Hi Tweakers,
Ik zit middenin een PV-installatie waarbij het voorziene oost-west-legplan in de praktijk helaas niet goed mogelijk blijkt. De installateur heeft á la minute een nieuw oost-legplan voorgesteld, maar ik heb twijfels of het aantal panelen dan wel mogelijk is op de reeds geplaatste omvormer. De omvormer + meterkast is reeds geplaatst, de panelen worden maandag gelegd ivm de harde wind. Wil dus graag het legplan bij jullie valideren.
Installatie
Vraag
Ik zit middenin een PV-installatie waarbij het voorziene oost-west-legplan in de praktijk helaas niet goed mogelijk blijkt. De installateur heeft á la minute een nieuw oost-legplan voorgesteld, maar ik heb twijfels of het aantal panelen dan wel mogelijk is op de reeds geplaatste omvormer. De omvormer + meterkast is reeds geplaatst, de panelen worden maandag gelegd ivm de harde wind. Wil dus graag het legplan bij jullie valideren.
Installatie
- 17x Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 440wp
- Orientatie oost (105 graden), dakhoek 40 graden
- 1x GoodWe GW 4200D-NS
- Link naar PVcalc
![]() | ![]() |
Vraag
- Mogen er 17 panelen met 7.480wp aangesloten worden op deze omvormer? Dat ie flink afvlakt vind ik niet erg (dynamisch energiecontract - is toch niks waard), maar kan niet goed inschatten of het veiligheidstechnisch verantwoord is qua spanning en vermogen.
- Als ik de specsheet heel letterlijk interpreteer zou ik er 12 panelen aan mogen hangen om binnen het max ingangvermogen te blijven (5.460W) en 15 panelen om binnen de max ingangsspanning (600V). Mag ik deze overschrijden zonder de veiligheid of levensduur omvormer te schaden?
- Mocht ik toch een manier vinden om de ventilatiepijp om te leggen zodat een oost-west opstelling weer mogelijk wordt, hoeveel panelen mag ik dan maximaal aan één MPTT leggen? MPTT bereik is 80-550V, ergo max 12 panelen?