Videokaart (3080) wordt zonder reden belast?

Pagina: 1
Acties:

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09 17:55
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem. Sinds enige tijd merk ik dat mijn RTX 3080 zonder reden "aan het werk is". Om de paar seconden springen de Fans aan.
Wanneer ik in Icue kijk zie ik dat de "load" van mijn videokaart op die momenten omhoog springt naar de 30/50%. Ik ben op dat moment niks aan het doen, enkel aan het browsen (en iets aan het downloaden). Het restarten van de PC lijkt het te verhelpen, maar het komt soms uit het niets terug.

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6JxJIHAmBHfBxG0TCUKMw73Hzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUVHai2aDiQxXGxS3HL67qNT.png?f=fotoalbum_large

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:06

HugoBoss1985

Xenotech

Doet de kaart het niet als je gewoon in windows op het bureaublad staat (zonder browsen) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47
Browsen kan zeker een GPU belasten, advertenties, filmpjes o.i.d. jagen de GPU aan in verreweg de meeste gevallen. De load is erg laag.
Je kunt nog GPU hardwareversnelling uit zetten in Windows/desbetreffende browser.

Als dat het niet is, kan het nog een virus/crypto spyware zijn.

Ervan uitgaande dat jouw power profiles gewoon in orde zijn en niet op maximale prestaties staat.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Frez
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:01:
Doet de kaart het niet als je gewoon in windows op het bureaublad staat (zonder browsen) ?
Jawel, zelfs als ik alle actieve applicaties kill gaat het door, er worden ook geen updates op de achtergrond gedownload. Ik heb de PC gerestart en nu is die gewoon muisstil zoals normaal (ik ken m'n PC goed en weet precies wanneer hij geluid maakt :))

Het gekke is dat hij over 2 dagen weer ineens dit probleem kan krijgen, alleen een restart lijkt het op te lossen..

Virusje? Kaspersky kan iig niks vinden.

• Frez
Koldur schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:10:
Browsen kan zeker een GPU belasten, advertenties, filmpjes o.i.d. jagen de GPU aan in verreweg de meeste gevallen. De load is erg laag.
Je kunt nog GPU hardwareversnelling uit zetten in Windows/desbetreffende browser.

Als dat het niet is, kan het nog een virus/crypto spyware zijn.

Ervan uitgaande dat jouw power profiles gewoon in orde zijn en niet op maximale prestaties staat.
Nope alles staat normaal en heeft altijd normaal gewerkt. Overigens staat de load echt los van het browsen. Ook zonder enige actieve applicaties heb ik het probleem. Je ziet ook de golvende intervalls van Load in de grafiek hierboven. Een restart lost het tijdelijk op. Virusje?

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Frez schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:21:
[...]

Jawel, zelfs als ik alle actieve applicaties kill gaat het door, er worden ook geen updates op de achtergrond gedownload. Ik heb de PC gerestart en nu is die gewoon muisstil zoals normaal (ik ken m'n PC goed en weet precies wanneer hij geluid maakt :))

Het gekke is dat hij over 2 dagen weer ineens dit probleem kan krijgen, alleen een restart lijkt het op te lossen..

Virusje? Kaspersky kan iig niks vinden.
Kaspersky... dat vind ik al een dubieus programma op zijn zachts gezegd.
Russische troep.
Kijk eens in je taakbeheer of je cpu dan ook ineens aan het werk gaat op hetzelfde moment.

Als ik je screenshot/afbeelding goed begrijp dan is het dus je cpu én je videokaart.
Ik ben net zo gevoelig voor het geluid van de pc als jij ;)
Als het een update is van Windows ofzo dan kan het gebeuren maar je grafieken zien er wel bijzonder uit, ups en downs.

Kijk eens wat er gebeurd in de veilige modus van je pc.
En test apart eens wat er gebeurd zonder internet (lan kabel eruit/wifi uitschakelen).

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-12-2024 16:32 ]

• Frez
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:25:
[...]

Kaspersky... dat vind ik al een dubieus programma op zijn zachts gezegd.
Russische troep.
Kijk eens in je taakbeheer of je cpu dan ook ineens aan het werk gaat op hetzelfde moment.

Kijk eens wat er gebeurd in de veilige modus van je pc.
En test apart eens wat er gebeurd zonder internet (lan kabel eruit/wifi uitschakelen).
Tips voor een betrouwbare/effectieve virusscanner? Of gewoon geen......
Ga wanneer hij weer ermee begint je tips toepassen. En misschien maar eens afscheid nemen van Kaspersky.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Frez schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:27:
[...]

Ga wanneer hij weer ermee begint je tips toepassen. En misschien maar eens afscheid nemen van Kaspersky.
Let wel: ik heb persoonlijk geen ervaring met Kaspersky maar ik heb er wel genoeg zaken over gelezen om er huiverig voor te zijn.

Gewoon Windows Defender?
Heb je Windows 11?
Een virus enz. haalt men vaak gewoon echt zelf binnen en soms werkt een scanner dan ook niet meer.
Het zit hem vaak in het download en surf gedrag van mensen ;)
En op links e.d. in e-mails enzo klikken.

Die tips gaf ik even zodat je wellicht iets beter kan uitsluiten waar het probleem zit.
Je kan ook taakbeheer openen en zien welk programma nou deze pieken veroorzaakt de hele tijd.
Dan ben je er wellicht vlotter achter.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-12-2024 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47
Met Hugo eens, probeer eerst eens even Defender, dat is gewoon een volwaardige virusscanner.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:45

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Frez schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:27:
[...]

Oordeel vooral zelf wat je van Kaspersky vindt. Ik gebruik het al sinds 2002.. tussentijds proberen over te stappen, maar uiteindelijk altijd vrij snel Kaspersky opnieuw geinstalleerd vanwege goede ervaringen. Werkt prima. En als je niet wilt dat je dataverkeer voor analyse langs hun servers loopt, dan stel je dan gewoon in.. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Scan ook je PC met on demand scanners Hitman Pro en Emsisoft Emergency Kit. Dan krijg je een goede dekking wat betreft detectie.
Pagina: 1