Koof badkamer, wat zit er achter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04 08:47
Beste Tweakers,

Ik en mijn vriendin willen onze badkamer laten verbouwen in 2025, alleen zit er in de badkamer een vrij grote koof die betegeld en wel is, deze is nog van de bouw in 1994. Deze koof is 24 cm diep en heeft sowieso een afvoer van een toilet erdoorheen lopen, gasleiding en misschien verwarmingsbuizen of waterleiding. Maar wat is de beste manier om er achter te komen wat er zit zonder de boel af te breken?

Als ik dingen lees over leidingzoekers, dan gaan deze maar tot 12cm diepte dus die zou niks herkennen dan.

Moet ik dan toch de bouwtekeningen uit het archief gaan opvragen? Ik hoop dat jullie willen meedenken om deze amateur te helpen :D

Bij voorbaat dank.

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je koof te diep is werken leidingzoekers inderdaad op de geven moment niet meer...
Dan zal je naar boven / onder de koof moeten kijken en in bouwtekeningen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Klein gaatje boren en met een endoscoop camera gaan kijken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bouwtekeningen opvragen lijkt me sowieso wel handig en al helemaal als je wilt gaan verbouwen. En een endoscoop camera koop je voor een scheet en drie knikkers en komt altijd wel van pas.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Waarschijnlijk zit er vanalles. Mijn huis (ook jaren 90) zit er onder andere

Waterleiding naar CV
Groep naar wasmachine
Thermostaatkraan naar Cv
Gas
Mechanische ventilatie

Ook de leiding van de douche zit er.

Maar waarom wil je dit weten? Moet de koof weg?

Bij mij zat alles trouwens aan de muur van de buren geplakt dus toen ik die koof open had zag ik zo alles lopen.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 21-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Wat wil je met die kennis doen dan? Kijken of ie kleiner kan? Of helemaal omleggen?

Ik kan door een verdieping hoger en lager vrij goed uitvogelen dat er bij mij de afvoer van de wasmachine/cv er doorheen loopt alsmede mijn cv leidingen naar beneden en een buis van de WTW installatie.

Omleggen zal bij mij nooit lukken daardoor. Veels te veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens wat er op zolder boven uitkomt en wat er vanuit beneden naar toe loopt. Dan heb je al een vrij goed idee.

En mocht blijken dat er verwarmingsbuizen inzitten die in de weg zitten. Ga je de badkamer dan niet doen? Ik heb zelf gewoon rekening gehouden met het ergste, en bedacht wat ik wilde doen, afhankelijk van wat we tegenkwamen.
Bleek dat er wat meer leidingen doorheen liepen dan ik dacht, en met name wat verder uit elkaar. De optie die ik had was de koof die er voor terug moest komen iets breder maken, zodat alles erin kon. Of alle verwarmingsleidingen in de muur laten frezen, met de nodige kosten vandien.
Het is optie 1 geworden, niet helemaal zoals de badkamer was uitgetekend, maar wel op een manier die er netjes uitziet.

Ik zou dus vooral kijken wat de opties zijn, en wat je ermee wilt doen. Dan kun je altijd nog beslissen als het spul openligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 21:53
Wij hebben ook een soortgelijke koof, meerdere zelfs, in onze woning. Daar lopen de buizen door van de wtw installatie.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je op de onder én bovenliggende vloeren kijkt dan zie je vaak al wel wat er door zo'n koof kan lopen. Ik schat in dit geval in dat er onder-andere de beluchting van het riool (én het toilet) op de begane grond doorheen loopt.

Stroom (of Spanning) loopt er overigens nooit in/door zo'n koof als de (ver)-bouwers zich aan het bouwbesluit gehouden hebben :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:43
Will_M schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:03:
Als je op de onder én bovenliggende vloeren kijkt dan zie je vaak al wel wat er door zo'n koof kan lopen. Ik schat in dit geval in dat er onder-andere de beluchting van het riool (én het toilet) op de begane grond doorheen loopt.

Stroom (of Spanning) loopt er overigens nooit in/door zo'n koof als de (ver)-bouwers zich aan het bouwbesluit gehouden hebben :P
Dit. Grote kans dat toilet van de begane grond ook onder de badkamer zit.

Kijk op zolder en anders ook even buiten wat je op het dak ziet. Als het een beluchter is komt die daar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:13
Will_M schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:03:

Hier bij nieuwbouw (oplevering in 2020), loopt er wel stroom door de koof. Echter zit het wel in een gele buis weggewerkt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 12:53
Het is mijn werk om badkamers te verbouwen, en ik kom regelmatig zo'n leidigkoker tegen. Wat er precies in zit kan ik je niet op voorhand vertellen, maar wel als die koker er vanuit de bouw staat deze altijd een heel stuk kleiner kan. Tijdens de bouw hebben ze echt geen zin om op de laatste vierkante centimeters te letten, iedereen moet er makkelijk doorheen kunnen met CV leidingen, waterleiding, riolering (standpijp) en mechanische ventilatie. Meestal zijn die kokers van gipsblokken. Wat ik wel eens doe is het WC frame in de koker plaatsen, of gewoon de hele koker wegtikken en vervangen voor een ombouw van diamond board. Dat scheelt zo maar 10 centimeter en kan net het verschil maken tussen een mooie badkamer waar alles net niet past en een supermooie badkamer waar alles wel past🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
Barrycade schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:43:
Wat wil je met die kennis doen dan? Kijken of ie kleiner kan? Of helemaal omleggen?

Ik kan door een verdieping hoger en lager vrij goed uitvogelen dat er bij mij de afvoer van de wasmachine/cv er doorheen loopt alsmede mijn cv leidingen naar beneden en een buis van de WTW installatie.

Omleggen zal bij mij nooit lukken daardoor. Veels te veel werk.
De koof hoeft ook niet helemaal weg. Maar er zit nu geen inbouw toilet gedeelte ( er steekt nu een water buis uit en afvoer uit de koof ) en wil eigenlijk de koof inperken zodat je nog een leuk opzet stukje hebt om het zo maar te zeggen en wat meer "ruimte" creëert. Omleggen is ook zeker niet de bedoeling, maar wel handig om op voorhand te weten wat we met de koof kunnen voordat we een tekening gaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
MoosB schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:25:
[...]

Dit. Grote kans dat toilet van de begane grond ook onder de badkamer zit.

Kijk op zolder en anders ook even buiten wat je op het dak ziet. Als het een beluchter is komt die daar uit.
Klopt, deze zit er inderdaad precies onder, Vanaf boven/onder zie ik eigenlijk een waterleiding en gasleiding lopen, ik gok dus ook wel dat de koof veel smaller met een ingebouwd toilet er in en dan de koof smaller doorlaten lopen tot het plafond. Maar de meterkast zit er dus ook onder en lopen wat elektra leiding het plafond in daar, dus daarom me zekerheidsvraagje.

Pagina: 1