Vreemd bericht via WhatsApp, waar de oorzaak te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-04 12:20
Mijn vraag
Mijn moeder kreeg een bericht van een nieuw contact met mijn voor en achternaam (nieuw contact met een +44 nummer).
In het bericht stond een bericht genoemd die mijn moeder naar heel veel contacten had gestuurd, maar niet naar mij.

Op mijn telefoon meen ik heel snel een melding gezien te hebben op WhatsApp over het veranderen van mijn profielfoto. Die was daarna weg.
Op WhatsApp Web stond mijn foto nog wel, dus teruggezet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn moeder Honor 5 van 5 jaar oud.
Ik een Samsung a54.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dat contact laten blokkeren en verwijderen. Scan uitgevoerd op haar telefoon.

Zelf mijn telefoon gescanned, ook met F-secure van KPN. Laptop volledige scan. Alle meta apps gecheckt of er rare berichten waren (fb, insta).

Verder heb ik geen rare berichten gehad. Behalve bij een app coinstats waar ik ineens een beloning kreeg voor het toevoegen van een exchange, maar die is niet toegevoegd.

Raar dat mijn volledige naam is gebruikt bij het contact van mijn moeder, zo stond ik niet in haar telefoon.

Ik snap niet goed waar het probleem zou zijn ontstaan en weet niet goed wat ik nog meer zou kunnen proberen het te achterhalen. Iemand suggesties?

Het bericht bij mijn moeder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNrWQj0SbYZO5Bj8HEMGpjQIPrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqvZllOLhFUz1di7b44L9x8v.jpg?f=fotoalbum_large

Bier = beter

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:24
Het ziet er naar uit dat je moeder eerst een bericht stuurde aan een verkeerd nummer.
Maar jouw naam snap ik niet. Adresboek gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
Ze heeft wel vrienden in de UK, maar dit +44 nummer was nieuw. Geen geschiedenis ook verder.
Daarnaast heeft ze geen Nederlands bericht gestuurd naar Engelsen.

Mijn volledige naam staat niet in haar adresboek en ik had ook niet haar bericht gehad, in een familie app wel.

Het gekke is dat het bericht begint met haar tekst, vanuit haar verstuurd. Althans, zo lijkt het. Maar hoe dan? Als het begint met een bericht van de scam/hacker/.. zou ik het nog begrijpen.

Maandag ben ik bij haar voor haar 70e verjaardag. Is een stuk makkelijker kijken zelf, dan uitleggen waar een setting staat 2 Android versies geleden. :)

Bier = beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:19
waarom stuurt je moeder berichten naar willekeurige nummers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:47

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Apart verhaal. Maar heb je wel tweetrapsverificatie aan staan? Gezien je foto werd aangepast vermoed ik dat iemand via een tweede WhatsApp sessie (via WhatsApp chat) aan het werk was. Check ook even op je sessies.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Klinkt alsof je moeder ooit zo'n "Hé mam, mijn telefoon is stuk, dit is mijn nieuwe nummer..." berichtje van een scammer heeft ontvangen, of een vergelijkbare scam die haar het nummer heeft doen opslaan in haar telefoon. Anders zou het nummer niet in het adresboek staan maar hooguit in WhatsApp zichtbaar zijn.

Het bericht dat ze zelf gestuurd heeft heeft ze ook gewoon daadwerkelijk zelf gestuurd. Waarschijnlijk heeft ze die naar al haar contacten gestuurd en niet gelet op dat dit nummer niet klopte, dat is niet zo heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
AW_Bos schreef op zondag 22 december 2024 @ 01:17:
Apart verhaal. Maar heb je wel tweetrapsverificatie aan staan? Gezien je foto werd aangepast vermoed ik dat iemand via een tweede WhatsApp sessie (via WhatsApp chat) aan het werk was. Check ook even op je sessies.
Ik had geen 2-stap aanstaan. Zit al een tijd ziek thuis, sessies gewist. Was ook alleen op mijn eigen spul.

Mijn moeder stuurde het gericht naar een aantal mensen, niet naar iedereen.
En ze is 70, maar bij de pinken genoeg om niet te klikken op zo scam dingen/sms/WhatsApp nieuw nummer dingen. Mijn vader van 83 daarentegen.. maar die heeft weer niets te maken met haar telefoon.

Maar jullie denken dus dat het probleem bij haar zou moeten liggen technisch gezien?

Het is in ieder geval geen standaard situatie, lijkt mij.

Misschien nog eens kijken naar hun laptop, tablet en telefoon van mijn pa (zucht).

Of heeft iemand nog een andere tip?

Bier = beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou bij de telefoon van je moeder eens kijken of er bij jou een tweede telefoonnummer staat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
Ga ik doen.

Nog iets vreemds:
Ik had op mijn telefoon een paar berichten aan mezelf gestuurd en die gepinned.
Alle inhoud is weg alsof hij niet bestaan heeft.

Bier = beter

Pagina: 1