Ik gebruik windows 10 en verwijderde per ongelijk een hele map met bestanden (ik heb geen recycle bin aanstaan) op een Crucial MX500 SSD en ik heb o.a. Recuva gebruikt om de files weer terug te halen maar deze bevatten allemaal Nullen of andere foutieve data, Ik heb even een testje met een HDD gedaan en daar zijn de files direkt na een delete wel terug te halen. Ik vermoed dat dit komt door wear-levelling van de MX500. Dat de MX500 dit blijkbaar gelijk doet na een delete betekent dat je daar nooit meer files op kunt terughalen. Is dit bij alle andere SSD's hetzelfde ?
Vraag
Beste antwoord (via maiknl op 20-12-2024 00:55)
Windows zal die commando's in batches sturen, wat in praktijk neerkomt op vrijwel meteen tenzij je op dat moment hoge I/O load hebt. Nagenoeg elke SSD zal bij het ontvangen van zo'n commando de interne mapping weggooien.
Wil je kunnen undeleten, moet je Windows vertellen om niet die TRIM commando's te sturen. Moeilijker is het niet.
Wil je kunnen undeleten, moet je Windows vertellen om niet die TRIM commando's te sturen. Moeilijker is het niet.
Alle reacties
Windows stuurt bij het verwijderen van bestanden een TRIM commando naar de SSD, die vervolgens de sectoren vrijwel direct vrijgeeft. Als je dan later probeert die sectoren te lezen bestaat er geen verwijzing meer en krijg je vnml null data.
Je kunt TRIM uitzetten in Windows, dan ben je afhankelijk van de wekelijkse schijfoptimalisatie voor het trimmen van verwijderde data.
Je kunt TRIM uitzetten in Windows, dan ben je afhankelijk van de wekelijkse schijfoptimalisatie voor het trimmen van verwijderde data.
De sectoren worden dan wel vrijgegeven maar de inhoud nog niet gewist/overschreven en de programma's zoals Recuva vinden gewoon nog de NTFS file entry waardoor het weet welke filenaam en sectoren de file gebruikte en herstelt dan een bestand door die ketting van sectoren te lezen. Dit moet natuurlijk direct na een delete want anders kunnen nieuwe files deze sectoren hebben overschreven. Omdat de herstelde bestanden nullen en andere verkeerde data bevatten moet er dus ook nog zoiets zijn gebeurd als het door de SSD wisselen van de koppeling tussen een fysieke sector van de SSD en het daaraan gekoppelde sectornummer (LBA). Ik vermoed dat de MX500 of Windows dit direct doet na een file delete vanwege zogenaamde wear levelling. Mijn vraag is of de MX500 dit inderdaad METEEN doet na een file delete en of dit bij elk merk SSD zo gaat. Dat zou betekenen dat een file terughalen alleen nog bij HDDs mogelijk is._JGC_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:27:
Windows stuurt bij het verwijderen van bestanden een TRIM commando naar de SSD, die vervolgens de sectoren vrijwel direct vrijgeeft. Als je dan later probeert die sectoren te lezen bestaat er geen verwijzing meer en krijg je vnml null data.
Windows zal die commando's in batches sturen, wat in praktijk neerkomt op vrijwel meteen tenzij je op dat moment hoge I/O load hebt. Nagenoeg elke SSD zal bij het ontvangen van zo'n commando de interne mapping weggooien.
Ook Trim uitzetten zal niet helpen.
Een ssd moet ,voor er ergens geschreven kan worden, de boel eerst erasen wat relatief veel tijd kost.
Daarom wordt dat process meteen in gang gezet als je iets delete, anders zou dat bij het schrijven moeten gebeuren wat het schrijven erg traag zou maken.
Dat doet de garbage collector van de ssd zelf.
Dit in tegenstelling to harddisken waar alleen de indexen verwijdert worden en de bestanden gewoon blijven bestaan tot ze door iets anders overschreven worden.
Trim werkt alleen als hulp voor de garbage collector, maar ook zonder Trim zal de garbage collector aan het werk gaan.
Trim maakt hem alleen efficiënter.
Kortom zo gauw je iets delete van een ssd gaat de garbage collector aan de slag en probeert een heel block vrij te maken om die te kunnen erasen.
Dat kan ook inhouden dat bestaande files verplaatst worden om zo een heel block vrij te kunnen maken
Dus je kunt geluk hebben als je een enkele of kleine files weggooit, maar bij grote aantallen heb je weinig kans.
Een ssd moet ,voor er ergens geschreven kan worden, de boel eerst erasen wat relatief veel tijd kost.
Daarom wordt dat process meteen in gang gezet als je iets delete, anders zou dat bij het schrijven moeten gebeuren wat het schrijven erg traag zou maken.
Dat doet de garbage collector van de ssd zelf.
Dit in tegenstelling to harddisken waar alleen de indexen verwijdert worden en de bestanden gewoon blijven bestaan tot ze door iets anders overschreven worden.
Trim werkt alleen als hulp voor de garbage collector, maar ook zonder Trim zal de garbage collector aan het werk gaan.
Trim maakt hem alleen efficiënter.
Kortom zo gauw je iets delete van een ssd gaat de garbage collector aan de slag en probeert een heel block vrij te maken om die te kunnen erasen.
Dat kan ook inhouden dat bestaande files verplaatst worden om zo een heel block vrij te kunnen maken
Dus je kunt geluk hebben als je een enkele of kleine files weggooit, maar bij grote aantallen heb je weinig kans.