Opdek deur/kozijn veranderen naar stomp. Is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Lyr.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Goedendag,

Momenteel ben ik bezig een nieuwe badkamer te realiseren.
Nu zit ik met een probleem dat de ruimte tussen de opdek deurscharnier en muur te klein is om een tegel te plaatsen. Ik heb circa een kleine centimeter aan ruimte meer nodig.

Weet iemand of het mogelijk is om deze opdekdeur/opdekkozijn te veranderen naar een stompe variant zodat ik een beetje meer ruimte creëer?

Zelf dacht ik om de sponning van het kozijn ~1-2cm dieper te maken zodat hier een sponning van 4cm ontstaat waar een scharnier in past, en dan de opdek van de deur af te zagen (zie foto's). De deur zelf is 3,2cm dik.

Ik ben een beginner qua klussen en heb nog niet eerder met deuren/kozijnen gewerkt, dus vroeg mij af of dit een haalbaar idee is of dat ik iets over het hoofd zie?

Bij voorbaat dank voor enige feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDLTDvnF1mIADf62XNawYx6HESc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjsVeLR4PvNx0KeVWjo422AS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK8-XJWcYoebkpi8txq3Jaq_4z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WbUdPYscQOZQKthADJqVAjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOd2C2QGbBiRSnEzW72Wenfi-xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wt9Guh1pSdaRWA3UvF2FeegB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6qSpPXA3qgYN24wBSmdaL3898o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcTT5owu87tkib6lnNB5dfL7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

Oude kozijn eruit trekken een zelfbouw binnendeurkozijn bij de bouwhandel met een knap deurtje ophalen.

Zijn de kosten niet en het is knap.
Oude situatie aanpassen is rommelen.

• Lyr.
MLLL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:48:
Oude kozijn eruit trekken een zelfbouw binnendeurkozijn bij de bouwhandel met een knap deurtje ophalen.

Zijn de kosten niet en het is knap.
Oude situatie aanpassen is rommelen.
Dank voor je reactie. Ik ga mij even verdiepen in hoe een nieuw kozijn geplaatst moet worden.
Ik vraag mij af of het plaatsen van een nieuw kozijn mogelijk is zonder de muur/de Qboard bouwplaat te beschadigen? En moet de koplat hiervoor ook verwijderd worden?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

Koplatten eraf, sleufje in het midden van de stijl zagen waar de bek van de koevoet net tussen past en zo wrik je zo die stijl los. laat het losgewrikte deel wel zitten en wrik dan het andere gedeelte los.
Dit kost het minste kracht.

Als je het met beleid doet blijft het qboard heel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 22:56

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Als ik de paumelle scharnieren op je 2e foto bekijk lijken het me stalen inmetselkozijnen, en die krijg je zelden weg zonder je halve muur te slopen, dus als dat inderdaad het geval is zou ik even bedenken of je dat echt wilt.

Ja, vervangen is mooier en je bent na het slopen vrij om te plaatsen wat je wilt qua deur, maar onderschat de hoeveelheid extra werk in dat geval niet:
  • De binnenzijde van je wand herstellen en afwerken
  • De buitenkant van je wand (overloop?) herstellen en opnieuw behangen/stucen/schilderen
  • voorbereidend werk (Q-board) binnenkant opnieuw plaatsen
  • Dorpel vervangen want die sloop je waarschijnlijk, of je nieuwe kozijn past niet
Ik heb hier - hetzij op de slaapkamer - ook zo'n kozijn wat precies in de hoek zit... Daar krijg je nog geen kwast tussen om het behang te schilderen :+

Ik zou in dit geval kijken of het geen optie is om een tegel zo dicht mogelijk tegen de hoek aan te krijgen, en dan een dikkere ril siliconen te zetten. Ideaal is het niet, maar je kunt ook overdrijven qua werk voor 1,5cm...

Note: zoals @Himalaya hieronder aangeeft zijn dit natuurlijk géén paumelles maar "normale" scharnieren, de rest blijft van mijn verhaal blijft echter van toepassing, hoewel hout makkelijker te verwijderen is als ingemetseld staal.

[ Voor 12% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-12-2024 20:54 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• Lyr.
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:25:
Als ik de paumelle op je 2e foto bekijk lijken het me stalen inmetselkozijnen, en die krijg je zelden weg zonder je halve muur te slopen, dus als dat inderdaad het geval is zou ik even bedenken of je dat echt wilt.

Ja, vervangen is mooier en je bent na het slopen vrij om te plaatsen wat je wilt qua deur, maar onderschat de hoeveelheid extra werk in dat geval niet:
  • De binnenzijde van je wand herstellen en afwerken
  • De buitenkant van je wand (overloop?) herstellen en opnieuw behangen/stucen/schilderen
  • voorbereidend werk (Q-board) binnenkant opnieuw plaatsen
  • Dorpel vervangen want die sloop je waarschijnlijk, of je nieuwe kozijn past niet
Ik heb hier - hetzij op de slaapkamer - ook zo'n kozijn wat precies in de hoek zit... Daar krijg je nog geen kwast tussen om het behang te schilderen :+

Ik zou in dit geval kijken of het geen optie is om een tegel zo dicht mogelijk tegen de hoek aan te krijgen, en dan een dikkere ril siliconen te zetten. Ideaal is het niet, maar je kunt ook overdrijven qua werk voor 1,5cm...
Dank voor je reactie.

Het betreft hier een jaren 30 woning, ik weet niet of jij ook een wat oudere woning had waar een dergelijk kozijn in zat?
Ik had zelf inderdaad ook een dergelijk idee, wellicht een klein latje plaatsen achter de scharnier en dan de tegels 2-3cm vanaf de hoek pas plaatsen. Maar bij het openen van de deur zou deze dan nog steeds tegen de tegels aankomen waarschijnlijk.
Ik kom met die optie iets van 3-4 milimeter te kort.
Zelf dacht ik nog wellicht de scharnieren een paar milimeter van de muur af te buigen en dan de deur/kozijn 2-3 milimeter bij te schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:42
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:25:
Als ik de paumelle op je 2e foto bekijk lijken het me stalen inmetselkozijnen, en die krijg je zelden weg zonder je halve muur te slopen, dus als dat inderdaad het geval is zou ik even bedenken of je dat echt wilt.
Dit is geen paumelle scharnier, die hebben als kenmerk dat je de deur er zo uit tilt en dat is hier niet zo. Denk dat het ook gewoon een houten kozijn is.

Maar wel helemaal eens dat je je heel wat werk op de hals haalt bij vervangen en dan ook nog eens die kenmerkende deur kwijt bent.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@Himalaya 100% correct dat dit geen paumelle is, ik zal m'n opmerking daarover doorhalen, geen idee wat daar mis ging... Wellicht dat ene biertje van vanavond 8)7

Neemt niet weg dat de rest zoals je aangeeft wel blijft staan. Ik zou dan ook opteren voor een dikkere ril kit, of - is meer werk - de Q-board weer verwijderen, en dan met eurocol 685 de boel afsmeren. Daar kun je dan overheen tegelen. Je loopt nu tegen de hoogtebeperking aan juist door die Q-board.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-06 15:28
Je zou eventueel op de hoogte van de deur op die plek tot aan de scharnieren kunnen tegelen en de overgebleven ruimte tot aan kozijn opvullen met een tegel sierstrip in dezelfde kleur als de tegels. Deze strip onderbreek je dan achter de scharnieren.
Ik geeft toe dat het een beetje improviseren is.
Aanpassing/vernieuwing kozijn kost meer en is veel meer werk maar misschien wel mooier / strakker

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
Je bent een hele nieuwe badkamer aan het maken dus ik zou de knutseloplossingen hierboven negeren en de enige nette oplossing kiezen: een nieuw kozijn. Als je al iets aan de muur beschadigd, kun je dat prima bijwerken en het ziet er daarna gewoon goed uit. Je gaat je nog jaren ergeren als je nu voor een halfwas oplossing kiest. Een opdekdeur is ook geen bijzondere of kenmerkende deur uit de historie van het huis.

• Lyr.
Taatort schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:53:
Je zou eventueel op de hoogte van de deur op die plek tot aan de scharnieren kunnen tegelen en de overgebleven ruimte tot aan kozijn opvullen met een tegel sierstrip in dezelfde kleur als de tegels. Deze strip onderbreek je dan achter de scharnieren.
Ik geeft toe dat het een beetje improviseren is.
Aanpassing/vernieuwing kozijn kost meer en is veel meer werk maar misschien wel mooier / strakker
Met een dergelijke oplossing kom ik helaas nog steeds een paar millimeter te kort, omdat de deur voorbij het scharnier dan tegen de tegels drukt die naast het scharnier geplaatst zijn als je de deur volledig opent. Hij klemt dan bij 70% van het openen van de deur als ik het zo laat.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@coinman63 Nofi, maar dat is vanuit een extern perspectief natuurlijk wel weer heel makkelijk lullen. Sloop je hele keukenvloer er uit en leg schuimbeton want dat isoleert beter.... Dat je je halve huis afbreekt - waar je al leeft - doet er niet toe :+

Natuurlijk is het kozijn vervangen het mooiste, maar de hoeveelheid tijd, werk en geld die het kost om uiteindelijk een extra tegeltje te kunnen plakken staan natuurlijk totaal niet in verhouding tot het resultaat wat dat oplevert. Aangenomen dat het kozijn er niet 1,2,3 uitkomt

[ Voor 9% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-12-2024 21:04 ]

• Lyr.
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:51:
@Himalaya 100% correct dat dit geen paumelle is, ik zal m'n opmerking daarover doorhalen, geen idee wat daar mis ging... Wellicht dat ene biertje van vanavond 8)7

Neemt niet weg dat de rest zoals je aangeeft wel blijft staan. Ik zou dan ook opteren voor een dikkere ril kit, of - is meer werk - de Q-board weer verwijderen, en dan met eurocol 685 de boel afsmeren. Daar kun je dan overheen tegelen. Je loopt nu tegen de hoogtebeperking aan juist door die Q-board.
Ik had voor de Qboard gekozen omdat de wand (wat een soort zeer oude stuc was) naar mijn inziens mogelijk niet dragend genoeg was voor tegelwerk. Qboard heb ik met tegellijm en metalen slagpluggen met rozet overal vastgemaakt tot in het onderliggende baksteen. De Qboard is dus eigenlijk niet te verwijderen, en met de ril kit/een latje achter het scharnier kom ik nog een paar millimeter tekort als ik de deur volledig open. Hij kan dan maar 70% open. Zelf dacht ik wellicht de scharnier een paar millimeter nog buigen, maar ik weet niet of dit gaat werken.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Helder en begrijpelijk, maar omdat je je muur daarmee hebt opgedikt is dat wel precies de reden waarom je nu een probleem hebt :9 Idealiter had je de oude stuc verwijderd en was je vanaf daar op gaan bouwen, maar dat is natuurlijk nu een koe in de kont kijken. Vandaar mijn advies om een tegel zo strak mogelijk tegen het kozijn aan te zetten, en dan de rest af te kitten. Ik weet niet hoe de loop in je badkamer is, maar als een deur niet 100% open kan, maar wel 90%, is dat ook prima. Leg voor de grap eens een deurstop achter je deur. Als je tot daar (achterzijde deur, scharnierkant) af kan werken met een tegeltje dan ben je er natuurlijk.

Edit: Scharnieren zo ver buigen moet je niet doen. Ten eerste sloop je daarmee de scharnieren (buig een paperclip maar eens 10 keer op en neer, dan breekt 'ie), maar belangrijker in dit geval, door je scharnier te buigen schuif je je deur een halve centimeter naar links, waardoor hij aan de kant van de klink tegen het deurkozijn aan gaat komen. Wat jij wilt is je deur magisch een halve centimeter kleiner maken naarmate hij dichter bij de sluitplaat komt :+ :9

[ Voor 26% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-12-2024 21:14 ]

• Lyr.
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:10:
Helder en begrijpelijk, maar omdat je je muur daarmee hebt opgedikt is dat wel precies de reden waarom je nu een probleem hebt :9 Idealiter had je de oude stuc verwijderd en was je vanaf daar op gaan bouwen, maar dat is natuurlijk nu een koe in de kont kijken. Vandaar mijn advies om een tegel zo strak mogelijk tegen het kozijn aan te zetten, en dan de rest af te kitten. Ik weet niet hoe de loop in je badkamer is, maar als een deur niet 100% open kan, maar wel 90%, is dat ook prima. Leg voor de grap eens een deurstop achter je deur. Als je tot daar (achterzijde deur, scharnierkant) af kan werken met een tegeltje dan ben je er natuurlijk
Klopt, ik had dit nauwkeuriger moeten bekijken.
Ik heb enkel de bovenste scharnier bekeken qua ruimte, welke 1cm meer ruimte heeft omdat de muur/het kozijn scheef loopt. Dit had ik helaas niet goed gezien. Het is enkel de onderste scharnier die het probleem veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D14jRW5UiaHeB6rJwgLbWLQe6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HD20FGlhMPq5g6QRV1Xf1mS.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto met de deur op 90% dicht met een tegel erachter. Hier moet dus echter nog tegellijm (circa 5mm?) achter. De deur kan maar slechts 60% open met een deurstopper als ik deze extra 5mm toevoeg.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:41

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je je kozijn vervangt overweeg dan meteen de deur naar buiten te laten openen, dat is de standaard bij toilet en badkamer. Als iemand valt of onwel wordt kun je er nog bij van buitenaf.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@Lyr. Je moet voor jezelf bedenken of dat die opening voldoende is, maar een kitnaat van 1 of 2 centimeter is prima mogelijk als je die tegel opschuift... Nee dat is niet ideaal, en ja mooi is anders, maar je opties zijn volgens mij beperkt als een tegel van een centimeter al te veel is:
  • Kozijn uitbreken en opschuiven (al dan niet met het omdraaien van de draairichting van de deur)
  • Bredere (kit)naad tussen de laatste tegel en het kozijn
  • Q-board verwijderen, de boel afsmeren met Eurocol 685 en tegelen op het niveau van de muur zoals het altijd was

[ Voor 9% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-12-2024 21:23 ]

• Lyr.
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:21:
@Lyr. Je moet voor jezelf bedenken of dat die opening voldoende is, maar een kitnaat van 1 of 2 centimeter is prima mogelijk als je die tegel opschuift... Nee dat is niet ideaal, en ja mooi is anders, maar je opties zijn volgens mij beperkt als een tegel van een centimeter al te veel is:
  • Kozijn uitbreken en opschuiven (al dan niet met het omdraaien van de draairichting van de deur)
  • Bredere (kit)naad tussen de laatste tegel en het kozijn
  • Q-board verwijderen, de boel afsmeren met Eurocol 685 en tegelen op het niveau van de muur zoals het altijd was
Op de foto staat de tegel ongeveer 3cm vanaf de scharnier al. Ik zou een plaat van circa 10cm breed moeten plaatsen achter/bij het scharnier om de deur dan voor 80% open te kunnen doen en dan vanaf daar te tegelen. Het liefst zou ik de optie met de kitnaad doen, maar dan kom ik dus helaas nog steeds een paar millimeter tekort. Ik overweeg nu zelfs misschien die muur in Beton ciré uit te voeren of iets wat dunner kan dan tegels.

[ Voor 10% gewijzigd door Lyr. op 19-12-2024 21:26 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Je zou ook de kozijnstijl aan scharnierkant wat kunnen opdikken en de deur smaller maken.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Ik weet niet of de situatie in het halletje het toe zou laten, maar het is gebruikelijk om de badkamerdeur naar buiten te laten draaien.

De badkamer is een ruimte waar de vloer glad kan zijn en het risico op vallen groter is. Als een persoon tegen de deur valt dan kan het een probleem zijn om de deur van buitenaf te openen.

Nadeel van een nieuw kozijn plaatsen is dat, ondanks dat het geen kenmerkende deur is, deze wellicht wel afwijkt van de andere deuren.

Kun je het bestaande kozijn niet in z’n geheel 180 graden draaien zodat de deur naar buiten loopt? Als je wat tegels bewaard zou je later het laatste randje nog kunnen tegelen en hoef je het niet tegelijk met de verbouwing van de badkamer te doen?

• Lyr.
JukeboxBill schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:25:
Je zou ook de kozijnstijl aan scharnierkant wat kunnen opdikken en de deur smaller maken.
Maar hoe verplaats je dan het bestaande scharnier? Of zou ik hierbij een nieuwe scharnier moeten plaatsen en de oude verwijderen?

• JukeboxBill
Lyr. schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:28:
[...]

Maar hoe verplaats je dan het bestaande scharnier? Of zou ik hierbij een nieuwe scharnier moeten plaatsen en de oude verwijderen?
Ja.
Alleen is het mij nog niet duidelijk of het een stalen kozijn is of hout. Bij het laatste is het een stuk eenvoudiger.

• Lyr.
JukeboxBill schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:29:
[...]

Ja.
Alleen is het mij nog niet duidelijk of het een stalen kozijn is of hout. Bij het laatste is het een stuk eenvoudiger.
Het kozijn is gewoon van hout, maar de scharnieren zitten er van binnenuit in vast.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Je kunt ook nog kijken of je je Q-board deels kunt verwijderen, tot zeg 1 tegel breed, en dan qua diepte "schuin" tegelen.

Je tegels lopen dan weg richting het kozijn:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/4774_afschot_1.jpg
Dit idee, maar je "dorpel" is dan natuurlijk je tegel

[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-12-2024 21:32 ]

• Lyr.
Santford schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:26:
Ik weet niet of de situatie in het halletje het toe zou laten, maar het is gebruikelijk om de badkamerdeur naar buiten te laten draaien.

De badkamer is een ruimte waar de vloer glad kan zijn en het risico op vallen groter is. Als een persoon tegen de deur valt dan kan het een probleem zijn om de deur van buitenaf te openen.

Nadeel van een nieuw kozijn plaatsen is dat, ondanks dat het geen kenmerkende deur is, deze wellicht wel afwijkt van de andere deuren.

Kun je het bestaande kozijn niet in z’n geheel 180 graden draaien zodat de deur naar buiten loopt? Als je wat tegels bewaard zou je later het laatste randje nog kunnen tegelen en hoef je het niet tegelijk met de verbouwing van de badkamer te doen?
Dat zou wellicht kunnen denk ik, maar zoals een aantal andere Tweakers aangeven weet ik niet of misschien het hier gaat om een ingemetselde kozijn variant die moeilijk te verwijderen is/waar veel schade bij ontstaat?

• Lyr.
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:31:
Je kunt ook nog kijken of je je Q-board deels kunt verwijderen, tot zeg 1 tegel breed, en dan qua diepte "schuin" tegelen.

Je tegels lopen dan weg richting het kozijn:

[Afbeelding]
Dit idee, maar je "dorpel" is dan natuurlijk je tegel
Dat is inderdaad ook nog een creatief idee, wat naar mijn standaard nog mooi genoeg oogt denk ik wel.
Ik vraag mij enkel af of het oude stucwerk wat onder de Qboard zit wel toereikend is qua sterkte om een tegel de dragen. Het was zeer oud stucwerk wat erachter het Qboard zat wat op veel plekken al aan het verzanden was.

• JukeboxBill
Lyr. schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:30:
[...]

Het kozijn is gewoon van hout, maar de scharnieren zitten er van binnenuit in vast.
Simpele manier is om de scharnieren af te zagen met een multitool en de rest in het kozijn laten zitten.

De elegante weg is om de scharnieren in z'n geheel weg te halen. Eventueel een stuk uit het kozijn halen ter plaatse.
Wat je daarbij kapot maakt kan je weer aanhelen door stukken hout in te lijmen, zoals je dat ook zou doen bij houtrot reparaties.
Het is maar net, hoeveel werk je er in wil steken om het mooi op te lossen.

Bij dit soort klussen is een multitool wel een uitkomst. Als je die nog niet hebt dan is het een mooi excuus om er eentje te kopen :P

• Lyr.
JukeboxBill schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:39:
[...]

Simpele manier is om de scharnieren af te zagen met een multitool en de rest in het kozijn laten zitten.

De elegante weg is om de scharnieren in z'n geheel weg te halen. Eventueel een stuk uit het kozijn halen ter plaatse.
Wat je daarbij kapot maakt kan je weer aanhelen door stukken hout in te lijmen, zoals je dat ook zou doen bij houtrot reparaties.
Het is maar net, hoeveel werk je er in wil steken om het mooi op te lossen.

Bij dit soort klussen is een multitool wel een uitkomst. Als je die nog niet hebt dan is het een mooi excuus om er eentje te kopen :P
Ik heb gelukkig een goede multitool (Fein) met metaalzaagblad, dus dat weghalen moet wel lukken!
Ik vraag mij alleen af of een moderne scharnier wel op mijn deur past? Mijn deur is maar 3,2cm dik, ik zie bij de bouwmarkt dat scharnieren zelf al bijna 4cm per kant zijn?

Ik ga ervanuit dat opdikken van het kozijn een vergelijkbare uitkomst heeft als het verwijderen/verdiepen van een deel van de sponning?

• JukeboxBill
Mijn inschatting is dat het minder werk is.
Sponning dieper maken moet over drie zijden plus de drempel. Is wel te doen met een bovenfreesmachine en wat steunlatten, maar lijkt mij meer werk.

Het is een beetje onduidelijk op de foto, maar het lijkt alsof het scharnierblad in een sleuf is ingelaten en met 2 pennen geborgd. Je kan eerst eens de verf wegkrabben om het beter te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyr.
JukeboxBill schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:55:
Mijn inschatting is dat het minder werk is.
Sponning dieper maken moet over drie zijden plus de drempel. Is wel te doen met een bovenfreesmachine en wat steunlatten, maar lijkt mij meer werk.

Het is een beetje onduidelijk op de foto, maar het lijkt alsof het scharnierblad in een sleuf is ingelaten en met 2 pennen geborgd. Je kan eerst eens de verf wegkrabben om het beter te bekijken.
Een bovenfreesmachine heb ik nog niet eerder gebruikt. Ik dacht zelf wellicht met een soort kleine invalzaag die ik heb met een geleiderail. En dan proberen het weer redelijk recht te schuren alle imperfecties.
Ik heb verf weggehaald. Het lijken op een soort houten pennen die erin zitten, ik kan mij niet voorstelen dat deze de scharnieren op zijn plek houden? Maar wellicht toch wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4REsjXBa5caI93L_VDo8ItSbe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvOhTEvZqHFRgtEApkAGfrpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWvV2O7_xuz_YaGG0FcObtfx85w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5BbuuY4vTV9EJw50UjjXvqe.jpg?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
Houten pennen kunnen wel wat hebben als ze op die manier worden belast. Heeft ten slotte al jarenlang vastgezeten.

Die scharnieren moeten er toch ook uit als je de sponning dieper maakt en er een gewone deur van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:57
Bij mij thuis hebben ze het kozijn toen opgevuld (sponning + gehele binnenkant) aan de binnenkant met een mooie houtenlat(ten).
En aan de andere kanten weer een sponning gecreeerd. Deur draait nu ook naar andere kant.

Wij zaten met de douchecabine toen. Je ziet er niks van. Maar goed. Je kan het ook opvullen en de deur links en rechts iets smaller maken..

Ons kozijn zat met hele sierlijst van de jaren 30 er omheen etc, en in verbinding met andere kozijnen. Zodoende wilde wij de oude elementen behouden. En dit was redelijk te doen met juiste tools en wat na plamuren. En scheelde ook breek werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Passie-m op 22-12-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-06 20:00
Als de doucheruimte niet al te groot is en de betreffende wand waar het om gaat zou ik van die hele muur het stukwerk afbikken. Kalkstuc heb je er zo af met een brede platte beitel in een eenvoudige pneumatische machine. Met een multitool zou het ook moeten gaan.
Als de stuc eraf is heb je voldoende ruimte om een dunne wandtegel rechtstreeks op de muur te lijmen.
Een alternatief is eerst een dunne (paar mm dik 2 cm breed) kunststof (of hout wil gelakt) strip tegen de deur te lijmen en de tegels dan tegen de strip lijmen. Dat ziet er ook netjes uit.
Pagina: 1