MacBook Air 13" early 2014 Big Sur. Upgrade met OCLP of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een MacBook Air early 2014 die dedicated gebruikt gaat worden voor Google Meet icm een Logitech Rally Bar Mini om een grote monitor aan te sturen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De MacBook Air heeft een clean install gehad en is bijgewerkt tot macOS Big Sur 11.7.10. Er wordt verder geen software op geïnstalleerd. Google Meet werkt via de browser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-teIbctJd5BFV2Gd6YLYZsP6BNE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vzqyZz2pXEsYmRG6Gx0eDxKB.png?f=user_large

Vanwege compatibility is het handig dat de browser zo lang mogelijk ondersteund wordt. Dat zou een reden zijn om te upgraden.
Maar een nieuw besturingssysteem heeft meestal meer systeemeisen en met Open Core Legacy Patcher zijn er misschien zaken die niet (goed) werken. Dat zou een reden zijn om het zo te laten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Natuurlijk al gekeken op Reddit en MacRumors, maar een eensluidend antwoord heb ik nog niet gevonden. En als OCLP de juiste keus is, welke macOS versie is dan het beste?

A'dam PVOutput

Beste antwoord (via ericplan op 21-12-2024 20:26)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je 8GB RAM had zou het kunnen, maar met 4GB gaat RAM je grootste probleem worden. Er is geen enkele Mac die met 4GB uit is gekomen die iets nieuwers kan draaien dan Monterey.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je 8GB RAM had zou het kunnen, maar met 4GB gaat RAM je grootste probleem worden. Er is geen enkele Mac die met 4GB uit is gekomen die iets nieuwers kan draaien dan Monterey.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:09
ericplan schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:35:
Mijn vraag
Ik heb een MacBook Air early 2014 die dedicated gebruikt gaat worden voor Google Meet icm een Logitech Rally Bar Mini om een grote monitor aan te sturen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De MacBook Air heeft een clean install gehad en is bijgewerkt tot macOS Big Sur 11.7.10. Er wordt verder geen software op geïnstalleerd. Google Meet werkt via de browser.

[Afbeelding]

Vanwege compatibility is het handig dat de browser zo lang mogelijk ondersteund wordt. Dat zou een reden zijn om te upgraden.
Maar een nieuw besturingssysteem heeft meestal meer systeemeisen en met Open Core Legacy Patcher zijn er misschien zaken die niet (goed) werken. Dat zou een reden zijn om het zo te laten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Natuurlijk al gekeken op Reddit en MacRumors, maar een eensluidend antwoord heb ik nog niet gevonden. En als OCLP de juiste keus is, welke macOS versie is dan het beste?
Misschien heb ik het mis, maar die Logitech Rally Bar Mini kan ook overweg met zo’n Google Meet-tablet ernaast. Zit die er niet bij?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:24:
[...]
Misschien heb ik het mis, maar die Logitech Rally Bar Mini kan ook overweg met zo’n Google Meet-tablet ernaast. Zit die er niet bij?
Het is een hybride vergaderset voor een kleine non-profit. We hadden de de Logitech Rally Bar Mini uitgezocht omdat deze native met Google Meet overweg kan. Helaas is voor de Rally Bar met Google Meet een hardwarelicentie vereist van Google (€240,- per jaar) en bovendien ondersteunt onze Google Workspace for nonprofits geen hardwarelicenties. De Logitech Tap IP is overigens vereist voor Google Meet, anders kan je ook niet verder. Daar kwamen we achter tijdens de installatie. Vandaar de BYOD-oplossing met een oude laptop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
ericplan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:34:
[...]

Het is een hybride vergaderset voor een kleine non-profit. We hadden de de Logitech Rally Bar Mini uitgezocht omdat deze native met Google Meet overweg kan. Helaas is voor de Rally Bar met Google Meet een hardwarelicentie vereist van Google (€240,- per jaar) en bovendien ondersteunt onze Google Workspace for nonprofits geen hardwarelicenties. De Logitech Tap IP is overigens vereist voor Google Meet, anders kan je ook niet verder. Daar kwamen we achter tijdens de installatie. Vandaar de BYOD-oplossing met een oude laptop.
Oef, dat is aan de prijs, zeker voor een non-profit.

Dan nog twijfel ik eerlijk gezegd of je BYOD-oplossing verstandig is. Via OCLP kom je best een eind, al zit je dan wel met software updates. Volgens mij moet je na een update weer de root patches via OCLP installeren.

Geen garantie dat het vlekkeloos gaat en blijft werken… ben je dagelijks bij die non-profit? Weeg voor jezelf af of je snel genoeg support kan leveren als de collega’s daar een online vergadering in willen, maar die ‘MacBook doet het weer eens niet’.

Ben je niet beter af met een tweedehands Mac Mini M1 of zo? Of een NUC-achtig apparaat mocht Windows ook een optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@Gr4mpyC3t We laten de Macbook Air op Big Sur vanwege de 4GB. Hij wordt verder nergens voor anders gebruikt en er is geen extra software op geïnstalleerd, dus het risico is beperkt. Heb al wel zitten kijken naar een MacMini M1 2020. Die zijn ook heel betaalbaar en prima voor dit doel. Maar eerst dit maar eens werkend krijgen op locatie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmm, ik zou gezien het sterk verourderde OS toch eens kijken naar andere mogelijkheden. Hier al eens aan gedacht?

https://opensource.google/projects/chromiumos

Geen idee of deze op een Macbook Air als dualboot is te zetten, zo nee dan zijn er iig genoeg linux varianten die dat kunnen. Daarnaast kan ook gewoon de Chrome browser gebruiken al heel veel doen als die tot en met de meest recente versie wordt ondersteund door Big Sur?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@DeNachtwachtDe laatste versie MacOS Big Sur 11.7.10 is van september 2023. Dat vind ik niet oud en niet direct iets om me zorgen over te maken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ericplan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:27:
@DeNachtwachtDe laatste versie MacOS Big Sur 11.7.10 is van september 2023. Dat vind ik niet oud en niet direct iets om me zorgen over te maken.
Dat zijn niet meer dan security patches. Big sur is uit 2020, we zijn nu al 4 jaar / OS versies verder. Het gaat er hierbij dan niet om dat je allerlei nieuwe OS updates mist, maar dat er allerlei zaken als WebKit gedateerd beginnen te raken. Daarnaast is ChromeOS geoptimaliseerd voor machines met 2 tot 4 gb ram. Je kan altijd eens met een bootable usb proberen hoe het werkt, ik zou het zelf iig wel op die manier doen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
DeNachtwacht schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:51:
[...]

Dat zijn niet meer dan security patches. Big sur is uit 2020, we zijn nu al 4 jaar / OS versies verder. Het gaat er hierbij dan niet om dat je allerlei nieuwe OS updates mist, maar dat er allerlei zaken als WebKit gedateerd beginnen te raken. Daarnaast is ChromeOS geoptimaliseerd voor machines met 2 tot 4 gb ram. Je kan altijd eens met een bootable usb proberen hoe het werkt, ik zou het zelf iig wel op die manier doen.
Dat is nog niet eens zo’n heel gek idee. En je mag er dan ook wel vanuit gaan dat ChromeOS goed overweg kan met Google Meet. Top idee! (y)

Pagina: 1