PostNL automaat waarom identificeren bij versturen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.595 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:52
Vraagje waarop ik bij PostNL klantenservice nog geen duidelijk antwoord heb gehad, misschien dat er tweakers zijn die dichter op het vuur zitten en me dit kunnen uitleggen.

Vorige maand is hier in het dorp het laatste PostNL servicepunt (AH) gesloten waar ik regelmatig gebuik van maakte. In plaats daarvan hebben we nu een pakket automaat. Bijzonder vervelend aangezien lange/zware pakketten hier niet in kunnen en ik dus naar de volgende stad moet waar nog wel een "service"punt zit om het daar af te geven, maar voor standaard pakketjes kan ik het op zich wel begrijpen want kost geen personeel en zo.

Nu heb ik dus vanmiddag iets verkocht via marktplaats, en heb daar keurig een barcode van toegezonden gepregen voor de verzending. So far so good. Nu stond ik bij die automaat moet ik een PostNL ID invoeren om dit te kunnen verzenden? Hier snap ik hem even niet. Ik heb een account bij PostNL maar geen PostNL app. Ik heb nog een ouderwetse Nokia en geen behoefte aan een andere telefoon en kan me niet voorstellen dat alle ouderen hier in het dorp dit wel hebben. Via de website een ID aanmaken kan blijkbaar niet.

Ten tweede snap ik de achterliggende reden ook niet zo goed. Tot vorige maand kon ik mijn pakje gewoon laten scannen bij het pakketpunt en hoeft je enkel een ID te laten zien bij ophalen. Waarom zou er nu een "ID" voor verzenden nodig zijn?
De lol van hobbyverkoop is er in ieder geval snel af als ik voor elk dingetje van een tientje 20 minuten met de auto op pad moet + parkeerkosten om het bij een servicepunt af te geven waar ik nog gewoon als persoon terrecht kan. Wellicht dat het een beetje als een rant overkomt maar ik snap zo wel dat PostNL met de dag minder populair wordt. De goedkoopste zijn ze immers al lang niet meer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 14:42

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat het "waarom" moeilijk gaat zijn om te beantwoorden door random Tweakers die niet bij PostNL werken. Maar wat voor antwoord gaven ze dan? Wellicht is er op de een of andere manier omheen te werken maar dat kan deels van dat antwoord afhangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:19
Je weet natuurlijk niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat het gaat om:
1) Herleidbaarheid als er iets niet goed is met het pakket en ze het niet kunnen versturen. Als ze weten wie je bent kunnen ze je informeren.
2) Aansprakelijkheid als je bijvoorbeeld een lekkend pakket in de automaat zet.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geven ze geen antwoord op. Heb ik ook al eens geprobeerd. Je moet dat ID met iDIN aanmaken via je bank en dat lukt mij niet, al sinds het moet. En daar kunnen/willen ze niet mee helpen, je hebt gewoon pech en je zoekt het maar uit.

In mijn geval denk ik door een ' in mijn achternaam.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Skamba schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:03:
Je weet natuurlijk niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat het gaat om:
1) Herleidbaarheid als er iets niet goed is met het pakket en ze het niet kunnen versturen. Als ze weten wie je bent kunnen ze je informeren.
Maar dan zou het ook nodig zijn als je het via een servicepunt verzendt. Als het goed is is het al herleidbaar zijn de adresgegevens van de ontvanger al bekend door het scannen van het verzendlabel, en heel veel meer hebben ze niet echt nodig, net als bij een servicepunt.
2) Aansprakelijkheid als je bijvoorbeeld een lekkend pakket in de automaat zet.
Ik kan me voorstellen dat het "grappig" is om vuurwerk in zo'n automaat te stoppen, hoewel dat ook bij het ophalen kan zonder PostNL-ID. Voor zover ik kon vinden is dat ID een QR die elke 5 minuten ververst dus dat zal de manier zijn om je identiteit vast te stellen inderdaad. Een verzendlabel zegt verder niet zoveel over degene die het pakket er daadwerkelijk in heeft gestopt.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 19-12-2024 17:10 ]

• MzKzM73
DataGhost schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:09:
[...]

Maar dan zou het ook nodig zijn als je het via een servicepunt verzendt. Als het goed is is het al herleidbaar door het scannen van het verzendlabel.

[...]

Ik kan me voorstellen dat het "grappig" is om vuurwerk in zo'n automaat te stoppen, hoewel dat ook bij het ophalen kan zonder PostNL-ID. Voor zover ik kon vinden is dat ID een QR die elke 5 minuten ververst dus dat zal de manier zijn om je identiteit vast te stellen inderdaad. Een verzendlabel zegt verder niet zoveel over degene die het pakket er daadwerkelijk in heeft gestopt.
Inderdaad, Ze kunnen me ook een email met de barcode sturen dus ze weten al wie ik ben aan de hand van mijn PostNL account op het "web".

Vuurwerk oid had ik ook aan gedacht maar wat je zegt, kan je er bij ophalen ook in doen. Hier staan de automaten overigens in de supermarkt wat dat ook iets minder aantrekkelijk maakt maar weet dat ze ook wel eens open en bloot buiten staan.
Elke 5 minuten een andere code, dang, daar gaat mijn plan om ergens op een collega'zijn telefoon een id aan te maken en due QR code uit te printen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Lijkt inderdaad alleen in de app te kunnen, lekker doordacht weer van PostNL.

Nu worden er nogal wat verboden en gevaarlijke dingen (vuurwerk, drugs) verzonden met de post dus ergens snap ik het ook wel weer, maar dan is een pakketpunt pakket automaat eigenlijk sowieso een slechte oplossing voor verzenden (en ophalen overigens).

Maar door de zeer beperkte geldigheid van de QR code zie ik ook zo snel geen oplossing.

Ik zou hier wel een officiële klacht over indienen bij PostNL.

De PostNL app werkt ook niet offline, anders zou je een oud mobieltje oid kunnen gebruiken voor alleen deze app.

Prutsers.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:30
Ook in situatie dat je niets in de kluis doet en dan aan de koper zegt dat PostNL het pakket heeft verloren.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat kan met een barcode zonder ID ook, daar voegt een ID weinig aan toe. Maar ook bij veel pakketpunten (niet automaten) is het tegenwoordig zelfscan en gooi het maar in een bak ergens (of niet)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MzKzM73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:14:
[...]

Elke 5 minuten een andere code, dang, daar gaat mijn plan om ergens op een collega'zijn telefoon een id aan te maken en due QR code uit te printen...
Ik weet niet hoe oud je Nokia precies is maar als daar een scherm in zit waarop je de QR kan laten zien, kan je wel die collega vragen om er een screenshot van door te sturen als je telefoon dat kan ontvangen. Anders zou ik voor een paar tientjes een heel simpele smartphone regelen die je alleen voor dat soort zaken gebruikt. Ik denk namelijk niet dat je PostNL op andere gedachten gaat brengen want je bent nou eenmaal een uitzondering tegenwoordig. Dat is verder niet erg, maar ik snap dat ze daar geen rekening mee houden zolang je nog gewoon op andere manieren kan verzenden, via bijvoorbeeld een servicepunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

DataGhost schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:24:
[...]

Ik weet niet hoe oud je Nokia precies is maar als daar een scherm in zit waarop je de QR kan laten zien, kan je wel die collega vragen om er een screenshot van door te sturen als je telefoon dat kan ontvangen. Anders zou ik voor een paar tientjes een heel simpele smartphone regelen die je alleen voor dat soort zaken gebruikt. Ik denk namelijk niet dat je PostNL op andere gedachten gaat brengen want je bent nou eenmaal een uitzondering tegenwoordig. Dat is verder niet erg, maar ik snap dat ze daar geen rekening mee houden zolang je nog gewoon op andere manieren kan verzenden, via bijvoorbeeld een servicepunt.
Kans is klein maar toch, zo wordt weer een aantal klanten uitgesloten van dienstverlening, omdat het uit principe is òf vanwege leeftijd dat er geen gebruik gemaakt wordt van een smartphone maakt hier niets uit. Het is wel een trend, eerst de bankkantoren sluiten, toen de pinautomaten weghalen, etc etc.
Dat mag wel wat weerstand oproepen naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
franssie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:16:
Ik zou hier wel een officiële klacht over indienen bij PostNL.

Prutsers.
Ga ik zeker doen. Ook al even de ACM gevraagd of er een degelijke grondslag voor is aangegeven ivm persoonsgegevens e.d.
Lokale suffertje ook maar eens tippen bij uitblijven reactie PostNL.

Klantenservice kwam helaas niet verder als "inderdaad" en "zo is het nu eenmaal" maar ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ik tekst en uitleg zou krijgen.
DataGhost schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:24:
[...]

Ik weet niet hoe oud je Nokia precies is.

Dat is verder niet erg, maar ik snap dat ze daar geen rekening mee houden zolang je nog gewoon op andere manieren kan verzenden, via bijvoorbeeld een servicepunt.
Een echte Nokia 1650 waarvan de accu een dag nog of 10 meegaat voordat ik moet laden. Er zit geen camera op dus dat gaat hem niet worden. Zowiezo lastig als die code elke 5 minuten ververst...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

franssie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:33:
[...]

Kans is klein maar toch, zo wordt weer een aantal klanten uitgesloten van dienstverlening, omdat het uit principe is òf vanwege leeftijd dat er geen gebruik gemaakt wordt van een smartphone maakt hier niets uit. Het is wel een trend, eerst de bankkantoren sluiten, toen de pinautomaten weghalen, etc etc.
Dat mag wel wat weerstand oproepen naar mijn mening.
Dat mag het zeker maar de kans is dat de kosten dan ook voor iedereen omhoog gaan en daar is dan een veel grotere groep het niet meer zo mee eens. Ze lijden nog steeds verlies namelijk, en dat kan je voorkomen door de inkomsten te verhogen of de uitgaven te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
DataGhost schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:36:
[...]

Dat mag het zeker maar de kans is dat de kosten dan ook voor iedereen omhoog gaan en daar is dan een veel grotere groep het niet meer zo mee eens. Ze lijden nog steeds verlies namelijk, en dat kan je voorkomen door de inkomsten te verhogen of de uitgaven te verlagen.
Ik ben ook niet per sé tegen de automaten, maar wel dat alles tegenwoordig maar met aan app moet.
Onhandig is het natuurlijk wel en lieven had ik gezien dat bijvoorbeeld elke gemeent verplicht is een postkantoor/servicepunt te hebben maar blijkbaar is binnen een straal van 5 km voor 85% van de inwoners van NL woldoende.
https://www.consuwijzer.n...servicepunt-in-mijn-buurt

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57

paQ

megabeat schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:17:
Ook in situatie dat je niets in de kluis doet en dan aan de koper zegt dat PostNL het pakket heeft verloren.
Ik kan nog steeds scannen en fysiek niets in de automaat leggen natuurlijk.

Als het touchscreen het doet in de stromende regen :|
Gawd wat haat ik deze 'service'.

Ook een zending naar het buitenland kon blijkbaar niet ind e automaat. Het is me volstrekt onduidelijk waarom niet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:26
Er werd nogal eens fraude gepleegd met pakketjes en de automaten. Vandaar postnl id, maakt het wat minder anoniem.

• MzKzM73
Ik heb een verzendcode ontvangen, die door PostNL naar mij is gemailt en ook meteen is geregistreerd op mijn postnl account. Hoe is dit anoniem?

Bedacht me net ook nog dat op deze manier je waarschijnlijk ook niet iemand anders (partner, ouders, of zo) even een pakketje op de post in de automaat kan laten doen zonder je telefoon mee te geven? Handig hoor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ja ik hier
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-12-2024
*knip* Offtopic.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 20-12-2024 09:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stylezzz
MzKzM73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:44:
Ik heb een verzendcode ontvangen, die door PostNL naar mij is gemailt en ook meteen is geregistreerd op mijn postnl account. Hoe is dit anoniem?

Bedacht me net ook nog dat op deze manier je waarschijnlijk ook niet iemand anders (partner, ouders, of zo) even een pakketje op de post in de automaat kan laten doen zonder je telefoon mee te geven? Handig hoor...
In je postnl profiel kun je natuurlijk elke onzin neerzetten die je wil. Je postnl id niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-06 19:17
MzKzM73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:44:
Ik heb toevallig vorige week wat pakketjes weg moeten brengen waar mijn vrouw labels voor had gemaakt. Ik kon deze wel gewoon verzenden bij de pakketautomaat. Moest wel ter plekke even een PostNL ID aanmaken. De automaat heeft dus geen match nodig tussen de aanmaker van het label en de PostNL ID van de persoon die ze in de automaat doet.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
sMoKeFiSh schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:31:
[...]
De automaath heeft dus geen match nodig tussen de aanmaker van het label en de PostNL ID van de persoon die ze in de automaat doet.
Da's dan wel weer handig om te weten. Ik zou dus ook gewoon aan een willekeurig iemand die bij de automaat staat vragen om zijn/haar postnl-id te gebuiken om een deurtje te openen. 8)7

[ Voor 68% gewijzigd door Yorinn op 20-12-2024 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De reden waarom PostNL dit zo doet wil ik wel een gokje aan wagen. Een pakketautomaat op zich biedt anonimiteit. Dat is handig als je je spullen via Silkroad verkoopt, maar ook voor andere soorten fraude. Door een vorm van identificatie te eisen schrik je op zijn minst een deel van dat soort potentiële fraude af. Blijkbaar heeft PostNL de afweging gemaakt dat dat dusdanig waardevol is dat dat ongemak voor een deel van de klanten rechtvaardigt.

Maar waarom dan de scheve lijn waar een bemenst servicepunt dit niet eist? Dat is sowieso heel simpel te verklaren. Medewerkers van een servicepunt hebben geen zin om:

- Discussies aan te gaan met principiële weigeraars
- in elkaar geslagen te worden door weigeraars met verschillende motivaties voor weigering
- Bejaarden te helpen met het openen van de PostNL app

En het is ook in het belang van PostNL dat servicepunten er nog een beetje zin in hebben. Dus ongetwijfeld zouden ze daar ook graag de id check afdwingen, maar dat is dus lastiger te realiseren. De noodzaak is ook minder. Typisch hangen er toch al camera's in een servicepunt, dus het is sowieso al wat minder anoniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nikel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:59:
[...]

En het is ook in het belang van PostNL dat servicepunten er nog een beetje zin in hebben. Dus ongetwijfeld zouden ze daar ook graag de id check afdwingen, maar dat is dus lastiger te realiseren. De noodzaak is ook minder. Typisch hangen er toch al camera's in een servicepunt, dus het is sowieso al wat minder anoniem.
Precies. Voor de meeste winkeliers begint een servicepunt runnen steeds minder interessant te worden. De vergoeding vanuit PostNL is laag, het neemt ruimte in je winkel in en het kost je veel tijd/menskracht. Hier bij de lokale Bruna staat altijd een rij bij het PostNL-deel van de balie, en is een medewerker daar dus een groot deel van de dag mee bezig. Ook staat er in het magazijn een enorme stapel pakketjes plek in te nemen.

Iedere aanvullende handeling die PostNL vereist van de medewerkers van hun servicepunten, doet het animo voor het runnen van een servicepunt nog verder dalen. Het is een gevoelige balans, want voor je het weet heb je geen aanwezigheid meer in een dorp of stadsdeel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 08-06 10:36
MzKzM73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:55:
Nu stond ik bij die automaat moet ik een PostNL ID invoeren om dit te kunnen verzenden? Hier snap ik hem even niet. Ik heb een account bij PostNL maar geen PostNL app. Ik heb nog een ouderwetse Nokia en geen behoefte aan een andere telefoon en kan me niet voorstellen dat alle ouderen hier in het dorp dit wel hebben.
Als je ooit weleens te maken zou hebben gehad met implementatie of beheer van apparaten in de openbare ruimte dan zou je helaas wel beter weten :-).

Als je een apparaat buiten hebt staan waar ook maar enige kans is dat mensen/idioten er van alles instoppen dan is je apparaat binnen de kortste keren zwaar vervuild of gesloopt.

Bij afhalen volstaat iets simpels als een barcode omdat dan een specifieke automaat opengaat als daar de zending aanwezig is. De kans op misbruik is dan minimaal.

Bij verzenden zou je elke automaat openkrijgen en aangezien er verder geen controle is of het label nog geldig is of al ergens anders gebruikt is, is de kans op misbruik gewoon veel te groot. Onhandig dus ja dat je een app nodig hebt, maar helaas is de realiteit bij apparaten in de openbare ruimte dat is als ze niet flink probeert af te schermen je ze ook niet lang kan gebruiken.

Je vraagt je toch ook niet af waarom PostNL rond de jaarwisseling de meeste brievenbussen weghaalt? :-).

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 20-12-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:16
Dan moet het runnen van een servicepunt dus lucratiever zijn. PostNL kampt alleen met een gebrek aan inkomsten doordat er te weinig brieven worden verstuurd en door concurentie.

Laatst is hier ook een automaat geplaatst, heb geen idee hoe het werkt maar dat je naast het aanmaken van een verzendlabel nog de app + (waarschijnlijk) een data-abonnement nodig hebt is wel waardeloos.

Doet me denken aan de tijd dat ik nog een bezorger was voor dat bedrijf. Ineens "moesten" we een contract met een provider aangaan om een werktelefoon te krijgen waarmee je het bezorgmoment en locatie van de bestelling door kon geven.
Ik geloof dat het plan uiteindelijk een andere vorm heeft gekregen omdat er ook mensen werken die onder beschermingsbewind staan, en de bewindvoerders vonden het geen topidee.

PostNL staat bij mij niet echt meer bekend als een (klant)vriendelijk bedrijf.

@TweakGP het meest onhandig is dat je het ID dus via de app moet doen. Een accountID via de webgui of éénmalige pin verkregen bij het aanmaken van het label was een alternatief geweest. Nu hebben de ontwikkelaars helaas alleen bedacht wat de standaard persoon wellicht goed vindt, terwijl iedereen anders is. Voor je het weet heb je een smartphone vol met app's die je eigenlijk nooit gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Lothlórien op 20-12-2024 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 11-06 13:24
MzKzM73 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:35:
[...]

[...]

Een echte Nokia 1650 waarvan de accu een dag nog of 10 meegaat voordat ik moet laden. Er zit geen camera op dus dat gaat hem niet worden. Zowiezo lastig als die code elke 5 minuten ververst...
In de reacties lees ik 2 dingen:

je hebt een Nokia die alleen GSM netwerken 2g ondersteund en dus slechts tot 2026 (Vodafone) of 2027 (KPN) zal werken omdat 2g wordt uitgeschakeld. Je hebt geen Odido sim, want daar is 2g al uitgeschakeld. Dus weet dat je mobieltje toch al eindig is in gebruik.

Een nieuwe smartphone kopen met 4g/5g ondersteuning is over 2 jaar toch al nodig dus.

Via goedkope aanbieders zoals Ben en Simyo kan je goedkoop toestellen met een goedkoop abonnement met wat data kopen bijvoorbeeld. Of een los toestel met actie aanbod simkaart 50+ mobiel (1 van de 2 jaar flinke korting) of Hollands nieuwe, Simpel, Youfone etc. Dit kan met nummerbehoud. Gratis onbeperkt bellen en SMS kan inclusief zijn dan voor een paar euro. Ik weet niet voor hoeveel je nu jaarlijks opwaardeert. Het is een optie.

Het 2e wat ik lees is dat je een ID aan kan maken via de automaat. Dat is dus mijn advies. Maak je ID op de automaat aan en gebruik voortaan dat id.

eeeeeeen....opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 08-06 10:36
Lothlórien schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:36:
het meest onhandig is dat je het ID dus via de app moet doen. Een accountID via de webgui of éénmalige pin verkregen bij het aanmaken van het label was een alternatief geweest. Nu hebben de ontwikkelaars helaas alleen bedacht wat de standaard persoon wellicht goed vindt, terwijl iedereen anders is. Voor je het weet heb je een smartphone vol met app's die je eigenlijk nooit gebruikt.
Natuurlijk kan je altijd discussiëren over een specifieke implementatie.... maar het moet wel een voldoende drempel zijn tegen misbruik.

En ja, de realiteit is steeds meer dat je zonder smartphone gewoon het nakijken hebt bij dit soort onbemande services.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Nikel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:59:
De reden waarom PostNL dit zo doet wil ik wel een gokje aan wagen. Een pakketautomaat op zich biedt anonimiteit. Dat is handig als je je spullen via Silkroad verkoopt, maar ook voor andere soorten fraude. Door een vorm van identificatie te eisen schrik je op zijn minst een deel van dat soort potentiële fraude af. Blijkbaar heeft PostNL de afweging gemaakt dat dat dusdanig waardevol is dat dat ongemak voor een deel van de klanten rechtvaardigt.

Maar waarom dan de scheve lijn waar een bemenst servicepunt dit niet eist? Dat is sowieso heel simpel te verklaren. Medewerkers van een servicepunt hebben geen zin om:

- Discussies aan te gaan met principiële weigeraars
- in elkaar geslagen te worden door weigeraars met verschillende motivaties voor weigering
- Bejaarden te helpen met het openen van de PostNL app

Exact dit. Ik zal niet teveel uitweiden over de fraudemogelijkheden van de pakketautomaat om mensen niet op verkeerde ideeën te brengen. Maar sinds de invoering van het postnl ID zijn die problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. De 'bemenste' pakketpunten waren sowieso al minder in trek bij fraudeurs aangezien daar nogal eens camera's hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
ucsdcom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:00:
[...]

Een nieuwe smartphone kopen met 4g/5g ondersteuning is over 2 jaar toch al nodig dus.
Ik weet niet voor hoeveel je nu jaarlijks opwaardeert. Het is een optie.

Het 2e wat ik lees is dat je een ID aan kan maken via de automaat. Dat is dus mijn advies. Maak je ID op de automaat aan en gebruik voortaan dat id.
2G zal voor KPN in 2027 uit gaan zoals het er nu uit ziet, maar ook een opvolger wordt gewoon een dumb-phone. Of geen mobiel als dat echt niet meer mogelijk blijkt tegen die tijd. (heeft overigens niets met alu-hoedjes te maken, ik wil de afleiding gewoonweg niet)

ID aanmaken bij de automaat kan dus niet, maar had (voor mij) inderdaad een alternatief geweest.

Naar mijn bescheiden mening heeft PostNL hier een "oplossing" bedacht voor een zelf-veroorzaakt probleem.

Klantenservice van de PostNL heeft overigens gereageerd. Er werd vermeld dat er normaal gesproken het postNL-ID van het service punt gebruikt zou worden en verder met "voor de beveiliging" en daarmee mijn case gesloten...

[ Voor 4% gewijzigd door MzKzM73 op 20-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 11-06 13:24
Door geen smartphone te willen haal je zeker je gelijk. Maar of het handig is is een 2e vraag natuurlijk.

Al blijft het raar dat je geen account zou kunnen aanmaken via de website. Dat ben ik met je eens. Maar blijkbaar opent de automaat met een account QR code die elke 5 minuten ververst, waarmee dus jou identiteit vast te stellen is. (anders zou iedereen die een keer toegang krijgt tot die QR eeuwig daarmee zendingen kunnen versturen). Dan moet je die QR dus wel min of meer terplekke genereren en via een app kan dat generiek en versleuteld min of meer onafhankelijk van het toestel.

Dat je geen smartphone wilt voor dagelijks gebruik, daar kan ik nog enigsinds inkomen. Maar uiteindelijk isoleer je jezelf daar digitaal gezien steeds verder mee. Mijn vrouw wilde de post.nl app niet. En tegenwoordig komen de niet thuis briefjes standaard in de app. Ik heb haar maar lang het afhaal punt gestuurd en jawel daar was het pakje. Op een gegeven moment ontkom je er niet meer aan.

Denk ook aan 2 factor authentication, bijvoorbeeld voor je Digid etc. Je isoleert jezelf uiteindelijk en kan niet langer digitaal deelnemen aan noodzakelijke dingen.

Je kan gewoon een goedkope smartphone nemen, de notificaties allemaal uitzetten en een beperkt aantal apps er op zetten. Je kan er ook mee bellen en gebeld worden, dus wat is dan het verschil. Gebruik wat nodig is. Een Samsung A05 kost ca. 125,- (of soms in een combideal goedkoper, zeker als de opvolger straks uit komt) en kan jaren mee. Er zijn Motorola's van 79,- of 2e hands mobieltjes of iemands oude toestel. Wie weet kan je bij die automaat zelfs op de supermarkt WiFi meeliften, en hoef je helemaal geen (mini) databundel. Maar nu weet je het niet omdat je ook geen toestel hebt om het te testen.

En de QR in de Covid app ververste gewoon zonder verbinding. Wie weet werkt dat in de PostNL app ook. Maar ook dat weet je nu niet.

Als je jezelf buitensluit voor goede alternatieven, dan moet je accepteren dat je moet omrijden. En dat zal steeds verder weg gaan worden naarmate postbedrijven meer gaan automatiseren.

.....en trouwens: met de app kan je pakketjes ook laten afhalen thuis of op je werk, maar werk heb je niet denk ik, want het rooster in je werkapp kan je niet zien, omdat je geen smartphone hebt....Tenminste bij veel werkgevers wordt of is het rooster, inclusief vrij vragen, je personeelsdossier, parkeren etc, intussen digitaal in 1 of meerdere apps. Zelfs mijn vader van 80 heeft naast zijn dumb phone een smartphone sinds de corona voor de Covid QR en het rooster van zijn vrijwilligerswerk. Dus je kan er aan ontkomen, mits je heel goed je best doet en dingen laat.

Zo is het kringetje weer rond en rest ons niets anders dan je er veel sterkte mee te wensen. Hopelijk lukt het je nog jaren smartphone loos door te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 20-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik ben TS eens dat bij een verzendlabel wat gecreëerd is door marktplaats met de koppeling naar postnl dat men al deze informatie al heeft en dat het scannen van alleen de barcode voldoende zou moeten zijn.

Zo werkt het in ieder geval wel met de verzendlabels van DHL via marktplaats.
Dus misschien is het een oplossing om voortaan maar via DHL te versturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 20-12-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ucsdcom ik heb het getest, zonder verbinding doet de app helemaal niets, prutsers dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:15:
Ik ben TS eens dat bij een verzendlabel wat gecreëerd is door marktplaats met de koppeling naar postnl dat men al deze informatie al heeft en dat het scannen van alleen de barcode voldoende zou moeten zijn.

Zo werkt het in ieder geval wel met de verzendlabels van DHL via marktplaats.
Die informatie is nauwelijks of helemaal niet gecontroleerd op geldigheid. Het enige wat vaststaat is het adres waar het pakket heen moet. De rest is "onbekend". Ook staat niet vast dat degene die het verzendlabel heeft ontvangen degene is die het pakket inlevert. Als er dan een Cobra afgaat in een pakketautomaat kan PostNL naar de politie stappen met het verhaal dat Pietje van de Valsenaam uit Nepstad de boel heeft gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou best kunnen, maar het werkt wel zo.

Wel moet he bij marktplaats eenmalig je eigenadre opgegeven. Je email adres hebben ze ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:40:
Zou best kunnen, maar het werkt wel zo.

Wel moet he bij marktplaats eenmalig je eigenadre opgegeven. Je email adres hebben ze ook al.
Je kan gewoon een willekeurig adres van iemand anders opgeven. Aan je e-mailadres is ook niet per se veel van je identiteit af te leiden, een compleet anoniem adres heb je binnen een paar minuten geregeld. Verder weet een pakketautomaat niet of een bepaald verzendlabel door Marktplaats is aangemaakt of door een willekeurig ander bedrijf of persoon, en ook niet op welke manier dat gebeurd is. Op elk van die manieren kan je triviaal met valse gegevens werken.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 20-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je brengt zo wel mensen op ideeën :o

Het is dan waarschijnlijk kwestie van tijd tot dat dan niet meer zo kan via DHL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nja de mensen die kwaad wilden hadden die ideeën allang al, die krijgen ze echt niet van dit topic. Als je naar stylezzz in "PostNL automaat waarom identificeren bij versturen?" kijkt verwacht ik inderdaad dat vergelijkbare controles ook bij pakketautomaten van andere aanbieders gaan plaatsvinden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:16
ucsdcom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:15:
Door geen smartphone te willen haal je zeker je gelijk. Maar of het handig is is een 2e vraag natuurlijk.

...

Dat je geen smartphone wilt voor dagelijks gebruik, daar kan ik nog enigsinds inkomen. Maar uiteindelijk isoleer je jezelf daar digitaal gezien steeds verder mee. Mijn vrouw wilde de post.nl app niet. En tegenwoordig komen de niet thuis briefjes standaard in de app. Ik heb haar maar lang het afhaal punt gestuurd en jawel daar was het pakje. Op een gegeven moment ontkom je er niet meer aan.

Denk ook aan 2 factor authentication, bijvoorbeeld voor je Digid etc. Je isoleert jezelf uiteindelijk en kan niet langer digitaal deelnemen aan noodzakelijke dingen.

Je kan gewoon een goedkope smartphone nemen, de notificaties allemaal uitzetten en een beperkt aantal apps er op zetten. Je kan er ook mee bellen en gebeld worden, dus wat is dan het verschil. Gebruik wat nodig is. Een Samsung A05 kost ca. 125,- (of soms in een combideal goedkoper, zeker als de opvolger straks uit komt) en kan jaren mee. Er zijn Motorola's van 79,- of 2e hands mobieltjes of iemands oude toestel. Wie weet kan je bij die automaat zelfs op de supermarkt WiFi meeliften, en hoef je helemaal geen (mini) databundel. Maar nu weet je het niet omdat je ook geen toestel hebt om het te testen.
ik ben het met je vrouw eens, ik ben ook geen voorstander van app's van semi-willekeurige bedrijven. Als die bedrijven nu eens aan fatsoenlijke standaarden zouden werken dan is er vast wel een alternatief waarmee je je kunt identificeren zonder bij iedere installatie een persoonlijk account aan een bedrijfsspecifieke app te koppelen.

2 factor authenticatie is zeker een punt, maar ik denk dat dat ook op een tablet kan die je gewoon bij je computer laat liggen. Waarom zou je dat altijd op een device bij je moeten hebben?
.....en trouwens: met de app kan je pakketjes ook laten afhalen thuis of op je werk, maar werk heb je niet denk ik, want het rooster in je werkapp kan je niet zien, omdat je geen smartphone hebt....Tenminste bij veel werkgevers wordt of is het rooster, inclusief vrij vragen, je personeelsdossier, parkeren etc, intussen digitaal in 1 of meerdere apps. Zelfs mijn vader van 80 heeft naast zijn dumb phone een smartphone sinds de corona voor de Covid QR en het rooster van zijn vrijwilligerswerk. Dus je kan er aan ontkomen, mits je heel goed je best doet en dingen laat.
Mijn werkgever heeft gewoon een intranetportaal waar ik heen kan hoor.
Vrijwilligerswerk en vrienden die je raar aankijken als je eigenlijk geen what'sapp of google maps wilt gebruiken is natuurlijk wel lastig. Peer pressure om de grootste bedrijven aan de macht te houden dus.
En waarom haal je er eigenlijk prijzen bij? ga je er voor het gemak maar vanuit dat TS de overstap niet maakt omdat het duur is? Deze aanname zegt waarschijnlijk meer over jouw dan over de TS.

15 jaar geleden waren er best veel tweakers die uit principe niet naar de smartphone over wilden stappen. Ik vraag me af wat er nu van die groep is overgebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
DataGhost schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:21:
[...]

Als er dan een Cobra afgaat in een pakketautomaat kan PostNL naar de politie stappen met het verhaal dat Pietje van de Valsenaam uit Nepstad de boel heeft gesloopt.
Pietje kan die cobra ook in de automaat stoppen bij het ophalen van een pakketje. Hierbij ga ik er even vanuit dat hier geen PostNL-ID voor nodig is maar enkel de code (zoals bij DHL).
ucsdcom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:15:
Dat je geen smartphone wilt voor dagelijks gebruik, daar kan ik nog enigsinds inkomen. Maar uiteindelijk isoleer je jezelf daar digitaal gezien steeds verder mee.

Je kan gewoon een goedkope smartphone nemen, de notificaties allemaal uitzetten en een beperkt aantal apps er op zetten. Je kan er ook mee bellen en gebeld worden, dus wat is dan het verschil.

Zo is het kringetje weer rond en rest ons niets anders dan je er veel sterkte mee te wensen. Hopelijk lukt het je nog jaren smartphone loos door te gaan.
Ik ben me ervan bewust dat het steeds moelijker zal worden. 2FA via de laptop (Authy) is immers ook al gestopt en SMS blijft dan over voor DigiD ect. Ik werk offshore en er staan niet heel veel masten op zee dus SMS is helaas ook geen optie. (de veiligheid hiervan daarbuiten gelaten) 8)

Het gaat me overigens echt niet om het geld en kan me best een smartphone veroorloven. (Sterker, ik kan er van het werk 1 krijgen waarvoor ik vriendelijk bedankt heb).

Net even gekeken op een oude Galaxy tab 2 voor de postNL app maar deze werkt ook pas vanaf android 8.
Ik zet mijn marktplaats advertenties maar op "ophalen" voortaan. :'(

Bedankt, ik ga mijn uiterste best doen om het vol te houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MzKzM73 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:07:
[...]

Pietje kan die cobra ook in de automaat stoppen bij het ophalen van een pakketje. Hierbij ga ik er even vanuit dat hier geen PostNL-ID voor nodig is maar enkel de code (zoals bij DHL).
Ja dat kan, maar dat is iets omslachtiger en vereist minimaal een dag voorbereiding. De risicoanalyse zal wel zodanig in het nadeel van "verzenders" zijn uitgevallen dat ze hebben gekozen om mensen die pakketjes ophalen (zoals jij ongetwijfeld ook wel eens doet) niet ook lastig te vallen met een app omdat ze zelf echt wel doorhebben dat mensen niet van die extra stappen houden.
Net even gekeken op een oude Galaxy tab 2 voor de postNL app maar deze werkt ook pas vanaf android 8.
Ik zet mijn marktplaats advertenties maar op "ophalen" voortaan. :'(
Zo te zien kan daar LineageOS op geflasht worden, 15.1 (Android 8.1), 16 (Android 9) of een andere 16 (Android 9). Die laatste twee lijken nog niet heel erg stabiel afgaande op wat ik in minder dan een minuut gelezen heb, maar je kan het altijd proberen als je dat aandurft. Die laatste twee hebben geen werkende wifi, misschien 15.1 wel. Geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 20-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat ze er gewoon vanuit gaan dat iedereen intussen een smartphone heeft (ook ouderen). En als je die niet hebt dan zit je waarschijnlijk niet in die doelgroep die ze hebben bij de lockers en moet iemand anders je helpen of je moet naar een andere dorp/stad.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:59
Marzman schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:05:
Ik denk dat ze er gewoon vanuit gaan dat iedereen intussen een smartphone heeft (ook ouderen). En als je die niet hebt dan zit je waarschijnlijk niet in die doelgroep die ze hebben bij de lockers en moet iemand anders je helpen of je moet naar een andere dorp/stad.
Ze willen alles zo digitaal mogelijk. Vanaf 1 januari betaal je 1,50 euro extra per pakket bij het versturen vanaf een PostNL punt als je vooraf niet online via de website of app je label hebt aangemaakt. Een PostNL automaat kan in een dorp wellicht goed werken maar in een stad zitten die dingen standaard vol is mijn ervaring waardoor je alsnog naar een bemensde PostNL punt moet verderop of je kan geen automaat meer selecteren als afhaaloptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-06 16:37

Orac

Ik mis je papa.

Wat ik ook irritant vind is dat ze via iDIN je geboortedatum opvragen i.p.v. ben je ouder dan 16 of 18 jaar. Het is onnodig je geboortedatum te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Orac schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:03:
Wat ik ook irritant vind is dat ze via iDIN je geboortedatum opvragen i.p.v. ben je ouder dan 16 of 18 jaar. Het is onnodig je geboortedatum te registreren.
Deels eens, maar hoe vaak mogen ze dat dan pollen om uit te vragen hoe oud je bent?
Heb er zelf ook geen goed antwoord op overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit is geen algemeen klaag-hier-over-pakketdiensten-topic. Klachten en opmerkingen over hetgeen wat niet TS zijn vraag is, hoort hier niet thuis.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:06
De dwang tot smartphones beperkt zich niet alleen tot PostNL-automaten.
Afbeeldingslocatie: https://www.macfreak.nl/macfreak-cafe/de-dingen-van-de-dag/?action=dlattach;attach=30881;image
offtopic:
heb onlangs mijn nokia 1100 door een 105 vervangen, ik wil ook geen app-phone en zit in hetzelfde schuitje

[ Voor 39% gewijzigd door trabant op 22-12-2024 10:33 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Orac schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:03:
Ik wil vooral mijn bankgegevens niet met postnl delen, wat moeten ze daarmee. Maar zo'n acoount aanmaken kan zo te zien alleen via idin :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook geen PostNL app en kan dus geen gebruik maken van de PostNL pakketautomaat. Gelukkig kan het ook bij de balie van de supermarkt in dit geval.
Verderop in de wijk staat een gecombineerde muur van dhl en dpd, daar kan ik wel met alleen de barcode een pakket versturen. Het kan dus wel.
Waarom PostNL per se hun reclamevoerende app wil pushen is mij een raadsel. Of bij nader inzien misschien ook niet. ;)

Een tweede dingetje is dat je bij PostNL niet een pakketje kunt wegbrengen voor iemand anders, want je moet dan hun app erbij hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door BounceMeister op 22-12-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Deezers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:54:
[...]

Ze willen alles zo digitaal mogelijk. Vanaf 1 januari betaal je 1,50 euro extra per pakket bij het versturen vanaf een PostNL punt als je vooraf niet online via de website of app je label hebt aangemaakt. Een PostNL automaat kan in een dorp wellicht goed werken maar in een stad zitten die dingen standaard vol is mijn ervaring waardoor je alsnog naar een bemensde PostNL punt moet verderop of je kan geen automaat meer selecteren als afhaaloptie.
Er zijn ook wel eens lege lockers, wat doe je dan? Bij een postpunt komt je pakje niet op status ontvangen maar bij een locker wel als het deurtje opent. Wat doe je dan? De webshop zegt dat in de trak en trace staat dat je het ontvangen hebt? Ze zouden glazen deurtjes moeten hebben misschien dat je het pakje ziet voor je het deurtje opent, maar dan zouden ze ook binnen onder toezicht moeten staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 22-12-2024 21:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien alles in de originele discussie wel lijkt gezegd en de vraag van TS is beantwoord, doe ik dit topic op slot.

Het gaat hier nu over van alles wat TS niet heeft gevraagd, zoals Ticketmaster, DHL, lege lockers enz.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.