De halogeenlampen in mijn badkamer zijn ineens gestopt met werken. Het gaat om lampjes met een GU5.3 (MR16) fitting. Ik ben niet erg bekend met elektra en loop vast in het achterhalen van de oorzaak.
Wat ik al geprobeerd heb:
Mijn vraag: wat kan ik nog testen of controleren om de oorzaak te achterhalen en op te lossen? Zijn er nog eenvoudige stappen die ik zelf kan uitvoeren voordat ik een elektricien inschakel?
Ik hoop dat het enigzins duidelijk is. Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat ik al geprobeerd heb:
- Schakelaar vervangen: Ik heb de lichtschakelaar twee keer vervangen werkende exemplaren, maar dat loste het probleem niet op.
- Lampjes getest: Alle lampjes apart getest, en deze blijken nog goed te werken.
- Metingen uitgevoerd: Met een multimeter meet ik bij de lichtschakelaar een spanning van ongeveer 164 volt (waar ik met mijn gebrekkige kennis 230 volt had verwacht). Bij een andere schakelaar in huis meet ik wel 230 volt. Wanneer ik de schakelaar in de aan-stand zet, meet ik in het plafond heel kort 16 volt, waarna de spanning direct wegvalt.
Mijn vraag: wat kan ik nog testen of controleren om de oorzaak te achterhalen en op te lossen? Zijn er nog eenvoudige stappen die ik zelf kan uitvoeren voordat ik een elektricien inschakel?
Ik hoop dat het enigzins duidelijk is. Alvast bedankt voor het meedenken!