Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 20:25
Mijn vraag

Pasgeleden ontving ik van de jongste dochter een betaalverzoek via WhatsApp. Wanneer ik deze aanklikte werd er een lege Safari pagina geopend maar dat was het dan ook wel.
Toen niet veel aandacht aan besteed en betaling op andere manier geregeld.

Vandaag ontvang ik van mijn vrouw een betaalverzoek via WhatsApp en ook deze vertoond hetzelfde gedrag.
Als ik de link aankklik wordt er een lege Safari pagina geopend en verder niets.

Overeenkomst tussen beiden: Allebij bankieren ze bij ASN.

Vervolgens heb ik mijn maatje een betaalverzoek laten sturen, aangezien hij bij de RABO bank zit.
Dit betaalverzoek verloopt zoals te verwachten en linkt via een Safari pagina waar ik een bank keuze kan maken door naar mijn ING app.

Waar kan dit aan liggen?
Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

iPhone 14Pro
Ik bankier bij ING
Dochter en vrouw bankieren bij ASN en maken vanuit de app een betaalverzoek aan die ze via WhatsApp naar mij sturen.
Beiden gebruiken ook iPhone.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb mijn maatje een betaalverzoek laten sturen aangezien hij bij de RABO zit.
Deze wordt wel op de normale manier afgehandeld.

Eric, Signing off !!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat ik vind op google is dat sommige bankenwebsites een pop-up omhoog gooien voor de ideal betaling. Als ASN dat doet, en safari blokt die pop-up, zie je die niet. Dan zou je de site van de ASN moeten whitelisten dat pop-ups wel getoond worden. Dat is dan een instelling van safari.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik herken het een beetje: in de RABO app een betaalverzoek gemaakt en gedeeld via WhatsApp met m'n moeder - die 'm niet in haar ABN-app geopend kreeg. Beide een iPhone.

Probleem bleek dus niet aan mijn kant... oplossing was om bij de ontvanger de bank-app opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Heb ondertussen na een tip van m'n maatje op m.n telefoon de complete browser historie verwijderd.
(Zijn idee was dat er wellicht iets in het cache zou zitten)

Helaas bleek dat ook niet de oplossing.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
RaZ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:02:
Wat ik vind op google is dat sommige bankenwebsites een pop-up omhoog gooien voor de ideal betaling. Als ASN dat doet, en safari blokt die pop-up, zie je die niet. Dan zou je de site van de ASN moeten whitelisten dat pop-ups wel getoond worden. Dat is dan een instelling van safari.
Ik heb "block pop-ups' uit gezet. Probleem blijft bestaan.
Hoewel het een goede tip was, is het niet de oplossing.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Als volgende test:

web.whatsapp.com op mijn Mac geopend (ook Safari browser) en daar opent de pagina dus wel....

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Dit lijkt er dus op te wijzen dat het probleem in de safari brwoser op de iphone zit.
Maar dat verklaart niet waarom een betaalverzoek van de RABO wel op de normale manier verloopt.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
OPLOSSING GEVONDEN:

For future reference zal ik hier dee oplossing plaatsen.
Let wel, mijn iphone staat ingesteld op Engels, dus is dit bij jou niet het geval dan zul je even moeten vertalen.

Ga in instellingen naar Apps.
Scroll vervolgens naar Safari
Scroll naar beneden en selecteer "content blockers"

Bij mij stond hier al een lijstje websites met afzonderlijk de schuifjes op groen en op grijs.
Hier leek niet een echte logica in te zitten en ook kan ik me niet herinneren dat ik dit ooit heb ingesteld.

Ik heb hier als test het schuifje bij 'all websites' uitgezet.
En Lord behold.....toen opende Safari wel gewoon met een SNS pagina waarin ik mijn bank kon selecteren via iDeal.

Dus voor nu opgelost.

Ik ga nu eens op onderzoek uit wat dat 'content blockers' precies inhoudt. Want ik vind het een nogal vaag containerbegrip.
Welke content wordt er geblocked?
Wanneer wordt deze content geblocked?
En waarom wel bij de ene bank en niet bij de andere?

Etc. Etc.

Ik ben jier bijna mijn eigen dagboek aan het bijhouden, maar wie weet heeft in de toekomst iemand anders er ook nog iets aan.

Ik heb 1+1 bij elkaar opgeteld en denk nu het hele verhaal compleet te hebben.

Enige tijd geleden heb ik een losse AddBlocker op mijn iPhone geinstalleerd.
Deze herkende wellicht iets van reclame oid in de betaallink van de ASN en daarom werd de pagina niet geopend.
Ik heb nu de schuif bij Safair (Content Blockers) aangezet voor All Websites.
Vervolgens heb ik de URL diensten.asn.nl ge-whitelist in de AddBlocker app en nu werkt het dus wel.

Waarom het RABO betaalverzoek dan wel door de content blocker kwam is mij nog een klein raadsel, maar weet nu voor in de toekomst wel waar ik moet zoeken voor de oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door Eric H op 20-12-2024 11:32 ]

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:39
Mooie uitleg, dank voor het delen van de oplossing!

Dan vermoed ik dat als je mijn tip had opgevolgd (bank-app verwijderen en opnieuw installeren), dat 'ie dan tijdens het verwijderproces de juiste contentblockers weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vanaalten schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:13:
Mooie uitleg, dank voor het delen van de oplossing!

Dan vermoed ik dat als je mijn tip had opgevolgd (bank-app verwijderen en opnieuw installeren), dat 'ie dan tijdens het verwijderproces de juiste contentblockers weggooit.
Die los ginstalleerde adblocker staat los van de app die geinstalleerd is en kijkt gewoon naar links die in safari geopend worden. Bank app uninstall>reinstall had dus (zeer waarschijnlijk) niks geholpen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1