• chiefchain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 16:24
Beste Tweakers ,
Ik heb een gigabyte x870 e Aurora’s pro gekocht met 2x een lexar nm790 2tb en 4tb m2 ssd erbij . De bedoeling is dat er in februari 2025 een Nvidia 5080 kaart in komt. Nu lees ik dat als je meer dan 1 ssd plaatst op dit moederbord dit Lanes afsnoept van je videokaart, merk ik dat ook echt? wat raden jullie aan? 1 m2 plaatsen , of ga ik het verschil echt niet merken als ik 2 ssd s plaats ?

Dank alvast

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Lees de handleiding door over pci-e routing per slot voor het board, soms is er een pch en dan heb je het probleem niet. De meeste consumenten CPUs hebben maar 20 lanes vanaf de CPU zelf, genoeg voor een gpu en een ssd, maar de pch zorgt doorgaans voor meer lands. We weten nog niks van de levertijden en specs (en competenties) van de 5080, dus kunnen we niks zeggen over de performance. Voor hetzelfde geld is het een pci-e gen4 kaart (nvidia flikt het vaker niet de nieuwste standaarden te gebruiken), of ligt de focus op nog meer upscaling en framegen (wat de pcie bus niet zwaar belast). Een ssd op de PCH maakt niet uit, als je hem hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQ-ydmgy55tmha4i5p6J5y8Fpg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/op1SK1uODY7k5ylD02HtIDvg.png?f=user_large

Dit ter illustratie van wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Iedere keer dat we een PCI-E-versie hoger gaan komt deze vraag.

En het antwoord daarop is gewoon te vinden door even te denken wat de snelste kaart van het moment is en daar op te zoeken.

Daarna kun je je eigen conclusies trekken.

https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html

Verschil in snelheid bij een Geforce RTX 4090 tussen PCI-E 4.0 16x en 3.0 16x:

1080p: -3%
1440p: -2%
4K: -2%

Aangezien PCI-E 5.0 8x een gelijke doorvoersnelheid heeft als PCI 4.0 16x is de snelheid waarmee je nu de vergelijking doet dus 2x zo hoog als de geteste.

Het antwoord is dus dat je nagenoeg geen verschil ziet en als er verschil is, dan is het zeer klein en alleen in een vergelijkende benchmark te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:19
Volgens mij is de vraag van chief niet of het erg is of de gpu op PCIe 4.0 of 5.0 zit, maar of het erg is dat de lanes gebruikt worden voor ssd en gpu.

Het korte antwoord: zodra de lanes aan hun maximum zitten wel.

Met nadruk op zodra, er zijn weinig (op dit moment eigenlijk geen) ssds die PCIe 5.0 helemaal vol kunnen trekken. Bovendien, hoe vaak is je ssd druk met schrijven terwijl je ook aan het gamen bent. Vandaar, in praktijk zal je er weinig last van krijgen.

Dan is er nog video bewerken, probeer daarvoor je bovenste m.2 slot te gebruiken, voor die enkele ms dat je het toevallig wel dubbel gebruikt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:44
Pagina 5 in jouw handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TlDnylXuRRKn6RW5iRmmgOWaHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jfdSTctL7d5P7Ru61ESrXc1q.png?f=user_large

Als je een SSD in slot M2A_CPU en M2D_SB plaatst (op pagina 4 staat duidelijk welke dat zijn), blijf je 16 lanes voor de gpu houden.
Plaats een SSD in M2B_CPU en/of M2C_CPU en de 16 lanes van het bovenste slot worden gehalveerd naar 8. Wat overigens geen issue hoeft te zijn (zie hierboven).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
99ruud99 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:36:
Volgens mij is de vraag van chief niet of het erg is of de gpu op PCIe 4.0 of 5.0 zit, maar of het erg is dat de lanes gebruikt worden voor ssd en gpu.

Met nadruk op zodra, er zijn weinig (op dit moment eigenlijk geen) ssds die PCIe 5.0 helemaal vol kunnen trekken. Bovendien, hoe vaak is je ssd druk met schrijven terwijl je ook aan het gamen bent. Vandaar, in praktijk zal je er weinig last van krijgen.

Dan is er nog video bewerken, probeer daarvoor je bovenste m.2 slot te gebruiken, voor die enkele ms dat je het toevallig wel dubbel gebruikt :).
Er is nu 1 dedicated PCI-E 5.0 m2 slot uit de cpu.

Daarnaast heeft de gpu er nog 16, waar je er 8 kunt gebruiken voor de inzet van 2 PCi-E 5.0 m2 SSD’s.
De laatste (de enige PCIE 4.0 zit aan de chipset.

De enige die dus bandbreedte moet delen met andere apparaten, is het 4.0-slot. Die moet de bandbreedte van de chipset delen met de overige apparaten aan de chipset zoals netwerk en audio.

Ik zie dus even niet in waarom het erg zou zijn als de PCI-E lanes van de 5.0-sloten op hun max zitten. Die zijn gewoon dedicated en worden niet gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 16:24
99ruud99 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:36:

Dankjewel Ruud, jij hebt me precies begrepen. Dat was mijn vraag, ik doe ook altijd mijn Best het zelf op te zoeken, maar ik begrijp het niet altijd even snel, vandaar dat ik het hier vraag. Je intelligentie kan je niet kiezen :*)
Pagina: 1