Halogeenlampen in badkamer doen het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 23:24
De halogeenlampen in mijn badkamer zijn ineens gestopt met werken. Het gaat om lampjes met een GU5.3 (MR16) fitting. Ik ben niet erg bekend met elektra en loop vast in het achterhalen van de oorzaak.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Schakelaar vervangen: Ik heb de lichtschakelaar twee keer vervangen werkende exemplaren, maar dat loste het probleem niet op.
  • Lampjes getest: Alle lampjes apart getest, en deze blijken nog goed te werken.
  • Metingen uitgevoerd: Met een multimeter meet ik bij de lichtschakelaar een spanning van ongeveer 164 volt (waar ik met mijn gebrekkige kennis 230 volt had verwacht). Bij een andere schakelaar in huis meet ik wel 230 volt. Wanneer ik de schakelaar in de aan-stand zet, meet ik in het plafond heel kort 16 volt, waarna de spanning direct wegvalt.
Er lopen twee draden bij de schakelaar: bruin (fase?) en zwart (schakeldraad?), maar verder weet ik niet goed waar ik moet zoeken om het probleem zelf op te lossen.

Mijn vraag: wat kan ik nog testen of controleren om de oorzaak te achterhalen en op te lossen? Zijn er nog eenvoudige stappen die ik zelf kan uitvoeren voordat ik een elektricien inschakel?

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is. Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via LostInNight op 21-12-2024 20:55)

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 20:08

Asteroid9

General Failure

Dat zijn 12 volt lampjes, er zal ergens een trafo verstopt zitten, vermoedelijk ergens bovenop je plafond.
Hoogstwaarschijnlijk is die trafo defect, dat komt helaas nog wel eens voor.

Even zoeken met een endoscoop waar die zit en hopelijk kun je hem zonder veel schade vervangen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 20:08

Asteroid9

General Failure

Dat zijn 12 volt lampjes, er zal ergens een trafo verstopt zitten, vermoedelijk ergens bovenop je plafond.

Even zoeken met een endoscoop waar die zit en hopelijk kun je hem zonder veel schade vervangen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 23:24
Asteroid9 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:23:

Thanks, dat gaf me genoeg moed om aan de klus te beginnen, dat kan ik namelijk wel zelf. Boosdoener bleek uiteindelijk inderdaad de trafo. Ik heb de spotjes vervangen voor LED spotjes.

Helaas waren de plafondplaten zeer slecht gemonteerd en heb ik de meeste niet zonder schade kunnen verwijderen. De trafo zat goed verstopt en kon je alleen bij door de plafondplaten te verwijderen. Alle bedrading onder het plafond was ook zeer dramatisch te noemen. Aanraken was genoeg om alles los te krijgen.

Er komt gelukkig ergens volgend jaar een nieuwe badkamer, dus met de beschadigde platen kunnen wij voor nu prima leven. Het belangrijkste is, we hebben weer licht!