Bitlocker sleutel niet geprint, buitengesloten 4 ever?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Oké ik ben een domme schwanz. Maar here we go: ik heb bitlocker aangezet op de c schrijf van mijn pc, de sleutel niet geprint. Ik dacht zo lang ik de hardware niet verander, kan ik die sleutel binnenkort wel printen (toner was toen op). Dat was een half jaar geleden en je raadt het al... glad vergeten. Wisselde net de videokaart uit, toen sloeg bitlocker natuurlijk aan. Dus ik de oude kaart weer terug gedaan... maar nu kom ik mijn systeem nog steeds niet in!

Zo oliedom dit. De sleutel staat gewoon in een file op m'n desktop :-s is er nog een manier om toch de pc in te komen? Mijne heeft een dual bios, maakt dat nog verschil misschien?

En tweede vraag; ik ben echt knijterdruk en geen zin/tijd om alles te herinstalleren. Kan een data herstel bedrijf er wellicht nog inkomen?

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Beste antwoord (via Tiberium op 23-12-2024 16:28)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:31

Marc H

- - Is wakker - -

Misschien nog één idee om te checken.

Heb je toevallig de optie aan staan om je bestanden van mijn documenten en afbeeldingen op onedrive op te slaan aan staan? Zo ja, dan kan je daar ook een kopie vinden van de bestanden op je bureaublad.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Uw BitLocker-herstelsleutel zoeken - Microsoft Ondersteuning

Waar vind ik een BitLocker-herstelsleutel?
Er zijn verschillende plaatsen waar uw herstelsleutel zich kan bevinden, afhankelijk van de keuze die is gemaakt bij het activeren van BitLocker. Vouw elke sectie uit voor meer informatie:

Gekoppeld aan uw Microsoft-account
Als er een back-up is gemaakt van de BitLocker-herstelsleutel in uw Microsoft-account, volgt u deze stappen om deze op te halen:

Open vanaf een ander apparaat een webbrowser en ga naar https://aka.ms/myrecoverykey

Meld u aan met uw Microsoft-account en zoek de sleutel-id:

Schermopname van de BitLocker-herstelsleutels voor een Microsoft-account.
De gerelateerde herstelsleutel gebruiken om het station te ontgrendelen

Notities:

Als het apparaat is ingesteld of als BitLocker is ingeschakeld door iemand anders, wordt de herstelsleutel mogelijk opgeslagen in het Microsoft-account van die persoon.

Vanaf Windows 11, versie 24H2, toont het BitLocker-herstelscherm een hint van het Microsoft-account dat is gekoppeld aan de herstelsleutel.

Gekoppeld aan uw werk- of schoolaccount
Als uw apparaat ooit is aangemeld bij een organisatie met een werk- of schoolaccount, kan de herstelsleutel worden opgeslagen in het account van die organisatie. Mogelijk hebt u er rechtstreeks toegang toe of moet u contact opnemen met de IT-ondersteuning voor die organisatie om toegang te krijgen tot uw herstelsleutel.

Open vanaf een ander apparaat een webbrowser en ga naar https://aka.ms/aadrecoverykey

Aanmelden met uw werk- of schoolaccount

Selecteer Apparaten en vouw het apparaat uit waarvoor u de herstelsleutel moet ophalen

Schermopname van de BitLocker-herstelsleutels voor een werk- of schoolaccount.
Selecteer de optie BitLocker-sleutels weergeven

Zoek met behulp van de sleutel-id de gerelateerde herstelsleutel en gebruik deze om het station te ontgrendelen

Bij een afdruk
Mogelijk hebt u uw herstelsleutel afgedrukt toen BitLocker werd geactiveerd. Kijk waar u belangrijke documenten bewaart met betrekking tot uw apparaat.

In de volgende afdruk zijn bijvoorbeeld de sleutel-id en de relatieve herstelsleutel gemarkeerd:

Schermopname van de afdruk van de BitLocker-herstelsleutel.

Op een USB-flashstation
Sluit het USB-flashstation aan op het vergrendelde apparaat en volg de instructies. Als u de sleutel als tekstbestand op het flashstation hebt opgeslagen, gebruikt u een ander apparaat om het tekstbestand te lezen.

Wat gebeurt er als ik de herstelsleutel niet kan vinden?
Als uw apparaat wordt beheerd door een organisatie, neemt u contact op met uw IT-afdeling om de herstelsleutel op te halen.

Als u de BitLocker-herstelsleutel niet kunt vinden en geen wijzigingen ongedaan kunt maken waardoor deze nodig was, moet u uw apparaat opnieuw instellen met behulp van een van de Windows-herstelopties.

Tijdens het opnieuw instellen van uw apparaat worden al uw bestanden verwijderd.
Tiberium schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:12:
Zo oliedom dit. De sleutel staat gewoon in een file op m'n desktop :-s is er nog een manier om toch de pc in te komen? Mijne heeft een dual bios, maakt dat nog verschil misschien?
nee
En tweede vraag; ik ben echt knijterdruk en geen zin/tijd om alles te herinstalleren. Kan een data herstel bedrijf er wellicht nog inkomen?
nee.

[ Voor 7% gewijzigd door Marc H op 20-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Dank voor t meedenken, ik had al gekeken of de key toevallig online opgeslagen was, helaas niet. En ook niet op usb.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Heb je toevallig de optie aan staan om je bestanden van mijn documenten en afbeeldingen op onedrive op te slaan aan staan? Zo ja, dan kan je daar ook een kopie vinden van de bestanden op je bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Marc H schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:45:

Oeh! Das een goeie, ga ik checken als ik weer thuis ben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
JAAAAAAAH topper! opgelost! ik had geen koppeling met onedrive, maar je zette me wel aan het denken, ik heb altijd een online backupdienst meelopen (backblaze) en daarmee kon ik heel makkelijk even online op mn laptop die bitlocker file opzoeken, openen en de sleutel overtypen. Dank voor het briljante idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Het wisselen van een videokaart mag niet de oorzaak zijn dat Windows ineens de recovery key komt vragen. Het automagisch ontgrendellen van je C: partitie gebeurt met behulp van een sleutel die is opgeslagen in de TPM module van je computer. Die wordt wel gewist als je bijv. handmatig een BIOS update uitvoert en kan je ook wissen vanuit je BIOS, maar simpelweg de configuratie van je computer aanpassen zou daar geen gevolgen bij mogen hebben.

En had je de sleutel niet terug kunnen halen was er inderdaad geen gekende manier geweest om terug bij die data te komen. Bitlocker gebruikt AES128 of AES256 versleuteling, en die is op dit moment nog altijd veilig.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:41:
Het wisselen van een videokaart mag niet de oorzaak zijn dat Windows ineens de recovery key komt vragen. Het automagisch ontgrendellen van je C: partitie gebeurt met behulp van een sleutel die is opgeslagen in de TPM module van je computer. Die wordt wel gewist als je bijv. handmatig een BIOS update uitvoert en kan je ook wissen vanuit je BIOS, maar simpelweg de configuratie van je computer aanpassen zou daar geen gevolgen bij mogen hebben.

En had je de sleutel niet terug kunnen halen was er inderdaad geen gekende manier geweest om terug bij die data te komen. Bitlocker gebruikt AES128 of AES256 versleuteling, en die is op dit moment nog altijd veilig.
Bij mijn weten hoort bitlocker juist wel zo te werken, ik heb dit met andere systemen ook aan de hand gehad en is bij mijn weten normale werking. alleen had ik dus niet verwacht als ik de oude videokaart terug zou zetten hij nog steeds gelockt zou zijn... maar goed te weten dat mn data dus echt goed versleuteld zijn hahaha. Gelukkig is het opgelost nu. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, het hoort zo niet te werken omdat je GPU bijvoorbeeld niets met de encryptie te maken heeft. Enkel die TPM chip is belangrijk. En in geval van een fTPM waarbij deze dus in de CPU is verwerkt is ook je CPU van belang natuurlijk. Maar zolang de niet gewiste TPM en HDD/SDD in hetzelfde systeem zitten, hoort het systeem in staat te zijn de sleutel vrij te geven.

Anders zou je enorm veel problemen krijgen bij elke vorm van hardwarewissel, en dat wil je ook niet. Alles kan wel eens defect gaan en soms wil je ook gewoon zorgeloos hardware kunnen vervangen. Extra geheugen of storage bijplaatsen bijvoorbeeld. Als je dat in een server zou doen die als hypervisor draait, en dan is je TPM gerest, dan heb je mogelijks een enorm groot probleem in 1 keer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Topicstarter
hmmm dan snap ik niet hoe het kan dat bitlocker ineens aanslaat. ik heb het in deze pc eerder meegemaakt. Maar nou je het zegt... in beide gevallen waren ook mijn bios instellingen gereset, dus dat kan ook het verband zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Niet toevallig een lege cmos batterij ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Tiberium schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:49:
hmmm dan snap ik niet hoe het kan dat bitlocker ineens aanslaat. ik heb het in deze pc eerder meegemaakt. Maar nou je het zegt... in beide gevallen waren ook mijn bios instellingen gereset, dus dat kan ook het verband zijn.
Check:
Microsoft: BitLocker Trigger / Recovery overview
Bitlocker kan al gevraagd worden als je (per ongeluk) opstart vanaf een USB stick.
Pagina: 1