vervangen PCB van Samsung HN-M101XBB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-08 19:09
Van mijn zoon gekregen een externe 2,5" HD van Samsung, afkomstig van een collega van hem.
Klacht, "hij doet het niet meer".
En inderdaad, ook gekoppeld aan PC geen herkenning door partition manager software.
Blauw lampje brandt, dus wel spanning aanwezig.
Nu heb ik al menige behuizing open gemaakt, vaak is de USB controller defect, maar kan de HD zelf nog in een docking station worden benaderd.
Maar tot mijn verbazing, dus nog niet eerder gezien, zit in deze behuizing niet een USB controller geschoven op de SATA connectoren van de HD, maar zit de USB poort op de PCB gesoldeerd.

Dus verder gaan zoeken op het model : HN-M101XBB , P/N HN-M101XBB/VP4.

Kwam o.a. op deze website

https://www.hddzone.com/blog/samsung-hn-m101xbb-pcb-board/

Na losmaken van PCB las ik op het PCB : BF41-00365A00.

Al deze info staat ook op bovengenoemde website.
Nu begrijp ik, dat deze PCB vervangen kan / moet worden door een PCB met sata connector.
Heb ik dit goed begrepen?
Dus 2 modellen van dezelfde HD in omloop, 1 met USB en 1 met SATA connector op PCB?
Overigens kwam ik in eerdere vragen over het vervangen van PCB dezelfde website tegen om daar zo'n PCB te bestellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Bij een HDD print swap moet ook de bios/firmware chip worden overgezet.
De schijf krijgt power, start/draait de schijf ook?
Heb je trouwens ook al de USB aansluiting gecontroleerd en getest met een andere USB kabel?
Als het probleem een kapotte USB aansluiting is zou je er direct een USB kabel op kunnen solderen?

HDD's met een USB aansluiting direct op print zijn (helaas) niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Na enig speurwerk kwam ik op een forum waarop hetzelfde probleem stonde vermeld.
Op dit forum wordt doorverwezen naar
https://forum.hddguru.com....php?f=1&t=25581&p=174993

En inderdaad, op de foto aangegeven plek meet ik 5V aan de ene kant en 0V aan de andere kant.

The chip inductor (the black component)seems to have failed.
You should get around 5v on both sides.

You might also get away with replacing the inductor with a wire link.
I think it's only there to filter noise on the supply line.

Nu heb ik al heel wat gesoldeerd, in 1963 is dit begonnen met de zelfbouw van kristal ontvanger, maar dit is toch heel iets anders.
Ik doe de meting al mbv een grote loep op een standaard.

Iemand ervaring met ditbtype solderen?
Waar kan ik deze vraag kwijt op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb topic een alias gegeven in Modding, mechanica en elektronica. Daar komt solderen nog wel eens voorbij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Modbreak:Heb 2 topics van de TS gemerged hier, kan wat dubbel staan :)

Op dat forum staat ook:

Check with a multimeter, (you should get a low value in resistance range)and if its open, replace it.

Does anyone know what sort of component this is?

You might also get away with replacing the inductor with a wire link. I think it's only there to filter noise on the supply line.

After soldering the chip inductor at both sides, the PCB was working fine!
====
Ondanks dat ik in 1963 al begonnen met solderen, het maken van mijn 1e radio, een kristal ontvanger, heb ik met dit type solderen geen enkele ervaring.
In het verleden wel eens een printplaat in de oven gelegd, de "bak" methode.
Maar of dit nu ook kan?
En als ik een draadverbinding moet maken, dan wordt het toch solderen. :(

Bij voorbaat dank voor jullie reacties en eventuele tips en hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4EXzEHNO_pZh4bDSzlXi-QIEkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zixGORejAVnRN5FdWWvdFlbe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SA007 op 22-12-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14
Dat component tussen de cirkeltjes op jouw foto is een héél ander component dan op de fotos van dat gelinkte forum, en zit ook heel anders aangesloten, op een heel andere pcb layout.
(al is het niet 100% duidelijk op je foto… klein beetje wazig en er valt wat schaduw op waardoor de routing niet super duidelijk is.. maar dat het niet dezelfde PCB versie is, is wel overduidelijk).

Zo te zien op je foto zit de “0V” zijde aangesloten aan het PCB Ground plane (tegelijk met de shield van de usb connector). Dat wil zeggen dat dit punt op “0V” hoort te zitten, en te zien aan de ceramic capacitors die er parallel aan lijken te staan hoort er dus ook een spanning tussen die twee omcirkelde punten te staan.
Als je dat zwarte component eraf haalt en er een inductor of draadje tussenmaakt, dan maak je waarschijnlijk kortsluiting tussen de 5V en de Ground, en heb je de boel zeker gesloopt.

Jouw omcirkelde part lijkt qua behuizing een diode te kunnen zijn. (zener of regulier).
Het zwarte component wat er bóven zit op de foto zou wel eens een chip inductor kunnen zijn.. maar of je daar verder iets mee kunt zou je zelf moeten bepalen denk ik.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Bedankt voor de uitleg.
De verwijzing naar het forum zoals in mijn vraag weergegeven, was vanuit een forum waarin het probleem van de Samsung schijf werd behandeld.
Vandaar, dat ik dacht, dat het om dezelfde HD gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Als ik zo naar de PCB kijk lijkt het een TVS diode, die zijn om piekspanningen op te vangen.

Die staat met de bovenkant aan de voeding, onderkant aan ground, dus wat je meet klopt, en dat component lijkt niet defect.

Ik zou even verder naar rechts meten, ik zie nog net een inductor met daarop 4r7, die lijkt te zijn om de spanning naar beneden te regelen, waarschijnlijk van 5V naar 3.3V.
Zou daar eens kijken of daar de juiste spanningen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Klopt, 3,26V

De optie PCB vervangen en vervolgens de chip laten overzetten wordt wel een hele dure oplossing.
Probleem blijft voor mij, waarom geen herkenning.
Nu ben ik volkomen een leek als het om dit soort PCB gaat, maar al redenerend, dat de arm en schijf worden aangestuurd door de PCB, moet het dan niet zo zijn, dat de PCB los ook herkend moet worden door bijv W10.
Er wordt een chip uitgelezen?

En heel vervelend voor die collega, want ik heb begrepen, dat er o.a. trouwfoto's van z'n dochters op staan.
Hij heeft een NAS, Synology DS114, die schijnt ook niet meer bnaderbaar te zijn, komt ook nog mijn kant op.
Iets met een virus, zo had mijn zoon begrepen.
Ik heb begrepen, dat daarop dezelfde foto's staan.
Die schijf moet toch uit te lezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als de gegevens belangrijk zijn kun je dit ook overwegen
Bv: https://www.datarecovery.nl/

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Als je 3.3v hebt dan is er niet zo een simpele printplaatfix.
De PCB vervangen is inderdaad behoorlijk wat gedoe.

Heb je ook eens bij USB devices gekeken of er wat gevonden wordt? Een virus zou wel data corrupt kunnen maken, maar zorgen dat hij als usb apparaat compleet niet meer gevonden wordt lijkt me lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Waarom ga je liggen rommelen met alle risico's voor de data van dien?
Je zou meteen aan de eigenaar van de data moeten vragen of de data hem de prijs van professionele datarecovery waard is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
De externe HD is inmiddels retour via mijn zoon --> zijn collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
robw1947 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:19:
Hij heeft een NAS, Synology DS114, die schijnt ook niet meer bnaderbaar te zijn, komt ook nog mijn kant op.
De Synology DS114 heeft maar één disk, dus dat maakt het al eenvoudiger.
Zie topic:

WD Red via SATA > USB krijgt geen schijf (Synology)

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 02-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:29
En heel vervelend voor die collega, want ik heb begrepen, dat er o.a. trouwfoto's van z'n dochters op staan.
Als er spraken is van een virus pas op dat je eigen apparatuur en data niet besmet raakt, anders ben je zelf dadelijk data kwijt.
Pagina: 1