Gat boren in muur dichtbij dakbalk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartjes999
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 18:23
Mijn vraag:

Voor aanleg van een warmtepomp komen de leidingen langs een dakbalk te lopen en moeten op 2 plekken door een draagmuur heen. Het gat door die muur zal zo'n 50 mm diameter zijn of er komen meerdere kleinere gaten. Ik ben benieuwd op wat voor afstand van de dakbalk geboord mag worden doro de muur zodat de sterkte van de draagmuur niet aangetast wordt bij de dakbalk.
Het gaat dus niet om het boren door de balk zelf maar de muur waar die balk op ligt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik vind alleen artikelen over boren door de draagbalk maar het gaat me dus om boren in de muur in de buurt van de draagbalk

Alvast vriendelijk dank,
Bart Rijvers

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08

reaL_G

G

Foto situatie doet wonderen

GiTS

• bartjes999
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ocu_WLKxI2h9pL2MxedFMt5LzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIxSEn4v5bURSzXNXKZSI90m.jpg?f=fotoalbum_large
De bovenkant is 6 cm dikke PIR isolatie. De rode cirkel toont het te boren gat (niet per sé op schaal) en de vraag is dus hoe dichtbij de draagbalk er geboord mag worden (de blauwe maat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Liever boor je dan aan de linkerkant van de balk boven.
Maar daar lijk je niet zomaar bij te kunnen als ik de foto bekijk, weet niet wat daar link staat en of dat aan de kant kan.

Ben geen expert maar dit is dus de dragende buiten muur, lijk me dat je daar niet onder de balk wilt boren waar hij op de muur drukt. Gezien zo dichtbij. Als het niet anders kan dan daar zou ik een stuk verder van de muur af gaan, dan verzeker je een zo breed mogelijke gewichtsverdeling in deze omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Waarom wil je per se daar boren?
Is dat een technische eis voor de installatie van de warmtepomp?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 14:48
Tot hoe ver loopt de muur door?
(Miss kan je dat bepalen doordat je de balkmaat weet of bijv. De dikte van de isolatie)
Als er nog voldoende steen boven het gat zit, zou ik me minder zorgen maken. Als er (vrijwel) geen steen boven het gat zit verlies je zeker sterkte.

De balk is overigens een gording

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:58

MLLL

Palm Treo 650

Je kunt voor de zekerheid een 'slaper' naar je muurplaat maken op bijvoorbeeld 30 cm afstand van de muur.

[ Voor 7% gewijzigd door MLLL op 04-01-2025 07:32 ]

Pagina: 1