Vocht achter glaswol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 0341
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 20:04
Hallo allemaal. Ik heb een vraag aan jullie.

Ok ben begonnen met de zolder te isoleren van binnen uit. (Warm dak, dus van binnen uit. Situatie van buiten naar binnen is de standaard pannen, dakbeschot van hout zonder folie. En er zijn geen ventilatie openingen en de planken sluiten op elkaar aan dus geen zicht op de pannen van binnen.

Er zat 2x 4cm piepschuim zonder folie die Ik verwijderd heb. Ik heb ruimte van 15 tot 16 cm tussen de balken. Nu ben ik begonnen met naden dichtpurren, en heb ik de 12 cm glaswol zonder flens tussen de balken zitten zonder luchtspouw. Dit heb ik van de week op een aantal avonden gedaan. Al het wol zit er nu tussen.

Nu wou ik beginnen met klimaatfolie en kom ik erachter dat tussen de dakbeschot en het glaswol al vocht zit. Op sommige plekken voelt het wol en hout klam en op andere plekken al wat natter. Balen natuurlijk want zo durf ik geen klimaat folie aan te brengen en de wol met vocht op te sluiten. Er zit iets verschil wat ik gisteren aan gebracht heb, en wat ik in het begin aangebracht heb. Het dakbeschot was kurkdroog toen ik begon.
Mijn zolder heeft een open verbinding met de 1e verdieping en denk zelf dat het vocht is van het huis, douchen etcetera.

Afgelopen dagen gaat het met het weer ook alle kanten op. Geen zon en tussen de 5 en 12 graden. Bouwbedrijf geeft aan om te ventileren en een paar dagen af te wachten. Een andere adviseur geeft hetzelfde aan en adviseert om misschien toch opnieuw te beginnen en tocht een lucht spouw aan te houden tussen dakbeschot en glaswol van een paar cm.

Ik heb nu alle zolder ramen openstaan en een aantal gordijnen in de open deuropening gehangen om de 1e verdieping met de zolder wat af te sluiten.

Mijn vraag is of het vocht zo zal verdwijnen, of moet ik alles er weer uit halen om te laten drogen, komt het vocht überhaupt vanuit huis, is in mijn geval toch een luchtspouw verstandig, mocht het droog zijn moet ik isoleren en meteen de klimaatfolie plaatsen zodat het jet weer gebeurd of is dit heel normaal en kan ik gewoon alles afsluiten en gaat de klimaatfolie zijn werk doen? Ik heb een aantal dagen vrij nu rond kerst dus was van plan een heel eind te komen met het isoleren..

Overigens was ik van plan na de klimaatfolie de randen te kitten, en gips aan te brengen. Gelukkig heb ik ook aan de andere kant een dakkapel waar ik 10cm pir heb aangebracht en deze reeds met pur en aluminium tape dicht heb. Ook zonder luchtspouw. Ik ga er van uit dat hier geen vocht zit. Wat ik ook niet meer kan controleren.

Graag jullie advies.

Beste antwoord (via Jeroen 0341 op 21-12-2024 15:40)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jeroen 0341 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:59:
Ok dus volledig vullen met een ademende isolatie. Pir is het best bestand tegen vocht maar ik begrijp omdat het niet ademt het niet geschikt is. Dan denk ik dat 10 cm steenwol voor het makkelijkste is.

Wat doe ik met de ongeveer 20cm ruimte aan beide kanten, die over de wangen van het dakkapel lopen die alleen door boeidelen van trespa beschermt worden? Ook zover mogelijk vullen? Ik neem aan dat dit straks moet blijven ademen?
In theorie heb je op dit moment een prima oplossing zou je denken, vocht kan de constructie niet in, het isolatie materiaal kan tegen vocht. Dus je verwacht geen problemen. Maar zeker in renovatie is perfectie eigenlijk onmogelijk. Het is nog moeilijker om die perfectie vol te houden de komende 30 jaar (denk aan werkzaamheden) Dan heb je nog dingen als stuifsneeuw en lekkages en daarmee de kans dat er vocht gaat komen. Die kans is dus best groot als je het ziet over meerdere jaren. Daarom sluiten we in basis geen hout op tussen 2 dampdichte lagen. In mijn werk stripte we veel woningen en in eigenlijk allemaal zie je kleine of grotere vocht plekken ergens in het dak. Dit extra vocht kan gewoon teveel zijn als je hout gaat opsluiten tussen 2 dampdichte lagen.

Je hebt 3 keuzes:

1 het zo laten en gokken op goede afloop
2 Pir verwijderen en pir terug plaatsen met een spouw welke geventileerd is naar buiten toen (dat laatste is belangrijk)
3 Pir verwijderen en een dampopen isolatie materiaal gebruiken welke je gaat afdekken met een klimaatfolie.

Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan, dan kan je bij het volgende onderhoud buiten ook nog wat isolatie aanbrengen. dat kan bij optie 2 niet. Daarnaast haalt optie 2 ventilatie lucht de schil in, wat opzich dan noodzakelijk is en dus nuttig is. Maar dus ook nadelen heeft (minder goed presterende isolatie bv) persoonlijk zou ik optie 3 adviseren. dan heb je de beste opties in de toekomst en geen risico.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 0341
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF4JmI3J7QKjMRD2tRdWR3b-s88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SCSUDa9XOoTkTTDT9mQ1iwe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G277P_GQSYPtLE5RPYoLR4hI7SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2tvwqQeItmVY5Nhitfy0YCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
folie erop en dat vocht verdwijnt weer, dit vocht is inderdaad vocht wat vanuit huis komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik zou niet blij zijn met die pir aan de andere kant dit is het perfecte voorbeeld van uit het zicht, uit het hart.
ik zou of een geventileerde luchtspouw aanbrengen icm pir. Of dampopen isolatie+ klimaatfolie gebruiken. Het is veder vrij normaal dat er nu vocht kan komen achter je wol. als het heel erg is kan je wat delen weghalen en flink ventileren door er bv een ventilator op te zetten zal het droog genoeg worden om af te dekken. afdekken moet in deze tijd van het jaar gewoon snel gebeuren, je hebt nu perfecte situaties voor flink wat condens in de constructie. Dat vocht komt uiteindelijk ook achter je pir.. perfectie bestaat in de bouw gewoon niet dus hoe goed je ook bezig bent met pur kit en tape jouw pir oplossing heeft risico's. Het vocht wat in een constructie zit of komt, moet of via buiten (ventileren) of via binnen (klimaatfolie) eruit kunnen. Dit omdat je anders schimmel of houtrot kan krijgen. jij hebt nu geen weg naar buiten en geen weg naar binnen, opzich kan het goed gaan, maar ik zou het onder geen voorwaarde in mijn eigen huis willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Minder paniek. Ramen dicht want de temperatuur moet omhoog, niet omlaag. Wel ventileren.

Zoals hierboven gesteld is de juiste actie het aanbrengen van klimaatfolie. Het zal vervolgens even duren voor ingesloten vocht weg kan. Ik zou daarom nog niet alles afwerken zodat je vooraf kunt inspecteren.
twain4me schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:31:
Ik zou niet blij zijn met die pir aan de andere kant dit is het perfecte voorbeeld van uit het zicht, uit het hart.
ik zou of een geventileerde luchtspouw aanbrengen icm pir. Of dampopen isolatie+ klimaatfolie gebruiken. het is vrij normaal dat er nu vocht in kan komen achter je wol. als het heel erg is wat delen weghalen en flink ventileren door er bv een ventilator op te zetten zal het droog genoeg worden om af te dekken. afdekken moet in deze tijd van het jaar gewoon snel gebeuren, je hebt nu perfecte situaties voor flink wat condens in de constructie. dat vocht komt uiteindelijk ook achter je pir.. perfectie bestaat in de bouw gewoon niet dus hoe goed je ook bezig bent met pur kit en tape jouw pir oplossing heeft risico's. Het vocht wat in een constructie zit of komt, moet of via buiten (ventileren) of via binnen (klimaatfolie) eruit kunnen. Dit omdat je anders schimmel of houtrot kan krijgen. jij hebt nu geen weg naar buiten en geen weg naar binnen, opzich kan het goed gaan, maar ik zou het onder geen voorwaarde in mijn eigen huis willen hebben.
Topicstarter is er niet mee geholpen om van de hak op de tak te springen tussen schuin dak en dakkapel casus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40

BrZ

Jeroen 0341 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:15:
Ok ben begonnen met de zolder te isoleren van binnen uit. (Warm dak, dus van binnen uit.
Dat is juist geen warm dak. Bij een warm dak zit de isolatie aan de buitenkant van het dakbeschot.

Waarom gebruik je eigenlijk klimaatfolie? Gewoonlijk gebruik je dat als het dak aan de buitenkant dampdicht is (met bv bitumen op een plat dak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
BrZ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:49:
[...]

Dat is juist geen warm dak. Bij een warm dak zit de isolatie aan de buitenkant van het dakbeschot.

Waarom gebruik je eigenlijk klimaatfolie? Gewoonlijk gebruik je dat als het dak aan de buitenkant dampdicht is (met bv bitumen op een plat dak).
door klimaatfolie te gebruiken kan je eventueel nog aan de buitenkant bij isoleren mocht het dak ooit gerenoveerd worden. Slimme keuze dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Voor een beter begrip zou ik de situaties met en zonder klimaatfolie ook eens in Ubakus modelleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Rukapul schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:50:
Minder paniek. Ramen dicht want de temperatuur moet omhoog, niet omlaag. Wel ventileren.

Zoals hierboven gesteld is de juiste actie het aanbrengen van klimaatfolie. Het zal vervolgens even duren voor ingesloten vocht weg kan. Ik zou daarom nog niet alles afwerken zodat je vooraf kunt inspecteren.

[...]

Topicstarter is er niet mee geholpen om van de hak op de tak te springen tussen schuin dak en dakkapel casus.
De kant van de glaswol lost zichzelf waarschijnlijk op na plaatsen van de folie, de pir is het potentiële probleem, dat maar negeren terwijl het op de foto staat en in de TS is beschreven lijkt mij nog minder behulpzaam. ;)

Maar, ik zal het nog wat duidelijker zeggen:
  • Plaats (na inspectie) (klimaat)folie op de glaswol.
  • Heroverweg de pir isolatie onder het bitume dak, hier zit een potentiël probleem.
  • pir zonder ventilatie spouw (naar buiten) is in nagenoeg alle gevallen niet handig onder een bitume dak, maar doorgaans juist een recept voor schimmel en houtrot. Als [~Jeroen 0341] de huidige opbouw van het dakkapeldak wil delen zal ik er meer over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

No Hands schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:15:
[...]

door klimaatfolie te gebruiken kan je eventueel nog aan de buitenkant bij isoleren mocht het dak ooit gerenoveerd worden. Slimme keuze dus.
Een dak kan van buitenaf toch ook dampopen geïsoleerd worden? Dacht dat EPS platen bijvoorbeeld ook dampopen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 1221402 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:16:
[...]

Een dak kan van buitenaf toch ook dampopen geïsoleerd worden? Dacht dat EPS platen bijvoorbeeld ook dampopen zijn.
Alles kan maar probeer het maar eens gedaan te krijgen. Bijna elke aannemer in nederland komt met Renopir aandraven. Er zijn prima dampopen oplossingen maar lastig, onbekend, het moet damopener zijn dan wat er aan de binnenzijde zit etc. Praktisch gezien moeilijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 0341
Heren dank voor jullie reacties. Ken je dat gevoel dat je denkt alles goed uitgezocht te hebben, alles mee zit en toch blijkt dat je helemaal verkeerd bezig bent? Ik heb gisteravond jullie reacties gelezen en baal er flink van. Ik dacht dat het mis ging met het schuine dak, maar blijkbaar heb ik mijn dakkapel verkeerd aangepakt.

Voor nu laat ik het schuine dak voor wat het is. Op advies van jullie meteen de ramen weer gesloten en de verwarming aan gedaan. Luchtvochtigheid is er nu 60%. Af en toe even controleren en als het nat blijft haal ik alles er weer af en uiteindelijk opnieuw beginnen en meteen folie erop.

Dan mijn dakkapel:
Mij gedachte was dat daar isolatie onder moest dat tegen vocht kon. Door de isolatie op te sluiten zonder luchtspouw heeft vocht/schimmel geen kans. Overigens kwam ik nog meerdere recente websites tegen die pir onder een dakkapel adviseren. En ik wou een Rd waarde van 3,5 halen.

Ik heb onder het dakkapel maar ruimte van 10 cm tussen de balken. Er zit nu dus ook 10cm tussen. Daarboven hout en dan het bitumen. Daarnaast is de hoogte van mijn zolder maar iets van 2 meter. Ik ben zelf al 1,93m en dan moet er nog groene platen en laminaat in.. Overigens ben ik met de zolder gaan isoleren omdat mijn dakkapel lek was. Daar zit dus net nieuwe bitumen op. Dit moest vrij snel gebeuren en dus nooit aan isoleren van buiten gedacht.

Als de situatie van mijn dakkapel echt gedoemd is om te mislukken, zal ik dit weer open moeten halen en nieuwe isolatie moeten plaatsen. Dan maar geen Rd waarde van 3,5.
Wat is jullie advies? Open halen dan iets van 8cm met een luchtspouw van 2cm? Voordeel (lijkt mij) dat de balken met het huis mee liggen die vervolgens over de wangen liggen. De wind komt ook van die kant waardoor het er aardig doorheen waait. Vervolgens onder de isolatie de klimaatfolie en dan een minimale luchtspouw van een cm en dan gipsplaten? Ik zal ook even naar Ubakus kijken. Dit is ook nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 0341
Zoiets moet het dan gaan worden? Ik heb even een reeds aanwezige aangepast naar mijn hoogtematen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5-Wp0prgDLwvJhrkI02sXNUF3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TfZGk6LbkengujoeToyqljWU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Jeroen 0341 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:01:
Voor nu laat ik het schuine dak voor wat het is. Op advies van jullie meteen de ramen weer gesloten en de verwarming aan gedaan. Luchtvochtigheid is er nu 60%. Af en toe even controleren en als het nat blijft haal ik alles er weer af en uiteindelijk opnieuw beginnen en meteen folie erop.
Houd er rekening mee dat het met die aanpak er warme lucht met met vocht zal blijven condenseren tegen het koude dakbeschot.

De klimaatfolie is juist gemaakt om dat tegen te gaan, maar begrijpelijk dat je het nu niet dicht durft te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:14
Ik dacht dat ze de luchtspouw tegenwoordig afraden bij een platdak, en het dus tegen het dak moet zitten. Met spouw zou “achterhaald zijn” maar goed hoe dat in de praktijk echt zit/ uitmaakt..

Zie dit artikel: https://knauf.com/nl-NL/t...atie-na-isoleren-plat-dak

En van een ander merk
https://www.isover.nl/oplossing/isolatie-van-een-plat-dak

[ Voor 12% gewijzigd door Passie-m op 21-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
geen luchtspouw in je dak isolatie.
pir eruit, volstoppen met steenwol, houtvezel oid en direct die klimaatfolie eroverheen en dat heel erg precies afwerken. luchtdicht maken.
Dan het schuine gedeelte ook met die folie afwerken en klaar. dat je het daar nu gaat verwarmen zorgt er niet ineens voor dat je vocht afgevoerd wordt, er blijft namelijk ook nieuw vocht aangevoerd worden. dus folie erop, dan kan doordat er warmte van binnen komt je dakbeschot naar buiten toe opdrogen en er komt geen nieuw vocht bij omdat er nu folie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen 0341
Ok dus volledig vullen met een ademende isolatie. Pir is het best bestand tegen vocht maar ik begrijp omdat het niet ademt het niet geschikt is. Dan denk ik dat 10 cm steenwol voor het makkelijkste is.

Wat doe ik met de ongeveer 20cm ruimte aan beide kanten, die over de wangen van het dakkapel lopen die alleen door boeidelen van trespa beschermt worden? Ook zover mogelijk vullen? Ik neem aan dat dit straks moet blijven ademen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Jeroen 0341 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:59:

In theorie heb je op dit moment een prima oplossing zou je denken, vocht kan de constructie niet in, het isolatie materiaal kan tegen vocht. Dus je verwacht geen problemen. Maar zeker in renovatie is perfectie eigenlijk onmogelijk. Het is nog moeilijker om die perfectie vol te houden de komende 30 jaar (denk aan werkzaamheden) Dan heb je nog dingen als stuifsneeuw en lekkages en daarmee de kans dat er vocht gaat komen. Die kans is dus best groot als je het ziet over meerdere jaren. Daarom sluiten we in basis geen hout op tussen 2 dampdichte lagen. In mijn werk stripte we veel woningen en in eigenlijk allemaal zie je kleine of grotere vocht plekken ergens in het dak. Dit extra vocht kan gewoon teveel zijn als je hout gaat opsluiten tussen 2 dampdichte lagen.

Je hebt 3 keuzes:

2 Pir verwijderen en pir terug plaatsen met een spouw welke geventileerd is naar buiten toen (dat laatste is belangrijk)
3 Pir verwijderen en een dampopen isolatie materiaal gebruiken welke je gaat afdekken met een klimaatfolie.

Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan, dan kan je bij het volgende onderhoud buiten ook nog wat isolatie aanbrengen. dat kan bij optie 2 niet. Daarnaast haalt optie 2 ventilatie lucht de schil in, wat opzich dan noodzakelijk is en dus nuttig is. Maar dus ook nadelen heeft (minder goed presterende isolatie bv) persoonlijk zou ik optie 3 adviseren. dan heb je de beste opties in de toekomst en geen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
twain4me schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:25:
[...]

Je hebt 3 keuzes:

toon volledige bericht
Zou je bij optie 3 dan de isolatie tegen het dakbeschot plaatsen? Misschien handig om te vermelden. Lees en hoor dit vaker tegenwoordig dat dit de “nieuwe” methode is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Passie-m schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:40:
[...]

Zou je bij optie 3 dan de isolatie tegen het dakbeschot plaatsen? Misschien handig om te vermelden. Lees en hoor dit vaker tegenwoordig dat dit de “nieuwe” methode is.
Ja, dat is een beetje mijn schuld, zo omschijf ik het meestal :+ maar idd de isolatie zit bij methode 3 tegen het dakbeschot aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
twain4me schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:17:
[...]

Ja, dat is een beetje mijn schuld, zo omschijf ik het meestal :+ maar idd de isolatie zit bij methode 3 tegen het dakbeschot aan. :)
Dank voor de verheldering. Dan doet hij het iig goed straks :-)
Pagina: 1