Lange termijn huis-tuis-en-keuken desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThuisBouwer
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-09 09:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van deze build is om voor een lange tijd een desktop te hebben waarmee ik werken (surfen, office, etc) zonder dat deze traag wordt. Ik wil hier zo'n 7 tot 10 jaar mee doen (bij hardware falen kan dat natuurlijk niet, maar in die zin wil ik mijn build toekomst bestendig bouwen).

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Niet heel veel speciaals: mailen, surfen, office gebruik, documenten inscannen (ik heb een printer-scan combi op basis van wifi en USB). Het doel is om met Windows 11 te werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 850 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn huidige desktop is erg oud en traag, maar ik wil deze houden als back-up tot de nieuwe geheel werkt en ik alles over heb gezet. Ga er vanuit dat ik geen andere computer heb om onderdelen uit te frankensteinen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De componenten die ik nodig denk te hebben zijn te vinden in mijn inventaris. Feedback hierop is zeer welkom!

Wat ik al weet:
  • De boxed CPU bevat een koeler, en ik heb een externe koeler. Ik heb de boxed CPU gekozen omdat het 1 euro scheelt met de tray, dan heb ik een back-up fan mocht het nodig zijn. De externe fan heb ik om de langdurigheid van mijn hardware te verbeteren.
  • Ik weet dat ik geen dedicated GPU heb, en die heb ik niet nodig. Ik verwacht nog een tijdje op 1080p te blijven, en daarna mogelijk naar 1440p over te gaan. Ik speel nooit games, dus de ingebouwde grafische chip moet hier voldoende voor zijn, geloof ik. Denk je hier anders over, dan hoor ik het graag!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merken, behalve dat er geen bekende defecten moeten zijn (de laatste 2 intel CPU generaties hebben dat wel bijvoorbeeld).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen behoefte aan RGB onderdelen, tenzij deze goedkoper zijn dan de non-RGB. Ik kijk naar mijn scherm, niet naar de desktopkast.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Wat kan ik verbeteren aan mijn build? Denk aan goedkopere opties voor dezelfde performance (bijv het splitsen van de RAM in 4 sticks om zo tot de gewenste 16 GB te komen).

Zijn er onderdelen die je af zou raden? Zo ja, waarom?

Past alles in de gekozen kast? Ook de koeler en de RAM sticks (zelfs als alle 4 de slots vol zitten)?

De M2 SSD heeft geen heatsink, maar het moederbord wel volgens mij. Klopt dit? En kan ik hiervanaf booten op Windows 11?

Is een moederbord met wifi zinvol als ik ook wifi wil gaan gebruiken? Ik wil altijd een ethernet poort op mijn moederbord hebben om daar gebruik van te kunnen maken, maar ik weet niet of een wifi moederbord beter is dan een wifi kaart via USB?

De grootte van de kast maakt me niet zo uit, maar gezien het moederbord niet zo groot is, kan een kleinere kast ook denk ik? Suggesties zijn welkom! Twee of meer USB-A poorten aan de voorkant (en de power knop) is wat ik zoek. De 3.5mm jack voor speakers mag voor of achter zitten, dat maakt niet uit.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en tijd!

[ Voor 10% gewijzigd door ThuisBouwer op 19-12-2024 17:45 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:55
Waarom een 7700X? (die overigens zonder koeler komt!) uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed hoort meer thuis in een HTK pc.

Behuizing is enorm voor een mATX bordje. uitvoering: Jonsbo D31 STD Zwart past beter.

Voeding naar een betere uitvoering: be quiet! Pure Power 12 550W

RAM zou ik meteen naar 32GB doen want uitbreiden op een later moment resulteert 9/10 keer in stabiliteitsproblemen. uitvoering: Lexar Ares LD5U16G60C320A-RGD

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:42
De Ryzen 7700 is dezelfde 8-core, maar met een lagere powerlimiet (65W, die je kunt verhogen). Hij presteert vrijwel gelijk, maar is lastiger leverbaar. Bij Azerty alleen icm een moederbord als upgradekit.
Ik zou een B650 moederbord kiezen met 2,5Gb Lan en zwaardere stroomvoorziening.
De 7200rpm Seagate is CMR, maar zal niet stil zijn en heeft een vrij hoog verbruik.
Het Kingston geheugen ondersteunt alleen Intel XMP. Ik zou bij een AMD moederbord geheugen kiezen dat AMD Expo ondersteunt.
Voeding is te duur daar zijn betere/goedkopere alternatieven voor.

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 241,30€ 241,30
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB€ 99,99€ 99,99
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Zwart€ 63,23€ 63,23
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 25,99€ 25,99
1VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,15€ 5,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2K2-32€ 94,90€ 94,90
1VoedingenCooler Master G Gold 550 V2€ 65,95€ 65,95
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 836,36
Upgradekit: https://azerty.nl/product...ck-7700-combo-kit/8594185
Beter B650-moederbord met goede stroomvoorziening, HDMI- en Displayport en 2,5Gb Lan.
32Gb sneller geheugen.
Stillere en zuiniger HDD
Behuizing in mesh uitvoering voor betere koeling: https://www.jonsbo.com/en/products/D31meshblack.html
ATX3.1 Gold voeding met 5jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Als je nog zo lang mee wilt gaan, waarom gebruik je dan een 4TB 3.5" HDD? Meestal als er iets mis wat met een van mijn computers, dan was het wel een harddrive. + je hebt ook al een 2TB SSD. ik zou of een grotere schfijf nemen of een SSD.
Voordeel, systeem is een stuk stiller.

Op het moment zijn er niet zoveel 2TB+ goedkope 2,5"sata ssdtjes te krijgen, maar ik zou er gewoon een ssd in doen die even voldoende is, en later bijprikken.

De prijzen zijn echt verziekt nu, uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB ik heb die voor 302 euro gekocht, vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 23:52
eens met @ramonlambal; ik zou een interne HDD afraden i.v.m. extra hitte, energieverbruik, (on)betrouwbaarheid en geluidsoverlast.

Zoals @Uszka benoemde kun je besparen op je processor. Het vrijgekomen budget kun je eventueel stoppen in een grotere SSD. Mocht je echt veel opslag nodig hebben, zou ik eerder kijken naar een NAS of externe HDD's (voor cold storage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Is dat 'lange termijn' op dit moment wel haalbaar met die copilot/AI chips die nu binnendruppelen? Dat klinkt wel als zo'n zelfde soort grens tussen 8/9 gen icm win11, misschien zelfs nog wel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThuisBouwer
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-09 09:39
De reacties van @Woezik en @Uszka hebben mijn lijstje wat laten aanpssen, dankjulliewel daarvoor! De CPU heb ik op de 7700X gehouden, die is sneller en maar marginaal duurder dan de voorgestelde 8600G. Zoals @ramonlambal aangaf, zijn de prijzen voor opslag vrij hoog nu. Ik heb de 4TB hdd gekozen om een backup van de SSD te kunnen maken, en wat extra data op te kunnen slaan (2TB ssd, dus 2TB voor opslag op de hdd en 2tb voor backup). Dan heb ik nog een externe harde schijf voor een backup, zodat ik mijn data 3x heb (wel in 1 locatie, maar je kan niet overal aan denken).

Hartelijk dank voor alle hulp. De onderdelen zijn besteld ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThuisBouwer op 23-12-2024 11:12 ]

Pagina: 1