Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:38
Hi Tweakers,

Ik zit middenin een PV-installatie waarbij het voorziene oost-west-legplan in de praktijk helaas niet goed mogelijk blijkt. De installateur heeft á la minute een nieuw oost-legplan voorgesteld, maar ik heb twijfels of het aantal panelen dan wel mogelijk is op de reeds geplaatste omvormer. De omvormer + meterkast is reeds geplaatst, de panelen worden maandag gelegd ivm de harde wind. Wil dus graag het legplan bij jullie valideren.

Installatie
  • 17x Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 440wp
  • Orientatie oost (105 graden), dakhoek 40 graden
  • 1x GoodWe GW 4200D-NS
  • Link naar PVcalc
Specsheets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX4NEX5e1iVcWpzjAm90YAI6y3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy0LDvHAoaV3wY6grhyr8oPh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shfPefgLJ8mrqn8DfT4txKHqrfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibYSY7MHxWENhReX1q9wPhcN.jpg?f=fotoalbum_tile

Vraag
  • Mogen er 17 panelen met 7.480wp aangesloten worden op deze omvormer? Dat ie flink afvlakt vind ik niet erg (dynamisch energiecontract - is toch niks waard), maar kan niet goed inschatten of het veiligheidstechnisch verantwoord is qua spanning en vermogen.
  • Als ik de specsheet heel letterlijk interpreteer zou ik er 12 panelen aan mogen hangen om binnen het max ingangvermogen te blijven (5.460W) en 15 panelen om binnen de max ingangsspanning (600V). Mag ik deze overschrijden zonder de veiligheid of levensduur omvormer te schaden?
  • Mocht ik toch een manier vinden om de ventilatiepijp om te leggen zodat een oost-west opstelling weer mogelijk wordt, hoeveel panelen mag ik dan maximaal aan één MPTT leggen? MPTT bereik is 80-550V, ergo max 12 panelen?
Vertrouw de installateur hier toch niet helemaal, dus dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Heb je de mogelijkheid om ook op west te leggen? Dan spreid je de curve en is het minder piek.

Je mag 550 / 40 = 13 panelen op 1 string... (Al zal 14 ook nog gaan, gezien het net niet 40V is, maar dat rekende makkelijker).

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 20-12-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
99ruud99 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:55:
Heb je de mogelijkheid om ook op west te leggen? Dan spreid je de curve en is het minder piek.

Je mag 550 / 40 = 13 panelen op 1 string... (Al zal 14 ook nog gaan, gezien het net niet 40V is, maar dat rekende makkelijker).
Dat was het originele legplan inderdaad - 12 panelen op oost en 5 op west. In verband met een hardnekkige ventilatiekoker blijkt de westkant lastiger dan voorzien en zijn alle panelen (op legplan) naar oost verschoven. Hiermee natuurlijk wel een veel hogere piekbelasting op de omvormer - vandaar mijn zorg.

Originele plan (12x oost + 5x west)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZE2CVHJoKjTJRKn_5IJ9NZtzEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5v5FRLeizEyPQOoIVUFiVye.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatieve plan (17x oost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt2Jy2kUcy-hQIXIQHHyYwpeQCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0gznu2C8W8NVTwEy0y7C88t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Clock op 20-12-2024 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Hmm, erg jammer want meeste huishoudens verbruiken juist na 17u meeste stroom. Vandaar dat west een stuk beter is dan oost zodra salderen wegvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
Is de ventilatie te vervangen met een ventilatie pan? Daar kan een paneel overheen gelegd worden. West is gewoon best wel nuttig want dan verbruik je meer…

Accu is alternatief, maar nu niet rendabel, afschrijving per kWh nog veel te hoog zonder handelen op onbalans.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
We zijn het eens over nut van West opstelling! Ik zoek nog naar mogelijkheden om dit te realiseren.

Zou iemand met kennis van zaken een oordeel willen vellen of 17 panelen in Oost-opstelling op deze omvormer mogen worden aangesloten? Dit zit me niet lekker ivm veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
Hij zal aftoppen en flink ook wel , omvormer gaat zo te zien tot 5.5 kW. Oost is in de morgen mooi , maar je hebt liever west . Echt geen mogelijkheid om op west te plaatsen ? evt platdak ofzo ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:25
Clock schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:52:
We zijn het eens over nut van West opstelling! Ik zoek nog naar mogelijkheden om dit te realiseren.

Zou iemand met kennis van zaken een oordeel willen vellen of 17 panelen in Oost-opstelling op deze omvormer mogen worden aangesloten? Dit zit me niet lekker ivm veiligheid.
Er zitten 2 MPPT's op deze omvormer, dus je kunt (lees: moet) de panelen over 2 strings verdelen. Niemand verplicht je om alles op 1 oriëntatie in 1 string aan te sluiten, dus maak je sowieso 2 strings.

Minimaal 3 panelen per string om de opstartspanning en het minimale MPPT voltage van 80 V te halen, en maximaal 14 panelen per string om onder het maximum van 550 V voor de MPPT te blijven.

Als je alles op Oost houdt, kun je de 17 panelen zo gelijk mogelijk verdelen over beide MPPT's, bijvoorbeeld 8 panelen op 1 string, en 9 panelen op de andere. Dan zit je op ca. 320 V voor de string met 8, en op ca. 360 V voor de string met 9 panelen. Heel keurig middenin het MPPT bereik van deze omvormer.

Mochten er toch panelen op West kunnen worden gelegd, dan minimaal 3, om bovenstaande reden (> 80 V voor de MPPT).

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Gameboy schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:57:
[...]

Er zitten 2 MPPT's op deze omvormer, dus je kunt (lees: moet) de panelen over 2 strings verdelen. Niemand verplicht je om alles op 1 oriëntatie in 1 string aan te sluiten, dus maak je sowieso 2 strings.

Minimaal 3 panelen per string om de opstartspanning en het minimale MPPT voltage van 80 V te halen, en maximaal 14 panelen per string om onder het maximum van 550 V voor de MPPT te blijven.

Als je alles op Oost houdt, kun je de 17 panelen zo gelijk mogelijk verdelen over beide MPPT's, bijvoorbeeld 8 panelen op 1 string, en 9 panelen op de andere. Dan zit je op ca. 320 V voor de string met 8, en op ca. 360 V voor de string met 9 panelen. Heel keurig middenin het MPPT bereik van deze omvormer.

Mochten er toch panelen op West kunnen worden gelegd, dan minimaal 3, om bovenstaande reden (> 80 V voor de MPPT).
Top, helder verhaal! Ik zie in de specsheet echter ook een max ingangsspanning van 600V (tweede regel). Hoe moet ik deze plaatsen in de context van 2 MPTT strings met in totaal 680V spanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24
Clock schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:31:
[...]

Top, helder verhaal! Ik zie in de specsheet echter ook een max ingangsspanning van 600V (tweede regel). Hoe moet ik deze plaatsen in de context van 2 MPTT strings met in totaal 680V spanning?
Dat is per string.

Als je toch alles op oost legt kan je een 3 fase omvormer doen en dan alles in 1 string.

[ Voor 3% gewijzigd door lothar op 22-12-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:25
Clock schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:31:
[...]

Als je de panelen verdeelt over 2 strings, dan heb je (lang) geen 680 V, maar in mijn voorbeeld slechts 320 V (8 panelen) en 360 V (9 panelen) per string.

De maximale ingangsspanning is per ingang, dus per MPPT...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1