Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 21:17
Hoi,

Ik fotografeer al jaren met de Canon 5D (eerst de mark II, nu de mark IV), en hoewel het nog steeds een prachtige camera is wil ik heel graag overstappen op een systeemcamera. Toen ik de IV kocht heb ik daar ook al over getwijfeld, maar toen stonden de systeemcamera's nog teveel in de kinderschoenen (vooral accuduur was destijds nog heel slecht).

Maar ik merk dat ik echt genoeg krijg van het gesjouw met mijn apparatuur. Voor opdrachten (klassieke concerten, nu en dan een bruiloft, feest, evenement, of portretopdracht) vind ik het prima, maar voor mezelf ben ik het plezier in fotograferen kwijtgeraakt en dat vind ik erg jammer.
Daarnaast wil ik graag de verbeterde autofocus en eyetracking. Met mijn huidige camera zit de focus er veel te vaak naast (ik twijfel erg wat ik hier zelf fout in doe, heb alle verschillende instellingen geprobeerd, maar lees ook van anderen die er met deze camera last van hebben).

Wat ik dus belangrijk vind is goede AF, eyetracking, goed in donkere situaties en minder sjouwen :)

De camera's waar ik over twijfel:
Sony A7 III, A7C, en misschien ook de A6600.
De Fuji X-T5 lijkt me ook erg leuk, de jpg's vind ik erg mooi en het is ook wel fijn als niet elke vakantiefoto uitgebreid nabewerkt hoeft te worden. Alleen lees ik wel slechte dingen over de AF.
Canon valt voor mij waarschijnlijk af vanwege het gebrek aan third party objectieven. Ik heb een adapter voor mijn huidige lenzen overwogen, maar dan voeg je toch weer behoorlijk wat toe aan gewicht en volume.
Nikon spreekt me qua uiterlijk minder aan. Ik weet, een reden van niets, maar als dat helpt om de keuzestress te verminderen is dat ook mooi meegenomen... ;)

Helaas is de fotografie-afdeling van de Mediamarkt flink gekrompen de afgelopen jaren, waardoor alleen de Sony's te zien waren. Hoewel er geen volle accu in zat en ik ze dus niet echt kon proberen, vond ik ze wel fijn aanvoelen. Wel jammer dat ik het menu niet kon zien, want daar schijnt niet iedereen enthousiast over te zijn.
Bij de Kamera Express heb ik laatst drie kwartier in de rij gestaan en ben toen maar weer weg gegaan omdat het er nog niet naar uitzag dat ik snel aan de beurt was. Binnenkort maar weer een nieuwe poging wagen.

Als ik op camerareviews.com/compare en camerasize.com kijk, zou ik er sowieso flink op vooruit gaan met een van deze systeemcamera's.
Wat ik moet beslissen, wil ik voor een Full Frame camera gaan, die toch weer extra gewicht met zich meebrengt, maar waarvan ik voor de professionele klussen ook zeker van op aan kan?
Of voor het gemak van de kleinere APS-C? Maar zijn deze ook even goed bruikbaar in donkere omstandigheden, en ga ik FF beeld niet missen (ik heb ooit een mft camera aangeschaft voor naast mijn 5D maar deze uiteindelijk vrij weinig gebruikt omdat ik de beeldkwaliteit toch vond tegenvallen naast mijn andere camera).
Een wat lagere resolutie vind ik niet erg, aangezien ik dan ook minder last van ruis heb en meestal niet gigantisch hoef te croppen.

Mijn huidige lenzen zijn de Sigma 24mm 1.8, Canon 35mm 1.4, Sigma 50mm 1.4, Canon 85mm 1.8, Canon 135mm 2.0. Iets soortgelijks zou ik ook voor de nieuwe camera willen. Vanwege veel in donkere omstandigheden fotograferen, maar ook omdat ik van kleine DOF houd.

Ik dacht eraan eerst de body met één lens te kopen, en als ik daar helemaal aan gewend ben mijn huidige set-up te verkopen en de rest van de lenzen bij te kopen.
Budget: Rond de €1500 om mee te beginnen (voor body plus 1 lens dus), dat kan ook €2000 worden. Ik kijk dus ook graag naar tweedehands.

Het gaat mij echt om fotografie, film is voor mij niet van belang.

Misschien heeft iemand voor hetzelfde dilemma gestaan?
Ik hoor graag ervaringen, tips, of overwegingen waar ik nog niet aan gedacht heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 20:58
Wat herkenbaar, ik heb een beetje in hetzelfde schuitje gezeten. Had ook een Canon 7DMK2, met aardig wat objectieven. (70-200mm F2.8, 24-105 F4, 50mm F1.8, 10-22mm F4) Voornamelijk concerten en natuurfoto's.

Maar precies wat zegt, het gewicht wat je meesleurt doet erg veel met gebruikersgemak. Tevens ook de focus wat de vaak nét niet lekker pakt was ook een heikelpunt. Daardoor was ik ook mijn passie een tijdje verloren.

Toen alles verkocht en toch een tijd later voor een cropsensor FujiFilm XS-20 met 56mm F1.2 gegaan. Wat een verademing! Altijd precies goed gefocussed (zelfs op F1.2) en heb weer plezier in fotograferen!

Zelf ben ik nu beetje team FujiFilm geworden, dus andere merken kan ik niet echt over adviseren. Maar verwacht dat die techniek allemaal vergelijkbaar is.

Was begonnen met de 'standaard' kit-lens, maar merkte toch dat ik eigenlijk altijd de 56mm gebruikt. Kitlens verkocht. En nu pancake 18mm F2 er bij gehaald. Voor mij werkt een goeie prime (2e hands) lens en daarna ontdekken wat je nog meer zal willen.

TLDR; Van spiegelreflex naar (nieuwe) mirrorless gegaan en gevoel weer helemaal terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6CFK_tRaRkOiOAdAmDzedKNX2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MORgCT3Koa7oDDKlWk7NnRod.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIwUSaQlLA57r0K9-9IZoqVd82U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mYPaY7nDyrwmVOT4BSaq6Pe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Plof op 20-12-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
Mooie foto's!
En wat fijn dat je het fotograferen weer te pakken hebt!
De XS-20 had ik nog niet eerder gezien, daar ga ik ook eens naar kijken.
Was de switch van FF naar APS-C nog wennen voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Zou dan puur basis je lenzen gaan kijken wat er beschikbaar is, ben nu ook over aan het gaan naar ILC en laten we zeggen dat de camera vaak het goedkoopste onderdeel van je set up zal zijn zeker als je 1.4 lenzen wil.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van andere merken maar Z 35 1.4 voor Nikon is snel 700-800 maar zie dat Sony al snel het dubbele is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:05
Barrycade schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:56:
Ik ben niet helemaal op de hoogte van andere merken maar Z 35 1.4 voor Nikon is snel 700-800 maar zie dat Sony al snel het dubbele is.
Bij Sony heb je het voordeel dat je kunt kiezen voor andere merken, zoals Sigma, Tamron en Samyang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wappiewappie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:59:
[...]

Bij Sony heb je het voordeel dat je kunt kiezen voor andere merken, zoals Sigma, Tamron en Samyang.
Dat kan bij Nikon ook.

Ik zou voor een z5 gaan met een 1.4 prime, of de 1.8 als je absolute scherpte wilt.

Mocht het bevallen dan kan je de body upgraden naar een z6iii, die valt nu net buiten het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 08:42
Als je voor full frame gaat, heb je dan niet hetzelfde probleem qua gewicht?

De nieuwe lenzen worden wel anders ontworpen (er is meer mogelijk) maar de echt goeie zijn peperduur, en je hebt gewoon een bepaald oppervlak aan glas nodig om de full frame sensor te belichten.

Een spiegelloze camera is niet lichter omdat de spiegel eruit is.

Ik zou in jouw geval andersom kijken. Je weet wat voor soort objectief je nodig hebt voor je moeilijkste situaties - dat is een lichtsterke f2.8 zoom.
Kijk wat die lens kost bij verschillende systemen en vergeet vooral niet Sigma en Tamron mee te nemen!
Die lens zal verschillende brandpunten hebben op FF en op APS-C , het gaat echt om het type lens.
Je kiest op het gewicht en de prijs.

Vervolgens vertrouw je erop dat het voor de eenvoudige lenzen voor een vakantiefoto wel goed zit.
En dan koop je een camera bij de lens , niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:41
De keuze tussen FF en APS-C kan heel simpel zijn. Het verschil in beeldkwaliteit tussen APS-C en FF is nog steeds om en nabij 1 stop. Als je je snelle primes volledig open gebruikt op de 5D om maar zoveel mogelijk licht binnen te krijgen, dan moet je zeker bij FF blijven. Fotografeer je met een iets kleiner diafragma om voldoende scherptediepte te krijgen dan kun je ook APS-C gebruiken (ervan uitgaande dat je maximale diafragma hetzelfde is).

Voor wat betreft AF zijn de Sony A7III en A6600 net van een generatie voor een belangrijke verbetering in AF. Ik meen dat de A7C net wel die verbetering heeft. Maar neem mijn woord wat dat betreft niet voor waarheid.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04
Voor Q1 2025 staat ook de release van de a7 V gepland, dat za uiteindelijk ook wel wat doen met de tweedehands markt waardoor een a7 IV wellicht zou kunnen waardoor je de AF update hierboven beschreven wel meepakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 20:58
Ik was even benieuwd, heb je al een keuze kunnen maken? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:07
Ik heb zelf vanaf de 5D mark IV de stap gemaakt naar de R6. Geen moment spijt van gehad. Ik gebruik een adapter om van de EF-lenzen gebruik te maken. Ik fotografeer nu bijna 4 jaar met de R6 en hij voldoet nog steeds aan mijn eisen en verwachtingen. Ik print regelmatig foto's op 50-75cm en je ziet geen kwaliteitsverschil met de prints van de 5D mark IV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17
johan-sv schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:08:
Ik heb zelf vanaf de 5D mark IV de stap gemaakt naar de R6. Geen moment spijt van gehad. Ik gebruik een adapter om van de EF-lenzen gebruik te maken. Ik fotografeer nu bijna 4 jaar met de R6 en hij voldoet nog steeds aan mijn eisen en verwachtingen. Ik print regelmatig foto's op 50-75cm en je ziet geen kwaliteitsverschil met de prints van de 5D mark IV.
Zomaar benieuwd: hoeveel gram win je dan met zo’n overstap? Is een R6 + adapter dan zoveel lichter dan een 5D IV ? Of was “downsizen” voor jou niet de motivatie bij de overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:07
Ik gebruik (wanneer ik gewicht belangrijk vind) de RF35mm 1.8 of de 50mm 1.8. De combinatie met de 50mm is vergelijkbaar met de gehele 5D IV (800gram). De R6 weegt 680 gram.

Als gewicht echt bepalend is, zou ik je adviseren om naar de R8 te kijken. Die weegt 460 gram. Ben je al eens bij een camerawinkel geweest? Daar kan je meestal verschillende modellen even vasthouden/bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Valorian schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Zomaar benieuwd: hoeveel gram win je dan met zo’n overstap? Is een R6 + adapter dan zoveel lichter dan een 5D IV ? Of was “downsizen” voor jou niet de motivatie bij de overstap?
Niet per se de vraag aan mij, maar heb in een vergelijkbare situatie gezeten dus kan je wel vertellen hoe ik 't heb ervaren :) Ik heb de overstap gemaakt van een 6D2 naar een R6II, en in de tussentijd een Canon 5D3 erbij gekocht (was in een combi-aankoop met de 24-70, maar wilde altijd nog een 5d3 hebben dus dat kwam mooi uit :) ).

Het verschil tussen de R6 met 24-70 en 5D met 24-70 is significant: AF is echt duizendmaal beter (eye tracking is superfijn met lichtsterke primes), iets lichter in gewicht (objectief zo'n 250 gram, subjectief voelt 't een groter verschil, body is ook iets kleiner, maar de lenzen blijven uiteraard even zwaar), beeldkwaliteit fors vooruit gegaan.

Ik heb de afgelopen jaren ook een Fujifilm X-T3 gehad incl. 13mm 1.4, 23mm 1.4, 35mm 1.4, 56mm 1.2, 18-55mm en 55-230mm. Dit was nog een stuk kleiner en lichter dan de R6, maar kwam qua beeldkwaliteit (en dan met name qua dunne DoF) niet in de buurt van een full frame + 35mm 1.4. Uiteindelijk dus besloten die hele set te verkopen en voor een R6 te gaan. Geen moment spijt van gehad, heb nu het gevoel het beste van beide werelden te hebben (dunne DoF, fijne bediening, vlotte AF en prachtige beeldkwaliteit).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
Excuus voor mijn late reactie!

Ik ben nog steeds flink aan het twijfelen, en bedacht me in de tussentijd ook dat ik, met een nieuwe camera, ook mijn iMac zal moeten upgraden (mijn oudje uit 2012 kon na Catalina niet meer geupdate worden, waardoor ik mijn fotosoftware (DXO) ook niet meer kan updaten en de versie die ik heb is niet compatibel met de nieuwste camera's). Dus het wordt toch een project voor de iets langere termijn.. ;)

In een situatie waarin ik onbeperkt budget had, zou ik voor een full frame gaan voor betaalde klussen en een leuke handzamere set-up om dagelijks bij me te kunnen dragen, maar aangezien dat niet het geval is zal ik ergens een compromis moeten maken :)

Ik ben er wel achter dat ik full frame echt nodig heb voor de vaak zeer lastige lichtsituaties waar ik in werk. Dus Fuji en A6600/A6700 vallen af.
Ook zou het zonde zijn om nu een camera met de verouderde AF en kleurtechnologie van Sony te kopen, waardoor de A7III ook afvalt. Ik zou dan beter kunnen wachten tot de A7V er is en hopen dat de A7IV daardoor wat in prijs daalt. (Al moet ik zeggen dat ik de A7III lekkerder in mijn hand vond voelen dan de A7IV).

Een camera waar ik ook nog leuke dingen over heb gelezen, maar nog niet zelf heb vastgehouden, is de Panasonic Lumix S5II. Is een stuk goedkoper dan de A7IV, heeft ook leuk glas (alhoewel wat minder keuze dan bij Sony). Schijnt ook goed te werken met EF lenzen en een adapter.

Bij nader inzien toch ook weer aan het nadenken over de Canon R6II met adapter. Maar ik baal wel van het beperkte lensaanbod van Canon en de hoge prijzen van het glas, als ik toch mijn EF-lenzen zou willen wisselen of er iets nieuws bij zou willen.
Bij Sony ben ik wel gecharmeerd van bepaalde Sigma en Samyang lenzen.

Ik ben ook een beetje verward over hoe het werkt met adapters, en vraag me af of mijn oude lenzen (ik heb nog Sigma EX DG en ik denk ruim 15 jaar oude Canon L lenzen die het op mijn 5D prima doen) op elke adapter goed werken of dat je voor de verschillende merken dan weer een andere adapter nodig hebt?
Ik denk dat EF - R-mount sowieso geen probleem zal zijn, maar bijvoorbeeld bij het lijstje van compatibel lenzen voor de Sigma MC-21 Mount Converter Canon EF - L-mount staan alleen Sigma Art, Sports en Contemporary lenzen. Vermelden ze alleen hun eigen, huidige lenzen of betekent dat echt dat de mijne er niet mee samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
johan-sv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:57:
Als gewicht echt bepalend is, zou ik je adviseren om naar de R8 te kijken. Die weegt 460 gram. Ben je al eens bij een camerawinkel geweest? Daar kan je meestal verschillende modellen even vasthouden/bekijken.
In eerste instantie leek de R8 me ook erg interessant, maar de slechtere batterijduur en het gebrek aan dual card slot lijken me tijdens het werk toch erg onpraktisch.

Oef, ik zie nu dat de batterij van de Canon R6II ook maar 360 shots meegaat, en de Lumix S5II 370 shots.
Nikon Z6II zit daar een beetje boven met 410.
Wat dat betreft springt de Sony A7IV er met 570 shots wel bovenuit. (Alhoewel het natuurlijk weinig blijft naast de 900 shots van mijn 5DIV :9 )

Dat zou zomaar eens een bepalende factor kunnen zijn. Als ik een bruiloft of iets dergelijks schiet is het niet handig om bij wijze van spreke elk uur van batterij te moeten wisselen, en misschien een cruciaal moment te missen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

lila schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:51:
[...]

In eerste instantie leek de R8 me ook erg interessant, maar de slechtere batterijduur en het gebrek aan dual card slot lijken me tijdens het werk toch erg onpraktisch.

Oef, ik zie nu dat de batterij van de Canon R6II ook maar 360 shots meegaat, en de Lumix S5II 370 shots.
Nikon Z6II zit daar een beetje boven met 410.
Wat dat betreft springt de Sony A7IV er met 570 shots wel bovenuit. (Alhoewel het natuurlijk weinig blijft naast de 900 shots van mijn 5DIV :9 )

Dat zou zomaar eens een bepalende factor kunnen zijn. Als ik een bruiloft of iets dergelijks schiet is het niet handig om bij wijze van spreke elk uur van batterij te moeten wisselen, en misschien een cruciaal moment te missen.. :X
Die 360 shots van de R6 mark II herken ik me niet echt in. Laatst een bruiloft geschoten met 2 bodies, 6000+ foto's, ik denk bij de R6 max 2x een batterijwissel gehad (en dat niet als ie volledig leeg was, want dat moment wil je inderdaad niet opzoeken :) )

Zal wel te maken hebben met de standaard manier van batterijcapaciteit meten.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 20-01-2025 20:13 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
tobiasvs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Die 360 shots van de R6 mark II herken ik me niet echt in. Laatst een bruiloft geschoten met 2 bodies, 6000+ foto's, ik denk bij de R6 max 2x een batterijwissel gehad (en dat niet als ie volledig leeg was, want dat moment wil je inderdaad niet opzoeken :) )

Zal wel te maken hebben met de standaard manier van batterijcapaciteit meten.
Oh wow, dat klinkt beter, goed om te weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 10:01
Ik ben zelf van een 5D3 naar een R6 gegaan. Ik gebruik met een adapter mijn oude EF-glas, en het is inderdaad een wereld van verschil. (Eye) focus is erg goed icm met EF-glas en de adapter (zie https://gathering.tweaker...message/72074898#72074898 voor enkele voorbeelden).

Ook kan ik makkelijk veel meer dan 360 shots op een accu schieten, zeker meer dan 1000. Als je mooi EF-glas hebt, dan zou ik bij Canon blijven i.c.m. een adapter. Indien je van merk wil switchen zou ik eerst in een winkel de camera eens in de hand nemen om te voelen hoe deze in de hand ligt.

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
Swedish chef schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:58:
Ik ben zelf van een 5D3 naar een R6 gegaan. Ik gebruik met een adapter mijn oude EF-glas, en het is inderdaad een wereld van verschil. (Eye) focus is erg goed icm met EF-glas en de adapter (zie https://gathering.tweaker...message/72074898#72074898 voor enkele voorbeelden).

Ook kan ik makkelijk veel meer dan 360 shots op een accu schieten, zeker meer dan 1000. Als je mooi EF-glas hebt, dan zou ik bij Canon blijven i.c.m. een adapter. Indien je van merk wil switchen zou ik eerst in een winkel de camera eens in de hand nemen om te voelen hoe deze in de hand ligt.
Goed om te horen, en leuk om de foto's te zien!

Ik heb wel een aantal camera's om de hand gehouden, maar het is toch anders als je er echt mee aan de slag gaat. Het beste zou zijn om ze even te huren, maar dan ben je toch ook weer geld kwijt wat je ook in de camera/objectieven zou kunnen stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Mischien niet helemaal het antwoord, maar ook de ervaringen van het overstappen:

Hier zijn we destijds ook gedeeltelijk overgestapt naar de R series om te wenen (min of meer)
Dus een combi van een RP en 6DII voor vrouwlief en een 5DIV met R voor ondergetekende
Eerst met RP en R gebruikt naast de DSLRs met adapters en EF (L) glas
Gaande weg Ef(L) glas vervangen door RF (L) glas.
En een half jaartje geleden ongeveer volledig over op de R serie bodies.
De 6DII, 5DIV en de R met het overgebleven EF(L) glas ingeruild voor twee R6-II bodies, een R8 en dus nog wat RF (L) glas
Nu dus twee 6R-II een R8 en RP in gebruik.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 23:57
Ik heb ook ooit de overstap gemaakt van 5D3 naar de r6 mark I. die nieuwe camera is echt zoveel fijner. En het mooie is, je hoeft niet meteen te herinvesteren in nieuwe lenzen. Inmiddels wel een paar RF lenzen erbij en dan ga je echt het gewichtverschil ook merken. Ik heb de 5D3 als backup camera erbij gehouden. Dus die gaat altijd nog mee.

Aantal foto's, waar ik eerder met mijn 7D zeker 2 batterijen per voetbalwedstrijd nodig had (+1000 foto's) doe ik dat nu op 1 batterij. nog een voordeel mijn oude batterijen van de 5D passen ook gewoon in de r6. dus capaciteit genoeg.
Pagina: 1