Ubiquiti UniFi U6 Pro vs U7 Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 2.742 views

Vraag

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-05 23:37
Dag allen,

Ik heb totaal geen kennis van netwerken dus daarom had ik hier graag wat advies ingewonnen. Ik wil in onze woning op verdiep (ca. 110 m² bruto, incl. alle muren) een access point toevoegen om het wifi-netwerk te verbeteren. Op gelijkvloers zou ik met de bestaande router (Proximus, Belgische provider) willen werken, want die zendt een voldoende goed signaal uit.

Voor de AP twijfel ik tussen de Ubiquiti UniFi U6 Pro vs U7 Pro. Wij hebben nog geen wifi 7-apparaten in huis, al zal dat op termijn uiteraard wel veranderen. Aangezien het prijsverschil maar 30 euro is, stel ik mij daarom de vraag of het niet aangewezen is om nu al voor de U7 Pro te gaan? Of zijn er nadelen verbonden aan deze AP in vergelijking met de U6 Pro aangezien de apparaten toch maar op wifi 6 zullen werken?

Verder dien ik nog een switch voor PoE aan te schaffen. Deze wordt vaak in pakketten met dergelijk type AP aangeboden zie ik: Ubiquiti UniFi Lite 8 PoE netwerk switch. Is dit een goede optie?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51
Op zich zou ik de U7 Pro willen adviseren, echter heb ik wel gezien dat die veel problemen heeft (gehad, geen idee of die inmiddels opgelost zijn).

Belangrijker echter, ik zou geen mix maken tussen verschillende merken accesspoints. Als je verschillende merken gebruikt, dan heb je geen voordelen zoals fast roaming waarmee je een meer seamless ervaring zou hebben. Mocht je dat wel willen, dan weet ik niet of de Ubiquiti lijn de juiste keuze is (een enkel AP heeft geen voordelen van dit merk, die ga je pas merken als je meer en meer Unifi spul gaat gebruiken).
Ik zou (indien je de wifi van de provider wilt blijven gebruiken) kijken of de provider geen bijpassende accesspoints kan leveren, dat geeft dan de beste ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45

franssie

Save the albatross

@elrangerman kan je het AP bedraad aansluiten? Indien ja dan werkt het redelijk uit de doos na het instellen en kan je later altijd nog kijken of je een unfifi express bijvoorbeeld neemt als vervangende router (dan heb je wat meer mogelijkheden)

Maar ook Omada heeft leuk spul.

Moet het draadloos dan kom je in de Mesh setjes, zie de BBG

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• elrangerman
Duumke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:35:
Op zich zou ik de U7 Pro willen adviseren, echter heb ik wel gezien dat die veel problemen heeft (gehad, geen idee of die inmiddels opgelost zijn).

Belangrijker echter, ik zou geen mix maken tussen verschillende merken accesspoints. Als je verschillende merken gebruikt, dan heb je geen voordelen zoals fast roaming waarmee je een meer seamless ervaring zou hebben. Mocht je dat wel willen, dan weet ik niet of de Ubiquiti lijn de juiste keuze is (een enkel AP heeft geen voordelen van dit merk, die ga je pas merken als je meer en meer Unifi spul gaat gebruiken).
Ik zou (indien je de wifi van de provider wilt blijven gebruiken) kijken of de provider geen bijpassende accesspoints kan leveren, dat geeft dan de beste ervaring.
Het idee is wel om op verloop van tijd (ca. zomer 2025) de router op gelijkvloers enkel nog als modem te gebruiken en dezelfde AP toe te voegen. Enerzijds op dit moment niet het budget om deze meteen mee te nemen, en anderzijds hebben we op verdiep nu totaal geen netwerk, dus alles beter dan niets.
De provider kan wel een eenvoudige booster aanleveren, maar dit is geen slanke AP die ik op de voorziene plaats (plafondmontage met PoE, volledig centraal op verdiep) kan plaatsen. Die moet ik dan ergens in een hoek op het verdiep op de grond in het stopcontact steken. Verder is die ook enkel te huren, daar hou ik niet zo van.

• elrangerman
franssie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:47:
@elrangerman kan je het AP bedraad aansluiten? Indien ja dan werkt het redelijk uit de doos na het instellen en kan je later altijd nog kijken of je een unfifi express bijvoorbeeld neemt als vervangende router (dan heb je wat meer mogelijkheden)

Maar ook Omada heeft leuk spul.

Moet het draadloos dan kom je in de Mesh setjes, zie de BBG
Ja, is bedraad. Ik heb een UTP klaarzitten in het plafond, centraal op het verdiep. Die kan rechtstreeks op de router/modem aangesloten worden. Voeding van AP dan via PoE switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

elrangerman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:50:
[...]

Ja, is bedraad. Ik heb een UTP klaarzitten in het plafond, centraal op het verdiep. Die kan rechtstreeks op de router/modem aangesloten worden. Voeding van AP dan via PoE switch.
Dan zou ik een unifi AP nemen boven en tzt eeb Unifi express ter vervanging van de router/modem beneden (zo heb ik het draaien) is dan wel WiFi 6 - zou je in een heel druk gebied zitten dan is een stap naar wifi met de 6ghz band wellicht interessant.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
franssie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:59:
[...]

Dan zou ik een unifi AP nemen boven en tzt eeb Unifi express ter vervanging van de router/modem beneden (zo heb ik het draaien) is dan wel WiFi 6 - zou je in een heel druk gebied zitten dan is een stap naar wifi met de 6ghz band wellicht interessant.
Is een vrijstaande woning dus geen interferentie van andere wifi-netwerken. Binnenshuis is dus enkel ons netwerk actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je kan een POE switch kopen, maar dat is voor een enkele AP nogal overkill. Ik zou daar voor een POE injector gaan.
Verder, als je andere dingen bedraad gebruikt, heeft unifu ook mini switches die wel managed zijn, vijf poorts, en leuk inetegreren wil je nog eens iets met gastnetwerken en een apart veilig netwerk voor domotica doen (chinees spul dat je niet op je eigen netwerk wil hebben)
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-mini

en
https://ui.com/cloud-gateways/wifi-integrated/express

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 20-12-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
franssie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:22:
Je kan een POE switch kopen, maar dat is voor een enkele AP nogal overkill. Ik zou daar voor een POE injector gaan.
Verder, als je andere dingen bedraad gebruikt, heeft unifu ook mini switches die wel managed zijn, vijf poorts, en leuk inetegreren wil je nog eens iets met gastnetwerken en een apart veilig netwerk voor domotica doen (chinees spul dat je niet op je eigen netwerk wil hebben)
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-mini

en
https://ui.com/cloud-gateways/wifi-integrated/express
De switch dient niet enkel voor de AP. Op dit moment zitten alle poorten van de router vol en heb nog ca. 4 UTP’s aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 16:29
Ik zit een beetje in dezelfde boot en het lijkt erop dat de u7 pro issues nog steeds bezig zijn.
Ze hebben een aantal dagen geleden een early access firmware uitgebracht welke de 2,4ghz issues zou verbeteren, maar ik lees dat er nog steeds issues zijn bij mensen.

Ubiquiti forum

Nieuwste fw Releas

Reddit

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

elrangerman schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:26:
[...]

De switch dient niet enkel voor de AP. Op dit moment zitten alle poorten van de router vol en heb nog ca. 4 UTP’s aan te sluiten.
Beide zijn ook prima met een USB C te voeden, voor het AP zou ik echt een POE injector gebruiken. voor dat apparaat enkel een POE switch van Unifi gebruiken is erg duur, en je wil wel alles va l alles van Ubiquity hebben vanwege de integratie. Zet je er een netgear switch tussen met POE dan ziet unifi die niet vwb beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-02 18:44
elrangerman schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:13:
[...]

Is een vrijstaande woning dus geen interferentie van andere wifi-netwerken. Binnenshuis is dus enkel ons netwerk actief.
Ook geen interferentie van de buren hun netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
Paar punten :)

- unifi is prosumer/hobby spul. Je geeft aan weinig van netwerken te weten. Vanwaar dan toch de keus unifi? Is een consumenten setje niets voor je? Geeft je net zo goede wifi alleen minder complexiteit (dus ook feaurures) en mind geld.

- je wilt het proximus ap mee laten doen. Technisch kan het maar ik zou dat alleen doen icm proximus boosters.

- is poe een harde eis? Dan kom je eigk alleen uit op unifi, omada of de deco x50-poe. De deco lijn kan ik sowieso adviseren als je gewoon goede wifi wilt voor lage prijs en je geen tweaker behoeften hebt

- weet je zeker dat je een ap centraal in een verdieping op een plafond wilt hangen in het zicht? Ja het is beste voor snelheid maar heb je die snelheid echt nodig? Hier hangt die lekker uit zicht in kast en heb alsnog ruim over, honderden megabits per verdieping. Ruim zat

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2024 08:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
ekahau schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:51:
[...]

Ook geen interferentie van de buren hun netwerk?
Neen, binnenshuis vind ik geen netwerken van buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
laurens0619 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:08:
Paar punten :)

- unifi is prosumer/hobby spul. Je geeft aan weinig van netwerken te weten. Vanwaar dan toch de keus unifi? Is een consumenten setje niets voor je? Geeft je net zo goede wifi alleen minder complexiteit (dus ook feaurures) en mind geld. Aangeraden door een buurman en ook op meerdere websites komen deze goed uit de test zie ik. Ik heb voorheen een Netgear Orbi Mesh gehad die toch wel wat geld kostte en totaal niet tevreden van. Dan geef ik er nu liever wel wat geld aanuit om iets deftig te hebben wat een sterk signaal geeft. Maar tweaken is inderdaad geen must, gewoon plug and play een goed wifi-netwerk

- je wilt het proximus ap mee laten doen. Technisch kan het maar ik zou dat alleen doen icm proximus boosters.

- is poe een harde eis? Dan kom je eigk alleen uit op unifi, omada of de deco x50-poe. De deco lijn kan ik sowieso adviseren als je gewoon goede wifi wilt voor lage prijs en je geen tweaker behoeften hebt. Poe is nodig omdat er geen voedingspunt in de buurt van de UTP zit. Is enkel een UTP centraal in het plafond op verdiep. Welk alternatief zou je dan adviseren zonder te moeten inboeten qua signaalsterkte?

- weet je zeker dat je een ap centraal in een verdieping op een plafond wilt hangen in het zicht? Ja het is beste voor snelheid maar heb je die snelheid echt nodig? Hier hangt die lekker uit zicht in kast en heb alsnog ruim over, honderden megabits per verdieping. Ruim zat Kabel zit klaar dus weinig aan te veranderen nu. Is maar het verdiep en in de hal, dus daar liggen we niet echt wakker van het uitzicht van een AP tegen het plafond.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou in jouw geval dan de deco x50 poe aansluiten icm tplink poe switch.

Qua wifi vergelijkbaar met unfi u6 maar qua kosten lager als je de kosten van controller meerekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
elrangerman schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:13:
[...]

Neen, binnenshuis vind ik geen netwerken van buren.
Met wat meet u dit dan? Toch niet gewoon door in u wifi lijst te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Duumke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:35:
Belangrijker echter, ik zou geen mix maken tussen verschillende merken accesspoints. Als je verschillende merken gebruikt, dan heb je geen voordelen zoals fast roaming waarmee je een meer seamless ervaring zou hebben.
Oprechte vraag, maar waarom zou 802.11r (en ook k/v) niet werken tussen verschillende merken? Is de implementatie altijd merkspecifiek? (En waarom is het dan een standaard... maar kan me voorstellen dat er een api-call in de achtergrond moet gebeuren die niet merkspecifiek is).

(Overigens, zeker in de thuissituatie is gewoon 'roaming' voldoende. Mensen willen dat als van boven naar benden lopen, dat hun laptop dan met het sterkere wifipunt beneden verbind. Of er in die transitie nou 1 seconde lang wat pakketjes droppen is dan doorgaans geen probleem. En dat werkt ook echt prima als je merken mixt en matcht.)

[ Voor 21% gewijzigd door Keypunchie op 20-12-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Keypunchie
Klopt, ik heb hier gewoon een fritzbox en deco gemixt. Roamt prima maar ik heb de settings ook goed staan (daar gaat t meestal mis)

802.11r heb ik ik uit staan, met wpa2personal is de winst echt minimaal maar je hebt wel risico op issues met clients die geen 802.11r kunnen.

Vooral met wpa2 enterprise heeft 802.11r nut (vooral icm voip)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
Waar ik niet zo goed in kan volgen is dat er wordt aangeraden om de router van de provider op gelijkvloers te vervangen door een Ubiquiti UniFi Express? Twee buurmannen werken echter met 2 AP's van Ubi die aangesloten zijn op een switch die op zijn beurt aansluit op de modem/router van de provider. Hun providerbox functioneert dan enkel nog als modem, wifi op gelijkvloers gaat via AP nummer 1. Op verdiep dan AP nummer 2.
Edit: anderzijds zie ik dat de U6 Pro AP duurder is dan de UniFi Express router, dus qua kost is de router interessanter op gelijkvloers.
ekahau schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:58:
[...]

Met wat meet u dit dan? Toch niet gewoon door in u wifi lijst te kijken?
Jazeker, zie ook mijn openingspost, ik ken niets van netwerken ;) . Vanwaar die specifieke vraag trouwens? Om meerwaarde van de U7 te bepalen?

[ Voor 8% gewijzigd door elrangerman op 20-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:32
Een unifi express zal ook de controller worden voor de twee accesspoints.
Als het ook je gateway is werken alle features in het ecosystem. Met een losse controller werken kan ook, eventueel virtueel op een docker in synology of een raspberry pi.
Of met een controller software op je pc, dan is hij slechts voor het instellen en adopten. Want je pcstaat niet altijd aan. Je krijgt dan geen logging of automatische firmware update.

Wat niet kan is twee ap's zonder controller gebruiken, de app laat je er maar één configureren

Kunnen je toestellen gebruik maken van de betere features in de u7?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 21:54
Als je geen WiFi7 apparaten in huis hebt, of je hebt de extra snelheid van WiFi7 voorlopig niet nodig, dan is het belangrijkste verschil dat de U7 Pro dubbel zoveel stroom verbruikt als de U6 Pro. Dat is 8 watt extra vermogen (permanent), dat is zo'n 20 euro per jaar aan extra energiekosten.

Ik zou dat er zondermeer voor over hebben als ik al een boel WiFi7 apparaten in huis had en/of de doorvoersnelheid van groot belang zou zijn. Maar ik heb m'n netwerk vrij goed ingericht, alle vaste apparaten hebben een eigen ethernetkabel dus WiFi is alleen voor de mobieltjes en iPads. WiFi 6 voldoet hier voorlopig nog prima en ik bespaar elk jaar 60 euro aan stroom (met 3 accesspoints).

Overigens heb ik ook nog een oudere AC Pro, die doet het met nog eens de helft minder vermogen (4 watt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 10:28
ment0 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:28:
Ik zit een beetje in dezelfde boot en het lijkt erop dat de u7 pro issues nog steeds bezig zijn.
Ze hebben een aantal dagen geleden een early access firmware uitgebracht welke de 2,4ghz issues zou verbeteren, maar ik lees dat er nog steeds issues zijn bij mensen.

Ubiquiti forum

Nieuwste fw Releas

Reddit
Zou voor de u7 weer een update zijn.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/e8xZWlzVav

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik zit al maanden te klieren met de U7-Pro. Heel veel TX-retries, disconnects, issues met wel connectie maar geen actieve verbinding, the lot. Hierbij geldt wel dat het met name IoT devices betreft. Laptops met moderne WIFI-implementaties geven niet zoveel problemen.

De nieuwste 7.0.95 firmware heeft inmiddels een boel issues opgelost maar ze zijn er nog niet. Ik heb zelf inmiddels niet heel veel issues meer (al moet ik deze release nog wat langer testen) maar er worden nog flinke problemen gepost met onder andere Sonos. Om je even een idee te geven: Sinds de voorlaatste stable release zijn er tegen de 10 Early Access firmwares geweest om issues op te lossen waar het resultaat varieerde van totaal geen verbinding meer door IoT devices tot een redelijke ervaring.

Als ik dit van tevoren geweten had, had ik de U7-Pro niet aangeschaft. Ik heb er op zich wel vertrouwen in dat het uiteindelijk wordt opgelost maar het is weer typisch Ubiquiti. Iets releasen wat nog totaal niet uitontwikkeld is.

Algemeen: als je zelf geen kennis van netwerken hebt, koop dan geen Ubiquiti Unifi spul. Je bent zelf vaak beta-tester voor firmware en er zitten veel opties in de firmware waarvan je wel even moet weten wat het doet. Het is prosumer spul met meer opties dan een (zeg) standaard TP-Link router ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 21-12-2024 13:19 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 10:28
Als je in de unifi network server kijk kun je de 6Ghz band ook nog niet zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kteOdTT_8JHSTJ_QSRL8WxlW9q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vma1lqnoT6bzbxuQI5hXU81g.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Voor nu zou ik de U7 echt skippen. Teveel kleine issues en de 6Ghz band die we mogen gebruiken in NL staat er (nog steeds) niet in dus je hebt er amper wat aan. Ze zijn ook niet passief gekoeld, er draait een kleine fan en ik zelf had er echt last van. Zo'n irritant constant geluid in je woonkamer.

De U6 Pro hangt weer en buiten iets minder directe uplink waar je uiteindelijk toch niks van merkt als normale user, veel stabieler.

Edit: zie correctie hier beneden

[ Voor 9% gewijzigd door graceful op 21-12-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
graceful schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:33:
Voor nu zou ik de U7 echt skippen. Teveel kleine issues en de 6Ghz band die we mogen gebruiken in NL staat er (nog steeds) niet in dus je hebt er amper wat aan. Ze zijn ook niet passief gekoeld, er draait een kleine fan en ik zelf had er echt last van. Zo'n irritant constant geluid in je woonkamer.

De U6 Pro hangt weer en buiten iets minder directe uplink waar je uiteindelijk toch niks van merkt als normale user, veel stabieler.
Das wel raar. Fan is hier nog nooit aangeweest en 6GHz. werkt verder prima (of begrijp ik je nu verkeerd?).

Edit: overigens.. draaiende fan is 1 van de issues met het AP. Bij een restart is dat meestal over. Dus na een firmware upgrade ook nog een handmatige herstart doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 21-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Korvaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:02:
[...]

Das wel raar. Fan is hier nog nooit aangeweest en 6GHz. werkt verder prima (of begrijp ik je nu verkeerd?).
Hoe heb je de 6ghz band vrij gekregen als ik vragen mag? Ander land gezet?

De fan gaat aan obv warmte. Ligt dus aan aantal apparatuur verbonden en warmte in de ruimte. Dus dat is soort gokken of je daar last van gaat hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
graceful schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:05:
[...]

Hoe heb je de 6ghz band vrij gekregen als ik vragen mag? Ander land gezet?
Niks raars hoor. Ding aansluiten, adopten, WIFI aanmaken op all bands en klaar. Beide laptops met een 6E kaart hier werken als een trein (wel even prefer 6GHz. aanzetten, anders gaat ie redelijk rap naar 5GHz).

Waarom zou 6GHz. hier niet werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLV6J9NxZlhzCEsNxIsOCp6rZaA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/g6OBtd9lCkFjaxAiJW96Vbkp.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9u-WdX6c161-pTi6iVLnE6e7fo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/9vf3OkKGQ0zc5ZGfhxlkKrBk.png?f=fotoalbum_small

Cloud gateway 4.0.20 met network 8.6.9. Beiden laatste stable.

[ Voor 45% gewijzigd door Korvaag op 21-12-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:07
Hier hetzelfde (U7 Pro). Ventilator nog nooit gehoord. 6 GHz werkt prima, voor de twee clients hier die wifi 7 aan kunnen.
Wél even opletten met sommige clients. In mijn laptop met Intel BE200 moest ik via Apparaatbeheer de 6 GHz functionaliteit specifiek inschakelen in de adapter eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Korvaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:14:
[...]

Niks raars hoor. Ding aansluiten, adopten, WIFI aanmaken op all bands en klaar. Beide laptops met een 6E kaart hier werken als een trein (wel even prefer 6GHz. aanzetten, anders gaat ie redelijk rap naar 5GHz).

Waarom zou 6GHz. hier niet werken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cloud gateway 4.0.20 met network 8.6.9. Beiden laatste stable.
Oh nice, nou dat werkte echt niet. Stond allemaal grijzebalken doorheen. Thanks, dan gaan we in toekomst het toch weer poging geven O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 21:25
Ik heb de U7 Pro in huis, werkt uit de kunst! Geen problemen! De laatste firmware heeft heel issues die hiervoor zijn beschreven opgelost! Met 5 laptops, de nodige smartphones, Android TV's en Printers 0,0 problemen en supersnel!

Binnen enkele dagen krijg ik ook de Wifi 7 module voor in mijn laptop en gaan we de 6Ghz proberen.
[URL="https://tweakers.net/pricewatch/2047106/intel-wi-fi-7-be202-m2-2230/specificaties/"]uitvoering: Intel Wi-Fi 7 BE202 (M.2 2230)[/URL]
uitvoering: Intel Wi-Fi 7 BE200 no vPro

Ik zou de U6 skippen als ik jou was, de U7 Pro werkt echt super! Haal nu al met de de wifi 6 module (AX) op mijn laptop de volledige gigabit van mijn internetlijn. Ben erg benieuwd naar de Wifi 7 snelheden naar mijn op 10GBit aangesloten NAS straks.

[ Voor 18% gewijzigd door Plopeye op 23-12-2024 16:46 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
Plopeye schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:26:
Ik heb de U7 Pro in huis, werkt uit de kunst! Geen problemen! De laatste firmware heeft heel issues die hiervoor zijn beschreven opgelost! Met 5 laptops, de nodige smartphones, Android TV's en Printers 0,0 problemen en supersnel!

Binnen enkele dagen krijg ik ook de Wifi 7 module voor in mijn laptop en gaan we de 6Ghz proberen.
uitvoering: Intel Wi-Fi 7 BE202 (M.2 2230)

Ik zou de U6 skippen als ik jou was, de U7 Pro werkt echt super! Haal nu al met de de wifi 6 module (AX) op mijn laptop de volledige gigabit van mijn internetlijn. Ben erg benieuwd naar de Wifi 7 snelheden naar mijn op 10GBit aangesloten NAS straks.

[ Voor 7% gewijzigd door ekahau op 23-12-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
Hoop dat je geen AMD hebt. En al windows 11 24h2 want deze ondersteund alleen wifi 7 en voorafgaande windows 11 versies niet. En volle snelheid haal je ook enkel als je u 6GHz band op 320MHz hebt staan want als deze lager staat haal je ook maar lagere snelheden. Dus kijk ook u instellingen na van u Access points.

Mss dit ook eens lezen om te zien wanneer je hoeveel MHz je nodig hebt: https://www.cbtnuggets.co...e-20mhz-vs-40mhz-vs-80mhz

[ Voor 10% gewijzigd door ekahau op 23-12-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
ekahau schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:53:
Hoop dat je geen AMD hebt. En al windows 11 24h2 want deze ondersteund alleen wifi 7 en voorafgaande windows 11 versies niet. En volle snelheid haal je ook enkel als je u 6GHz band op 320MHz hebt staan want als deze lager staat haal je ook maar lagere snelheden. Dus kijk ook u instellingen na van u Access points.

Mss dit ook eens lezen om te zien wanneer je hoeveel MHz je nodig hebt: https://www.cbtnuggets.co...e-20mhz-vs-40mhz-vs-80mhz
Is mij bekend, heb de wifi 6 ook op 160Mhz staan, daarmee haal ik al 2400Mbit, alleen de 2,4Ghz heb ik nog op 20Mhz staan om compatibiliteits redenen, maar die gebruik ik eigenlijk enkel nog voor IoT toepassingen.

Alles draait hier intel i7 en ja we hebben allen windows 11 24h2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
Plopeye schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:17:
[...]

Is mij bekend, heb de wifi 6 ook op 160Mhz staan, daarmee haal ik al 2400Mbit, alleen de 2,4Ghz heb ik nog op 20Mhz staan om compatibiliteits redenen, maar die gebruik ik eigenlijk enkel nog voor IoT toepassingen.

Alles draait hier intel i7 en ja we hebben allen windows 11 24h2.
Had je dan niet beter de Intel Wi-Fi 7 BE200 genomen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-M2yc0lBYXqR9frnYpa_IHaEJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7ia3L31xpJIrKRjUI3wFqgH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
ekahau schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:30:
[...]

Had je dan niet beter de Intel Wi-Fi 7 BE200 genomen?[Afbeelding]
Die heb ik ook besteld, https://www.informatique....2230-2x2-be-bt-no-vp.html

Zie nu dat ik fout linkje in eerder berichtje heb gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
Plopeye schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:45:
[...]

Die heb ik ook besteld, https://www.informatique....2230-2x2-be-bt-no-vp.html

Zie nu dat ik fout linkje in eerder berichtje heb gezet...
Denk er dan ook aan hoeveel te hoger je u frequentie zet hoeveel te kleiner u range word en kort bij de ap moet zijn om volledige snelheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Omdat ik ook een U7 pro overweeg, maar er geen nieuwe laptopt voor wil kopen, een WiFi netwerkkaartje vervangen moet wel lukken, maar werkt het met de huidige antennes lekker?
En wat is de beperking met AMD Processors (mijn twee power laptops hebben een AMD proc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
franssie schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:58:
Omdat ik ook een U7 pro overweeg, maar er geen nieuwe laptopt voor wil kopen, een WiFi netwerkkaartje vervangen moet wel lukken, maar werkt het met de huidige antennes lekker?
En wat is de beperking met AMD Processors (mijn twee power laptops hebben een AMD proc)?
Met AMD CPU werkt het opgegeven intel kaartje gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien dan nog maar even wachten met de upgrade van het Unifi spul, werkt eigenlijk ook wel prima. Zal eens een Mt7925 proberen voor de test. Zal er eens een eigen topic aan wijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
franssie schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:21:
Misschien dan nog maar even wachten met de upgrade van het Unifi spul, werkt eigenlijk ook wel prima. Zal eens een Mt7925 proberen voor de test. Zal er eens een eigen topic aan wijden.
Ook met wifi 6 op 160Mhz haal ik nog altijd 2400Mbit... Die U7 Pro zender is echt wel snel en werkt goed...
Uiteraard kan je zodra er dan beschikbaarheid komt van werkende wifi 7 modules die werken met AMD verder upgraden.

Maar even wachten kan ook een optie zijn, misschien dalen de prijzen van de zenders nog iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 08-05 23:09
franssie schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:21:
Ooit verder gekomen? Heb gezocht, maar kon zo geen topic van je vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Theetjuh schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:40:
[...]

Ooit verder gekomen? Heb gezocht, maar kon zo geen topic van je vinden ;)
Is er helaas niet van gekomen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:30
Misschien klein beetje off-topic maar ik heb 2x U7 Pro en PoE Lite switch alleen zoek ik nog een stabiele provider waar ik optimaal gebruik kan maken van mijn Unifi apparaten. Bij welke provider zitten jullie en heb je goede ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

studiodubio schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:25:
Misschien klein beetje off-topic maar ik heb 2x U7 Pro en PoE Lite switch alleen zoek ik nog een stabiele provider waar ik optimaal gebruik kan maken van mijn Unifi apparaten. Bij welke provider zitten jullie en heb je goede ervaringen?
Beetje ot wel. Heb je glasvezel thuis? En welke regio zit je. Zijn de nodige glasvezel providers (binnen NL iig) die specifieke gebieden hebben die ze bedienen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
studiodubio schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:25:
Zou je even een nieuw topic willen aanmaken en de vragen die @PeacekeeperNL hieronder stelt daarin willen verwerken? Dat is beter dan reageren in het topic van iemand anders.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.