verwacht de werknemer) en de CAO even lezen om te kijken welke rechten en plichten je daar in hebt. En als het al een probleem zal het grotendeels spelen bij mensen die specifiek in de 2de helft beginnen. Loopt je contract van 1-1 tot 1-7 of 1-8 ga je hier natuurlijk een stuk minder tegenaan lopen, mits je niet doorgaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 23-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:27
Dennism schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:52:
Dat gezeik ga je wel houden hoor :P Alleen gaat het zich verplaatsen naar 'BoeHoe, ik kan nooit vrijnemen wanneer Ik dat wil!!' en meer van dat soort zaken.
Dat hou je toch bij bedrijven die voor jou besluiten wanneer de tent dicht gaat. Ik snap dat je daar in sommige branches niet onderuit komt, maar ik heb die keuze wel en het zou mij doen aarzelen er te solliciteren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Paul schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:10:
[...]
Dat hou je toch bij bedrijven die voor jou besluiten wanneer de tent dicht gaat. Ik snap dat je daar in sommige branches niet onderuit komt, maar ik heb die keuze wel en het zou mij doen aarzelen er te solliciteren.
Klopt, zou ik ook hebben en juist daarom snap ik dan in dat soort gevallen dat 'gezeur' niet zo, je weet immers waar je aan begint in die branches, dat is gewoon 'part of the deal'. Kameraad van me zit al +-20 jaar bij zo'n bedrijf en begint er soms weer over nu de kinderen wat ouder worden. Daarvoor was het wel makkelijk :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:01
Dennism schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:52:
[...]

Maar wat ik meer bedoel is, TS zal toch geen uniek geval zijn binnen de branche / CAO, echter heel veel 'gezeik' lees je er niet over, maar het is natuurlijk wel iets dat je makkelijk aan de 'voordeur' kan afvangen door bij indiensttreding duidelijk te communiceren over de vakanties van beide kanten (wat verwacht de werkgever en wat verwacht de werknemer) en de CAO even lezen om te kijken welke rechten en plichten je daar in hebt. En als het al een probleem zal het grotendeels spelen bij mensen die specifiek in de 2de helft beginnen. Loopt je contract van 1-1 tot 1-7 of 1-8 ga je hier natuurlijk een stuk minder tegenaan lopen, mits je niet doorgaat.
Nee, dat denk ik ook niet (dat uniek zijn), maar m.i. is dit als werkgever net zo goed het geval: je weet dat je de tent 6 weken per jaar verplicht dichtgooit, je geeft 7-maandcontracten uit om iig een proefperiode te kunnen hanteren, dat zijn m.i. allemaal keuzes die bewust worden gemaakt om risico's in te dammen, winstgevendheid te kunnen verbeteren, etc. Als die twee zaken elkaar kruisen, dan zou je m.i. ook niet zo kleinzerig moeten doen en daar óf héél duidelijk en open over moeten communiceren (vooraf dus "let op, in dit eerste contract zit je krap in je uren, dus als je overuren maakt strepen we die in eerste instantie weg tegen je negatieve saldo"), óf zelf het verlies moeten nemen voor de keuzes die je als ondernemer hebt gemaakt voor je eigen voordeel.

Maar goed, da's mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Vanmiddag langs geweest voor een gesprek en hopelijk een nette goede afsluiting/overeenkomst.
Blijkt dat mijn uren al ingekort te zijn!! 'Ja, ik dacht die komt niet meer.' zegt ie.

Volgens mij mag hij helemaal niet zo'n beslissing nemen zonder overlegd te hebben. Ik heb niet voor niets een gesprek met 'm gehad afgelopen vrijdag. Wat als ik wél bereid was om die uren in te halen?

Dus toen was ik wat minder beleefd en heb kenbaar gemaakt dat ik het niet eens ben met z'n beslissingen en dat er een 'alternatieve oplossing' gezocht gaat worden via mijn rechtsbijstand.

Dit even in het kort.

Dennism schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:56:
[...]

Is er met jou niet overlegd of niet met het personeel an sich? In dat artikel staat immers ook dat deze vastgestelde vakanties uiterlijk 1 november het jaar ervoor vastgesteld zijn en bekend gemaakt aan het personeel.
Nee. Er is simpelweg niet overlegd. En er is mij ook nooit gemeld dat ik in de min zou kunnen komen te staan met mijn vakantie-uren.
Als jij dan op 1 juli begint met werken bijvoorbeeld snap ik wel dat er met jou geen overleg geweest is voor dit jaar. Maar heeft de werkgever wel tijdig (dus voor 1 november 2024) de data voor volgend jaar vastgesteld en doorgegeven?
Durf ik niet te zeggen. Maar als ik kijk hoe het er aan toe gaat dan is er vast niet zoiets geweest.
RaZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:09:
[...]

52,5 / 12 * 7 = 30,5 uur

Edit: Misschien zegt de rechtsbijstand wel: He, die 150 uur dat de tent dicht is kan niet verrekend worden met die roostervrije dagen, en heb je nog 30,5 uur verlof staan (ook niet genoeg voor 2 weken vrij, want je hebt een werkweek van 37,5 uur)
Inmiddels goed contact met mijn rechtsbijstand. Kijken wat zij gaan doen.
Stalensnuitje schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:21:
[...]

Idd. Blij dat ik weg ben.

Er lopen overigens meer rechtszaken tegen hem :X
RaZ schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:28:
[...]

Goed punt!

[...]

:Y

[...]
Het is echt zo'n type van alles in de hand willen houden, niks aan anderen over laten, elk centje krijgen wat ie vind dat ie moet krijgen, afspraken maken en eenzijdig wijzigen..

Hoe vaak ie wel niet met de klant ruzie heeft over de telefoon. :/
Maar goed. Ik vertel teveel misschien nu.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Beste @Scipionyx ,los van de hele situatie, ik hoop dat je ervan leert zelf iets assertiever te zijn. Na een maandje werken een maand (verplicht) vrij moet je toch eens denken van goh, heb ik zoveel vakantiedagen, waarop je dat met hr of je manager bespreekt. Je passieve houding strookt ook volledig met je ‘top 4 anti stress regels’ in je signature., en ik zie hier wel een causaal verband tussen je filosofie en de situatie waar je nu in zit. Dit kost je nu energie, tijd, gedoe, en….. stress. Ik hoop dat je ziet dat je ‘filosofie’ een beetje puberaal en kortzichtig is, en dat de werkelijkheid je (gelukkig) heeft ingehaald. Het sarcastische gaat er namelijk een beetje af als je je er daadwerkelijk naar gedraagt.

Het tegenovergestelde heb ik eens van een gewaardeerde leraar geleerd, in 10 woordjes van 2 letters, misschien heb je er wat aan. If it is to be, it is up to me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De Cheetah schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:34:
Beste @Scipionyx ,los van de hele situatie, ik hoop dat je ervan leert zelf iets assertiever te zijn. Na een maandje werken een maand (verplicht) vrij moet je toch eens denken van goh, heb ik zoveel vakantiedagen, waarop je dat met hr of je manager bespreekt. Je passieve houding strookt ook volledig met je ‘top 4 anti stress regels’ in je signature.,
Ja en nee. Je eigen zaakjes goed geregeld hebben voorkomt gezeur en stress, maar het betekent effectief ook dat je gewoon andermans werk aan het doen bent.

Het komt er misschien vooral op neer dat een werkgever die zijn zaakjes niet op orde heeft stress oplevert... of je het gezeur nou voor bent of niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
bwerg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:31:
[...]

Het komt er misschien vooral op neer dat een werkgever die zijn zaakjes niet op orde heeft stress oplevert... of je het gezeur nou voor bent of niet.
Het een sluit het ander niet uit. Maar de een kun je wat aan doen en de ander niet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27

DirtyBird

Praktiserend denker

De Cheetah schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:34:
Beste @Scipionyx ,los van de hele situatie, ik hoop dat je ervan leert zelf iets assertiever te zijn. Na een maandje werken een maand (verplicht) vrij moet je toch eens denken van goh, heb ik zoveel vakantiedagen, waarop je dat met hr of je manager bespreekt. Je passieve houding strookt ook volledig met je ‘top 4 anti stress regels’ in je signature., en ik zie hier wel een causaal verband tussen je filosofie en de situatie waar je nu in zit. Dit kost je nu energie, tijd, gedoe, en….. stress. Ik hoop dat je ziet dat je ‘filosofie’ een beetje puberaal en kortzichtig is, en dat de werkelijkheid je (gelukkig) heeft ingehaald. Het sarcastische gaat er namelijk een beetje af als je je er daadwerkelijk naar gedraagt.

Het tegenovergestelde heb ik eens van een gewaardeerde leraar geleerd, in 10 woordjes van 2 letters, misschien heb je er wat aan. If it is to be, it is up to me.
Waar is deze pedante en betweterige toon nou weer voor nodig? Het topic was tot nu toe, zover ik gelezen heb, aardig constructief en zo'n reactie vind ik dan weer behoorlijk giftig.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bwerg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:31:
[...]
Ja en nee. Je eigen zaakjes goed geregeld hebben voorkomt gezeur en stress, maar het betekent effectief ook dat je gewoon andermans werk aan het doen bent.

Werkgever lijkt het hier ook best prima op orde te hebben?
Die heeft netjes op elke salarisstrook de vakantie uren vermeld lijkt het, TS heeft daar alleen pas nu naar gekeken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou als TS mijn ‘verlies ‘ nemen, en proberen dit on de toekomst vooraf geregeld te hebben. Voorbeeld: na de 4 weken sluiting het saldo op 0 laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In het kader van omdenken: je werkgever heeft zijn eigen ruiten ingegooid en het wordt nu een procedure tot loonvordering :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
Je wordt gewoon betaald voor x aantal uren in je contract. Zo moeilijk is dit allemaal toch niet.. nu heb je minder uren gewerkt dan waar je voor betaald zou worden dus wordt dat ingekort. Ik neem aan dat de werkgever dit gewoon naar ratio doet en dat je niet tegen meerprijs uren moet gaan zitten bijkopen.

Dus je hebt gewoon het salaris gekregen waarvoor je gewerkt hebt. Dat je door verplichte verlofdagen de min in bent gegaan is niet relevant. Dat ze je vakantie goedkeuren met min dagen is opmerkelijk maar niet ongewoon. Enige had in dit geval de keuze om niet te verlengen mogelijk moeten zorgen dat ze je hadden gewaarschuwd hiervoor.

Maar juridisch sta je kansloos en dat gaat je rechtsbijstand je zo dadelijk ook vertellen.

Ik wil ook graag meer betaald krijgen dan waarvoor ik gewerkt heb maar zo werkt het niet. Je krijgt nog wel een transitie vergoeding mogelijk dekt dat je gemiste inkomsten nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:10

Speedmaster

Make my day...

Let op! Een werkgever mag nooit lager als het wettelijk minimumloon uitbetalen. Al heeft hij een megavordering op je. Minimumloon zal altijd betaald moeten worden. Hier kan je hem dus aan ophangen.

Lees even de regels: https://www.juridischloke...rwaarden/loon-verrekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Speedmaster schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:41:
Let op! Een werkgever mag nooit lager als het wettelijk minimumloon uitbetalen. Al heeft hij een megavordering op je. Minimumloon zal altijd betaald moeten worden. Hier kan je hem dus aan ophangen.

Dat is leuk voor even, maar uiteindelijk moet je alsnog alles betalen, maar dan via een losse rekening:
Kan uw werkgever niet alles verrekenen wat hij nog van u krijgt? Dan stuurt hij u een losse rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:10

Speedmaster

Make my day...

Hahn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:45:
[...]

Dat is leuk voor even, maar uiteindelijk moet je alsnog alles betalen, maar dan via een losse rekening:

[...]
Klopt, maar dan kan je wel een redelijke regeling afspreken en heb je nog geld om te eten en te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Speedmaster schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:48:
[...]

Klopt, maar dan kan je wel een redelijke regeling afspreken en heb je nog geld om te eten en te wonen.
Ja, dat is fijn, maar bij mij kwam je post over alsof TS mogelijk geld kon besparen hiermee, maar dat is dus niet zo en dat wou ik even als nuance erbij vermelden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
DirtyBird schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:15:
[...]

Waar is deze pedante en betweterige toon nou weer voor nodig? Het topic was tot nu toe, zover ik gelezen heb, aardig constructief en zo'n reactie vind ik dan weer behoorlijk giftig.
Weet ook niet hoe ik daarop moet reageren.
Wippie1234 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:44:
Ik zou als TS mijn ‘verlies ‘ nemen, en proberen dit on de toekomst vooraf geregeld te hebben. Voorbeeld: na de 4 weken sluiting het saldo op 0 laten zetten.
Jup. Leermoment geweest hoor dit.
bassie2488 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:18:
Je wordt gewoon betaald voor x aantal uren in je contract. Zo moeilijk is dit allemaal toch niet.. nu heb je minder uren gewerkt dan waar je voor betaald zou worden dus wordt dat ingekort. Ik neem aan dat de werkgever dit gewoon naar ratio doet en dat je niet tegen meerprijs uren moet gaan zitten bijkopen.
Daar hoor je mij ook niet over.
Dus je hebt gewoon het salaris gekregen waarvoor je gewerkt hebt. Dat je door verplichte verlofdagen de min in bent gegaan is niet relevant. Dat ze je vakantie goedkeuren met min dagen is opmerkelijk maar niet ongewoon. Enige had in dit geval de keuze om niet te verlengen mogelijk moeten zorgen dat ze je hadden gewaarschuwd hiervoor.
Opmerkelijk zeker. Dit speelt (met andere werknemers) ook. Een waarschuwing, bijvoorbeeld bij het tekenen van het contract, een soort van heads-up was zeer welkom geweest. In plaats van nu voor een onwelkome verrassing komen te staan.
Maar juridisch sta je kansloos en dat gaat je rechtsbijstand je zo dadelijk ook vertellen.
Die verteld me juist het tegenovergestelde. Ik handel dit voor de rest met m'n rechtsbijstand af.
Speedmaster schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:41:

Daar is gelukkig geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Zou je updates over het verdere verloop willen delen? Zeer bijzonder dat de rechtsbijstand je een goede kans geeft en benieuwd op basis waarvan ze dat doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:24
Zo te lezen ben ik de eerste die het opvalt dat de bedrijfssluiting van twee weken rond Kerst en nieuwjaar cf. CAO te lang is?

4.1.3c “…valt tussen Kerstmis en nieuwjaarsdag”

Dat scheelt al weer wat uren in het sommetje. Er omheen is niet tussen, dus geen grondslag voor twee weken bedrijfssluiting. Voor wie wil fijnslijpen: ja, de dagen voor kerst vallen wel “in de winter” en niet “tussen”. Dus voor twee weken bedrijfsvakantie in de winter is geen ruimte in de CAO.

Ander punt in de CAO volgt daar mooi op. De toets of de aangevraagde verlofdagen passen in het saldo ligt bij de werkgever 4.1.3 d.

Als deze CAO geldt, zou ik zelf aangeven niet meer te werken na einddatum en geen verrekening te verwachten. Laat maar eerst eens de eindafrekening volgen. Dan kan het daarna nog altijd juridisch worden gemaakt.

Als dit de CAO is en de situatie is dat je een arbeidscontract sluit waarin de werknemer met de normale uren niet het beoogde aantal te werken uren kan halen… dan is dat m.i. echt wel stukje zorgplicht van de werkgever. Als je daar mee komt als wg op het moment dat de uren niet meer in te lopen zijn, dan is recht op verrekenen wel weg. De teneur van sommige reacties in deze thread dat de OP niet scherp is geweest, snap ik dan ook niet. Okay, niet heel scherp, maar verdraaid een arbeidscontract komt van twee kanten. Heel veel mensen lezen hun CAO niet. De wg kent de CAO en het aanbod beter dan de medewerker.

(edit 2e kerstdag) Nu het diner en ontbijt verteerd zijn. Ik interpreteer het nog iets negatiever. Onder deze CAO moet de werkgever voor 1 november van het voorgaande jaar de bedrijfssluitingen met personeel of OR hebben afgestemd. Dat is bijna 13 maanden voor de bedrijfssluiting in de winter. Dat weet een werkgever precies. Dat zijn de dingen die je niet leuk vindt, maar in je agenda heb staan als moetjes. Sterker nog, een paar weken geleden heeft de werkgever de bedrijfssluitingen 2025 moeten afstemmen. Daar tijdelijk personeel niet van op de hoogte stellen, schriftelijk, zoals het hoort is voor mij nogal snel een poging tot arbeidsuitbuiting. Ik zou dan ook (niet mee dreigen; doen of niet doen) aan de rechtsbijstand tevens vragen melding te maken bij de arbeidsinspectie. Je bent niet de eerste. Na een topic op GoT mogelijk wel de laatste.

[Let op, heel bovenstaand verhaal is gebaseerd op de aanname dat de hierboven gelinkte CAO geldt. Zo niet, dan :+ ]

[ Voor 102% gewijzigd door paknaald op 26-12-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier stilletjes meegelezen en ik ben ook erg benieuwd naar het verdere verloop. Binnen ons bedrijf starten we binnenkort meer een ondernemingsraad en dan is dit ook een stukje interessante bagage. Wil je ons op de hoogte houden @Scipionyx ?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:48:
Zou je updates over het verdere verloop willen delen? Zeer bijzonder dat de rechtsbijstand je een goede kans geeft en benieuwd op basis waarvan ze dat doen.
Waterbeesje schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:46:
Hier stilletjes meegelezen en ik ben ook erg benieuwd naar het verdere verloop. Binnen ons bedrijf starten we binnenkort meer een ondernemingsraad en dan is dit ook een stukje interessante bagage. Wil je ons op de hoogte houden @Scipionyx ?
Ja hoor. Ik wil best updates delen. Houd er rekening mee dat ik niet al te gedetailleerd gegevens kan/wil delen.
paknaald schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:05:
Zo te lezen ben ik de eerste die het opvalt dat de bedrijfssluiting van twee weken rond Kerst en nieuwjaar cf. CAO te lang is?

4.1.3c “…valt tussen Kerstmis en nieuwjaarsdag”

Dat scheelt al weer wat uren in het sommetje. Er omheen is niet tussen, dus geen grondslag voor twee weken bedrijfssluiting. Voor wie wil fijnslijpen: ja, de dagen voor kerst vallen wel “in de winter” en niet “tussen”. Dus voor twee weken bedrijfsvakantie in de winter is geen ruimte in de CAO.

Ander punt in de CAO volgt daar mooi op. De toets of de aangevraagde verlofdagen passen in het saldo ligt bij de werkgever 4.1.3 d.

Als deze CAO geldt, zou ik zelf aangeven niet meer te werken na einddatum en geen verrekening te verwachten. Laat maar eerst eens de eindafrekening volgen. Dan kan het daarna nog altijd juridisch worden gemaakt.

Als dit de CAO is en de situatie is dat je een arbeidscontract sluit waarin de werknemer met de normale uren niet het beoogde aantal te werken uren kan halen… dan is dat m.i. echt wel stukje zorgplicht van de werkgever. Als je daar mee komt als wg op het moment dat de uren niet meer in te lopen zijn, dan is recht op verrekenen wel weg. De teneur van sommige reacties in deze thread dat de OP niet scherp is geweest, snap ik dan ook niet. Okay, niet heel scherp, maar verdraaid een arbeidscontract komt van twee kanten. Heel veel mensen lezen hun CAO niet. De wg kent de CAO en het aanbod beter dan de medewerker.

(edit 2e kerstdag) Nu het diner en ontbijt verteerd zijn. Ik interpreteer het nog iets negatiever. Onder deze CAO moet de werkgever voor 1 november van het voorgaande jaar de bedrijfssluitingen met personeel of OR hebben afgestemd. Dat is bijna 13 maanden voor de bedrijfssluiting in de winter. Dat weet een werkgever precies. Dat zijn de dingen die je niet leuk vindt, maar in je agenda heb staan als moetjes. Sterker nog, een paar weken geleden heeft de werkgever de bedrijfssluitingen 2025 moeten afstemmen. Daar tijdelijk personeel niet van op de hoogte stellen, schriftelijk, zoals het hoort is voor mij nogal snel een poging tot arbeidsuitbuiting. Ik zou dan ook (niet mee dreigen; doen of niet doen) aan de rechtsbijstand tevens vragen melding te maken bij de arbeidsinspectie. Je bent niet de eerste. Na een topic op GoT mogelijk wel de laatste.

[Let op, heel bovenstaand verhaal is gebaseerd op de aanname dat de hierboven gelinkte CAO geldt. Zo niet, dan :+ ]
Bedankt voor deze info!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Ik zou de uitkomst nog vermelden hier, zonder op de details in te gaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1