Excel: Ophogen van celverwijzing een andere cel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropbeats
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-02 14:38
Mijn vraag
ik heb een celverwijzing die refereert naar laat ons zeggen "A1", in deze cel staat tekst of een getal.
In mijn cel die verwijst naar A1 krijg ik logica gewijs de inhoud hiervan.

Nu wil ik een productieplanning opstellen op basis van een orderboek.

Voor de eerste stap in mijn planning verwijs ik naar "A1" voor het product en "B1" voor de aantallen

Als mijn dagcapaciteit gehaald is wil ik de volgende dag automatisch verder plannen met de eerste lijn uit mijn planning "A1" "B1"

Als het order compleet is wil ik graag automatisch het volgende product inplannen zijnde "A2" en "B2".

Mijn intiële idee was op de celverwijzing van het voorgaande product op te hogen maar dit krijg ik niet voor mekaar.

Ik ben relatief goed onderbouwt in excel maar krijg deze niet voor elkaar voor de ene of andere reden.

Screenshot orderboek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cTUnuvS-kXOfxF7NgFDAJSNfEc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eUfKVZteAVCvfBCJSovJg0Xs.png?f=user_large

Screenshot planning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX7ihlS2OUfUxvdhnS5vmtp44W8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmpD4sEQHppkVPIORx1XJS0I.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Formules 'aanpassen' obv. de inhoud van andere cellen: misschien denk je aan =indirect(), INDIRECT, functie - Microsoft Ondersteuning
Al weet ik niet of dat hier helpt.
Dropbeats schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:59:
Als het order compleet is wil ik graag automatisch het volgende product inplannen zijnde "A2" en "B2".
Wat bedoel je daar concreet mee? Afhankelijk van die regel zal je een formule willen maken. Bijv. als de som van de vorige kolommen van productX >= benodigde hoeveelheid dan ..
Of misschien makkelijker een hulpkolom en dan met bijv. x.zoeken de juiste regel nemen.

Soms makkelijk als beginnetje: hoe zou je het op papier doen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropbeats
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-02 14:38
FJK,

Concreet stelt mijn orderboek:
- lijn 1 => product "70A0BT" =>4 stuks nodig
- lijn 2 => product "33A0B" => 13 stuks nodig
- lijn 3 => product "0029A0B" => 14 stuks nodig

De planning zou dan (automatisch) moeten ingevuld worden als zijnde:

Maandag 16/12, capaciteit die dag => 9 producten:
-(lijn 1) "70A0BT" => 4 producten
-(lijn 2) "33A0B" => 5 producten

Vervolgens dinsdag 17/12, capaciteit van die dag => 8 producten
- verder werken aan de 33A0B => 8 producten

Woensdag 18/12 capaciteit => 7 producten
- (lijn 3) "0029A0B" => 7 producten

...

Extra toevoeging het aantal producten per dag wordt beperkt tot 3 stuks ivm omschakeltijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 11:23

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Begrijp me goed, maar ik ben een visuele denker en ik snap waarom je de sheet zo hebt opgebouwd, maar ik denk dan persoonlijk dat is een visualisatie van je data. Zoals ik het bezie probeer jij je data en visualisatie te combineren.
Jouw orderboek is het Vraag gedeelte met de aantallen, maar je zou kunnen overwegen om daar een Rolling total naast te houden. Dit zelfde doe jij voor je Aanbod (jouw productie capaciteit), datum - aantal - Rolling total. Waar je eventueel de 0 dagen uitfiltert.

Dan heb je werkbare data en wordt een eventuele formule vele malen makkelijker, hoewel ik geen opzetje kan geven.
Het alternatief zou kunnen zijn dat je met dat format zou je ook kunnen (handmatig) kleurcoderen (3 verschillende kleuren, om-en-om alternerend en de 3e kleur voor overlap?). Je gaat al snel kunnen bepalen waar je in de pas of uit de pas loopt op basis van de rolling totals met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ga inderdaad voor een handige opzet om te rekenen. De weergave voor mensen kan altijd in een losse sheet.

In dit geval: misschien makkelijkste om een aantal hulpkolommen / -rijen toe te voegen.
Hoeveel is er in voorgaande dagen samen al gemaakt van productX? Hoeveel moeten er dus nog? -> extra kolom per product.
Is er niet al voor twee andere producten productie deze dag? -> produceer die rest tot de max minus de som van de rest van de productie die dag

Het kan complexer en korter, maar dat hoeft niet.Het zal heel veel 0 bevatten, maar dat boeit niet.

Vandaar mijn hoe je het op papier zou doen. Je slaat in je antwoord alle denkstappen over en doet het in je hoofd. Zo werkt Excel niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Als je dag capaciteit idd zo laag is (laag is relatief natuurlijk) dan zou ik er zelf voor kiezen om grotendeels handmatig de planning te maken.

Dit door naast je orders in de lijst een plan datum te zetten, in een ander tabblad vat je dit dan samen zodat je een snel overzicht hebt. Kan evt ook met draaitabel.
De aantallen kan je eenvoudig optellen voor je eigen inzicht tijdens het plannen maar het grootste voordeel haal je er mi uit dat je je capaciteit kan vergroten door orders te combineren/je omsteltijden te verminderen.
Je werkt dan niet meer volgens first come first serve maar over het algemeen zal je levertijd dalen.
Pagina: 1