FreePBX en portforwarding

Pagina: 1
Acties:

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:18
Hey allen,

Gewoon voor de hobby ben ik een VoIP servertje aan het opzetten met FreePBX. Nog 0,0 ervaring in de VoIP wereld. De telefoons intern kunnen met elkaar communiceren, dus dat werkt.

Nu heb ik ook een telefoonnummer aangeschaft bij CheapConnect. Nu krijg ik het werkend als ik poort 5060 forward naar mijn PBX. Allemaal prima, maar ik lees op internet veel verschillende verhalen over welke poorten al dan niet te forwarden.

Nu vroeg ik me af welke poorten ik in m'n PfSense moet forwarden naar mijn FreePBX en of dit ook de meest veilige / logische manier is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Eigenlijk moet je alléén maar toestemming geven aan de sip server van je sip provider voor dat portje 5060.
Dus de portforward + een heel strakke filter, anders geef je iedereen op de wereld toestemming te connecten naar je PBX en dat wil je niet.
Ook heb je een outbound nat rule nodig.
Jouw PBX zet de register met de server van de SIP provider op en mocht er een call komen kan die worden opgepakt door je pbx die dat naar je voip telefoon of ata routeert.

• gwabber
Thanks voor je reactie @Kabouterplop01 !

Die klinkt logisch, dus alleen naar het IP van mijn SIP provider :)
Dan verder nog de outbound rule.. is daar nog een best practice voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

gwabber schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:18:
Thanks voor je reactie @Kabouterplop01 !

Die klinkt logisch, dus alleen naar het IP van mijn SIP provider :)
Dan verder nog de outbound rule.. is daar nog een best practice voor?
Je port forward moet strak, niet je outbound NAT rule, want die is alleen van toepassing op je apparaten achter je router. De port forward moet je scopen op de IP-adressen die met de PBX moeten kunnen verbinden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@nelizmastr oh zo bedoelde ik hem ook :) Ik heb de port forward strak op het IP van mijn SIP provider gezet. Dit functioneert goed nu. Alleen de outbound rule moet ik nog even uitvogelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Pagina: 1