cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Vraag
Beste antwoord (via litebyte op 22-12-2024 15:02)
Ik zou ook (maar dat is persoonlijk) die fan hub ertussen uit halen. Als alle fans naar die fan hub gaan, waar gaat deze dan weer naar toe? Weet je zeker dat je fan hub niet op een chassis aansluiting zit? Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je dan temp curve van je mobo volgt en niet de CPU.
Ik zou de cpu fans gewoon direct op de juiste aansluiting van je moederbord zetten.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Alle reacties
Doet de koeler zijn werk en zijn de fans correct geïnstalleerd?
Is er wellicht een custom fan profiel? En hoe is de overige koeling in de kast?
Is de luchtstroom in de kast wel goed?
Zeker weten en 3x opnieuw geïnstalleerde Noctua koeler?
Lopen er stiekem toch geen applicaties op de achtergrond die toch zwaar belasten?
Anders hoop ik niet dat AMD deze trend doorzet:
Genoeg koelpasta gebruikt?
Haal de koeler eraf en controleer dit even.
I reject your reality and substitute my own
Dank voor het meedenken, ik gebruik een Fractal Design North XL als kast en heb daar zelf nog een koeler bij geplaatst aan de achterzijde (imn of meer in lijn met de processor koeler) Fans zijn allemaal correct geinstalleerd en werken ook prima, gezien de lucht die er uitgeblazen wordt. Ik heb alle kast fans wel op een fanhub zitten die wordt meegeleverd met de fractal design.Rene schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:35:
Lees op het internet dat deze processor met luchtkoeler rond de 70/80 graden draait in Cinebench. 90+ lijkt me onnodig hoog.
Doet de koeler zijn werk en zijn de fans correct geïnstalleerd?
Is er wellicht een custom fan profiel? En hoe is de overige koeling in de kast?
Ik had zelf een profiel aangemaakt (nav het blazen en hoge temperaturen), dat heb ik teruggezet en dat scheelt zo'n 4 graden nu.
Die bijna 90 graden die de computer nu aantikt is al bij nog geen 30% belasting....
Denk toch dat ik iets niet goed heb geinstalleerd mbt de koeler dan. Misschien iets te zuinig geweest met de meegeleverde pasta of misschien scheef aangedraaid.
VRAAG: als ik de koeler eraf haal, moet ik de koelervoet/processor dan helemaal schoonmaken mbt de oude pasta? Of kan ik pasta erbij doen en dan opnieuw monteren? Ik heb de pc afgelopen week in elkaar gezet.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Bedank voro het meedenken....de koeler die ik gebruik heb ik geen beschermfolie op gezien...er zat een plastic beschermkapje overheen...als er ook nog een stukje folie opgeplakt zat, dan zit dat nu vastgeplakt (ingebrand) aan mn processor...nelizmastr schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:42:
Beschermfolie wel van de onderkant van de koeler verwijderd?
Genoeg koelpasta gebruikt?
Haal de koeler eraf en controleer dit even.
Ik zou eerst gewoon opnieuw monteren, als het daarna nog slechter wordt kan je altijd weer kijken naar schoonmaken en nieuwe pasta.litebyte schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:29:
VRAAG: als ik de koeler eraf haal, moet ik de koelervoet/processor dan helemaal schoonmaken mbt de oude pasta? Of kan ik pasta erbij doen en dan opnieuw monteren? Ik heb de pc afgelopen week in elkaar gezet.
Zoals ik het nu lees lijkt mij op nieuw goed plaatsen een eerste vereiste
Als je voldoende koelpasta hebt gebruikt zou die folie niet aan je CPU geplakt moeten zitten. Hooguit aan de voet van de koeler.litebyte schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:32:
[...]
Bedank voro het meedenken....de koeler die ik gebruik heb ik geen beschermfolie op gezien...er zat een plastic beschermkapje overheen...als er ook nog een stukje folie opgeplakt zat, dan zit dat nu vastgeplakt (ingebrand) aan mn processor...
Voordeel van de koeler opnieuw installeren is dat je kunt zien of je voldoende, te weinig, of teveel pasta hebt gebruikt
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Maar een herinstallatie van je koeler lijkt me ook een goede zet.
Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!
De 50 graden idle is wel hoog. Elke processor hoort meer rond 35 graden te zitten, 40 is ook wel goed en geen zorgen over te maken.
Noctua kan je maar op één manier vast draaien en vast is vast. Ik zie niet dat daar wat in te halen is. Wel in de koelpasta en gebruik ervan.
Ik zou ook (maar dat is persoonlijk) die fan hub ertussen uit halen. Als alle fans naar die fan hub gaan, waar gaat deze dan weer naar toe? Weet je zeker dat je fan hub niet op een chassis aansluiting zit? Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je dan temp curve van je mobo volgt en niet de CPU.
Ik zou de cpu fans gewoon direct op de juiste aansluiting van je moederbord zetten.
Nu heb ik een compleet andere CPU dan jij (een zuinigere 7700), maar dat de CPU bij 'medium' loads van 15-50% warmer kan worden dan een vollast van 100% is hier ook zo. Dat komt doordat de individuele cores naar een hogere frequenties kunnen boosten waarin er slechts 1 of 2 gebruikt worden, wat tot meer stroomverbruik (=warmte) leidt op een erg klein oppervalk. Bij een vollast van de CPU zijn de frequenties per core net wat lager en wordt de warmer beter over de gehele CPU verdeeld zegmaar.litebyte schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:29:
[...]
Die bijna 90 graden die de computer nu aantikt is al bij nog geen 30% belasting....
Denk toch dat ik iets niet goed heb geinstalleerd mbt de koeler dan. Misschien iets te zuinig geweest met de meegeleverde pasta of misschien scheef aangedraaid.
Tenzij het even een snelle test is zou ik altijd schoonmaken en opnieuw aanbrengen persoonlijk.VRAAG: als ik de koeler eraf haal, moet ik de koelervoet/processor dan helemaal schoonmaken mbt de oude pasta? Of kan ik pasta erbij doen en dan opnieuw monteren? Ik heb de pc afgelopen week in elkaar gezet.
Te veel is inderdaad zeker niet goed, maar van vroeger uit wilden mensen ook nog wel eens doorslaan en slechts een klein erwtje aan koelpasta gebruiken, waardoor alleen het midden van de IHS goed contact maakte met het koelblok. Dat kon prima met CPU's van "vroeger" (<100W en niet zo'n extreem geconcentreerde warmteontwikkeling als in een 5nm-CPU) maar te weinig is bij een moderne high-end CPU ook een probleem.Centropy schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:26:
Vergeet niet dat je maar heel weinig pasta nodig hebt en dat het niet zoals de naam zegt pasta is om te koelen.
Maar een herinstallatie van je koeler lijkt me ook een goede zet.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Bij mijn processorkoeler werd een plastic 'slabbetje' geleverd. Dit kan je om de processor voet leggen, zo dat gemorste paste niet in contact komt met het omliggende moederbord.
Dit plastic slabbetje heb ik mogelijk verschoven bij het installeren van de koeler...het zat scheef vastgeplakt onder de koelervoet en dus tussen processor en koeler. Niets verbrand of ingebrand gelukkig. Helaas heb ik geen koelpasta meer (dat meegeleverd was bij de processor cooler van Noctua was voldoende voor 1 keer.)
De idle temperatuur is nu zo rond de 42....nog steeds hoog denk ik. Maar ik zal begin komend jaar pasta bestellen en dan schoonmaken en met nieuwe pasta opnieuw installeren
[ Voor 3% gewijzigd door litebyte op 22-12-2024 15:11 ]
Slabbetje? Is dat niet gewoon het plastic beschermkapje van de koeler? Heb je hier een foto van?litebyte schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:08:
Dank allen voor de info, tips en suggesties!
Bij mijn processorkoeler werd een plastic 'slabbetje' geleverd. Dit kan je om de processor voet leggen, zo dat gemorste paste niet in contact komt met het omliggende moederbord.
Dit plastic slabbetje heb ik mogelijk verschoven bij het installeren van de koeler...het zat scheef vastgeplakt onder de koelervoet en dus tussen processor en koeler. Niets verbrand of ingebrand gelukkig. Helaas heb ik geen koelpasta meer (dat meegeleverd was bij de processor cooler van Noctua was voldoende voor 1 keer.)
De idle temperatuur is nu zo rond de 42....nog steeds hoog denk ik. Maar ik zal begin komend jaar pasta bestellen en dan schoonmaken en met nieuwe pasta opnieuw installeren
Brummetje schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:17:
[...]
Slabbetje? Is dat niet gewoon het plastic beschermkapje van de koeler? Heb je hier een foto van?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/xWD2RgEgJ5xXWRiHNQYiipd6.webp?f=user_large)
Slabbetje? Is dat niet gewoon het plastic beschermkapje van de koeler? Heb je hier een foto van?Brummetje schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:17:
[...]
Slabbetje? Is dat niet gewoon het plastic beschermkapje van de koeler? Heb je hier een foto van?
[/quote]
Nee...het is een stukje plastic dat je om je processor kan leggen ...daarom stond het ook tussen '....' het is om morsen tegen te gaan en ik weet de exacte naam niet.
[ Voor 6% gewijzigd door litebyte op 22-12-2024 15:37 ]
Heb je dit nu alleen rechtgelegd, of ook daadwerkelijk weggehaald?
The devil is in the details.
Nee hoor hoef je niet weg te halen, is bedoeld om (het teveel aan) de pasta op te vangen dat bij het aandraaien tussen de koeler en processor wordt geduwd. Ik heb het nu helemaal verwijderd want er was niets aan de randen gemorst, ik heb geen nieuwe pasta gebruikt.Hahn schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:38:
Ik ken dat stukje plastic niet, maar dat ziet eruit alsof je het alléén tijdens het aanbrengen van je koelpasta zou moeten gebruiken. Dus daarna haal je 'm weg.
Heb je dit nu alleen rechtgelegd, of ook daadwerkelijk weggehaald?
[ Voor 10% gewijzigd door litebyte op 22-12-2024 15:43 ]
Na het eten wel afdoen en in de wasmachine doen!bullpower schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:42:
Als je dat 'slabbetje' (Thermal Paste Guard) van Noctua hebt, kun je 'm gewoon laten zitten. Is van een kunststof gemaakt, die tegen hitte kan.
Maar ff serieus, wat @Hahn zegt kan ook kloppen. Geen idee.
Bij Noctua is overal wel een handleiding voor te vinden.
Ik heb zelf een metalen frame van Thermalright gebruikt, die doet nog meer.
@litebyte Over de koelpasta aanbrengen:
:strip_exif()/f/image/guPImCOBB6nlwRTzmbAGTl9T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-12-2024 16:25 ]
https://www.reddit.com/r/...th_the_noctua_am5_natpg1/
:strip_exif()/f/image/LoSDq14NE6R26Ywgcp2DZxPr.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat ook in de handleiding.bullpower schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:43:
Heb het even opgezocht, op deze Reddit post wordt door Noctua zelf, in de comments uitgelegd dat de Thermal Paste Guard van Noctua gewoon kan blijven zitten, met uitleg waarom.
https://www.reddit.com/r/...th_the_noctua_am5_natpg1/
[Afbeelding]
Maar bij mij zat ie dus geplakt tussen de koelervoet (ruim 1 kilo koeler) en de procesor/pasta...en niets is vervormd of gesmolten. Dat geeft alleen al aan dat het gemaakt is om om de processor te leggen.
Op youtube staan ook diverse voorbeelden
Daarnaast wordt dit 'slabbetje' dus ook los verkocht door Noctua, voor enkele Euro's
Even over Noctua...ik ben tot nu toe (eerdere 2 zelfbouw systemen) altijd Skythe gewend (ook nav het land waar ik eerder al mn onderdelen kocht) en die waren prima, ook qua montage gemak en kwaliteit.
Maar dit eerste systeem met Noctua, gaat toch duidelijk wel een stap hoger. Prima handleiding, en alles zit erbij (dus dat slabbetje, koelpasta, schroevendraaier, motagen sets voor zowel AMD als Intel (verleng) kabel en uitgebreide duidelijke handleiding.