Stabiel & snel netwerk thuis creëren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50
Dag iedereen,

Eerst een vooral: ik ben een echte leek op vlak van internet. We hebben een tijd geleden een huis gekocht met 2 verdiepen. Op het gelijkvloers staat de modem en op het eerste verdiep staat een wifi router. Vorig jaar een tijd aan zitten prutsen om 1 wifi netwerk doorheen de woning te krijgen. Initieel hadden we blijkbaar 2 netwerken: 1 van de model en 1 van de router, waardoor je op sommige plaatsen dus je netwerkbereik precies kwijt was. Door dus wat instellingen te wijzigen wat het uiteindelijk wel gelukt om 1 netwerk te krijgen.
Na ongeveer een jaar lijkt er nu iets terug versprongen te zijn en zitten we terug met het probleem dat je, je netwerk verliest als je bv. van gelijkvloers naar het eerste verdiep gaat. Bovendien is er op het bovenste verdiep zelf geen bereik meer (vroeger was dat er wel). Nu ben ik de huidige router kotsbeu en wil ik iets nieuw aankopen om definitief een stabiel netwerk te krijgen thuis. Op zich heeft elk verdiep een UTP kabel klaarliggen, dus dat kan wel al ergens handig zijn.

Ik heb al wat zitten lezen en kom vaak op Mesh Wifi oplossingen uit, wifi 5, wifi 6, snelheden,... Wat zou mijn beste optie zijn om een oplossing te krijgen? Hoe duurder de oplossing, hoe hogere snelheden ze ondersteunen, maar ergens had ik ook gelezen dat je modem waarschijnlijk niet eens die snelheden aanlevert en het dus niet echt een meerwaarde is?

Wat tot nu toe het beste leek was de TP-link DECO XE75, al zou ik ook de PRO versie overwegen omdat een groot deel van onze thuis situatie bekabeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst: goed begin om na te denken voor je spullen koopt. Ook goed dat je netwerkkabels hebt liggen, dat is de basis van iedere betrouwbare netwerk.

Je noemt dingen die je gelezen hebt, maar niet helemaal lijkt te snappen. Even definities:
- WiFi access point (AP) = apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt
- "mesh WiFi" = AP's die niet bedraad maar draadloos met een router verbinden. Heb je niet nodig want je hebt netwerkkabels liggen.
- WiFi-5 = WiFi-standaard uit 2013. Niet verstandig om anno 2024 te kopen - al heb je geen hogere snelheid nodig, je wilt geen end-of-support verouderde spullen aanschaffen.
- WiFi-6 = WiFi-standaard uit 2021. Momenteel gangbaar in mid- en low-end. Voldoet qua snelheid en stabiliteit voor de meeste toepassingen prima.
- WiFi-7 = NIeuwe WiFi-standaard in 2024. Eerste apparaten zijn te krijgen. Je betaalt er meer voor. Het biedt hogere snelheden onder extreem goede omstandigheden, en kan lagere latencies bieden onder drukke omstandigheden. Of het loont anno 2024 is de vraag. Die features heb je bovenal bij mesh nodig, en dankzij de netwerkkabels hoeft dat bij jou niet.
- heel grote getallen = de snelheden die in de marketing van WiFi-apparatuur genoemd worden zijn geen realistische snelheden die je zou kunnen halen met een normaal client (laptop, mobieltje). Het zijn de optelsom van theoretische bandbreedtes die een apparaat kan leveren. Je kunt uit zo'n getal technische eigenschappen van een apparaat herleiden, maar wat je daadwerkelijk kunt halen zelfs onder perfecte omstandigheden is een fractie van die getallen. Op dit moment kun je met beste beschikbare apparatuur (telefoons en laptops met WiFi-7) iets meer dan 1Gbps stabiel halen in praktijk. Dat is sowieso al VEEL meer dan 99% van de mensen in praktijk nodig heeft. Maar laat je dus niet gek maken door alle nog grotere getallen. In praktijk zullen ze (als je netwerkkabels hebt liggen) weinig toevoegen.
- router = een apparaat dat twee (IP) netwerken met elkaar verbindt, in thuissituatie een apparaat dat je thuisnetwerk met het internet verbindt. Dat heeft dus niets met WIFi te maken. Veel consumentenrouters hebben een WiFI-AP ingebouwd, maar dat is een extratje en je hoeft dus geen nieuwe router als je WiFi op de schop wilt zetten.

Dan vragen van mijn kant:
- je hebt het over "je modem waarschijnlijk niet eens die snelheden aanlevert". Welke provider heb je? Welk snelheid neem je van hen af? En welke modem (merk+model) heb je van ze?
- je hebt nu een router die je "kotsbeu" bent. Welke router (merk+model) is dat? En waarom ben je het kotsbeu?
- wat doe je met je netwerk? Alleen dingen van internet streamen? Of ook lokaal opslaan en tussen PC's (of evt een NAS) op je LAN overzetten?
- 'stabiel' is een duidelijke eis, op alle verdiepingen dekking ook, maar wat noem je 'snel'? Wat wil je kunnen doen dan nu niet lukt qua snelheid? Kun je een streefgetal noemen qua Mbps die je overal draadloos wilt kunnen halen? En met welke clients verbind je? Als je een 25 jaar oude laptop hebt met WiFi-1 adapter erin ga je ongeacht AP's weinig kunnen verwachten...
- je hebt het over "op sommige plaatsen je netwerkbereik precies kwijt" te zijn. Kun je een tekening van je woning geven en aangeven welke plaatsen problematisch zijn? Het hoeft geen kunstwerk te zijn, het gaat erom dat algemene vorm duidelijk is en obstakels als muren. Vooral zware draagmuren zijn interessant.

Wat ik wel alvast aan eisen uit jouw stuk lees:
- WiFi-dekking overal op alle drie de woonlagen
- Overal stabiele verbinding
- Goede roaming tussen AP's als je naar een andere verdieping loopt
- Eenvoudig beheer (je bent 'echte leek')

Ik ga absoluut nog geen specifieke merk en model aanraden, maar kan wel al een paar dingen roepen:
- omdat je netwerkkabels hebt liggen, heb je geen tri-band apparaten nodig (zoals de Deco XE75 - een X50 zou voor jou exact hetzelfde presteren), dat scheelt kosten en geeft iets minder bos om je bomen uit te kiezen.
- om dezelfde reden heb je geen apparaten nodig met meer dan twee antennes per band ("2x2 MIMO").
- hoogstwaarschijnlijk heb je 3 AP's nodig in huis, een per woonlaag. Je hebt beter drie eenvoudige dan een of twee uitgebreidere.
- om beheer simpel te houden en roaming goed te laten gaan wil je alle AP's in huis beheren vanuit een centraal beheerssysteem. Dat betekent ook dat je ze alle drie van zelfde merk en serie wilt kopen.
- we hebben het hier alleen maar over de WiFi en AP's. Een nieuwe router is - als je alleen problemen hebt met WiFi - niet nodig. Sterker nog, je hebt op basis van wat je hier zegt niet meer nodig dan de modemrouter die je van je provider gekregen hebt.

Exact welk systeem het handigste is hangt af van de antwoorden die je geeft op de vragen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50
Ha Dion, super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dat lexicon kwam inderdaad goed van pas en heeft al heel veel duidelijk gemaakt :D
Ik kom graag even terug op je vragen:

- je hebt het over "je modem waarschijnlijk niet eens die snelheden aanlevert". Welke provider heb je? Welk snelheid neem je van hen af? En welke modem (merk+model) heb je van ze?
=> Momenteel zit in bij Orange (North pakket), dat beperkt het internet sowieso tot 200MBS. Ik ben ook aan het twijfelen om naar MobileVikings over te schakelen en dan de limiet te verhogen naar 1GBS.

- je hebt nu een router die je "kotsbeu" bent. Welke router (merk+model) is dat? En waarom ben je het kotsbeu?
=> Het model moet ik vanavond even opzoeken, maar het model is minstens 10 jaar oud en kostte toen een 150EUR. Grootste frustratie is dat die 2 netwerken binnen de woning maakt: enerzijds het netwerk van de modem en anderzijds het netwerk van de router. Hierdoor valt het internet dus altijd weg als je van het gelijkvloers naar de eerste verdieping gaat. Je moet dan de wifi aan/uit zetten om terug te connecteren. Ik heb daarvoor wel wat instellingen gewijzigd waarna het als 1 netwerk fungeerde, maar die instelling blijkt zichzelf te resetten... Om de x maand zitten we terug met 2 netwerken precies. Verschrikkelijk irritant, want tijdens het (internet)bellen verlies je het gesprek, tijdens het gamen verlies je de connectie,... Daarnaast is de wifi ook redelijk traag (youtube streamt niet altijd even vlot)

- wat doe je met je netwerk? Alleen dingen van internet streamen? Of ook lokaal opslaan en tussen PC's (of evt een NAS) op je LAN overzetten?
Eigenlijk enkel TV streamen (via ethernet), gamen en vooral youtube streamen. Ik heb ook een NAS (die op de router gekoppeld zit) en daarvan streamen we ook soms.

- 'stabiel' is een duidelijke eis, op alle verdiepingen dekking ook, maar wat noem je 'snel'? Wat wil je kunnen doen dan nu niet lukt qua snelheid? Kun je een streefgetal noemen qua Mbps die je overal draadloos wilt kunnen halen? En met welke clients verbind je? Als je een 25 jaar oude laptop hebt met WiFi-1 adapter erin ga je ongeacht AP's weinig kunnen verwachten...
=> Eigenlijk is het standaard gebruik. De TV streaming verloopt via ethernet kabel. De PC & NAS zijn aangesloten via de router (model moet ik vanavond eens nakijken). Meestal duurt het downloaden bij mij 3x zo lang als bij vrienden, maar het zijn vooral youtube filmpjes die naar mijn gevoel te traag laden (wachten op buffering etc). Een streefgetal kan ik niet noemen, maar ik zou gewoon vlot youtube willen kunnen streamen op 2 toestellen tegelijk.

- je hebt het over "op sommige plaatsen je netwerkbereik precies kwijt" te zijn. Kun je een tekening van je woning geven en aangeven welke plaatsen problematisch zijn? Het hoeft geen kunstwerk te zijn, het gaat erom dat algemene vorm duidelijk is en obstakels als muren. Vooral zware draagmuren zijn interessant.
=>Ik heb een afbeelding toegeveogd met draagmuren aangeduid. Eigenlijk is het probleem vooral de bovenste verdieping: daar heb je bijna nergens nog wifi. Bovendien zou het ook prettig zijn mochten we in de tuin wifi kunnen krijgen (maar door de dikke isolatie/glas denk ik niet dat, dat uberhaupt mogelijk is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m0-_PTtaSo93b3JOM7vs2iy7f4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/siLeZ5smthySvClhZOwCAmgX.png?f=user_large

[ Voor 97% gewijzigd door jixepo op 20-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jixepo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:39:
Ha Dion, super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dat lexicon kwam inderdaad goed van pas en heeft al heel veel duidelijk gemaakt :D
Ik kom graag even terug op je vragen:

=> Momenteel zit in bij Orange (North pakket), dat beperkt het internet sowieso tot 200MBS. Ik ben ook aan het twijfelen om naar MobileVikings over te schakelen en dan de limiet te verhogen naar 1GBS.
Ik denk dat je hier niet nauwkeurig bent met je hoofdletters 1B (Byte) = 8b (bits). 1GBps is dus 8Gbps. Ik weet niet of dat in Belgie aangeboden hebt. Je doet in ieder geval niets wat zoveel bandbreedte zou vereisen. Sterker nog, al bedoel je dat je nu 200Mbps hebt, dan is dat waarschijnlijk volledig toereikend. Dat is hetzelfde als ik heb en het voldoet voor mij prima, ook als we met vieren tegelijk dingen van internet streamen of gamen en er ook nog downloads op de achtergrond lopen.

Maar je hebt nog niet gezegd welke modemrouter je van je provider hebt. Wat is de fabrikant en het model van het kastje van Orange? Staat geheid op sticker op onderkant ervan.
=> Het model moet ik vanavond even opzoeken, maar het model is minstens 10 jaar oud en kostte toen een 150EUR. Grootste frustratie is dat die 2 netwerken binnen de woning maakt: enerzijds het netwerk van de modem en anderzijds het netwerk van de router. Hierdoor valt het internet dus altijd weg als je van het gelijkvloers naar de eerste verdieping gaat. Je moet dan de wifi aan/uit zetten om terug te connecteren. Ik heb daarvoor wel wat instellingen gewijzigd waarna het als 1 netwerk fungeerde, maar die instelling blijkt zichzelf te resetten... Om de x maand zitten we terug met 2 netwerken precies. Verschrikkelijk irritant, want tijdens het (internet)bellen verlies je het gesprek, tijdens het gamen verlies je de connectie,...
Verkeerde instellingen kunnen inderdaad leiden tot deze problemen. Maar conclusie is dan niet dat je andere hardware nodig hebt, maar dat je de instellingen goed moet krijgen. Je gaat er vanuit dat de instellingen op je router (terug) veranderd zijn, maar weet je zeker dat Orange niet iets veranderd heeft? Dit is in ieder geval voorbeeld van waarom het handiger is om alle WiFi op een plek te laten beheren, dan heb je hier geen last van.
Daarnaast is de wifi ook redelijk traag (youtube streamt niet altijd even vlot)
Dat kan een reden zijn om andere hardware te overwegen.
- is het altijd even traag, of merk je verschil tussen ochtend (=rustig) en avond (=drukste momenten)?
- is het overal even traag, of op specifieke plaatsen?
- en wederom de vraag welke router je hebt en met wat voor client je exact verbindt. In beide gevallen merk+model. Dan weten we wat je zou kunnen verwachten en kunnen we inschatten wat er aan de hand is.
Eigenlijk enkel TV streamen (via ethernet), gamen en vooral youtube streamen. Ik heb ook een NAS (die op de router gekoppeld zit) en daarvan streamen we ook soms.
Voor gamen heb je nauwelijks bandbreedte nodig, alleen stabiele verbinding en lage jitter/latency. Beste verbinding voor te gamen is altijd een bedrade. Is dat (met die kabels naarboven) geen optie?

Voor streamen heb je normaliter minder dan 20Mbps nodig (daarmee kun je broadcast-quality 4k HDR content streamen) - een gemiddelde stream is daar maar een fractie van. Daarom ook dat 200Mbps meer dan genoeg kan zijn.
=> Eigenlijk is het standaard gebruik. De TV streaming verloopt via ethernet kabel. De PC & NAS zijn aangesloten via de router (model moet ik vanavond eens nakijken). Meestal duurt het downloaden bij mij 3x zo lang als bij vrienden, maar het zijn vooral youtube filmpjes die naar mijn gevoel te traag laden (wachten op buffering etc). Een streefgetal kan ik niet noemen, maar ik zou gewoon vlot youtube willen kunnen streamen op 2 toestellen tegelijk.
Met 40Mbps kun je dat met twee vingers in je neus. Ik zit terwijl ik dit typ een 1920x1080@25 Youtube stream te kijken die minder dan 5% van de tijd mijn netwerk nodig heeft, terwijl Youtube vindt dat ik momenteel 90Mbps ter beschikking heb. Dus deze video verbruikt minder dan 4.5Mbps.

40Mbps is ook totaal niet moeilijk om te halen met enigszins moderne apparatuur. Dus ben benieuwd wat je daar exact gebruikt.
=>Ik heb een afbeelding toegeveogd met draagmuren aangeduid. Eigenlijk is het probleem vooral de bovenste verdieping: daar heb je bijna nergens nog wifi. Bovendien zou het ook prettig zijn mochten we in de tuin wifi kunnen krijgen (maar door de dikke isolatie/glas denk ik niet dat, dat uberhaupt mogelijk is).
[Afbeelding]
OK, als het op de onderste twee lagen goed gaat, dan zal een derde op de bovenverdieping de opossing zijn.

Mbt tuin: als je modern glas hebt met HR+(+) isolatie gaat er inderdaad niets doorheen. Enige oplossing voor WiFi in de tuin is dan een outdoor AP. Die kan aan de gevel hangen of in een schuur indien daar bekabeling naartoe gaat.

Als je dat overweegt is het iets om mee te nemen bij keuze van WiFi-systeem. Een systeem met outdoor-modellen die via PoE gevoed kunnen worden is dan een goed idee.

Maar goed, eerst eens achterhalen welke apparaten je daar hebt, dus merk en model van:
- modemrouter van je provider
- router die je zelf op 1e verdiep hebt staan
- client devices waarmee je probeert Youtube te kijken wat niet goed lukt

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Heel veel woorden, maar ik distileer even het in mijn ogen belangrijkste.
Je modem is ook een router en als je daar je eigen router achter zet krijg je twee netwerken.

De oplossing is je eigen router enkel als Access point gebruiken en niet als router of dat ding vervangen door een Access point.
Daarna kijken op je op de tweede verdieping voldoende dekking hebt zo niet daar ook een Acces Point plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
bananasplit schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:13:
Heel veel woorden, maar ik distileer even het in mijn ogen belangrijkste.
Je modem is ook een router en als je daar je eigen router achter zet krijg je twee netwerken.
Dat is toch helemaal geen probleem.

Kan je prima mee internetten en maakt je internet niet trager oid

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
jixepo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:39:.

=> Het model moet ik vanavond even opzoeken, maar het model is minstens 10 jaar oud en kostte toen een 150EUR. Grootste frustratie is dat die 2 netwerken binnen de woning maakt: enerzijds het netwerk van de modem en anderzijds het netwerk van de router. Hierdoor valt het internet dus altijd weg als je van het gelijkvloers naar de eerste verdieping gaat. Je moet dan de wifi aan/uit zetten om terug te connecteren. Ik heb daarvoor wel wat instellingen gewijzigd waarna het als 1 netwerk fungeerde, maar die instelling blijkt zichzelf te resetten... Om de x maand zitten we terug met 2 netwerken precies. Verschrikkelijk irritant, want tijdens het (internet)bellen verlies je het gesprek, tijdens het gamen verlies je de connectie,... Daarnaast is de wifi ook redelijk traag (youtube streamt niet altijd even vlot)
Is dat apparaat niet gewoon aan het einde van zijn latijn?

Zo’n Deco setje is inderdaad een prima oplossing, al zijn er wel een paar puntjes om op te letten:
- sluit alle apparaten(NAS, PC’s, andere Deco’s) aan op de hoofd Deco of op een switch die verbonden is met de hoofd Deco
- zet wifi uit op het modem van je provider

- het kan zijn dat je de IP tv ontvanger wél op het modem moet aansluiten. (Ik heb zelf geen ervaring met Belgische providers, dus weet niet of dat bij jou ook het geval is)

De genoemde wifi snelheden bij de verschillende systemen zou ik negeren, dat heeft net zoveel waarde als vermelding van de maximumsnelheid van een auto.

Als je wifi 6 neemt zit je sowieso de komende jaren goed. Wifi 7 gaat je verhoudingsgewijs weinig opleveren tov de extra investering.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1