Change of plans: (Game) PC van €2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:33
Eerder heb ik een topic geopend voor een laptop omdat mijn PC bijna 10 jaar oud is en ik als mantelzorger liever niet gebonden ben aan de kamer waar de pc staat en ik liever wat flexibeler ben. Rond die tijd adviseerde iemand in een ander topic om Steam remote of moonlight te gebruiken zodat je dan met een goedkopere laptop via een elders in huis staande PC kunt werken of gamen. De ontwikkelingen op dat gebied de afgelopen 10 jaar heb ik niet gevolgd. Dat het überhaupt een optie was om in de woonkamer via laptop, smartphone of tablet te spelen op de PC die ergens anders in huis staat was ik me dan ook niet echt van bewust. Maar nu ik dat weet is mijn voorkeur van een dure laptop die niet ideaal is om spellen te spelen steeds meer verschoven naar toch maar weer een PC.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Van alles eigenlijk. Al is mijn tijd wegens mantelzorg nu beperkt dus niets is helemaal zeker. Maar ik hoop met deze PC met zo lang te kunnen doen als met mijn huidige 10 jaar oude PC.
* Games. Spellen die mij aanspreken: GTA (1 t/m 5), Red dead redemption (1&2), Cities Skylines en vele anderen. Dat hoop ik dan in ieder geval voorlopig (groten)deels te doen via Steam remote of soortgelijke software. Er staat sinds kort een standaard laptop in de woonkamer die daarvoor gebruikt zou kunnen worden.
Gamen hoeft voor mij niet perse op 4K.
* Fotobewerking misschien. Vroeger wel gedaan maar en een paar jaar terug eens met Gimp begonnen maar wegens tijdgebrek alweer langere tijd niks mee gedaan.
* Videobewerking? Ik rijd regelmatig toertochten met ouderen en overweeg een dashcam aan te schaffen. Leuk om de familie af en toe een samenvatting te laten zien van zo'n tocht.
* 3D tekenen wellicht weer wanneer ik daar tijd voor krijg. Al is dat lange termijnplanning.
* Verder de gebruikelijke standaard dingen als internet, administratie, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €2000 maar dat is geen harde grens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en twee 27 inch monitors.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet nieuwe PC. Zie het lijstje hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige PC zit in een Fractal design kast. Destijds uitgekozen vanwege het lage geluidsniveau. Een stille kast zou prettig zijn maar is nu minder belangrijk dan destijds. Huidige moederbord is MSI en dat bevalt prima maar daar wil ik wel van afwijken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC is zelf gebouwd maar dat gaat hem om verschillende redenen deze keer niet worden. Ik hoop alles bij één bedrijf te bestellen en laten bouwen. Ik verwacht dat dat Megekko wordt.

Ga je overklokken?
Zeg nooit nooit maar dat ligt niet in de lijn der verwachting.

Wat verwacht je van ons?
Meekijken naar onderstaand lijstje. Ik denk dat ik een prima systeem bij elkaar heb gezocht maar zie ik nog dingen over het hoofd misschien? Met name omdat ik de ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar veel minder gevolgd heb en ik nog onbekend ben met zaken als Steam remote.
Het lijstje is samengesteld op basis van BBG's en reviews.
Voor internettoegang ligt er een ethernetkabel naar de PC.
De kast uitgezocht omdat ik hout wel mooi vind, al is het bij deze niet meer dan een paar magere latjes. Kasten met duidelijk meer houtafwerking lijken er niet veel te zijn. Zijn er kasten waarbij je zelf eventueel nog hout aan de buitenkant kunt monteren? Anders dan bijvoorbeeld lomp met montagekit gewoon een plaat op het (zij)paneel plakken. Omdat de reviews aangeven dat de bijgeleverde ventilatoren niet de stilste zijn heb ik er Noctua's bij besteld omdat die goed en stil zijn en die bruine kleur past wel bij het hout van de kast.
Iets van RGB mag maar hoeft niet perse.
Ik heb de AMD Ryzen 7 7800X3D processor overwogen maar de verhouding van prestatiewinst ten opzichte van de veel hogere prijs vind ik nogal scheef.

Beste antwoord (via GJ uit Brabant op 23-12-2024 10:03)

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 16:49
GJ uit Brabant schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:31:
[...]

Hun eigen website beweert het tegendeel. Ik zal het eens na gaan vragen als ik weer in Breda moet zijn.
Huh, I stand corrected. Blijkbaar hebben ze hun FAQ nog niet bijgewerkt... Lijkt erop dat ze alleen in hun pop-up store in Breda assembleren. Als je daar in de buurt woont, is dat inderdaad een optie (gezien je username en avatar acht ik die kans aanwezig ;)).
Ik had de indruk dat de betere prestaties van de videokaart minimaal waren ten opzichte van de door mij gekozen kaart. Maar wellicht vergis ik me daarin en is het de meerprijs waard.
Je kunt de review van tweakers erop naslaan: review: Gpu-middensegment eindelijk vernieuwd - AMD Radeon RX 7700 XT en 7800 XT. Het verschil in snelheid kan oplopen tot zo'n 30 extra fps (@ 1080p medium) in het voordeel van de 7800 XT. Ook op hogere resoluties/settings is het verschil zo rond de 20 fps. De moeite dus zeker waard.
Is er een vergelijking geweest van de voedingen? Waar zit de verbetering in van de Cooler Master?
De Thermaltake was initieel een goede voeding. Helaas is Thermaltake stilletjes van OEM veranderd en is de nieuwe (nu in Vietnam geproduceerde) versie een pak minder goed. Zie ook deze review van hwbusters.com. Het is dus een gok of je de made in China (goed) of made in Vietnam (matig) versie krijgt als je deze voeding nu aanschaft. De Cooler Master heeft dat probleem niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 334,90€ 334,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 449,-€ 449,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 149,90€ 149,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 121,-€ 121,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 95,05€ 95,05
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,19€ 29,19
2VentilatorsNoctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm€ 21,90€ 43,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 213,90€ 213,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition€ 109,99€ 109,99
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 112,90€ 112,90
Totaal€ 1.828,63

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
De Sharkoon Rebel C70G RGB is een wat goedkopere kast met hout, en komt met ventilatie. Verder heb je voldende aan een 550watt voeding met dit systeem (bv DeepCool PN550D), en zou je de Windows key beter via deze tip regelen: Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
martyw schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:56:
De Sharkoon Rebel C70G RGB is een wat goedkopere kast met hout, en komt met ventilatie. Verder heb je voldende aan een 550watt voeding met dit systeem (bv DeepCool PN550D), en zou je de Windows key beter via deze tip regelen: Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?
Bedankt voor de tips. Ik had die kast gezien maar zoals ik al zei wil ik alles graag bij één zaak bestellen en laten bouwen. Megekko heeft die kast niet. Ik vind het hout ook niet zo mooi. Het doet me denken aan merbau.
Dat ik die 750 watt (nog) niet perse nodig heb weet ik maar de Thermaltake is een prima voeding en voor het budget hoef ik niet te bezuinigen. Idem voor die Windows key. Was ik nog een student die ieder dubbeltje drie keer moet omdraaien dan zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om zo'n schimmige Windows key te kopen maar ik heb nu geen zin in gedoe en ook met de officiële Windows versie past alles nog prima binnen het budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Andere alternatieven met hout:
https://tweakers.net/pricewatch/2098750/antec-c8-wood.html
https://tweakers.net/pric...-6500x-zwart-walnoot.html

Een stille en goedkopere cpu-koeler die niet over je memory hangt: https://www.megekko.nl/pr...chtkoeling/Scythe-Mugen-6

Met dit budget zou ik geen SSD met QLC geheugen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Woezik op 21-12-2024 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Woezik schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:29:
Andere alternatieven met hout:
https://tweakers.net/pricewatch/2098750/antec-c8-wood.html
https://tweakers.net/pric...-6500x-zwart-walnoot.html

Een stille en goedkopere cpu-koeler die niet over je memory hangt: https://www.megekko.nl/pr...chtkoeling/Scythe-Mugen-6

Met dit budget zou ik geen SSD met QLC geheugen nemen.
Goeie tip.TLC of QLC had ik nog niet op gelet.

Noctua koeler vervangen door een die wel compatible is met het geheugen: uitvoering: Noctua NH-U12S Bruin

En de SSD vervangen voor deze: uitvoering: SK hynix Platinum P41 2TB

Wat de getoonde kasten betreft: Ik zie toch vooral glas en niet meer hout dan bij de al door mij geselecteerde kast. Beide zijn in Nederland niet of nauwelijks verkrijgbaar en de tweede ook nog eens onverklaarbaar duur. Dat is geen probleem als het een hele mooie kast is of erg compleet uitgerust maar dat is ook niet het geval.

Nieuwe lijst:
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 449,-€ 449,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 121,-€ 121,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 72,93€ 72,93
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition€ 109,99€ 109,99
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 1.813,51

[ Voor 56% gewijzigd door GJ uit Brabant op 21-12-2024 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Let ook even op dat je goed moet aangeven hoe je de fanconfiguratie wilt.
Grote kans dat ze anders de extra fans op lege plekken plaatsen.

Windows installeren doe je wel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
99ruud99 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 06:33:
Let ook even op dat je goed moet aangeven hoe je de fanconfiguratie wilt.
Grote kans dat ze anders de extra fans op lege plekken plaatsen.

Windows installeren doe je wel zelf?
Ja, ik zeg er bij het bestellen bij dat de bestelde ventilatoren ter vervanging zijn van de bijgeleverde. Een voor achter, twee voor de voorkant.
Windows installatie nog niet over nagedacht maar ja, zelf installeren is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAW_
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:21:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC is zelf gebouwd maar dat gaat hem om verschillende redenen deze keer niet worden. Ik hoop alles bij één bedrijf te bestellen en laten bouwen. Ik verwacht dat dat Megekko wordt.
Let op dat Megekko géén assemblageservice biedt. Als je de PC wilt laten bouwen, moet je naar een andere webshop uitwijken. Azerty en Alternate doen dit bijvoorbeeld wel. Edit: Blijkbaar assembleert Megekko wel op locatie in hun pop-up store in Breda.
GJ uit Brabant schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:19:
Idem voor die Windows key. Was ik nog een student die ieder dubbeltje drie keer moet omdraaien dan zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om zo'n schimmige Windows key te kopen maar ik heb nu geen zin in gedoe en ook met de officiële Windows versie past alles nog prima binnen het budget.
Als je toch besluit om de volle mep te betalen voor een Windows key, kies dan voor een Retail-licentie en niet een OEM-lecentie. De Retail-licentie is niet gebonden aan één systeem en kun je in de toekomst dus meenemen naar een nieuwe PC.

Hieronder nog enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 276,99€ 276,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, Retail)€ 125,95€ 125,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30€ 219,90€ 219,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 750W€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.815,56

Ik heb componenten geselecteerd die allemaal beschikbaar zijn bij Azerty. Totaal kost deze configuratie daar nu € 1.861,75. Als je de PC wilt laten assembleren door Azerty, komt daar nog € 89,- boven op.

De RX 7800 XT is krachtiger en past ruim binnen je budget door wat te besparen op de CPU. Windows is nu een Retail-licentie. Cooler Master is een betere voeding. Ryzen 7 7700 is gunstiger geprijsd zonder al teveel in te leveren op prestaties.

Verder heb ik aangesloten op je eerdere keuzes. Hier valt echter nog wat te besparen: Noctua is erg duur en heeft daardoor niet de beste prijs/kwaliteit-verhouding. Ook kun je je afvragen of 32GB geheugen niet voldoende is voor jouw doeleinden. Door hier en daar wat te besparen zou een RTX 4070 Super ook binnen je budget moeten passen.

[ Voor 0% gewijzigd door RAW_ op 21-12-2024 20:16 . Reden: Correctie Info Assemblage Megekko ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
RAW_ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:37:
[...]

Let op dat Megekko géén assemblageservice biedt. Als je de PC wilt laten bouwen, moet je naar een andere webshop uitwijken. Azerty en Alternate doen dit bijvoorbeeld wel.
Hun eigen website beweert het tegendeel. Ik zal het eens na gaan vragen als ik weer in Breda moet zijn.
Als je toch besluit om de volle mep te betalen voor een Windows key, kies dan voor een Retail-licentie en niet een OEM-lecentie. De Retail-licentie is niet gebonden aan één systeem en kun je in de toekomst dus meenemen naar een nieuwe PC.
Dank je, goede tip. Zelf niet aan gedacht.
Hieronder nog enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 276,99€ 276,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30€ 219,90€ 219,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 750W€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.815,56
toon volledige bericht
Dank je voor de suggesties. De voeding en videokaart waren in mijn overwegingen bij het samenstellen van de lijst ook wel voorbij gekomen. Ik had de indruk dat de betere prestaties van de videokaart minimaal waren ten opzichte van de door mij gekozen kaart. Maar wellicht vergis ik me daarin en is het de meerprijs waard. Is er een vergelijking geweest van de voedingen? Waar zit de verbetering in van de Cooler Master?
Ik heb componenten geselecteerd die allemaal beschikbaar zijn bij Azerty. Totaal kost deze configuratie daar nu € 1.861,75. Als je de PC wilt laten assembleren door Azerty, komt daar nog € 89,- boven op.
Azerty gaat het zéker niet worden na een slechte ervaring uit het verleden. Als het nu een bedrijf hier in de buurt was dan zou ik nog overwegen ze een tweede kans te gunnen maar daar zie ik nu geen enkel nut in. Ze zitten hier anderhalf uur rijden vandaan. Mocht Megekko in tegenstelling tot wat hun website aangeeft toch geen assemblage doen, dan maar een heel ander bedrijf.
De RX 7800 XT is krachtiger en past ruim binnen je budget door wat te besparen op de CPU. Windows is nu een Retail-licentie. Cooler Master is een betere voeding. Ryzen 7 7700 is gunstiger geprijsd zonder al teveel in te leveren op prestaties.
Bedankt zal de videokaart heroverwegen maar besparen op het budget is niet nodig. Ik heb nog wat speelruimte. Wel vind ik het belangrijk niet heel veel geld te betalen voor een heel klein beetje snelheidswinst. Het moet wel een beetje in verhouding zijn.
Verder heb ik aangesloten op je eerdere keuzes. Hier valt echter nog wat te besparen: Noctua is erg duur en heeft daardoor niet de beste prijs/kwaliteit-verhouding.
Ben ik me van bewust. Noem me gerust inconsequent en/of eigenwijs. :+
Ook kun je je afvragen of 32GB geheugen niet voldoende is voor jouw doeleinden. Door hier en daar wat te besparen zou een RTX 4070 Super ook binnen je budget moeten passen.
Hoogstwaarschijnlijk voor nu wel. Dat was bij mijn huidige PC destijds ook de opmerking (16GB terwijl 8 toen ruim voldoende was) maar ik ben wat dat betreft lui en ik ken mezelf. Tussentijds de PC openmaken om een keer wat extra geheugen erbij te steken (of andere zaken te upgraden) komt er hier nooit van. Het is me de kleine extra investering nu wel waard om me daar de komende jaren geen zorgen over te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RAW_
GJ uit Brabant schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:31:
[...]

Huh, I stand corrected. Blijkbaar hebben ze hun FAQ nog niet bijgewerkt... Lijkt erop dat ze alleen in hun pop-up store in Breda assembleren. Als je daar in de buurt woont, is dat inderdaad een optie (gezien je username en avatar acht ik die kans aanwezig ;)).
Ik had de indruk dat de betere prestaties van de videokaart minimaal waren ten opzichte van de door mij gekozen kaart. Maar wellicht vergis ik me daarin en is het de meerprijs waard.
Je kunt de review van tweakers erop naslaan: review: Gpu-middensegment eindelijk vernieuwd - AMD Radeon RX 7700 XT en 7800 XT. Het verschil in snelheid kan oplopen tot zo'n 30 extra fps (@ 1080p medium) in het voordeel van de 7800 XT. Ook op hogere resoluties/settings is het verschil zo rond de 20 fps. De moeite dus zeker waard.
Is er een vergelijking geweest van de voedingen? Waar zit de verbetering in van de Cooler Master?
De Thermaltake was initieel een goede voeding. Helaas is Thermaltake stilletjes van OEM veranderd en is de nieuwe (nu in Vietnam geproduceerde) versie een pak minder goed. Zie ook deze review van hwbusters.com. Het is dus een gok of je de made in China (goed) of made in Vietnam (matig) versie krijgt als je deze voeding nu aanschaft. De Cooler Master heeft dat probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAW_
Als je voor Megekko gaat, kun je overigens beter voor de uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi gaan. Ik had de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 750W gekozen omdat deze betaalbaarder was bij Azerty. De v750 is echter beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
RAW_ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:12:
[...]

Woon er niet echt in de buurt, het is een dik half uur rijden, maar als ik er in de buurt ben, en dat gebeurt nog weleens, is het maar een kleine omweg om er langs te gaan.
Bedankt maar nu begin ik ook weer te twijfelen om misschien toch die 4070 te kiezen. Zo blijf je bezig. :+
Als je voor Megekko gaat, kun je overigens beter voor de uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi gaan. Ik had de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 750W gekozen omdat deze betaalbaarder was bij Azerty. De v750 is echter beter.
Dan toch maar een Cooler Master. Vraag me wel af welke de stilste is. Misschien toch die GX III Gold 750W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Ik zie overigens net dat mijn monitoren toch wat ouder zijn dan ik dacht. Ze hebben nog een DVI aansluiting. Misschien moet ik dan toch ook maar kijken naar een andere monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Update van de lijst nu:
Mezelf verleid om dan toch maar een Geforce 4070 te kiezen. Het ken ook net binnen het budget (ja, ik weet dat er ook nog kosten voor assemblage bij komen 🤫).
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 629,-€ 629,-
1VoedingenCooler Master V750 Gold i Multi€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 1.998,37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-04 09:11
Zou evt. overwegen om te kijken naar een extra/grotere SSD. Denk dat met Windows, je foto's, RDR, GTAV, Cities Skyline je snel aardig vol gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Remcoww schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:57:
Zou evt. overwegen om te kijken naar een extra/grotere SSD. Denk dat met Windows, je foto's, RDR, GTAV, Cities Skyline je snel aardig vol gaat lopen.
Dank je voor het advies. Hoewel ik dat allemaal gedaan of gespeeld heb in het verleden is het niet zo dat ik het ook allemaal meteen op de pc ga installeren. Zeker niet tegelijk. Wel wil ik graag een systeem dat het allemaal aan kan. De spellen waren vooral een indicatie van het soort spellen dat ik graag speel. Mijn foto's staan nu op externe harde schijven en USB sticks.
Pagina: 1