Keuze processor voor gaming en rendering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Hallo, ik heb mijn oog laten vallen op enkele games die recent zijn uitgekomen. zoals Indiana Jones, Hogwards legacy, Ghost of Tsushima,Assassin's Creed Mirage. Maar mijn game pc is hopeloos verouderd, hij heeft een AMD 8 core FX-8150 en een GTX970 en staat al 2 jaar stil, omdat ik vooral mijn laptop gebruikte.( Intel 1065g7 met iris Xe)

Niet dat de laptop nou zoveel beter was, maar prestaties waren niet veel slechter omdat de hardware veel moderner is, en ik gewoon spellen speelde die de laptop aan kon. (Genshin impact op lage settings ging net)

Nu wil ik ook weer eens aan de slag met blender, dingen modelleren en renderen. Dit zal niet zo veel zijn, ik ben meer met gaming bezig dan productie taken,maar ik vind het wel fijn dat ik weet dat ik een processor heb die die de diverse taken aankan.

Om die reden heb ik gekeken op https://opendata.blender.org/benchmarks/ wat de "ruwe" rekenprestaties ongeveer zijn. en daar zie ik dat mijn oude FX 8150 of 1065g7 zo'n ~45 punten haalt.

Nu wil ik natuurlijk dat de nieuwe processor wel een merkbare verbetering gaat worden dus zoek ik iets van 5-6x de prestaties van wat ik nu heb.Ook heb ik besloten tussen de 200-250 euro uit te willen geven aan de processor. En daar zijn een aantal keuzes die aan deze "eisen" voldoen.

#CategoryProductPrijsBlender punten
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 242,44256.5
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 223,96289.59
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Tray€ 222,81248.53
1ProcessorsIntel Core i5-14600KF Boxed€ 232,01299.24
Bekijk collectie
Importeer producten

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De 7700 was mijn eerste keus, helaas van de week een tikkie duurder geworden, maar valt nog wel binnen het budget. zover ik weet is AMD energiezuiniger dan intel, niet dat ik heel milieubewust ben, maar zuiniger=minder koeling nodig=stillere pc.

De 5900 komt uit een oudere generatie. met AM4 en vraag mij af of dat wel handig is om daar nu nog in te investeren. AM5 bied de mogelijkheid met PCI-e v5 maar als ik voor een goedkoper am5 moederbord ben ik met de nieuwe 7700 alsnog gelimiteerd aan versie 4. Dan is DDR5 vs 4 nog het enige verschil.
en ik kom van ddr3 af dus moet de boel toch vervangen, en heb verder geen plannen voor pci-e v5 apperatuur.

Intel lijkt mij op papier gewoon de snelste processor voor niet al te veel geld.
en een snelle blik zegt mij dat een socket 1700 ook niet echt duurder is van een AM5

Maar verder heb ik niet echt een voorkeur voor het een of ander. Wil gewoon een pc bouwen die beetje stil is. dus ja wat is wijsheid?

ora et labora

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Laatst online: 12:43

Thomg

Aww yiss

Als je maximale value wilt voor Blender en gewoon goede gaming performance wilt is de 14600KF de beste koop.
uitvoering: Intel Core i5-14600KF Tray

Maar, hier lever je wel in op upgrades in de toekomst. De enige redelijke upgrade is een 14700K(F) en dat is vrij discutabel omdat gaming performance niet noemenswaardig beter zal worden en ik me afvraag of de prijs ooit "redelijk" zal worden.

AM4 zou ik niet doen als je compute en gaming belangrijk vind, de 5700X3D is zwak voor compute (relatief) en een 5900X/5950X is zwak voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kanttekening bij de 14-serie K-CPU's is dat ze inderdaad flink veel verbruiken en dan moet je dus moeite doen om de boel stil te houden. Dat kan wel, maar ik kan me de topis nog wel herinneren van een recente K-CPU met een forse videokaart ernaast die thermal throttlede, zelfs met flink wat in- en outtake-fans.

Bij non-K-CPU's is dat allemaal veel minder relevant, maar dat maakt wel verschil in met name multi-threaded prestaties. Bij AMD zie je natuurlijk hetzelfde effect, maar een stuk minder extreem.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zou zelf lekker voor een 7700 gaan. Dan kun je in de toekomst er altijd nog een 10950x3d oid in stoppen als je toch veel met blender blijft doen. En pcei gen 5 is wel cool, maar irrelevant voor de meeste dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
Ik heb een 13600kf gehad en kort een 7700 als placeholder voor een 9800x3d.

In games zijn ze erg vergelijkbaar en in cinebench bijv. Is de 13600kf 20% sneller (7700 en 13600kf beide met lichte undervolt en overclock).

Upgradepath van de 7700 zou voor mij de doorslag geven in jouw geval. Ga je weer zolang met een setup doen dan is de 13600kf/14600kf ook een prima keuze. Pcie-5 is niet zo relevant, pcie-5 3.0 is nog nauwelijks een bottleneck voor de huidige high-end kaarten, 4.0 is voorlopig nog meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
meljor schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:02:
Ik heb een 13600kf gehad en kort een 7700 als placeholder voor een 9800x3d.

In games zijn ze erg vergelijkbaar en in cinebench bijv. Is de 13600kf 20% sneller (7700 en 13600kf beide met lichte undervolt en overclock).

Upgradepath van de 7700 zou voor mij de doorslag geven in jouw geval. Ga je weer zolang met een setup doen dan is de 13600kf/14600kf ook een prima keuze. Pcie-5 is niet zo relevant, pcie-5 3.0 is nog nauwelijks een bottleneck voor de huidige high-end kaarten, 4.0 is voorlopig nog meer dan genoeg.
Upgrade path is denk ik niet zo revevant. Tegen de tijd dat ik echt toe ben aan nieuwe hardware zal er wel weer een nieuw platform zijn en voegt een nieuwe cpu niet zoveel meer toe t.o.v wat er dan te koop is.

GPU is tussentijds nog wel eens te vervangen. en heb ik in het verleden ook gedaan. zo was ik van een gtx250 naar een 560ti naar een 970 gegaan.

en eens met de pci-5, en alleen nuttig als je de snelste ssd wil. maar verder niet veel relevant

ora et labora

Pagina: 1