Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 13:49
Ik heb een nieuwe PC gekocht, deze hangt achter een stekkerdoos met schakelaar.
Op dezelfde stekkerdoos zit o.a. 3 monitoren en een speaker setje.

Wat ik doe eind van de dag is de schakelaar van de (Ikea)stekkerdoos omzetten.
De volgende dag gebeurt het in ~20% van de gevallen dat bij inschakelen van de schakelaar de stop eruit vliegt. Dit gebeurt sinds in mijn nieuwe PC heb.

Nu het winter wordt heb ik ook een elektrische kachel (1500-2000W) welke ik gewoon kan gebruiken in combinatie met alles wat aangesloten is.

Als de stop eruit vliegt en ik zet hem weer om dan werkt alles normaal, en kan ik b.v. de elektrische kachel aanzetten.

Volgens mij heb ik een inschakelstroombegrenzer nodig zoals deze?
https://www.amazon.nl/Sta...eveiliging/dp/B003BIEQIU/

Ik kan er niet veel meer vinden.

Kan het aan de voeding (Cooler Master) van mijn PC liggen dat deze zo slecht is dat ik nu een inschakelstroombegrenzer nodig heb? Of is er iets verkeerd aangesloten op een onderdeel in mijn PC?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:30

yay

Ik lees mee. Ik heb hetzelfde probleem namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:57
Ook ik heb dat probleem, blijkbaar is de inschakelstroom dan te hoog. Ik schakel hem nu niet meer via de stekkerdoos, maar met de schakelaar van de voeding op de PC, dan heb ik dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:35
Als je een hoop voedingen tegelijkertijd aankoppelt zal je een hele hoge "inrush" stroom hebben. Duurt maar heel kort maar een stop klapt er mss van

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43

FreakNL

Well do ya punk?

Wel een raar probleem, wat doet een PC en wat monitoren nou helemaal..
haarbal schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:06:
Als je een hoop voedingen tegelijkertijd aankoppelt zal je een hele hoge "inrush" stroom hebben. Duurt maar heel kort maar een stop klapt er mss van
Het is 1 PC...

@TS, wat gebeurt er als je die PC in de WCD prikt (dat is hetzelfde als de schakelaar vd stekkerdoos aanzetten).. Of beter nog, gebruik het knopje achterop de voeding een paar keer achter elkaar... Het kan ook gewoon zijn dat je een brakke stekkerdoos hebt...

[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
FreakNL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:06:
Wel een raar probleem, wat doet een PC en wat monitoren nou helemaal..
Veel. De ATX2.2 specificatie zegt dat een inrush van 100A geoorloofd is. Dan zit je aan 23.000 watt! Het is maar heel kortstondig, maar toch een boel. Als je kachel ook al aan stond en je automaat is al wat ouder, dan heb je kans dat ie onterecht tript. Je kunt je automaat vervangen door eentje met een C-karakteristiek, die schakelen wat minder snel uit bij kortstondige hoge stromen.

[ Voor 22% gewijzigd door PhilipsFan op 20-12-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb allemaal B-karakteristiek en ik heb dit probleem nog nooit gehad met mijn server of PC (toen ik die nog had)...]

Zou dan schering en inslag moeten zijn bij iedereen... Ik hoor het eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen..

Het zal technisch allemaal wel te verklaren zijn overigens maar ik blijf het bijzonder vinden... Ik zou eerder naar een nieuwe voeding gaan kijken.. Het is trouwens 50a en niet 100a

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

deejeebv schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:06:
Ook ik heb dat probleem, blijkbaar is de inschakelstroom dan te hoog. Ik schakel hem nu niet meer via de stekkerdoos, maar met de schakelaar van de voeding op de PC, dan heb ik dat probleem niet.
Als het om de zogenaamde inrush current gaat zou dit dus geen zak uit moeten maken.. In jouw geval was er dus iets anders aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16

Aganim

I have a cunning plan..

FreakNL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:18:
Ik heb allemaal B-karakteristiek en ik heb dit probleem nog nooit gehad met mijn server of PC (toen ik die nog had)...
Tja, en in mijn oude woning klapte de (paar jaar oude) automaat er wel altijd uit als ik mijn stekkerblok met mijn apparaten in het contact prikte of inschakelde. Mijn vermoeden was ook een te hoge inrush, maar ik heb nooit de moeite genomen om het verder uit te zoeken voor die paar grijpstuivers aan sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:24
het kan ook zijn dat je monitoren en je speaker tegelijkertijd een piek geven. Oplossing is niet meer de stekkerblok uit te zetten maar de monitoren / speakers. Doordat je dan automatisch seconde ertussen laat voordat je het volgende scherm aanzet verspreid de piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:28

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb meerdere PC's en monitoren op zo'n schakelbaar stekkerblok zitten en had dit probleem ook. Tot ik ontdekte welke PC de oorzaak van het probleem is. Sindsdien zet ik die ene PC apart aan en uit met zijn eigen schakelaartje achterop (na het omzetten van de schakelaar van het stekkerblok) en heb ik het probleem niet meer gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 20-12-2024 17:29 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

aawe mwan schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:28:
Ik heb meerdere PC's en monitoren op zo'n schakeldoos zitten en had dit probleem ook. Tot ik ontdekte welke PC de oorzaak van het probleem is. Sindsdien zet ik die ene PC apart aan en uit met zijn eigen schakelaartje achterop en heb ik het probleem niet meer gezien.
Ja maar dat zegt dus dat het niet zo hoort te zijn en dat er met die ene PC dus iets bijzonders aan de hand is...

Blijkbaar hebben PSUs ook inrush current limiters en kunnen die defect raken.. (ik wist het ook niet, google vertelde het me ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:57
FreakNL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:21:
[...]

Als het om de zogenaamde inrush current gaat zou dit dus geen zak uit moeten maken.. In jouw geval was er dus iets anders aan de hand.
Via de stekkerdoos gaan ook de monitoren direct aan, samen is de piek dan blijkbaar te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zelf maken met een aantal timers die 1 voor 1 een uitgang inschakelen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verplaatst van MME naar DEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Beetje open deur maar heb je het ook zonder de verdeler geprobeerd en met een andere? Die schakelaars worden nog wel eens gaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 13:49
De voeding is net nieuw. Het speelt sinds ik een PC heb (had hiervoor een laptop).

Ik kan eens kijken of ik een 2e stekkerblok erachter kan zetten. Om zo de burst wat te verdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 07:45
Zelfde "probleem" hierzo. Monitor, speakers en PC op geschakelde stekkerdoos. Als "oplossing" zet ik de schakelaar van de PC uit, stekkerdoos aan en dan schakelaar PC (Fractal ion 750W) aan. Sindsdien is het niet meer voorgekomen. Alamat is hier een nieuwe Häger 16A B-curve.
Pagina: 1