jixepo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:39:
Ha Dion, super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dat lexicon kwam inderdaad goed van pas en heeft al heel veel duidelijk gemaakt

Ik kom graag even terug op je vragen:
- je hebt het over "je modem waarschijnlijk niet eens die snelheden aanlevert". Welke provider heb je? Welk snelheid neem je van hen af? En welke modem (merk+model) heb je van ze?
=> Momenteel zit in bij Orange (North pakket), dat beperkt het internet sowieso tot 200MBS. Ik ben ook aan het twijfelen om naar MobileVikings over te schakelen en dan de limiet te verhogen naar 1GBS.
Ik denk dat je hier niet nauwkeurig bent met je hoofdletters 1B (Byte) = 8b (bits). 1GBps is dus 8Gbps. Ik weet niet of dat in Belgie aangeboden hebt. Je doet in ieder geval niets wat zoveel bandbreedte zou vereisen. Sterker nog, al bedoel je dat je nu 200Mbps hebt, dan is dat waarschijnlijk volledig toereikend. Dat is hetzelfde als ik heb en het voldoet voor mij prima, ook als we met vieren tegelijk dingen van internet streamen of gamen en er ook nog downloads op de achtergrond lopen.
Maar je hebt nog niet gezegd welke modemrouter je van je provider hebt. Wat is de fabrikant en het model van het kastje van Orange? Staat geheid op sticker op onderkant ervan.
- je hebt nu een router die je "kotsbeu" bent. Welke router (merk+model) is dat? En waarom ben je het kotsbeu?
=> Het model moet ik vanavond even opzoeken, maar het model is minstens 10 jaar oud en kostte toen een 150EUR. Grootste frustratie is dat die 2 netwerken binnen de woning maakt: enerzijds het netwerk van de modem en anderzijds het netwerk van de router. Hierdoor valt het internet dus altijd weg als je van het gelijkvloers naar de eerste verdieping gaat. Je moet dan de wifi aan/uit zetten om terug te connecteren. Ik heb daarvoor wel wat instellingen gewijzigd waarna het als 1 netwerk fungeerde, maar die instelling blijkt zichzelf te resetten... Om de x maand zitten we terug met 2 netwerken precies. Verschrikkelijk irritant, want tijdens het (internet)bellen verlies je het gesprek, tijdens het gamen verlies je de connectie,...
Verkeerde instellingen kunnen inderdaad leiden tot deze problemen. Maar conclusie is dan niet dat je andere hardware nodig hebt, maar dat je de instellingen goed moet krijgen. Je gaat er vanuit dat de instellingen op je router (terug) veranderd zijn, maar weet je zeker dat Orange niet iets veranderd heeft? Dit is in ieder geval voorbeeld van waarom het handiger is om alle WiFi op een plek te laten beheren, dan heb je hier geen last van.
Daarnaast is de wifi ook redelijk traag (youtube streamt niet altijd even vlot)
Dat kan een reden zijn om andere hardware te overwegen.
- is het altijd even traag, of merk je verschil tussen ochtend (=rustig) en avond (=drukste momenten)?
- is het overal even traag, of op specifieke plaatsen?
- en wederom de vraag welke router je hebt en met wat voor client je exact verbindt. In beide gevallen merk+model. Dan weten we wat je zou kunnen verwachten en kunnen we inschatten wat er aan de hand is.
- wat doe je met je netwerk? Alleen dingen van internet streamen? Of ook lokaal opslaan en tussen PC's (of evt een NAS) op je LAN overzetten?
Eigenlijk enkel TV streamen (via ethernet), gamen en vooral youtube streamen. Ik heb ook een NAS (die op de router gekoppeld zit) en daarvan streamen we ook soms.
Voor gamen heb je nauwelijks bandbreedte nodig, alleen stabiele verbinding en lage jitter/latency. Beste verbinding voor te gamen is altijd een bedrade. Is dat (met die kabels naarboven) geen optie?
Voor streamen heb je normaliter minder dan 20Mbps nodig (daarmee kun je broadcast-quality 4k HDR content streamen) - een gemiddelde stream is daar maar een fractie van. Daarom ook dat 200Mbps meer dan genoeg kan zijn.
- 'stabiel' is een duidelijke eis, op alle verdiepingen dekking ook, maar wat noem je 'snel'? Wat wil je kunnen doen dan nu niet lukt qua snelheid? Kun je een streefgetal noemen qua Mbps die je overal draadloos wilt kunnen halen? En met welke clients verbind je? Als je een 25 jaar oude laptop hebt met WiFi-1 adapter erin ga je ongeacht AP's weinig kunnen verwachten...
=> Eigenlijk is het standaard gebruik. De TV streaming verloopt via ethernet kabel. De PC & NAS zijn aangesloten via de router (model moet ik vanavond eens nakijken). Meestal duurt het downloaden bij mij 3x zo lang als bij vrienden, maar het zijn vooral youtube filmpjes die naar mijn gevoel te traag laden (wachten op buffering etc). Een streefgetal kan ik niet noemen, maar ik zou gewoon vlot youtube willen kunnen streamen op 2 toestellen tegelijk.
Met 40Mbps kun je dat met twee vingers in je neus. Ik zit terwijl ik dit typ een 1920x1080@25 Youtube stream te kijken die minder dan 5% van de tijd mijn netwerk nodig heeft, terwijl Youtube vindt dat ik momenteel 90Mbps ter beschikking heb. Dus deze video verbruikt minder dan 4.5Mbps.
40Mbps is ook totaal niet moeilijk om te halen met enigszins moderne apparatuur. Dus ben benieuwd wat je daar exact gebruikt.
- je hebt het over "op sommige plaatsen je netwerkbereik precies kwijt" te zijn. Kun je een tekening van je woning geven en aangeven welke plaatsen problematisch zijn? Het hoeft geen kunstwerk te zijn, het gaat erom dat algemene vorm duidelijk is en obstakels als muren. Vooral zware draagmuren zijn interessant.
=>Ik heb een afbeelding toegeveogd met draagmuren aangeduid. Eigenlijk is het probleem vooral de bovenste verdieping: daar heb je bijna nergens nog wifi. Bovendien zou het ook prettig zijn mochten we in de tuin wifi kunnen krijgen (maar door de dikke isolatie/glas denk ik niet dat, dat uberhaupt mogelijk is).
[
Afbeelding]
OK, als het op de onderste twee lagen goed gaat, dan zal een derde op de bovenverdieping de opossing zijn.
Mbt tuin: als je modern glas hebt met HR+(+) isolatie gaat er inderdaad niets doorheen. Enige oplossing voor WiFi in de tuin is dan een outdoor AP. Die kan aan de gevel hangen of in een schuur indien daar bekabeling naartoe gaat.
Als je dat overweegt is het iets om mee te nemen bij keuze van WiFi-systeem. Een systeem met outdoor-modellen die via PoE gevoed kunnen worden is dan een goed idee.
Maar goed, eerst eens achterhalen welke apparaten je daar hebt, dus merk en model van:
- modemrouter van je provider
- router die je zelf op 1e verdiep hebt staan
- client devices waarmee je probeert Youtube te kijken wat niet goed lukt